Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod hostar blod

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha, då var jag slutligen i den sitsen jag fruktat ända sedan jag köpte min iPod 5GB — batteriet är på upphävningen. En laddning resulterar väl i max två timmars speltid.

Vad nu? Har jag världens dyraste och mest väldesignade 5GB:s FW-disk och ska finna mig i det? Eller ska jag försöka få Apple att ordna det? Det var trots allt mindre än ett år sedan jag köpte den...

Plz advise.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-08 10:21

Kontakta Apple. Det är mest logiskt. Får du motgångar där så vi komma med andra tips...

Ska så göra, tack för tipset.

hör gärna av dig oavsett svar

Mmm, Apple lär få mycket problem med batterifrågor och iPod inom den närmsta framtiden, så det ska bli intressant att se vilken policy de kör med.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-09 02:14

Batteriet i min iPod räcker bara i 4-5 timmar.
Jag ringde Apple när jag bodde i England och dom sa direkt att jag kunde skicka in den och få tillbaka den med ett nytt batteri. Inga problem alls. Jag var mitt i en flytt och sa att jag skulle ringa tillbaka när jag hade en fast adress och kunde byta ut den.
Ska ringa Apple Sverige nästa vecka och se om dom är lika hjälpsamma.

Vet ni om att det finns en liten oanvänd ´kortplats´ i alla iPods? Undrar vad den är till för? Framtida uppgraderingar kanske?
Säg till om ni vill ha en bild av den.

Ah, låter lovande. Hoppas jag kan få en ny, fräsch iPod. Det vore underbart.

  • Medlem
  • 2002-11-09 20:13

börjar märka detta på min iPod också. köpte det första lasset som macoteket fick in.
min iPod är iofs fruktansvärt sliten - mycket repor osv. men det är inget fel på den i övrigt. vore trevligt om ni kunde posta här hur det gick för er efter att ha pratat med apple. en ny hade ju inte suttit fel. kanske skulle ha en liten väska till den om jag fick börja om från början.

/majk

  • Oregistrerad
  • 2002-11-09 22:00

Batteritiden försämras avsevärt efter några månaders dagligt användande...från ca. sju är jag nu nere i ca. tre och om jag går ut i den nollgradiga kylan pratar vi om ca. 90 minuter...

10 GB iPod - en genialisk liten musikspelare som snart är död.

Jag har kontaktat Lan-Master nu angående detta, hoppas på svar på måndag.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-11-10 01:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: romanenko:
/.../

Vet ni om att det finns en liten oanvänd ´kortplats´ i alla iPods? Undrar vad den är till för? Framtida uppgraderingar kanske?
Säg till om ni vill ha en bild av den.

Ja tack!

/arvid

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Jag har kontaktat Lan-Master nu angående detta, hoppas på svar på måndag.

Jag har sedan tidigare skickat en förfrågan till Apple, via "Apple svarar"-forumet. Får se om de svarar.

Ska dessutom traska (OK, OK! Jag åker troligtvis buss, men det är en jävla bit, OK? Och det är inte det att jag inte får rört på mig i andra sammanhang, så det kan man väl för fasiken få unna sig?!) bort till Macforum på måndag och prata med dem.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-10 10:02

Mitt batteri tog slut långt innan garantitiden var över. Jag skickade in den och fick veta att batteriet skulle bytas.

Efter 1,5 månad fick jag en helt ny iPod skickad till mig.

Det intressanta att min iPod gick från cirka 7 timmars batteritid till 2 timmar över en natt.

1,5 månad? Hur fan ska man klara sig?

Men visst stämmer det att Apple utökat garantin för alla iPods till ett år? Det är väl knappt ett år sedan den första iPoden släpptes, eller i alla fall levererades, right?

Knepigt med batteri tiden...

Jag köpte min 5Gb iPod för typ två månader sedan och har redan märkt en otrolig skillnad i batteri tid...
Är just nu nere på typ 2 timmar...

Apple säger 10 timmar ?
My Ass, säger jag...

Ska snacka med ÅF om man kan få den reparerad alternativt utbytt...

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 10:27

Jag fick min iPod utbytt efter 364 dagar från att jag köpte den.. just för att batteriet var kasst.

Nu är det så kära macare, att ÅF inte har med iPod reparation att göra. det ni måste göra e att fylla i lite info på apples sida, så kommer en trevlig DHL kille och hämtar er iPod, gratis. och levererar även en ny/reparerad ipod till er.

Mycket praktiskt !

Du har inte adressen till den där sidan på Apples hemsida? Låter ju fantastiskt bra.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 13:11

https://depot.info.apple.com/ipod/index.html

Längst ner väljer du land och trycker på "Continue". Denna sidan funkade inte när jag försökte för någon månad sedan så jag ringde dom istället och dom sa samma sak:
En DHL kille kommer och hämtar upp den inom 48 timmar och lämnar sedan tillbaka (d)en inom 10 dagar.

