Kvinnor lägger mest pengar i appar

Kvinnor är mer benägna än män att göra köp inuti mobilappar som spel, fastän de också är svårare att locka till en app från första början.

Kvinnor blir en allt viktigare grupp bland appanvändare, visar en ny rapport från Liftoff. De genererar mer pengar för apputvecklare än män, och fler särskilda kampanjer riktade mot den gruppen är därför troligt. Den rådande trenden överlag är att det blir dyrare att skaffa nya användare genom marknadsföring, men däremot är användare som helhet mer värdefulla eftersom de gör mer köp inuti en app.

Det är här kvinnor ger utvecklarna mer intäkter, eftersom kvinnliga användare är 79 procent mer sannolika än män att göra ett köp inuti till exempel ett mobilspel. Rapporten är baserad på data från 350 olika appar som samlats ihop under ett år. Kvinnor gjorde i snitt ett köp inuti en app 16,7 procent av gångerna som de installerat appen.

Rapporten har också mätt hur mycket pengar i snitt som måste läggas på en användare för att installera en app, och för att göra ett köp i appen. Här är kvinnor mer kräsna än män när det gäller att installera appar – i snitt kostar det 0,18 dollar mer (cirka 1,5 kronor) för att en kvinna ska installera den. Däremot är kvinnlig användare alltså en mer lukrativ publik eftersom utdelningen också är bättre.

Dessutom är IOS-användare mer kostsamma att rekrytera för köp i appen än Android-användare, men även här ger IOS-användarna mer utdelning eftersom de tenderar att spendera mer pengar. Android-marknaden växer dock snabbare och runt 1,5 miljoner nya Android-enheter aktiveras varje dag.

Källa: Venturebeat | Liftoff

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Det enda man kan vara säker på är att inget varar för evigt och detsamma visar sig nu gälla 99podden. Här kommer det allra sista avsnittet.

Så här tänker sig Apple att företagets produkter och tjänster kan användas på arbetsplatser världen över.

P30 Pro är en riktigt läcker kamera, med inbyggd smart mobiltelefon! 99:s redaktör Jakob Nilsson gör en första fotovända med Huaweis nya flaggskepp.

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Apple gör ett ovanligt drag och sänker priset på en av sina produkter, nämligen den smarta högtalaren Homepod. Tyvärr är Homepod fortfarande inte lanserad i Sverige.

Apple följer upp den nya modellen av Airpods med Powerbeats Pro, en ny variant av de sportiga Beats-hörlurarna.