Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tracks, channels, whatever!

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det bara jag som tycker att Logics sätt att hantera tracks/spår, channels/kanaler, objekt och allt vad de kallar det?

Lättast vore väl om varje spår var en kanal, och sen var det inte mer att hålla reda på? Nej, nu kan man skapa kanaler/spår/whatever på massor med olika vis, och skapar man ett spår från ett annat delar de samma kanal och byter man på den ena byts det på den andra. Och på grund av att det fungerar såhär kan man till varje spår sätta typ tre olika namn, dels på spåret, dels på kanalen och dels på objektet, eller nåt sånt.

Är det något jag missat här? Om någon har god kläm på det så får de gärna redovisa lite. Jag brukar bara lösa det genom att jämt ta "create multiple tracks" och skapa ett gäng åt gången, då och då.

Ja, bitte!

Logic är en smula krångligt, ja. Nu var det ett tag sedan jag satt med det, men om jag minns rätt så funkar det så att kanalerna är där ljudet spelas. Spåren bestämmer vad som skickas till kanalerna. Det som förvirrar det hela är att man kan ha flera spår till en kanal. Men tänk på spåren som tagningar och kanalerna som mixerkanaler.

En fördel med det här systemet är att man kan ha flera spår med olika versioner av ett och samma instrument (sångpålägg tex) och bara ha en regel kopplad till dem.

Men jag kan tänka mig att det är en del av de här sakerna som Apple kommer rensa i med Logic 8.

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 19:27
Ursprungligen av false messiah:

Men jag kan tänka mig att det är en del av de här sakerna som Apple kommer rensa i med Logic 8.

Det hoppas jag verkligen inte att de "rensar" bort. Mycket användbart.

Finns det några rykten om grov tidpunkt för Logic 8's intåg? Aldrig hört det nämnas nämligen (fast jag förstår ju att det såklart kommer någon gång)

Apple är Apple, dvs hemliga. Men jag skulle gissa på någon gång inom 3-12 månader.

I så fall tänker jag mig något sånt här på WWDC-keynoten:

Applåderna lugnar sig efter Mac Proreleasen
"So now we have this tremendous power put into one single machine, the Mac Pro. Well, for what are we gonna use all this power?"
En trailer rullar igång och visar en massa ljudinterface, som designats i samarbete med Apple, typ MOTU 828mkII och kanske Duende, och sådär.
"They gave us no choice but to unleash the power to it's fullest extent, giving you a new version of our professional music production software. So we did. Logic 8 is here."

Eller nåt, man kan ju drömma iaf

Men det var ju bara lite off topic. Någon som har god pejl på Logic 7's trackshantering nu då?

Inte rensar bort, men gör lite mer begripligt. Rätt mycket av Logic känns bara logiskt om man råkar vara tysk ingenjör (och då gillar/gillade jag ändå Logic).

  • Oregistrerad
  • 2006-06-29 19:41
Ursprungligen av false messiah:

Inte rensar bort, men gör lite mer begripligt. Rätt mycket av Logic känns bara logiskt om man råkar vara tysk ingenjör (och då gillar/gillade jag ändå Logic).

Eller har rötterna i analogstudioinspelning.

Vad pratar ni om?

Ursprungligen av Stefan:

Vad pratar ni om?

Jadu, vad pratar vi inte om just nu!?

Men tillbaka till ämnet. Man kan väl inte spela flera tracks till en kanal samtidigt?

Ursprungligen av Richard Olsson:

Men tillbaka till ämnet. Man kan väl inte spela flera tracks till en kanal samtidigt?

Nix. Men skickar man flera spår till en kanal spelas den översta omutade kanalen (om jag minns rätt) vilket är rätt händigt i de fall man har flera tagningar.

Definera track, kanal osv. Hänger inte med.

Jag antar att du med kanal menar en kanal på mixerbordet och med track en "kanal" i arrangefönstret. Om du tex laddar in ett komplett trumset i EXS24 (samplern) på kanal audioins1 så kan du i arrangefönstret öppna flera "tracks" för att styra samma synt. Alltså i detta fall låta varje enskilt trumljud få ett eget "track". Så kan man göra om man vill, men vem fan vill det?

