Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Usb version -> Ipod 20

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan.

Jag funderar på att köpa en Apple Ipod 20 gb, visst har den dockstation ?
Men det är en sak som oroar mig, eftersom jag inte har Usb 2.0, går det då att fortfarande att koppla in den ?
Det jag menar är att kan jag ansluta den utan att behöva köpa någon Usb kabel för 250 spänn ?

Har du FireWire-portar så ansluter du den där.
Annars hade jag nog rekommenderat att köpa ett PCI-kort med FireWire-portar, istället för USB2-kabeln till iPod.

Okej Petter, vad kan ett sådant kort kosta ? Jag behöver inte många portar heller...

  • Medlem
  • 2004-06-21 15:20

Du klarar dig med usb 1.0 också men det går förbanat segt att överföra saker till ipoden..
köp kablen när du köper ipoden och sen köp kortet om du tycker det går för segt

OK Tito..
Nu har jag kollat runt lite på olika firew. kort, det finns ju 4,5 och 6 poliga, vad ska man ha ?

Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

OK Tito..
Nu har jag kollat runt lite på olika firew. kort, det finns ju 4,5 och 6 poliga, vad ska man ha ?

T.ex. ett sånt här:
http://zebramedia.biz/product_info.php?cPath=88_30&products_id=118
eller ett sånt här:
http://www.speedmania.se/store/customer/product.php?productid=78&cat=21&page=1

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-22 08:20
Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

OK Tito..
Nu har jag kollat runt lite på olika firew. kort, det finns ju 4,5 och 6 poliga, vad ska man ha ?

Firewire-kontakter med 6 stift ska det vara, för då matar den ström till iPoden samtidigt.

  • Medlem
  • 2004-06-22 13:23
Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

Nu har jag kollat runt lite på olika firew. kort, det finns ju 4,5 och 6 poliga, vad ska man ha ?

kolla också om din dator har utag till firew.

Ursprungligen av Spyder:

Firewire-kontakter med 6 stift ska det vara, för då matar den ström till iPoden samtidigt.

Helt rätt.
det är väldigt jobbigt att köra usb 2.0 som jag kör för att man måste ladda ipoden medan du överför saker till ipoden..

Tack för hjälpen så här långt, funkar denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13552

  • Medlem
  • 2004-06-22 21:53
Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

Tack för hjälpen så här långt, funkar denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=13552

De absolut bästa fw-korten är ju adaptecs. Funkar helt problemfritt och stöds av (nästan) alla tillverkare.
Annars kan man ju köra usb 2.0 i filöverföringen och ha fw-kabeln till laddaren.
usb 2.0 är ju dessutom snabbare än fw.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-06-23 08:32
Ursprungligen av jayko:

De absolut bästa fw-korten är ju adaptecs. Funkar helt problemfritt och stöds av (nästan) alla tillverkare.
Annars kan man ju köra usb 2.0 i filöverföringen och ha fw-kabeln till laddaren.
usb 2.0 är ju dessutom snabbare än fw.

Fast till ipod så spelar det ingen roll om man kör usb2 eller firewire (går lika snabbt) för hårddisken i ipoden klarar ändå inte av de höga överföringshastigheterna.

Men annars stämmer det att USB2 är snabbare än firewire... i teorin iaf.
Själv kör jag med USB2

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 09:43
Ursprungligen av kainen:

Fast till ipod så spelar det ingen roll om man kör usb2 eller firewire (går lika snabbt) för hårddisken i ipoden klarar ändå inte av de höga överföringshastigheterna.

Men annars stämmer det att USB2 är snabbare än firewire... i teorin iaf.
Själv kör jag med USB2

Där har du fel, USB 2.0 kanske är snabbare till iPod, men på rikigt är det skillnad......jag tror USB 2.0 kommer upp i 768 mbit/s medan FW kan kommer upp i hastigheter över 1 Gbit/S

(om du har kopierat en hel hårdisk på 160 gb så vet du skillnaden, gjort med båda sorters kablar)

//C

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-23 11:14
Ursprungligen av Archduk3:

Där har du fel, USB 2.0 kanske är snabbare till iPod, men på rikigt är det skillnad......jag tror USB 2.0 kommer upp i 768 mbit/s medan FW kan kommer upp i hastigheter över 1 Gbit/S

(om du har kopierat en hel hårdisk på 160 gb så vet du skillnaden, gjort med båda sorters kablar)

//C

USB 2.0 håller en maxhastighet på 480Mbps, men hastigheten varierar tydligen under överföring. FireWire håller en stadig hastighet på 400Mbps, och nu finns även FireWire800 (tror jag den kallas) som klarar 800Mbps. Mer här.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-06-23 13:30
Ursprungligen av Spyder:

USB 2.0 håller en maxhastighet på 480Mbps, men hastigheten varierar tydligen under överföring. FireWire håller en stadig hastighet på 400Mbps, och nu finns även FireWire800 (tror jag den kallas) som klarar 800Mbps. Mer här.

Precis så e det

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 14:09
Ursprungligen av Spyder:

USB 2.0 håller en maxhastighet på 480Mbps, men hastigheten varierar tydligen under överföring. FireWire håller en stadig hastighet på 400Mbps, och nu finns även FireWire800 (tror jag den kallas) som klarar 800Mbps. Mer här.

sorry mixade upp mbit och mps....

men FW är ju snabbare, som jag sa

  • Medlem
  • 2004-06-23 21:17
Ursprungligen av Archduk3:

sorry mixade upp mbit och mps....

men FW är ju snabbare, som jag sa

men fw 800 finns väl ännu bara till mac?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-06-24 09:20
Ursprungligen av jayko:

men fw 800 finns väl ännu bara till mac?

Nej då, en sökning på http://buggy.no-ip.com gav bl.a. träff hos Komplett.
Fast sen tror jag ju inte att iPoden har stöd för FW800, så man hamnar väl ändå på "bara" 400...

  • Oregistrerad
  • 2004-06-23 14:11

Och Jayko har rätt i det här fallet eftersom Apples FW sladd är 400 Mbps medan som Spyder förklarat, USB 2.0 kör på 480 Mbps

Okej, här blir man inte klok på någonting
Har ni hittat något bästa pris på 20 gb ? Computercity säljer för 3990:-

  • Oregistrerad
  • 2004-06-24 13:30
Ursprungligen av Vision_of_Genesis:

Okej, här blir man inte klok på någonting
Har ni hittat något bästa pris på 20 gb ? Computercity säljer för 3990:-

köper du från Applestore USA kostar den precis 3000

//C

Okej Archduk3, men det är väl en massa frakt och moms och netto brutto som ska tilläggas

Nej du, jag köper nog av ComputerCity för enkelhetens skull jag, lat

1
Bevaka tråden