Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konkurrent till iPod?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-04-18 23:45
  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 00:13

Gissa om Googles advokater vässar pennorna!

Varför skulle dom? Googie har ju sålt grejor ett tag nu, hårddiskar och allt möjligt...

Trevligt med radio och inspelningsmöjligheter, men att bläddra igenom 6000 låtar med den lille knappen kan inte vara kul. Tacka vet jag ipodens scroll. 1100+ låtar rasslar man sig igenom på ett par sekunder.

Jag saknar röstinspelning och radio på min ipod. Och sen har ju googien coolare skärm...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 01:07

USB, nej den konkurerar inte...

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 01:25

3 860 kronor är för mycket för den där grejen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
3 860 kronor är för mycket för den där grejen.

Det är väl 6000 pix för en Ipod också?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 01:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
USB, nej den konkurerar inte...

Det är ju USB2, inget fel på det. Säkert lika snabb på att föra över filer som firewire 400. På en PC dvs.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Nä. 4 000, 5 000 eller 6 000 kronor.

Alltså kostar en 5gb ipod mer än en 20gb Googiedrive. Det är väl dyrt så länge vi bara ser det till pengar. iTunesintegrationen är ju ovärdelig.

Radio, röstinspelning, line-in och inspelning av radion. Kanske är det några av dessa funktioner en kommande iPod kanske kommer ha? Jag skulle då inte säga nej till en i så fall.

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 02:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det är ju USB2, inget fel på det. Säkert lika snabb på att föra över filer som firewire 400. På en PC dvs.

Nope USB 2 har har ett mycket pratigare protokoll än FW... Det är bara en USB på stereoider och inte avsätt för strömmande data...

Klarar den att ladda batteriena över USB?

  • Oregistrerad
  • 2003-04-19 02:29

Jo, den klarar tydligen av att ladda batterierna, åtminstone enligt annonsen/annonsförslaget.

Men jag håller med dig om att USB2 är ett skakigt protokoll. Tyvärr är det Intel som har uppfunnit det, och därför finns det två eller tre USB2-portar på varenda pc som säljs nu, och pc-sidan står för lejonparten av den potentiella försäljningen.

En möjlighet vore förstås att utrusta spelaren med Firewireinterfejs istället och skicka med ett Firewirekort, men det kostar extra.

Och vad händer om användaren har en bärbar pc? Då måste kunden ha ett PC Card-instickskort istället, eller en Firewireport, vilket saknas på de flesta bärbara pc idag.

Firewire har inte fått det genomslag på pc-sidan som man kunde önska, och Apple har inte gjort några större ansträngningar att marknadsföra tekniken. Det är ett dilemma.

iPod:en klår ju den här grejen lätt. Iallafall designmässigt, iPod:en är ju grymmt mycket snyggare (och verkar ha smartare layout på knapparna o.s.v).

<Det är väl 6000 pix för en Ipod också?>

Ja helt klart. 20gigarn borde kosta 1500kr inklusive moms.

Men men, folk är ju villig att betala nu.
Men vi kan nog räkna med att det finns mp3 spelare med stor hårdisk i samma prisklasser som bärbara MDs inom några år.

Inte alls så tokig.
iPoden var ju ny när den kom, men det känns som att de övriga börjar komma i fatt.
Kul att det är ett danskt företag som ligger bakom, men synd att firewire fattas. Snygga firewire-hårddiskar hade dom också.

Ot: ibland får jag känslan av att iPod nästan har blivit namnet för bärbara mp3spelare så som walkman blev för bärbara kassetbandsspelare. I alla fall i staterna.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar
<Det är väl 6000 pix för en Ipod också?>

Ja helt klart. 20gigarn borde kosta 1500kr inklusive moms.
Men men, folk är ju villig att betala nu.

Hur kommer man fram till att en 20GB iPod borde kosta 1500 inkl moms. Vet du vad t.ex. 1,8" diskarna kostar som sitter i iPod? Jag tror att disken utgör en ganska stor del av kostnaden.

Skulle man inte lika gärna kunna säga att allting borde vara så billigt så att att man kunde köpa allt man ville ha och ändå ha pengar kvar på banken?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Kul att det är ett danskt företag som ligger bakom, men synd att firewire fattas. Snygga firewire-hårddiskar hade dom också.
[/B]

Spelaren säljs sedan tidigare i asien under olika märken.
Googie har förmodligen också tänkt importera spelaren och få den märkt med sitt namn.
Sedan undrar jag om Googie verkligen kommer att börja sälja spelaren. Vad jag kan se kan den inte beställas i deras webbutik.

Kan för övrigt nämna att den distributör som skulle ha sålt dessa spelare i Sverige, beslutat att inte sälja spelaren då de upptäckte ett flertal kvalitetsproblem.
Detta meddelande fick de som förhandsbeställt den:
-----------
Tyvärr har vi annullerat alla beställningar
på MP-200HD, då kvalitén var bristfällig.

Jens of Sweden kommer inte släppa modellen
som den ser ut nu. Den är skjuten på obestämd
framtid.

-----------

faan asså....

denna verkar ju helt grymt bra.....

ska ta mig en riktig funderare, för min 5 Gb iPod är på tok för liten...
hade tankarna på en 15 Gb iPod, men denna rockar ju bättre....

och godis är ju att den hårddisken som sitter i googie go är en helt vanlig 2.5" HD.....

mycket lovande....

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
3 860 kronor är för mycket för den där grejen.

hur fann du det priset ?
jag hittar inte den i deras sortiment på googiestore.....

<Hur kommer man fram till att en 20GB iPod borde kosta 1500 inkl moms. Vet du vad t.ex. 1,8" diskarna kostar som sitter i iPod? Jag tror att disken utgör en ganska stor del av kostnaden.>

Givetvis är jag medveten om det. Reflekterade bara över att hårddiskbaserade musikspelare lär få en större marknad i framtiden och bli lika vanliga som bärbara CD-spelare. Fast detta kommer givetvis först då priserna går ner. Vilket de gör då hårddiskarna blir billigare och produktionsvolymen går upp.

6000 pix är vad vissa människor lägger på bilar.

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Chaosstar

6000 pix är vad vissa människor lägger på bilar.

Och andra på en flaska vin...:)

heh, true

  • Oregistrerad
  • 2003-05-15 11:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av The Answer Man
iPod:en klår ju den här grejen lätt. Iallafall designmässigt, iPod:en är ju grymmt mycket snyggare (och verkar ha smartare layout på knapparna o.s.v).

Inte den nya. Tycker den gamle iPod är snyggare.

Det snygga är inte det mest väsentliga. Funktionerna och prestandan är väl det grymma. Se de vanlga små pc-mp3 spelarna i affären. 1300-1400 kr för 164 mb. 40 låtar, haha. Skämtsamt. 10, 15 och 30 gb.

Sen att det kommer andra större mp3-spelare kanske får ner priserna även på ipoden?

iPod
# Snygg
# AAC
# Apple

1
Bevaka tråden