Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra är iTrip?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:48

Hej

Vi köpte en iTrip till min systers 3G iPod i juklapp.

Självklart kopplade jag in den direkt och provade några olika frekvenser men med väldigt dåligt resultat.
Hyffsat ljud fick jag enbart om jag stod max 1-2 meter och riktade iTripen precis mot radion. Om jag drog den en meter till höger eller vänster så var det nästan bara brus i högtalarna.

Ska det vara så?

Tack
Mikael

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 15:50

Min erfarenhet också. Kanske blir signalen svagare på europeiska "strypta" iPods? (D.v.s. de med lägre uteffekt på hörlursuttaget).

Har bara kört i bil, med frekvensen 104.3 och första gången vi testade så fungerade det värdelöst!

Men när vi provade några veckor senare så gick det KANONBRA!

Jag tror att det mycket beror på hur batterinivån är på iPoden. Jag har upplevt att ju lägre batterinivå, ju mer brus.
Volymen ligger på 90 % på iPoden för bästa ljud och jag tycker att det faktiskt är en väldigt bra produkt.

Räckvidd? Vi provade en lång raksträcka en mörk och snöig vinternatt och stod stilla med bilen. Det var fri sikt. Bortåt 20 meter så var det faktiskt ingen förändring, men det lär nog bero mycket på sikten skulle jag tro.

Jag känner en kille vars syrras grannes kusin har en likadan bil som jag har;)
De körde 4 bilar på motorvägen och alla lyssnade på AC/DC Thunder med helt ok mottagning via iTrip och iPod. Jag vill nog påstå att det är något skummt med din. Jag bytte min första pga dålig sändning samt att den inte låg kvar på inställd fq. Efter bytet så funkar den klanderfritt. Har den liggande i facket mellan sätena i bilen och antennen till bilstereon är bak på taket.

T-son

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 22:30

I say!

Jag har precis försökt att få den att fungera i bil (utan framgång) samt med 3 olika radioapparater (där jag fick halvdan mottagning på en enda och brus på alla andra).

Jag var på väg att kräva pengarna tillbaka, men nu ska jag försöka lite mer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-04 22:50

Ok, nu har jag lekt lite mer med den.

Jag har samma problem som T-son. Den verkar inte hålla sina frekvenser och det är svårt att få den att fatta vilken frekvens den ska sända på. Och när den väl sänder på en frekvens så är räckvidden knappt en halvmeter. Och då snackar vi brusig mottagning.

Årets hittills största blåsning. Jag ska leka lite till, men om den inte "läker sig", så blir det nog till att be om pengarna tillbaka eller en ersättningssändare.

Annoying. Jag som hade tänkt att vara coola killen imorgon på kontoret och sända lokalradio för jobbarkompisarna.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-05 08:20

Ni som har problem: jag hade samma problem som ni verkar beskriva.

Det blev bättre om jag sökte på radion på frekvenser som runt om den på iTripen valda. (tror jag ställde in radion på 0.10 mhz högre än den som var vald på iTripen).

Det blev dessutom mycket bättre när jag använde en radio med bra mottagning (vilket vi tyvärr inte har i bilen) och det tycktes lättare med bra mottagning på riktigt låga frekvenser. Problemet med de lägre frekvenserna var det pipande ljudet i bakgrunden som jag aldrig helt fick bort hur jag än gjorde. Det minskades visserligen ju högre frekvenser jag valde, men det gjorde även mottagningen...

Även batterinivån och framförallt hur hög volym du har iPoden inställd på kan påverka. Ha hellre "för högt" (80% av max) än lägre.

Kan tillägga att jag har en generation två iPod/iTrip.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 09:33

Funkar fint här. Har använt min iTrip på resor hela julen utan problem, har dock märkt att det blir lättare att få bra ljuid om man kommer utanför storstan ( Göteborg ), men som sagt, fullt tillfredställande , är riktigt nöjd !

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-01-05 11:24

Är jättenöjd med min. Har dock märkt att den är känslig för signaler utifrån, dvs. om det finns frekvenser som används i närheten av den frekvens man har iTrip:en inställd på. Ljudkvaliteten är ju inte kanonbra, men det är iaf radiokvalitet och det är fullt godkänt, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 11:30

Superbra ljud i bilen för mig på 104.5. Mycket bättre än en kasettadapter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-05 11:37

Funkar kalas här också. Får byta frekvens lite då och då (inte ofta) bara.
Är känslig för närliggande kanaler men vi är inte bombade med radio i Sverige så det finns gott om plats till övers.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 12:01

102.9 Mhz brukar funka bra för mig när iTripen ligger i "myntfacket" mellan framsäten & antnnen på taket. Verkar som det blir bättre ljud ju högre frekvens man kör på...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 12:17

Om man är ovanligt händig, kanske Do-It-Yourself iTrip RF Signal Amplifier Schematics kan vara något att titta på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Funkar kalas här också. Får byta frekvens lite då och då (inte ofta) bara.
Är känslig för närliggande kanaler men vi är inte bombade med radio i Sverige så det finns gott om plats till övers.

Du har uppenbarligen inte provat att använda din iTrip i Malmötrakten, eller för den delen västra Skåne. De frekvenser som inte ockuperas av skvalradio tar danskarna hand om.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-05 15:44

Bor i Nordvästra Skåne, har varit i västra Skåne och har bott i Malmö och det fungerade ok överallt.

Fast jag ger mig fan på att det till stor del beror på att bilstereon har kass mottagning )

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Du har uppenbarligen inte provat att använda din iTrip i Malmötrakten, eller för den delen västra Skåne. De frekvenser som inte ockuperas av skvalradio tar danskarna hand om.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-05 15:47

Borde inte uppenbara lagbrott pratas lite tyst om? Warez är ju portade...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-01-07 11:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Borde inte uppenbara lagbrott pratas lite tyst om? Warez är ju portade...

Du menar väl inte att folk använder sin iTrip???

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 16:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Borde inte uppenbara lagbrott pratas lite tyst om? Warez är ju portade...

Hur stor är risken att man blir upptäckt? Vad händer om man skulle bli det? Böter? Konfiskerar dom både iTriip, iPod och kanske bilen (och mig)

Jaha.

Inte för att jag använder min iTrip, för det är ju olagligt, men jag har en KOMPIS som använder den och han påpekar tydligt att just i bilstereon är det helt omöjligt att få in perfekt eller i närheten av vettig mottagning. kan detta fenomen bero på att det vanligtvis sitter ett tak mellan antennen och iTripen? Lite besviken vart jag*host*han dock, men annars ett grymt coolt komplement till en redan grym MP3-spelare

1
Bevaka tråden