Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överskattad Ipod Mini

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu ska jag slänga ut en liten brandfackla (?) i detta, som det verkar, väldigt Ipodfrälsta forum. Blir ganska långt inlägg, men det får ni stå ut med.

Jag lämnade nämligen tillbaka min Ipod Mini i dag efter att bara ha haft den en vecka. Säljaren var tillmötesgående och lät köpet gå tillbaka trots att jag använt produkten. Varför lämna tillbaka denna tingest när man fått tag i den hett eftertraktade mp3-spelaren? Jo, helt enkelt därför att jag inte tycker att Ipod Mini motsvarar de hypade förväntningarna. Visst är det en cool pryl, men den är rejält överskattad. Så förbaskat märkvärdig är den inte.

Den främsta orsaken, det som fällde avgörandet för mig, var den usla batteritiden. Några 8 timmar är det inte frågan om. Fick som mest 5,5 - 6 timmar om jag bara lät den gå utan att trycka på en enda knapp. Det får man acceptera tyckte Apples support och till en början även butiken där jag köpte min Ipod Mini. 8 timmar får man bara under det som på säljsnack heter "optimala förutsättningar". Vad dessa är har inte Apple kunnat svara på, ej heller någon annan jag talat med om problemet. Jag ställde frågan till Apple: Berätta för mig exakt vad man ska göra för att få ut 8 timmars batteritid? Hur har ni själva gjort? Det var uppenbarligen knepigt; det är mycket som påverkar. Allt från temperatur i rummet, det specifika batteriets förutsättningar och blablabla.

Visst väcker Ipod Mini habegär, den är urcool, snyggt designad, bra gränssnitt, kul att kunna ta med sig 1000 låtar i fickan. Men för mig är en kvalitetsprodukt resultatet av en helhet. En riktigt bra produkt har inga stora, anmärkningsvärda svagheter som man hela tiden retar sig på. En kvalitetspryl är helt och hållet klockren. Helhetsintrycket för Ipod Mini tycker jag förstörs av att man vet att batteriet är en sådan akhilleshäl. När man dessutom läser i detta och andra forum om buggar och annat som drabbar en del användare, börjar man fundera... är det värt att lägga 2600 spänn på detta? Jag vill ju lyssna på musik, det är själva grejen - inte behöva bekymra mig om uppdateringar, batterier som inte håller måttet och annat som hör datorvärlden till.

Ipod är som sagt häftig för oss som gillar prylar. Men i det här läget valde jag att vara mer konsument än prylnörd. Och då håller inte Ipod måttet, enligt mitt sätt att se det. Polerad yta räcker inte långt när funktionaliteten blir kraftigt begränsad av att Ipoden käkar så mycket batterier.

Sammanfattningsvis: Ipod känns som en "halvfärdig" produkt, inte som en topoftheline-apparat. Vissa saker är inte så utvecklade som man faktiskt kan kräva när man lägger upp minst 2600 spänn för en portabel spelare.

Jag kanske ställer högre krav än många andra köpare. Andra kan säkert uppfatta Ipod som suveränt bra - grattis i så fall. Den kanske är bra, men inte tillräckligt bra.

Är det någon som håller med mig om att Ipod Mini har ett bättre rykte än vad den faktiskt förtjänar?

/Staffan
...som nu ska ta 2600 kronor och lägga på nåt roligare

Kan ju lägga till att den "konkurarande" Creative Muovo^2 elelr vad den heter på 4Gb inte heller har nån super batteritid (ca 8 h). Sen är den:
1. Mycket fulare än iPod Mini
2. Mycket mindre "användarvänlig"
3. Och inte alls lika tuff i almänhet.

iPod Mini är ett av de bättre "mindre hdd" spelare ute på marknaden.

Ursprungligen av Evrion:

Kan ju lägga till att den "konkurarande" Creative Muovo^2 elelr vad den heter på 4Gb inte heller har nån super batteritid (ca 8 h). Sen är den:
1. Mycket fulare än iPod Mini
2. Mycket mindre "användarvänlig"
3. Och inte alls lika tuff i almänhet.

iPod Mini är ett av de bättre "mindre hdd" spelare ute på marknaden.

