Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPod eller inte?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-06-24 22:10

Är det värt pengarna? Är den så bra? 10 eller 15 gigabyte? Varför? Det är sådant jag behöver veta, för den är ju ganska fin (jag hoppas ni märkte underdriften)..

  • Oregistrerad
  • 2003-06-24 22:58

Jag ska vara en riktig gnällspik. Jag har använt min 30giggare 2ggr hittills. Min sambo hade den i 2 veckor. Nu ligger den på hyllan. Räcker det som svar?
Jag vet inte varför, men så himla kul är det helt enkelt inte. Radio är roligare. P1 och P2-musik kan inte slås...

Det är ju synd att inte Bollman har bättre nytta av sin iPod än så!. Själv använder jag min 20 gig dagligen. Antingen för att lyssna på musik eller som portabel hd.
Jag anser att iPoden är en av deras bättre produkter, skulle inte vilja vara utan den.
Med den nya docknings stationen så verkar det vara en perfekt produkt!!!
Vet inte vad jag skulle klaga på?
(Baksidan är inte så blank längre efter att den har varit med på 3 surfresor och vilat i sanden!)

T-son

Jag använder min så snart jag inte åker bil... vilket i och för sig är rätt ofta men det är också därför jag ska inhandla en iTrip. Då kommer jag använda den hel dagarna och kommer verkligen få testa hur batteriet fungerar.
iPodden är riktigt bra inget jag heller skulle vilja vara utan. Om jag inte lyssnar på musik leker den hårddisk.

Synd är att jag inte kan använda den mer än jag gör.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 08:17

iPodden har ju blivit mindre användbar som extern disk eftersom man numera måste ha en speciell sladd för att koppla in den. Har man glömt den så skiter det sig.
Sen är man väl mindre benägen att ha podden på sig eftersom det är mycket sladdar, och tar man en promenad med sambon uppskattas inte lurarna
iTrip är enligt trovärdig källa (Belak) usel. Dålig kvalité och nära nog obefintlig räckvidd.
Hade jag haft Line-In i bilen hade den kanske kommit till störe användnig, men jag tycker bläddring är rätt hopplö. Har man 6000 låtar eller mer, som inte har blivit korrekt kategoriserade vid rippningen så är det ett rent h-e att hitta något eftersom man inte kan söka.

Vad jag vet får väl inte iTrip användas i Sverige. Det är iaf det jag vet, kan tydligen störa andra FM sändare eller nåt:rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-06-25 17:01

Med tanke på att den praktiska räckvidden är kanske 5 meter så blir det rätt svårt att störa någon sändning.

Kanske om man bryter sig in på Sveriges Radio, tar sig förbi alla låsta dörrar, tar sig fram till huvudsändaren, på någon sätt lyckas koppla iTripen till ett privat kärnkraftverk för att öka styrkan på den 4 kubikcentimeter stora produkten så att den sänder kraftigare än SRs sändare.

Då kan man säkert störa sändningar.
Å andra sidan är ju chansen rätt stor att polisen hejdar en på vägen för iTrip-kontroll. Det är säkert prioriterat.

fniss.... hoho

Hoppsan den här tråden handlade ju om iPod, inte iTrip :rolleyes:

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 09:19
Citat:

Jag ska vara en riktig gnällspik. Jag har använt min 30giggare 2ggr hittills. Min sambo hade den i 2 veckor. Nu ligger den på hyllan. Räcker det som svar?
Jag vet inte varför, men så himla kul är det helt enkelt inte. Radio är roligare. P1 och P2-musik kan inte slås...

bollman om du inte e nöjd så kan du ju alltid säja den till garp...

jag e jättenöjd med min och har även inskaffat ett par småhögtalare som man kan ha med på stranden, vet ifs inte om den e värd 6000 men just nu känns det som det kvittar jag e glad

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
iPodden har ju blivit mindre användbar som extern disk eftersom man numera måste ha en speciell sladd för att koppla in den. Har man glömt den så skiter det sig.
Sen är man väl mindre benägen att ha podden på sig eftersom det är mycket sladdar, och tar man en promenad med sambon uppskattas inte lurarna
iTrip är enligt trovärdig källa (Belak) usel. Dålig kvalité och nära nog obefintlig räckvidd.
Hade jag haft Line-In i bilen hade den kanske kommit till störe användnig, men jag tycker bläddring är rätt hopplö. Har man 6000 låtar eller mer, som inte har blivit korrekt kategoriserade vid rippningen så är det ett rent h-e att hitta något eftersom man inte kan söka.

