Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka Reason-filer över nätet?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-04-01 10:28

En kompis till mig har gjort en remix och han kör med Reason, medans jag sitter med Cubase. Nu är det så att paketet ska mixas hemma hos mig, och vi försöker skicka musiken över nätet. Jag föreslog att han skulle skicka reason-filen till mig så att jag kunde öppna den här (jag har tillgång till Reason 3) och spara ner alla kanalerna som WAV-spår så jag kan ta in det i Cubase istället. Jag fick en 9 mb stor .rsn-fil men han säger att han kommer behöva skicka 4 gb (gigabyte!) med refills också.

Min fråga: är det verkligen nödvändigt? Hur får man ens plats med 4 gb samplingar i RAM-minnet som låten alltså använder? Kan man inte spara ner alltihopa i en enda fil på något sätt (med exempelvis nån compress-funktion eller nåt som tar bort samplingar som inte används) så man kan skicka det vidare till någon annan smidigt?

Finns det något annat alternativ annars? Vad jag är ute efter är alltså att ha varje kanal som en WAV-fil så jag kan EQ'a lite snabbt i mitt favoritprogram Cubase. Det behöver inte vara "dry" kanaler, utan alla effekter och sånt som han använt ska ligga med i WAV-filen såklart....

Obs, jag har aldrig ens startat Reason i hela mitt liv, så ursäkta om det här är dumma frågor.

Men han kan väl exportera varje spår för sig som wav-fil? Tar du in de filerna i Cubase och vet tempot borde det väl inte vara några problem?

EDIT: Det blir ju lite pysslande, men om du har den färdiga ljudfilen som template ovanpå borde det ju gå bra?

  • Medlem
  • 2006-04-01 12:13

Misstänkte att vi är tvungna att göra så... det går alltså inte att spara ner hela projektet i Reasons format, utan man måste skicka refills o sånt separat (så att säga) ?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-01 12:16

En del av idén med ReFills är att skydda de som programmerar ljud. Därför kan man inte baka in alla ljud i låtarna. Däremot om man har enskilda samplingar (wav/aiff) så kan de bakas in. Han kanske bara har använt en cymbal från ett ReFill som är 600 MB - exempelvis så kan det gå till. Det bästa är förstås om han kan byta några av ljuden till motsvarigheter i Factory Sound Bank eller rena WAV-filer. 4 GB i ReFills motsvarar ca 10-11 GB i samplingar, har svårt att se att det är nödvändigt till en enda remix!

Man kan göra så här om det är ett riktigt viktigt ljud: Sampla det från Reason och tillbaks in i Reason. "Sola" bara instrumentet och exportera som Wav. Klipp till ljudet med någon ljudeditor, t ex Audacity som är gratis, om nödvändigt. Läs sedan in samplingen i programmet igen och baka sedan in den i låten (self contained settings).

Men förresten, varje spår blir ju en ljudfil som är lika lång som låten? Då är det ju ingen skillnad egentligen jämfört med att skicka lösa wav-spår från ditt Cubase till ett annat Cubase? Eller är det hiskligt många spår kanske, så det blir otympligt via nätet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-01 12:24

Dessutom så kan man ju nuförtiden rent av även mixa låten i Reason!

PF: Tänkte faktiskt inte på det. Mastering Suite är ju lika bra som vilka bra VST-pluggar som helst.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-01 12:33

Inte som vilka som helst kanske, finns ju ett hiskeligt utbud på pluggfronten, men helt klart dugliga för ett skitbra sound.

  • Medlem
  • 2006-04-02 08:47

Han har använt upp till 50 kanaler i sitt Reason-projekt, så det kommer bli en hel del WAV-filer att skicka över Internet. Det var därför jag undrade om det kanske gick att göra på något annat sätt!

Men okej, han får studsa ner alltihopa till WAV-spår och skicka mig än att jag gör det själv här hemma. Verkar vara enda realistiska alternativet i det här fallet. Tack för hjälpen iallafall!

Om du ändå har Reason är det väl bara att köra rewire?

Kör han rewire så kan han ju inte använda några mixfunktioner i Cubase.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 01:21

?! Va? Jo, det är klart han kan. Hur menar du då Dalle. Reason har 64 ljudutgångar...