Helt rätt. En bra poäng.
Men två fel gör inte ett rätt. Jag skulle inte bli mer nöjd med Ipod Mini om jag visste att någon annan produkt var sämre.

Ursprungligen av flygbussen:

Helt rätt. En bra poäng.
Men två fel gör inte ett rätt. Jag skulle inte bli mer nöjd med Ipod Mini om jag visste att någon annan produkt var sämre.

Nej men du kanske kan förstå att iPod Mini inte är så jätte dålig ändå om man jämför.

Ursprungligen av Evrion:

Nej men du kanske kan förstå att iPod Mini inte är så jätte dålig ändå om man jämför.

Nä inte jättedålig. Det är ju många som gillar den. Blir bara lite fascinerad över alla hyllningar. Acceptansen för Ipodens brister verkar vara väldigt stor, åtminstone i det här forumet.

Synd att du känner såhär, schysst av butiken att låta dig lämna tillbaka den iaf. Det kanske kommer som en överraskning eller så vet du redan det här: Batteriet är av Lithium-Jon typ. Detta gör att man behöver fylla batteriet ett par gånger innan det ger full effekt. Den behöver liksom komma igång eller vad man ska säga. Det vore ju trots allt trist om det var så att du inte gav din iPod mini en chans att ge full effekt innan du lämnade tillbaka den. Men du kanske har laddat den många gånger?
Jag är iaf oerhört nöjd med min rosa iPod mini hittils och hoppas att det kommer att fortsätta så.
/Martin

Ursprungligen av langby:

Synd att du känner såhär, schysst av butiken att låta dig lämna tillbaka den iaf. Det kanske kommer som en överraskning eller så vet du redan det här: Batteriet är av Lithium-Jon typ. Detta gör att man behöver fylla batteriet ett par gånger innan det ger full effekt. Den behöver liksom komma igång eller vad man ska säga. Det vore ju trots allt trist om det var så att du inte gav din iPod mini en chans att ge full effekt innan du lämnade tillbaka den. Men du kanske har laddat den många gånger?
Jag är iaf oerhört nöjd med min rosa iPod mini hittils och hoppas att det kommer att fortsätta så.
/Martin

Jodå, jag vet att det är ett sånt batteri. Laddade enligt alla konstens regler.

Ursprungligen av minipod:

Allt det där för att tala om att du är missnöjd med batteriet?
lol
Lite löjligt att ha så höga förväntningar efter att ha läst vad vi har skrivit, visst du kanske tror oss och så men lite eftertänksamhet får du allt ha, när du redan inte är nöjd med 8 timmars batteritid, ja då köper du den ändå och när det sedan visar sig att du fått en deffekt produkt som inte klarar 8 timmar, ja då returerar du den och börjar "resonera". För ja, min klarar 8 timmar utan onödiga knapptryck, tom mer än 8 timmar i vissa fall.

Vissa saker kan jag bara inte förstå hur folk får ihop i huvudet, som detta tex, och hur min pappa föredrar Audi före BMW, det finns många saker jag inte fattar, och detta va ännu en sån sak, på en hög skumhetsnivå!

.....tänk att man inte kan kritisera en produkt som nån har i sin ägo utan att personen ska ta åt sig å bli arg.....
inte bara minipod... flera andra också men jag visade detta svar som ett exempel

ny här

Hej, jag upptäckte sidan idag. Jag är en total nybörjare - köpte min gröna ipod mini idag och vänta att den ska komma. Och vad ska man då annars göra med tiden än titta vad andra personer som har en så kul pryl är för några.../Sonja.

IPod mini

Min ipod mini hade jätte dåligt batteritid så jag lämnade in den och fick tillbaka en helt ny som jag sålde och skaffade mig en ipod video här om dagen (funkar as bra)

Jag kan hålla med om att ipod mini har dåligt batteritid, men om man bara lyssnar på den på väg hem och till skolan så är den en bra spelare och mycket smidigare än alla andra ipod (undantag shuffel) ett bra köp om man vill ha en liten mp3 spelare och inte är så kräsen när det gäller att ha lång batteritid.

