Spotify låter dig snart skippa reklam

Spotify gör sin gratistjänst lite godare genom att låta lyssnare trycka bort reklamavbrott. Än så länge bara i Australien, men målet är att sprida funktionen globalt.

Användare som nyttjar gratisabonnemanget i Spotify har vissa begränsningar jämfört med musiktjänstens premiumkunder, det mest påtagliga är förmodligen reklamavbrotten som dyker upp mellan låtarna.

I våras släppte Spotify en ny app för sina ungefär 90 miljoner gratisanvändare – en viktig grupp av potentiella betalande kunder. Nu testar Spotify ytterligare en sak för att göra gratisupplevelsen trevligare, nämligen möjligheten att trycka bort reklamavbrotten. Till att börja med testat funktionen bara i Australien, men Spotify har som mål att sprida den globalt.

Enligt Spotify är detta inte bara mysigt för användarna, utan också ett bra sätt att samla in feedback om vilken reklam som går hem hos lyssnarna. Tanken är nämligen att användare troligtvis bara hoppar över reklam som inte passar eller intresserar dem. Annonsörerna ska inte behöva betala för reklam som skippas.

Vad tror du, kommer detta göra gratisupplevelsen bra nog eller är det fortfarande värt att betala en hundring i månaden för Spotify? Brukar du hoppa över reklamen när det är möjligt, eller ser du på reklam som intresserar dig?

Läs mer om Spotify:

Källa: Ad Age

Nu står det klart att tv-licensen framöver kommer att hamna på skattsedeln, och det finns det många åsikter om. Även här i forumet går diskussionen varm – vad tycker du själv om att tv-licensen blir skatt?

SweClockers och 99:s skärmguru Thomas Ytterberg har en matig köpguide sprängfull av värdefull info för alla som tänkt handla ny tv på Black Friday.

Efter begränsning av dataroaming inför nu EU begränsningar av de avgifter som operatörer får ta ut för samtal och sms mellan EU-länderna.

Project Treble går som tåget. Åtminstone hävdar Google detta i ett blogginlägg där de beskriver hur Android 9 Pie kommer göra uppdateringar av systemet mycket snabbare än tidigare.

Apple fortsätter sin marknadsföring av Iphone som kamera, och nu fokuserar företaget på den senaste telefonen Iphone XR.

Ikeas efterlängtade smarta rullgardiner kommer allt närmare en lansering, och nu har produkten dykt upp i svenska butikernas datorsystem, med priser.