Använder min 30GB 4-5 timmar om dagen, helt underbar. Har haft den i lite över en månad nu. Var definitivt värd de 499 dollar (+ lite bajsskatt) jag pröjsade för den i Miami.

Men vadå hopplös bläddring? Tycker den är helt suverän. Vid CD-rippning blir ju allt korrekt katerogiserat eller??? I alla fall fungerar det prima för mig. Helt underbart.

iPoden är definitivt värt pengarna, skulle lätt lagt ut 6000 kr här i Sverige för den! Speciellt nu när jag fått leka med den ett tag.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-26 20:13

det e bara o slå til så näven ryker!!!
inget under 30 gig!!
KÖP!!!

(använder min 20 giggare varje dag!!)

Jag funderar på att köpa en. Jag har en fråga bara. Kan man använda den som en externhårdisk och flytta filer mellan mac och pc utan problem.

Om den kan det så kommer apple att få sälja en till när jag får mina pengar.

  • Medlem
  • 2003-07-04 01:18
Citat:

Är det värt pengarna? Är den så bra? 10 eller 15 gigabyte? Varför? Det är sådant jag behöver veta, för den är ju ganska fin (jag hoppas ni märkte underdriften)..

Sedan så beror det väl lite på hur du använder "bärbar musik"... Till joggning är den enligt rapporter ingen hit, promenader & cykling funkar däremot bra...
(att batteriet kostar flera tusen att byta verkar ingen störa sig på, kanske ses inte iPod som en "flerårsprodukt", utan mer en cool användbar pryl som man helst skall ha den senaste varianten av?)

Hur mycket kostar ett batteribyte?

Det är inga problem att jogga med en iPod, den hoppar aldrig. Enda problemet är användning i kyla, men det säger sig självt (batteriet klarar inte kyla).

Ett batteribyte under garantitiden kostar inget, det tar Apple hand om. Efter garantitiden är det lite krångligare, men fr o m jan -04 kommer det att finnas batteri att beställa till de nya modellerna. Priset hamnar kring $50 och byter gör du på egen hand.

Jag använder min 15 gigare dagligen till att lyssna på musik med, som hårddisk och innan jag somnar på kvällen brukar jag lyssna på en bok innan jag somnar. Jag kan allvaligt säga att jag aldrig varit så nöjd med någon elektronisk produkt jag köpt. Den slår till och med iBooken, dock med liten marginal.
Jag har fått ett soundtrack till mitt liv genom iPoden, jag har alltid med mig musik som passar känslostämningen eller situationen. Helt underbar liten sak.
Självklart ska du köpa en.

Och att jogga med den är inget som helst problem.

  • Medlem
  • 2003-07-04 23:04

Om man inte är "elektroniskt händig":

Citat:

Q: Min iPods batteri är dåligt, det räcker knappt ett par timmar mot tidigare 10 timmar.

A: iPodens litiumpolymerbatteri beräknas kunna laddas och laddas ur ca 300 gånger under dess livstid. Dock händer det, under vissa förhållanden, att batteriet laddas ur snabbare och behöver bytas ut. Har du garanti kvar görs detta kostnadsfritt av Apple. Annars kostar det ca 3400 kr exklusive moms och frakt. Räkna med ca 2 veckor innan du har din iPod tillbaka.

(från 99mac´s iPod-FAQ)

  • Medlem
  • 2003-07-04 23:10

Här diskuteras iPod och jogging...

Som syns så skiljer det sig åt lite beroende på vilken iPod-ägare som svarar, kanske joggar de på olika vis och använder olika tekniker?

  • Oregistrerad
  • 2003-07-04 23:49

Skal kjøpe så snart det er muleg å gjere lydopptak ...

will buy as soon it becomes possible to do recordings on the device ...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 23:58

Finns redan:

http://www.ipodbattery.com

kostar $59 just där, men finns billigare att hitta har jag hört!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Det är inga problem att jogga med en iPod, den hoppar aldrig. Enda problemet är användning i kyla, men det säger sig självt (batteriet klarar inte kyla).

Ett batteribyte under garantitiden kostar inget, det tar Apple hand om. Efter garantitiden är det lite krångligare, men fr o m jan -04 kommer det att finnas batteri att beställa till de nya modellerna. Priset hamnar kring $50 och byter gör du på egen hand.

1
Bevaka tråden