"Lättast vore väl om varje spår var en kanal, och sen var det inte mer att hålla reda på?"

Så är det för mig. Förstår inte riktigt vad du har snöat in dig på

Ursprungligen av Stefan:

Definera track, kanal osv. Hänger inte med.

Precis vad tråden handlar om, logic är düsk logik.

Ursprungligen av Stefan:

Definera track, kanal osv. Hänger inte med.

Jag antar att du med kanal menar en kanal på mixerbordet och med track en "kanal" i arrangefönstret. Om du tex laddar in ett komplett trumset i EXS24 (samplern) på kanal audioins1 så kan du i arrangefönstret öppna flera "tracks" för att styra samma synt. Alltså i detta fall låta varje enskilt trumljud få ett eget "track". Så kan man göra om man vill, men vem fan vill det?

"Lättast vore väl om varje spår var en kanal, och sen var det inte mer att hålla reda på?"

Så är det för mig. Förstår inte riktigt vad du har snöat in dig på

Jag menar det som Logic menar. Tracks är i arrangefönstret, kanaler på mixerbordet, kanaler kan även kallas instrument och allt kan kallas objekt. Typ så säger manualen. Lite snurrigt tycker jag

Och nej, varje spår har inte en kanal och varje kanal ett spår, eftersom om man skulle skapa att nytt spår exempelvis genom att trycka shift+return eller dubbelklicka längst ner i spårlistan i arrangefönstret så skapas ett spår som är låst tillsammans med tidigare spår. Dvs, om du ändrar kanal på det spåret så kommer ditt förra spår också få en ny kanal.

Det var därför jag skapade den här tråden, jag kan ha missat något, typ.

Trackfunktionen används ofta när man vill spela in och hantera flera tagningar. Tex om du skapar en loop och spelar in så skapas ett nytt track efter varje omgång. Smidigt.

"Rätt mycket av Logic känns bara logiskt om man råkar vara tysk ingenjör"

Som vad?

Har aldrig fattat pratet om att logic skulle vara ologiskt.

Transform-fönstret? Enviroment? Namnen på många av kommandona?

(Som sagt, jag gillar Logic och använde det förut, men jämfört med de flesta andra ljudprogram så är det inte särskilt lättanvänt.)

"jämfört med de flesta andra ljudprogram så är det inte särskilt lättanvänt"

Det beror på vad man ska använda det till. Alla musikprogram har brister. Protools är ett ruggigt bra musikprogram sålänge man håller sig till audiodelen. Mididelen i protools kan få vilken producent som helst att överväga självmord. För musikproduktion är (enligt mig) Logic perfekt. Man kan göra väldigt mycket på väldigt kort tid utan att tappa fokus eller trassla in sig i en massa fönster. Från idé till lyssning på mindre än 3 sekunder. Audiodelen i Logic undviker jag Cubase är väl bra på det mesta, synd bara att det är så plottrigt.

Visst, enviroment är väl kanske inte det mest genomtänka som gjorts. Skulle man behöva ett enviroment så finns det ofta att ladda ner. Har iofs aldrig behövt pilla i enviroment under de 5 år som jag har gjort musik med Logic.

  • Oregistrerad
  • 2006-07-01 02:13
Ursprungligen av Stefan:

"jämfört med de flesta andra ljudprogram så är det inte särskilt lättanvänt"

Det beror på vad man ska använda det till. Alla musikprogram har brister. Protools är ett ruggigt bra musikprogram sålänge man håller sig till audiodelen. Mididelen i protools kan få vilken producent som helst att överväga självmord. För musikproduktion är (enligt mig) Logic perfekt. Man kan göra väldigt mycket på väldigt kort tid utan att tappa fokus eller trassla in sig i en massa fönster. Från idé till lyssning på mindre än 3 sekunder. Audiodelen i Logic undviker jag Cubase är väl bra på det mesta, synd bara att det är så plottrigt.

