Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöring och iPod?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 20:18

Efter ett tags scrollande/användande utav iPodens runda mittscroll har jag märkt att den fina vita färgen fått lite mörkare nyans - naturligtvis lite smuts/fett från fingrarna.

Fråga: hur rengör jag bäst?
Med en våt liten trasa + tvättmedel?

/G

Prova en sån där supertrasa som tar bort smuts utan extra rengöringsmedel. Jag har en sån som jag gjorde rent ett tangentbord med för ett tag sen. Fick bort allt svart äckel från tangenterna utan problem, bara att gnugga. Då behöver man inte kleta med diskmedel och sånt.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 20:33

Jo, jag har tänkt på att man skulle kunna ta en sån men ville fråga först...vill lixom inte att scrollhjulet skall upplösas eller något annat läskigt utav ev. kemikalier som faktiskt finns (i alla fall i de blöta dukarna) i dem.

/G

Jag har en kompis som just nu håller på att marknadsföra tvättservetter för sidenslipsar, inte min bag riktigt, men jag har varuprover om någon vill testa. Jag har tvättat t-bord och bildskärmar, både TFT och CRT med dom där servetterna, funkar skitbra.
Tar med prover till pubträffen i Sthlm den 28e.
Har förresten fått tag på lite Apple-grejor till utlottning, inte så mycket, men en del i alla fall.

Citat:

citera:Jo, jag har tänkt på att man skulle kunna ta en sån men ville fråga först...

Jaha, så att du kan skylla på mig om det går åt skogen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Efter ett tags scrollande/användande utav iPodens runda mittscroll har jag märkt att den fina vita färgen fått lite mörkare nyans - naturligtvis lite smuts/fett från fingrarna.

Fråga: hur rengör jag bäst?
Med en våt liten trasa + tvättmedel?

/G

Hörru Gambit, du får väl tvätta händerna innan du joxar med iPoden.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 20:56
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Efter ett tags scrollande/användande utav iPodens runda mittscroll har jag märkt att den fina vita färgen fått lite mörkare nyans - naturligtvis lite smuts/fett från fingrarna.

Fråga: hur rengör jag bäst?
Med en våt liten trasa + tvättmedel?

/G

Hörru Gambit, du får väl tvätta händerna innan du joxar med iPoden.

Gladeligen...bara jag har ett handfat med tvål och vatten med mig på de resor jag gör

/G

VAfalls?! har du inte alltid med dig ett handfat med tvålvatten i ryggsäcken som vi alla andra??

Du var då mig en konstig människa...

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 20:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias A:

Citat:

citera:Jo, jag har tänkt på att man skulle kunna ta en sån men ville fråga först...

Jaha, så att du kan skylla på mig om det går åt skogen.

Det skulle man kanske kunna tro men ne-ej!
Vågar inte testa bara för att kunna bråka med dig efteråt.
Vad skulle det ge?
Jo, en utskälld person och en annan med en iPod i upplösningstillstånd - ingen vinner

/G

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 21:27

Ok, testade med nerverna utanpå med en "Vidaclean wet-trasa".
Det funkade ganska bra, tycker jag *Puhh*.

Obs: härma nu inte mig och börja kladda på era platta skärmar med något sådant här för då händer det otrevliga saker!!!

..åter till min rena (just nu) iPod

/G

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
Ok, testade med nerverna utanpå med en "Vidaclean wet-trasa".
Det funkade ganska bra, tycker jag *Puhh*.

Obs: härma nu inte mig och börja kladda på era platta skärmar med något sådant här för då händer det otrevliga saker!!!

..åter till min rena (just nu) iPod

/G

Såg du inte vad jag skrev om slipstvätten?
Det är säkert världens bästa iPod-tvätt också.
Tar med prover till buppen.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 21:41

Jorå, Nurell. Jag såg. Det är bara det att jag inte ville ha iPoden skitig ända tills den 28:e

Jag tackar dock för ditt tips. Säkert lika bra med slipstvätt-lappar

/G

Din iPod hinner nog bli skitig innan dess.
Jag tar med rejält med slipstvättar då.
En del annat godis också.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 12:13

Jag brukar "ploppa" av sjävla scrollhjulet på min iPod när jag behöver rengöra den. Då kan man i lugn och ro sitta och gnugga rent hjulet samt få bort den smuts som kommit in under det.

För att "ploppa" av hjulet är det bara att ta en smal kniv eller dylikt och försiktigt bända upp hjulet.

