Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur länge håller iPod?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 16:06

Jag har länge gått och funderat på att köpa mig en iPod, men inte haft pengarna. Nu blir jag litet nojig över hur länge den kommer att rulla utan att jag får lämna in den för batteribyte.

Som jag har förstått det tar Apple ganska bra betalt för att byta batteriet. (jag talar inte om defekta batterier, utan om vanligt batteriåldrande) Det känns ganska surt att behöva lägga tusentals kronor efter något år, för att batteriet blivit för gammalt.

Är tanken att man skall köpa ny, när den tiden kommer, eller väntar Apple sig att man skall skicka in spelaren för dyr service?

Vänligen, Ylan

Fattar inte varför dom inte gjort den så man kan byta batteriet själv , utan att behöva skicka in den.

Man kan väl byta om man lyckas få tag i ett?

Antagligen ett specialbatteri, men Apple kunde väl i så fall sälja det som en reservdel.
Det går väl att göra en snygg lösning med lucka för batteriet utan att det inkräktar på designen.
Det borde inte vara märkvardigare än att byta batteri i en väckarklocka.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 16:25

Detta har diskuterats förut, vet att jag läst att batteriet i iPod i själva verket tillverkas av Sony, och alltså borde gå att få tag på genom Sony på nåt vis...

Dock sägs ju iPod-batteriet vara av den sorten som utan att försämras kan "laddas lite hipp som happ närsomhelst", vilket ju också borde innebära att det inte försämras speciellt mycket med tiden.

"Piratbatterier" lär säkert dyka upp när första generationens iPod:ar börjar få utslitna batterier...

Edit: Kolla den här tråden

[ 20. februari 2003, 16:27: Meddelandet ändrat av: ceder ]

  • Medlem
  • 2003-02-20 16:59

min iPod höll i ett år. eller egentligen så reklamerade jag den efter ett år eftersom att jag fortfarande hade garanti kvar
fick en ny iPod tillbaka.
någon som har koll på om jag har ny garanti på min nya iPod?
risken är väl att den sackar ihop om ett år den med

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-02-20 17:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: majk:
min iPod höll i ett år. eller egentligen så reklamerade jag den efter ett år eftersom att jag fortfarande hade garanti kvar
fick en ny iPod tillbaka.
någon som har koll på om jag har ny garanti på min nya iPod?
risken är väl att den sackar ihop om ett år den med

/majk

Jag har den första modellen och mitt batteri började sina lite väl fort. Efter att ha kopplat ur batteriet och återställt maskinen så funkar den som ny igen.

Edit: tog bort lite kommatecken.

[ 20. februari 2003, 17:04: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: majk:
min iPod höll i ett år. eller egentligen så reklamerade jag den efter ett år eftersom att jag fortfarande hade garanti kvar
fick en ny iPod tillbaka.
någon som har koll på om jag har ny garanti på min nya iPod?
risken är väl att den sackar ihop om ett år den med

/majk

Jag gjorde samma sak. Ett år räcker de ungefär räknar jag med.

Angående garantin fick i alla fall jag en lapp om den förnyade; 90 dagar från att du fick den utbytta. Så det är inte så mycket att hänga varken i gran eller annat barrträd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 21:03

Jag får nog leva med min Minidiscspelare ett tag till. Det kostar nästan ingenting att byta det batteriet. Att lägga 3000:- på ett batteri i en apparat, som förmodligen redan nästan känns omodern, vilket jag antar att den gör då, låter inte lockande. Då kostar alltså iPoden ett par tusen om året, antingen man byter upp sig eller skaffar nytt batteri.

Vänligen, Ylan

Edit: Fel tumme

[ 20. februari 2003, 21:04: Meddelandet ändrat av: Ylan ]

1
Bevaka tråden