Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DMA?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett stort problem med t.ex Direct Connect, när jag har många nedladdningar igång samtidigt så tar Direct Connect nästan 70% av CPU:n och gör datorn olidligt seg.

Men det är inte Direct Connect jag behöver hjälp med, det är därför jag ställer frågan i det här forumet. En kompis snackade något om att DMA kanske inte var aktiverat på nätverkskortet och det i sig skulle leda till att processorn fick jobba mer.

Nu vet jag inte exakt vad DMA är, om interna nätverkskort i Mac:ar har DMA osv...

Om det nu är så att det finns något som heter DMA på mitt interna nätverkskort, går det då att aktivera det?

Jag är som ni märker inte allt för insatt på just det området, det är därför jag frågar...

Kör 10.2.3 på en Blåvit G3/350.

Din kompis har PC....

DMA (Direct Memory Access) är en ganska gammal teknik för att låta enheter skriva/läsa direkt till minnet utan att i onödan belasta CPUn. Det är antagligen inte det som är problemet i ditt fall. Direct Connect har bergis inte slukat hela din nätkapacitet. Sitter du på "vanligt" bredband så tankar du antagligen mindre än 1% av vad ditt nätverkskort kan hantera...

[ 06 Januari 2003, 23:40: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Din kompis har PC....

DMA (Direct Memory Access) är en ganska gammal teknik för att låta enheter skriva/läsa direkt till minnet utan att i onödan belasta CPUn. Det är antagligen inte det som är problemet i ditt fall. Direct Connect har bergis inte slukat hela din nätkapacitet. Sitter du på "vanligt" bredband så tankar du antagligen mindre än 1% av vad ditt nätverkskort kan hantera...

humm, men vad är då problemet?
tankar jag från en lokal hubb så når jag max 400Kb/sek, tidigare när jag hade en PC så hamnade jag på runt 9-10Mb/sek.

  • Medlem
  • 2003-01-07 16:49

Vad har DU för uppkoppling? 10MB/s är ju sjukt mycket. Otroligt till och med. 400k/s är ju väldigt snabbt det med, men inom rimliga gränser iaf.

DC är väl ett Javaprogram? De är ju ofta inte så bra, så det är väl anledningen att det är långsamt.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Vad har DU för uppkoppling? 10MB/s är ju sjukt mycket. Otroligt till och med. 400k/s är ju väldigt snabbt det med, men inom rimliga gränser iaf.

DC är väl ett Javaprogram? De är ju ofta inte så bra, så det är väl anledningen att det är långsamt.

Du missade nog "lokal hubb". Från den lokala hubben brukade jag tidigare (med en PC) nå 9-10Mb/sek, i DC-klienten för Mac så toppar jag på 400Kb/sek.

Det fanns en Java-klient förut, men det kom ju en officiell version, å den är så vitt jag vet inte skapad i Java.

1
Bevaka tråden