Pratade precis med Apple, han sa samma sak. Detta gäller om du har garanti kvar att nyttja, har du däremot inte det så kostar det (hör och häpna) 3394 kr inkl moms att få din iPods batteri utbytt.
Med andra ord, köp en ny iPod.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-11 13:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Pratade precis med Apple, han sa samma sak. Detta gäller om du har garanti kvar att nyttja

Skicka den alltså till Apple innan 1-års dagen för att få ett nytt batteri om den börjat bli lite avdankad.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: DaSnow:
Nu är det så kära macare, att ÅF inte har med iPod reparation att göra.

Precis vad MacForum sa till mig, så jag letade upp sidan själv på apple.se. Det verkar väldigt bra om det går så fort som tio dagar, vi får se. Hoppas nu bara att det kommer någon DHL-snubbe till mig, trots att jag valde Sweden som land (eller ja, det var redan satt) stod det United States sedan i sammanfattningen. Undrar om det finns något Göteborg over-seas...

  • Medlem
  • Harestad
  • 2002-11-13 12:31

Problem med batteriet?

Om jag har haft min iPod hopkopplad med iMacen och sedan stänger av iMacen (för natten) utan att koppla ur iPoden. Så när jag startar iPoden på morgonen så är batteriet slut. Är det något problem med batteriet eller ska det vara så?

Det är väl batteriet som spökar för dig med då. Såvida den inte står och spelar hela natten, men om du inte har den igång och på repeat för alltid så borde den stänga av sig rätt så snart efter det att du stängt av datorn.

Men det är ju det som är (ett av) iPodens största problem, batteriet laddas ur även när den inte används.

Jag kanske läst tråden för snabbt men det har länge varit ett känt faktum att om klockan används så drar den ohämmat av batterilängden... tror inte det skedde en förbättring efter senaste uppdateringen. Apple har ett doc om hur man resettar hela iPoden och sedan låter man bli klockan och låter den stå kvar på vad nu default var. Dom ger även följande råd:

Follow these suggestions to get your iPod´s battery to last longer on one charge.

1. Turn off the backlight when it is not needed.
2. Avoid changing tracks often by pressing the Previous-Rewind or Next-Fast Forward buttons.
3. Turn off the equalizer (EQ).
4. Turn off the calendar alarms (in iPod 1.2 software or later)

Follow these recommendations to care for iPod´s internal battery.

* Do not expose iPod to temperatures outside these ranges:
o operating temperature range: 0 ºC to 35 °C
o storage temperature range: -20 °C to 45 °C
* Do not leave iPod in a vehicle´s interior, where temperatures may reach up to 65 °C when parked in the sun.
* Do not leave iPod exposed to direct sunlight for extended periods of time.
* Do not charge iPod while it is in a carrying case or cover.

* Manually turn off iPod to save battery life, press and hold the play button.
* Charge the battery every three weeks when not in use. Even when iPod is off, it is in a sleeping state that requires power. Without use, iPod´s battery needs to be charged about every three weeks to be ready for use.
* If iPod displays a "Low Battery" icon, connect it to the Apple iPod Power Adapter, and plug the power adapter into an electrical outlet, or connect it to your computer´s built-in FireWire port. Note: Make sure the computer is turned on, and is not set to go to sleep.

To reset iPod, hold down the Menu button and the Play/Pause button simultaneously until the Apple/iPod logo appears. When you reset, iPod saves all your music, data files, and customized preferences

[ 13 November 2002, 21:56: Meddelandet ändrat av: [email protected] ]

  • Oregistrerad
  • 2002-11-14 18:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jimmy Wulff:
Problem med batteriet?

Om jag har haft min iPod hopkopplad med iMacen och sedan stänger av iMacen (för natten) utan att koppla ur iPoden. Så när jag startar iPoden på morgonen så är batteriet slut. Är det något problem med batteriet eller ska det vara så?

Detta symptom har jag upplevt med min T68 som jag laddar via en USB-kabel. Jag kom fram till att datorn suger ström från telefonen när datorn är avstängd och telefonen är inkopplad. Så dra ur sladden när du stänger datorn.

  • Oregistrerad
  • 2002-11-18 20:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hedelina:
1,5 månad? Hur fan ska man klara sig?

Nej, det var inte lätt att klara sig utan iPod i 1,5 månad!

  • Oregistrerad
  • 2002-11-29 15:24

Vill bara säga att jag tycker trådens titel går in i 99macs hall of fame...

Tack ^_^

1
Bevaka tråden