Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Magnet sabbar hårddisken?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja...

Funderar på om Ipoden tål att fästas på en magnet i bilen?
Mobiltelefonen funkar, ju...men man vill ju inte sabba podden
Fnulade på om det finns risk för att hårddisken kraschar....

Skulle nog rekomendera ett kardborr-band i stället Låter nervigt att klämma dit en magnet. Har inte haft itu min, så jag vet inte var batteriet resp. HD:n sitter under skalet.

  • Medlem
  • 2004-07-17 17:36

Jag satte min iPod Mini på en magnet för ett tag sen. Någon minut senare kom jag på att det nog var en jävligt dålig idé att sätta den där så jag tog bort den. Har inte märkt någon skada efter det. Rekomenderar det nog inte eftersom hårddiskar och magneter inte trivs tillsammans.

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2004-07-18 00:30

Precis.

Tror absolut inte det är en bra idé. Hårdiskar pajar ju som bekant när de magnetiseras (eller)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-18 00:37

Hmmm...är inte det där en ganska stor myt? Verkar så med tanke på att de flesta hårddiskar har magneter i sig.

  • Medlem
  • 2004-07-18 00:54
Ursprungligen av acke:

Hmmm...är inte det där en ganska stor myt? Verkar så med tanke på att de flesta hårddiskar har magneter i sig.

Hmm du har kanske rätt där, hade för mig jag läste något om det för ett tag sen så kollade upp det och det verkar vara en myt ja

http://www.idg.se/ArticlePages/200407/07/20040707090718_CS/20040707090718_CS.dbp.asp
http://www.pcworld.com/news/article/0,aid,116572,pg,1,00.asp

"The only magnets powerful enough to scrub data from a drive platter are laboratory degaussers or those used by government agencies to wipe bits off media. "In the real world, people are not losing data from magnets," says Bill Rudock, a tech-support engineer with hard-drive maker Seagate."

hårddiskar skadas absolut ingte av magneter.... det är ju så att det sitter superkraftiga magneter som styr läshuvudet i hårddisken

Njä, magneter & elektronik är en allmänt dålig kombination. Ungefär lika smart som att lägga kassettband på högtalare eller videoband på TVn.

  • Medlem
  • 2005-09-11 10:36

min ipod har nog förstörts nu av en magnet, hade min itrip på i bilen satta fast med en sådan mobil magnet sen började jag höra kosntigt brus från den sen funkade ingenting helt paj. ska lägga in den på reparation nu

  • Medlem
  • 2005-09-14 21:45

Jag kom också på den lysande iden att lägga ipoden på en magnet i bilen, det var en dum idé, den dog efter ett par minuter. Men jag fick en ny av apple iallafall.

Ursprungligen av Wee:

Jag kom också på den lysande iden att lägga ipoden på en magnet i bilen, det var en dum idé, den dog efter ett par minuter. Men jag fick en ny av apple iallafall.

Då är vi tre här fick tillbax min igår från reparationen. eller det heter att jag fick en sprillans ny. Men som dom säger, man lär sig av sina misstag

Satte min på en magnet också, var nog lite dumt. Det verkar som om den bara kan fylla en del av hårddisken nu, ca. 270 MB, försöker man lägga in mer så låser den sig.

Har prövat att formatera om den, men det blir ingen skillnad, så det blir nog att lämna in den på reparation.

1
Bevaka tråden