Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Osynk med Pro Tools + Reason/Nord Mod

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Använder Power Book G4 (1,6(?)GHz 1G RAM) Pro Tools LE 7 (Mbox2), Reason 3.0 och Nord Modular. Låter en MIDI-slinga rulla i Pro Tools medan jag skruvar på Nord Modularen, men när jag använder Editorn (som får en egen USB-port från Powerbooken) så blir det osynk (rätt rejält) i MIDI-slingan i ca 5-10 sekunder.

Tycker det borde funka att ratta Nord Mod live via editorn utan att det ballar ur. Kör inga andra tunga pluggar förutom Reason.

Sen kan samma osynk uppstå ibland när jag styr Reason-syntar (utan Nord Mod-editor-programmet igång) via MIDI från Pro Tools och ändrar parametrar i Reason. T o m när jag bara scrollar i Reason fönstret!

Är rätt ny på dator-banan så det är möjligt att jag missat nåt helt grundläggande. Men allt installerades så himla smidigt och fint (Heja Mac!!! ) så jag tror inte jag KAN ha gjort nåt fel. Mac känns ganska "barnsäker" :rolleyes: .

Det här är ju inget jätteproblem, men det är irriterande och jag tycker att det finns så mycket andra funktioner så något så här basalt borde väl styras upp först?!

Hilfe, please!

/Martin

NM-editorn skickar rätt mycket midi fram och tillbaks till modularen, så testa att slå av de portarna i Protools (om det går) och tvärtom i editorn (dvs de du använder för vanlig midi). Jag har inte haft några problem på min dator (äldre powerbook än din, Ableton Live istället för Protools), så problemet är antingen någon inställning eller Protools. Är det en G2 eller en "klassisk" Nord Modular?

Problemet med Reason har jag inte en aning om vad det kan vara, men det låter ju som PT kan vara skurken i dramat.

Vad menar du att jag skulle testa genom att slå av portarna i Pro Tools och tvärtom i NM-editorn?

Ska tillägga att det ofta blir osynk i MIDI-slingorna bara genom att jag zoomar in/ut i PT!

Det är "den klassiska" Nord Modular Key.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-02 20:33

Iom att NM har PC In/Out + MIDI In/Out - kör du alla 4 MIDI-kablarna på ett MIDI-interface in på en USB i laptopen (lite krångligare än att fråga: hur har du kopplat MIDIt)?
Det kanske blir lite tjockt i kablarna om du kör alla 4 på en å samma USB.
Jag har inte haft några problem med att synka upp + köra editorn men då kör jag med en dedikerad laptop (sunkig IBM P3 450MHz) enbart för editorn (både till NM Rack å G2).

I NM-editorn finns inställningar för vilka midiportar det använder (kringla-M), och i de flesta ljudprogram kan man ställa in vilka portar som programmet ska se. (Jag använder inte Protools, så jag har inte en aning hur det funkar där.) Jag har ställt in det så att NM-editorn använder in/ut-B för ljudredigering och Live använder in/ut-A för vanlig miditrafik (vilket just nu bara är modularen). Sen går de 4 kablarna vidare till ett Midisport2x2, och det funkar utan några som helst problem för mig.

Däremot är det inte att rekommendera att köra editorn och vanlig miditrafik på samma midiport, då blir det förmodligen för mycket trafik för att det ska funka bra. Men om det blir osynk om du zoomar så låter det fortfarande som det är PT som är boven.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2006-02-02 21:16

OSX-versionen av NM-editorn är ju dessutom en beta.

Jag använder inte samma MIDIport till "ljudslingor" som till editorn. NM-synthen styrs via Mboxens MIDIport och Editorn via en egen USB-"driven" MIDIport.

Det borde ju rimligtvis vara nån inställning i PT eller nåt som är felet, eftersom det uppkommer samma osynk bara med Reason och PT (Editor och NM avstängd). Men jag kan inte för mitt liv komma på vad! Tycker jag borde kunna "skruva" på Reaspon-syntharna utan att synken ballar ur, jag kan ju inte ens scrolla eller zooma!

Nu blir jag lite frustrerad.........

1
Bevaka tråden