***WARNING***
Använd inte Ajax Allrengöring på era iPoddar!

Fast det blev min lycka. Köpte en halvårsgammal 5-giggare för en tusenlapp efter att förra ägarinnan gjort ovanstående misstag. Displayen var helt mjölkig och det gick knappt att se vad det stod. Men ett besök på Kjell&Co och inköp av "Displex Display Polish" så blev den jättefin. Detta årets klipp, än så länge.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 22:35

Det är inte krom.

Använde sådant och det blev bara repor. Det är en sorts målat glas tror ja :S

//C

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:33

Jag tyckte det lät fel efter jag skrivit det. Men va fan. Även solen har sina fläckar

Dock är jag säker på att att det itne är krom!

//C

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 01:40
Ursprungligen av Archduk3:

Jag tyckte det lät fel efter jag skrivit det. Men va fan. Även solen har sina fläckar

Dock är jag säker på att att det itne är krom!

//C

Krom tror jag inte heller på (låter nästan för fint på ngt sätt) men metall är det nog iaf.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 15:54
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag brukar "ploppa" av sjävla scrollhjulet på min iPod när jag behöver rengöra den. Då kan man i lugn och ro sitta och gnugga rent hjulet samt få bort den smuts som kommit in under det.

För att "ploppa" av hjulet är det bara att ta en smal kniv eller dylikt och försiktigt bända upp hjulet.

Hmmm, intressant. Om jag testar det där med "ploppandet" tänker jag ta det vääääldigt sakta, den saken är klar.

Tänk er en sådan gräslig situation: ett scrollhjul med ett stort jack i kanten

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 19:34

Det är väl bara de äldre modellerna som har ett fysiskt snurrande scrollhjul, de nya modellerna har en "touch pad" variant istället. Så då borde det inte rekommenderas att ta bort scrollhjulet då den faktiskt inte snurrar fysiskt utan är en platta typ styrplattan på en bärbar. Eller har jag missförstått?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 19:54

Nä, det är helt riktigt, cyberpet

/G

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 20:01

så vad gäller om man vill göra rent sin PB skärm? mirakeltrasa? vatten? Sätta den på biltaket när man kör genom biltvätten?

//:-David

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 20:11

För en Liquid Crystal Display, en platt skärm gäller en liten gnutta fukt (rent vatten eller andedräkten) och en bommulstrasa.

Undvik allt vad kemikalier gäller är mitt bästa råd.

/G

  • Oregistrerad
  • 2003-02-19 20:52

Det funkar utmärkt med dammfria trasor med en gnutta fukt. Det funkar till och med att använda en Kleenex då den är väldigt dammfri för att vara av papper. Mjukt ska det vara så man inte repar plasten.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Gambit:
För en Liquid Crystal Display, en platt skärm gäller en liten gnutta fukt (rent vatten eller andedräkten) och en bommulstrasa.

Undvik allt vad kemikalier gäller är mitt bästa råd.

/G

Om jag skulle andas på min PB-skärm så skulle plasten smälta, eller krulla ihop sig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 19:19

Jag har en fråga om rengöring men den gäller inte skärmen:

Jag undrar vad man ska använda för att tvätta rent den kromade baksidan som väldigt lätt blit flottig.
Anledningen till att jag frågar är så jag inte använder något som orsakar repor, kan aldrig vara nog försiktig

Ursprungligen av Mute:

Jag har en fråga om rengöring men den gäller inte skärmen:

Jag undrar vad man ska använda för att tvätta rent den kromade baksidan som väldigt lätt blit flottig.
Anledningen till att jag frågar är så jag inte använder något som orsakar repor, kan aldrig vara nog försiktig

då ska du köpa Autosol...!
de är de bästa man kan använda till krom..
kostar 30 - 40 spen på Clas Olsson..

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-01-21 22:38

målat glas?!
var övertygad om att det var plåtnicklas. skulle det vara glas skulle de flesta ha sönder sina iPods första tappen.
alla verkar ju tappa sina till höger och vänster
tror fortfarande på metall av något slag.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-21 23:32
Ursprungligen av erik:

målat glas?!
var övertygad om att det var plåtnicklas. skulle det vara glas skulle de flesta ha sönder sina iPods första tappen.
alla verkar ju tappa sina till höger och vänster
tror fortfarande på metall av något slag.

Det måste nog vara någon slags metall eftersom den blir enormt kall när man är ute med den. Och den blir också varm när man haft den i datorn eller pysslat med den ett tag.

Bevaka tråden