Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mbox 2 Pro + MacBook

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 11:40

Funderar på en Mbox 2 Pro till min Macbook. Läste på Digidesigns hemsida att de godkänner Macbooken men att de rekommenderar att man använder en extern FireWiredisk.

Hur kan man lösa detta, då måste man väl ha en hub med MBox 2 Pron och hårddisken i?

Funkar det verkligen?

Låter konstigt - ska kolla upp det med lite vänner på Digi,
återkommer

/ Johan

Lite miss på svaret här men det kanske ger dig något ändå:
"Tjena,

Detta har vi inte testat ännu, men det är ju bra att kunden vill köra med en extern disk för bättre prestanda! Att använda systemdisken är aldrig att rekommendera. Det enda vi kan komma på är väl att använda den medföljande nätdelen till Mbox 2 Pro om han gör på detta vis annars räcker nog inte strömmen i FireWire till båda enheterna.

Ha det bäst"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-22 16:30

Ah, tack, jag fick även tips av en annan att koppla in Mbox 2 Pron i den externa hårddisken och sedan koppla in hårddisken i MacBooken, vad tror du om det?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 11:11

Så här ska du koppla:
Bärbara > Extern FW HD som ska använda sin egen strömdel > Mbox Pro
Startas i ordning: Mbox pro > FWHD > Bärbar
Avstängs: Bärbar > FWHD > Mbox Pro

alltså stäng inte av eller sätt på din mbox pro när din bärbara är igång.
använd ingen FW hubb
alltid audio på annan HD än systemdisken

Ursäkta att jag hoppar in här och frågar lite själv (det är väl iofs i princip samma fråga, men jag har rätt dålig koll på hur man använder datorer och inspelningsprogram optimalt, så jag vill bara formulera en egen frågeställning)

Har en Power Book G4 (1,67 GHz, 1G Ram) och Mbox2 (kopplas med USB). När jag använder Pro Tools, Reason och editorn till min Nord Modular samtidigt så går det ibland rätt trögt och MIDI-styrningen av min Nord Mod kan hamna rätt rejält ur synk. Har också skaffat den processorhungriga Arturia Moog Modular V, som jag skulle vilja kunna använda utan att Pro Tools/datorn säger stopp. Vore ju trevligt att kunna köra igång Moog Modularen i en låt/projekt, som redan har ett gäng pluggar igång, utan att det brakar ihop.

Skulle jag klara av att ha många fler bollar i luften om jag följde förslaget från "xis", alltså skaffa en extern HD? Några fler, många fler eller MASSA fler? Kan ni ge mig något målande exempel? Vad rekommenderar ni i så fall för hårddisk?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 14:56
Ursprungligen av M i Gbg:

Skulle jag klara av att ha många fler bollar i luften om jag följde förslaget från "xis", alltså skaffa en extern HD? Några fler, många fler eller MASSA fler? Kan ni ge mig något målande exempel? Vad rekommenderar ni i så fall för hårddisk?

Nja. En extern harddisk aer noedvaendig foer audio. tyvaerr aer din mac lite foer svag foer det du vill goera, ett budget tips aer att koepa en beg mac till och ha som syntburk. jag har mina gamla g4 mdd med 2x1 ghz som synthburk till min g5.

och jag beklagar men jag jobbar paa en burk utan prickar idag, jag har en modul fraan NI som vaegrar att fungera om inte tangentbordet aer satt till amerikansk / det aer saekert naagon konspiration paa gaang

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 15:18
Ursprungligen av xis:

Nja. En extern harddisk aer noedvaendig foer audio. tyvaerr aer din mac lite foer svag foer det du vill goera, ett budget tips aer att koepa en beg mac till och ha som syntburk. jag har mina gamla g4 mdd med 2x1 ghz som synthburk till min g5.

och jag beklagar men jag jobbar paa en burk utan prickar idag, jag har en modul fraan NI som vaegrar att fungera om inte tangentbordet aer satt till amerikansk / det aer saekert naagon konspiration paa gaang

Nu blandar du väl ihop äpplen o päron här.. (eller så blandar jag ihop vilken diskussion som hör till vilket svar... hehe)

CEB, Macbook är inte en svag dator, en extern disk har man för att systemet läser och skriver till och från den interna disken kontinuerligt, och dessa operationer vill du inte riskera att bli störd av när du jobbar med att skriva och läsa ljudspår till och från disken.

Köp en extern 7200 rpm disk, en stor bamsejävel med bra accesstid!

EDIT: I ditt fall "M", är även jag tveksam till att disken är tjyven, hur ser dina "system resources meters" ut i protools? Och vad har du för audio/latency/buffer settings?