Tips: Man kan ju faktiskt stoppa in ipoden i datorn när man kommer hem , så har man alltid den laddad och klar, inga konstigheter

Jag håller med trådens skapare!

Jag köpte en 40G från USA för några år sedan och visst tycker jag om den, design och storlek, men huu vad besviken jag har varit på den. JAg köpte den för att det var den enda mp3-spelare jag kände till och några kollegor hade en likadan, tyckte det var bra att ha nån som kunde lära mig att använda den...

Precis som trådens skapare håller jag med om att batteritiden är under all kritik, krångel med allt möjligt har jag haft o nu är den helt paj. Den kostade då 550 dollar och det är många dollar för så mycket krångel.

Jag har å andra sidan ingen erfarenhet av andra spelare och kommer sanolikt ändå att köpa en ipod igen om jag inte lyckas laga den, just för att jag inte ids lära mig en ny apparat.

En sån här bra produkt måste vara "älskad och hatad", så är det alltid.

Visst, man kan skylla på batteritid osv, men konkurenterna är inte heller så bra på den fronten.

Personligen älskar jag ipod, alla ipods. Tror att vi har en av varje modell i familjen förutom shuffle.

Sedan kan man fundera på att köpa sony, den tycker jag är hel kass. Lånade en kompis som har den nyaste sony mp3 spelaren. Vet inte riktigt om det var hans de var fel på men när man bläddrade i menyerna tog det cirka 3-4 sekunder innan man kom in i nästa fil osv. Där är Ipod mycket enklare, det går snabbt och krävs inte mycket hjärna för att ta sig fram.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-06 20:38

Men du kan ju inte heller resonera så eftersom det inte finns någon bättre spelare på marknaden? Jag skulle vilja ha 100 eller 1000 timmar batteritid! Du kan ju alltid vänta tills det kommer någon bättre om något år, men då kommer det vara helt tyst i dina lurar tills dess.

Skulle jag välja musikspelare idag av den mindre varianten är iPod Mini en het kandidat. Men alla har ju rätt till sin åsikt, tur är väl det.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-07 03:36
Ursprungligen av minipod:

alla har inte alltid rätt i sin åsikt.

Alla har alltid rätt till sin åsikt.

Ursprungligen av minipod:

alla har inte alltid rätt i sin åsikt.

(Ovanstående var kanske inte den smartaste kommentar jag läst i ett forum... )

Annars tycker jag vi lägger ner diskussionen här och nu. Tack för responsen och kommentarerna.

Man kan väl dra två slutsatser som avslutning:
1. Ipod har definitivt erövrat världen. Så många supporters det finns som verkligen gillar produkten och försvarar den benhårt, trots batteriproblem, buggar och annat. Kul att så många är nöjda, då har ni gjort bra köp.
2. Ipod skulle förmodligen kunna ha en hel del brister och alla supportrar världen över skulle hylla den ändå. Det är nästan nåt religiöst över den lilla mp3-spelaren.

Nä, nu tycker jag vi går ut i solen. Med eller utan Ipod.

/S

  • Oregistrerad
  • 2005-03-06 19:32
Ursprungligen av minipod:

alla har inte alltid rätt i sin åsikt.

näe, och du utgör själv ett utmärkt exempel som styrker den tesen...

Ursprungligen av Seoulenite:

näe, och du utgör själv ett utmärkt exempel som styrker den tesen...

Haha, dedär skrev jag för ett bra tag sen.
Jag menar de självklart inte, ursäkta mig, förakta mig inte.
jag ska genast ta bort det!

  • Medlem
  • 2004-08-06 21:33

Köp en minidisc då med >100 timmar batteritid om du tycker att det är viktigast och att det är det som avgör om en produkt är av kvalitet eller inte!