Visst, enviroment är väl kanske inte det mest genomtänka som gjorts. Skulle man behöva ett enviroment så finns det ofta att ladda ner. Har iofs aldrig behövt pilla i enviroment under de 5 år som jag har gjort musik med Logic.

Jag har aldrig fattat problemet med protools och mididelen, men iofs är jag klaverspelare i botten och editerar på sin höjd om något låter apskit bara...

det finns en liten intressant sak att tänka på ..

Protools och DP är utvecklade av amerikanska ingenjörer, Logic och Kobajs av Europeiska, eller rättare sagt tyska ingenjörer...

Själv har jag aldrig kommit överrens med vare sig kobajs eller logic, men älskar båda PT och DP ...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Stefan:

Det beror på vad man ska använda det till. Alla musikprogram har brister. Protools är ett ruggigt bra musikprogram sålänge man håller sig till audiodelen. Mididelen i protools kan få vilken producent som helst att överväga självmord. För musikproduktion är (enligt mig) Logic perfekt. Man kan göra väldigt mycket på väldigt kort tid utan att tappa fokus eller trassla in sig i en massa fönster. Från idé till lyssning på mindre än 3 sekunder. Audiodelen i Logic undviker jag Cubase är väl bra på det mesta, synd bara att det är så plottrigt.

Logic är förmodligen det program av de stora sequencerna som har mest funktioner, på gott och ont. Det finns nästan inget man inte kan göra om man kan Logic, men annars kan det vara en rätt hög tröskel. Det var lite av en chock att använda Logic igen när jag använt Live ett tag - otroligt plottrigt och tusen undermenyer. (Fast lustigt nog är ju Live också ett program från Tyskland, trots att gränssnittet är 180° från Logics.)

Tex DP känns mycket mer Mac-igt i jämförelse, även om det har sina hyss för sig också.

"Och nej, varje spår har inte en kanal och varje kanal ett spår, eftersom om man skulle skapa att nytt spår exempelvis genom att trycka shift+return eller dubbelklicka längst ner i spårlistan i arrangefönstret så skapas ett spår som är låst tillsammans med tidigare spår."

Testa håll inne alt+dubbelklick istället. Om man endast dubbelklickar så skapas en kopia av det spåret som är markerat.

Ursprungligen av Stefan:

"Och nej, varje spår har inte en kanal och varje kanal ett spår, eftersom om man skulle skapa att nytt spår exempelvis genom att trycka shift+return eller dubbelklicka längst ner i spårlistan i arrangefönstret så skapas ett spår som är låst tillsammans med tidigare spår."

Testa håll inne alt+dubbelklick istället. Om man endast dubbelklickar så skapas en kopia av det spåret som är markerat.

Jo, jag läste mig till det i manualen, men ändå, poängen kvarstår, 1 spår != 1 kanal.

Anyhoooooo, 24 kanalers gräns i logic express? Går det att komma runt det med fler spår eller nåt? Vi snackar audio här alltså.

Jag måste bara säga det (bumpa diskussionen om så måste göras) att efter att ha börjat använda mig av Logics distinktion mellan tracks och kanaler så förstår jag inte hur något annat sequencerprogram skulle vilja ha ett annat system

Har nyligen spelat in sångpålägg på lite demolåtar jag spelar in åt ett band. Det är ju precis hur smidigt som helst att ställa sångaren vid miken, ha honom till att sjunga låten och sen säga "ok, då tar vi det igen", trycka shift+return och börja spela in igen på ett nytt track. När man har en fem tagningar eller något sånt skapar man ännu ett track på samma kanal och börjar pussla ihop de bästa bitarna av sången. Skulle man vilja testa med reverb och så på de olika tagningarna så gäller samma reverb för alla tagningar, och den spelar bara upp en tagning åt gången automatiskt så man behöver inte hålla på och mutea, soloa, o.s.v.

Mycket bekvämt sätt trots allt, när man lärt sig använda det Nu tänker jag inte ens på vad jag gör utan allt går automatiskt när jag ska skapa nya tracks eller kanaler beroende på hur jag vill använda dem.

1
Bevaka tråden