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 19:05
Ursprungligen av Don:

Nu blandar du väl ihop äpplen o päron här.. (eller så blandar jag ihop vilken diskussion som hör till vilket svar... hehe)

ja du blandar ihop dem.
Frågan gällde en Power Book G4 (1,67 GHz, 1G Ram) ställd av M, men trådens egentliga huvudfråga gällde en MacBook.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 12:54
Ursprungligen av CEB:

Funderar på en Mbox 2 Pro till min Macbook. Läste på Digidesigns hemsida att de godkänner Macbooken men att de rekommenderar att man använder en extern FireWiredisk.

Hur kan man lösa detta, då måste man väl ha en hub med MBox 2 Pron och hårddisken i?

Funkar det verkligen?

Koppla i kejda, och se till att disken har egen strömförsörjning, alternativt kör en extern hårddisk med usb 2.0 istället.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 13:15

Extern hd är a och o om du jobbar med mer än bara virtuella instrument, dvs. om du bouncar ner ofta eller spelar in audio.

Sen är det ett känt faktum, att arturias pluggar är jäkligt hungriga.

Ang. nord modular och usb i samband med mbox, har jag inte en aning eftersom jag inte har använt NM eller en aning om hur mycket data den skickar i usb-slangen.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 19:17

Hehe, jepp såg det sedan, därav min edit.

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

xis: Så en extern hårddisk skulle inte hjälpa mig så mycket för att min laptop ändå inte skulle orka med? Eller har jag fattat fel då? Det är ju ändå "a och o" med extern hårddisk enligt Don.

Har funderat på om det vore ett alternativ att skaffa en Mac Mini för att köra parallellt med. Vill ju ha det så portabelt som möjligt för att kunna vara både hemma/studion/annanstans med samma setup. För en Power Book o en Mini ihop skulle väl kunna orka dra en hel del ihop? Är det ett bättre alternativ än att skaffa en extern hårddisk? Blir ju såklart en hel del extra pengar att lägga ut, men om det står i proportion till vad man får, så kanske jag ska hålla på pengarna tills jag har råd att skaffa en Mini...?

Och så måste jag inte ha igång min Nord Modular hela tiden heller. Behöver ju ingen monsterdator, for my humble needs...:rolleyes:

Tack för att ni orkar svara på mina novisfrågor, förresten.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-23 20:24

Snuttifiering gillar vi inte,

"Extern hd är a och o om du jobbar med mer än bara virtuella instrument, dvs. om du bouncar ner ofta eller spelar in audio."

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Sorry.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 06:18

Så det räcker att köra hårddisken via USB 2.0? Jag har en LaCie Extreme m 1 USB 2, 1FireWire 400 o 2 FireWire 800...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 06:57

Kan aldrig tänka mig att det skulla vara några större bekymmer, överföringshastigheten enligt spec. för USB 2 är väl till och med högre än vad det är på FW400?

En ska ska du tänka på med digi's specar dock, få du problem, och inte följer specarna, så hjälper inte digi dig, du måste följa deras specar, eftersom det är av dem testade setups. Att det inte står usb 2 disk där, kan innebära att de haft problem med någonting rörande usb 2, men det kan likväl fungera för det..

testa helt enkelt!

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 11:18

Även om det skulle fungera så rek. jag INTE att använda sig av USB2 med Digidesigns hårdvara.
Du får som sagt väldigt liten stöd för icke godkända prylar.
Här kan du läsa om vilka FW HD som är godkända med MacBook
Om man följer Digidesigns rek. så fungerar ens utrustning - så enkelt är det.
Håll också koll på vilket system som är godkänd; just nu är 10.4.7 godkänt för PT 7.1.1 LE. - dvs innan man uppgrader Systemet - vilket jag har gjort och det blev ett j-la ominstallaerande.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 13:11
Ursprungligen av xis:

Även om det skulle fungera så rek. jag INTE att använda sig av USB2 med Digidesigns hårdvara.
Du får som sagt väldigt liten stöd för icke godkända prylar.
Här kan du läsa om vilka FW HD som är godkända med MacBook
Om man följer Digidesigns rek. så fungerar ens utrustning - så enkelt är det.
Håll också koll på vilket system som är godkänd; just nu är 10.4.7 godkänt för PT 7.1.1 LE. - dvs innan man uppgrader Systemet - vilket jag har gjort och det blev ett j-la ominstallaerande.

Som sagt, om det funkar, kör på... funkar det inte, byt...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Ursprungligen av Don:

överföringshastigheten enligt spec. för USB 2 är väl till och med högre än vad det är på FW400?
---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Stämmer enligt spec!

Firewire 400 = 400 Mbps
USB 2 = 480 MBPS
Firewire 800 = 800Mbps

Mvh

'''som har tråkigt på jobbet*****

  • Oregistrerad
  • 2006-09-24 12:23

Bara för att vara övertydlig:
" Please Note: Hard drives using the Oxford 912 interface have USB 2.0, FW400 and FW800 ports on them. Only the use of the FW800 port is supported on these drives with Pro Tools.
# Up to 4 FireWire 800 daisy-chained drives supported when used without other FireWire drives
# FireWire 400 and FireWire 800 drives should not be combined"

1
Bevaka tråden