Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod och okomprimerad AIFF ???

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en vanlig bärbar CDspelare som jag brukar dra med mig på resor och dylika äventyr...
Det har blivit en bärbar CDspelare eftersom jag inte riktigt gillar kvaliteen på MP3 filer och därför mer eller mindre ratat allt vad MP3 spelare heter...

Men nu har jag funderingar på en iPod...
Har läst lite om den i forumet här och gillar vad jag läst om den hittills. Men det är en sak som inte tas upp...
Tar den bara emot MP3 filer ?
Min egentliga fråga är om man kan stoppa in okomprimerad AIFF i den ?
Om så är fallet så är det ju hur bra som helst med iPod och då köper jag en imorgon !!!

[ 13 September 2002, 01:04: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

Du kan stoppa in vad du vill i din iPod. Den fungerar som en vanlig extern FW-hårddisk. Jag tror dock inte iPoden kan spela upp aiff filer, den avkodar väl bara mp3 filer. Men jag kan ha fel.

/M

Jo! Enligt Apples specifikation stöds följande ljudformat; MP3 (upp till 320 Kbit/sek), MP3 Variable Bit Rate (VBR), WAV, AIFF. Och inte nog med det programvaran är uppgraderingsbar vilket ger stöd för framtida ljudformat.

Så du lär bli en lycklig iPodägare i morgon!

/M

Du hittar produktspecifikationen här .

/M

edit: särskrivning

[ 13 September 2002, 01:35: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

Tackar och Bockar !!!

Jag har också kollat in lite mer om den, den verkar faktiskt riktigt (jävla) snorbra !!!
Har kollat in på Macotekets hemsida, just nu har dom en drive på 5Gb versionen för bara 3.200 inkl moms...
Inte illa vad ?

Men en sak kopplar jag inte riktigt ännu...
Jag kör ju inte iTunes överhuvudtaget, måste man köra iTunes för att dra över låtar och filer till den eller hur funkardet egentligen ?

Det är egentligen skit samma, jag beställer en imorgon, med lite tur så kommer den på Lördag...

Du kan nog "dra" dina aiff filer direkt till ipodens hårddisk (som dyker upp som en extern enhet på ditt skrivbord). Men jag har som sagt ingen iPod (ännu!), så jag är osäker. Du lär få svar på dina frågor. Det finns gott om lyckliga iPod ägare på detta forum.

/M

edit: stavfel

[ 13 September 2002, 01:38: Meddelandet ändrat av: - Martin - ]

faan, en iPod kommer bli perfekt...

Har precis införskaffat in iBook som jag kommer att köra mina spelningar på, enda nackdelen med iBooken ar att det är den första modellen, med bara 10Gb disk.
Men om man kan stoppa in lite filer på iPoden så löser ju det en del av problemet med lagringsutrymme också...

Som vanheden säger: - "Lysande, Sickan..."



[ 13 September 2002, 01:39: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

För mig är Ipoden gudasänd....

Jag gör mycket musikinspelningar och förflyttar mig emellan olika studios för inspelning, mixning och pålägg. Jag lägger över mina arr och ljudfiler på Ipoden´s HD och känner jag att jag vill lyssna in mig på det som ska spelas in så lägger jag även in en "mixdown" i Ipoden så att jag kan lyssna på vägen till inspelningen om jag vill. Allt i ett....En producents dröm är Ipoden!

Citat:

quote: enda nackdelen med iBooken ar att det är den första modellen, med bara 10Gb disk

Lösning: 60 GB IBM Travelstar

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Martin -:
Du kan nog "dra" dina aiff filer direkt till ipodens hårddisk (som dyker upp som en extern enhet på ditt skrivbord).

Nä, det funkar desvärre inte. iPodens musikspelardel och FW-hårddiskdel är åtskilda. Lägger du in AIFF-filen på iPoden via skrivbordet kommer du inte kunna lyssna på den när iPoden är losskopplad sedan. Du måste använda iTunes eller Audion för att lägga till filer till musikspelardelen.

OK, i see. Life is a learning!

Men det går bra att lyssna på AIFF, WAV osv..(se ovan) elle har jag fel där med?

/M

  • Oregistrerad
  • 2002-09-13 10:03

He går finfint att spela mp3, wav, aiff på ipoden ja. Du måste dock använda iTunes för att överför filerna till iPoden.

Det finns program för att sen ta ut filerna från iPoden, men jag vet inte om man men andra program än iTunes kan skicka filer till den.

men kolla Versiontracker vetja

1
Bevaka tråden