Jag kanske fablade.. Men blir varje separat utgång i från Reason inbakad i Cubase egen ljudmotor, så att man kan applicera effekter och dylikt på samma sätt som en VSTi eller ett audiospår??

Jag kör inte rewire så jag har ingen koll, men var bara en tanke. Hoppas det löser sig för dom (er) på något smidigt sätt iaf och funkar det med rewire så har du säkert nytta av refillsen i framtida låtar ändå.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 01:50

>>Men blir varje separat utgång i från Reason inbakad i Cubase egen ljudmotor, så att man kan applicera effekter och dylikt på samma sätt som en VSTi eller ett audiospår??

Effekter och dylikt eller effekter? Man kan applicera effekter ja. Det är en del av idén med ReWire-lösningen. Du kan ha ett Altiverb på din Subtractor eller nå'n cubasephaser med överliggande bandeko på en Dr Rex.

Ahh, då är det ju bättre än vad jag först trodde. Har nämligen aldrig bemödat mig att köra mer än en stereomix från Reason in i Cubase.

Huhm, man kanske skulle skaffa Cubase och försöka lära sig hur det funkar lite då.

  • Medlem
  • 2006-04-04 05:45

Vi krånglade aldrig med Reason på min dator eftersom jag var tvungen att ha cirka 4 gb refills för att kunna öppna låten, så vi löste det genom att skicka WAV-filer för varje spår istället, så kunde jag enkelt ta in det i Cubase och mixa där. Det blev rätt bra ändå faktiskt, även om det var lite besvärligt.

Så när får vi andra ta del av dina mixningstalanger?

  • Medlem
  • 2006-04-04 11:12

Nu undrar jag lite med er andra här, själv tycker jag att 50 kanaler låter väldigt mycket för ett enda projekt, jag brukar själv nästan aldrig behöva mer än 1 mixer (14 kanaler). Hur är det med er andra Reason användare, hur många kanaler brukar ni vara uppe i?

Däremot brukar jag använda ytterligare en 14 kanals mixer som submixer för trummor så att jag kan lägga på effekter på de olika trumljuden.

Eftersom jag började med hårdvarusynthar och aldrig ägde ett mixerbord med mer än 16 kanaler så blir det inte mer än en huvudmixer i Reason, möjligvis en submixer till de olika trumljuden Redrum (men de ligger ju fortfarande på ett spår). Tycker också att 50 kanaler låter väldans mycket. Måste vara ett orkesterarr av bombastiska mått.

  • Medlem
  • 2006-04-04 11:20

Själv kan jag ibland använda mer kanaler på mixern genom att jag splittar stereo kopplingar så att left och right får varsin dedikerad kanal (t.ex. left går till left kanal 1 och right går till left kanal 2), på det viset får man större kontroll över panorering och stereo bredd vilket kan vara användbart - framförallt om man gör orkesterarr av större mått.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-04-04 12:05

Använder väldigt sällan 2 st mixers, brukar oftast bli ett översiktligt antal spår, lika många spår som instrument. Ofta 10 spår typ. Räcker till mycket.

2-6 st mixers brukar det ligga på för min del. Små effekter och att köra samma ljud parallelt (nej, inte spider) utan var för sig, men samma brukar öka kanalerna för min del. Trummor blir det vissa som får egna kanaler också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-04-04 15:32

En mixer, sällan fler än 8 kanaler.
Jag har försökt, men ju mer jag fläskar på - ju sämre blir det. Så KISS är det som gäller hemma hos mig Men sen är jag lite färgad av hårdvarutänk också..

Gör även som Exode, samt kör den lilla mixern som "submixer" i vissa fall,
alt lilla Spider.
Får jag använda mer än 1st av den stora mixern, så blir jag grinig:)
Försöker begränsa mig så mycket som möjligt...

Kom på det, att dom sista 4kanalerna brukar jag använda till effekt-styrning. Där man med hjälp av aux routar signalen in i vartannat/kors och tvärs. Och så har man bättre PAN/eq möjlighet för ex delay och sånt tufft.

  • Medlem
  • 2006-04-05 03:13

oftast när jag behöver använda mer än en mixer så brukar det vara ett varningstecken för att skitet börjar spåra ur i sånna lägen brukar jag bara ta en paus från låten o sen när jag kommer tillbaka så försöker jag plocka bort allt som låter "onödigt"

1
Bevaka tråden