Jag har inga problem med att ipod endast har ca 6 timmar batteritid. Jag behöver inte mer då jag inte särskilt ofta lyssnar mer än 6 timmar. Sen är det ju bara att ladda, och ström finns ju överallt förutom kanske på långa bilresor etc.

Ursprungligen av andyp:

Sen är det ju bara att ladda, och ström finns ju överallt förutom kanske på långa bilresor etc.

...och då kan man ju köra med 12 V-laddare för nätta 200 kr

jag får iaf lätt ut 8timmar ur mitt batteri.. om ja inte sitter o trycker konstant på den då
dock tog det ca. en vecka att komma upp i 8immar... första laddningen räckte 3-4 timmar bara... hehe

Jag har ipod mini och håller med dig om den kassa batteritiden, skulle vilja ha en Sony som är både mindre och har större hårdisk och betydligt längre batteritid. Dock ligger priset en bra bit över mitt reservationspris. Så jag får nöja mig med Minin tills Det dyker upp nåt bättre i samma prisklass.

har min ipod på jobbet och den klarar lätt mina 8 timmar.. jobbar 6-14 och då har ja bara den avstängd på lunchen 30 min. kan lyssna ca 30 efter jobbet oxå.. JA ÄR HELNÖJD MED BATTERIET, BÄTTRE ÄN JA TRODDE OCH LÄST!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-14 00:30

Ipod mini

Jag tycker fan att Ipod min är underbar, men jag undrar om ni vet någe program till windows där man kan synca kalendern.

Att skriva att iPod är dålig på ett pod forum är flamewar, alltså som att skriva hata PC trådar på sweclockers eller hata mac på 99mac det är ju bara löjligt...

Batteritiden är ju en känd brist, jag hoppas att alla är så goda konsumenter att vi tar reda på vad det är vi köper innan vi genomför köpet

Mina 25 öre

Mvh Olof

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

Att skriva att iPod är dålig på ett pod forum är flamewar, alltså som att skriva hata PC trådar på sweclockers eller hata mac på 99mac det är ju bara löjligt...

Batteritiden är ju en känd brist, jag hoppas att alla är så goda konsumenter att vi tar reda på vad det är vi köper innan vi genomför köpet

Mina 25 öre

Mvh Olof

Intressant att den här tråden, som jag drog igång för 3 månader sedan, blivit aktuell igen! Lite otippat.

Jag är fortfarande lyckligt Ipod-lös. Delar inte alls seniormoderatorns uppfattning att man inte får skriva negativt om Ipod på ett sånt här forum; att det liksom skulle vara löjligt att göra det. Det visar ju bara att utbytet av en här typen av forum är rätt litet om man söker vettig och inte känslomässigt laddad kunskap om Ipod. Tolkar jag dig rätt är ipod.se bara ett reservat för prylkåta Ipodnissar som publicerar bilder på sin Ipod i olika ställningar, skrubbar varandra på ryggen, berömmer varandras köp och ägnar sig åt kvasidiskussioner om vem som fick sin Ipod budad till sig först.

Jag tycker inte man kan ha en sån religiös inställning till något i grunden så trivialt som en mp3-spelare. Då är det mer intressant att utbyta erfarenheter om Ipod - både om brister och fördelar - så att forumet tillför ny kunskap och blir en påtryckare för bättre produktutveckling.

Med ditt resonemang finns bara två alternativ: Antingen hatar man Ipod och skriver ner den fullständigt på sajter som kritiserar Apple stenhårt, eller så går man med i sekten Ipod.se och bara äääälskar denna lilla pryl. Kom igen, så allvarligt är inte det här. Ett bra forum på nätet ger röst åt alla utan att avfärda åsikter som "löjliga".

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-11-10 07:15
Ursprungligen av flygbussen:

Jag tycker inte man kan ha en sån religiös inställning till något i grunden så trivialt som en mp3-spelare. Då är det mer intressant att utbyta erfarenheter om Ipod - både om brister och fördelar - så att forumet tillför ny kunskap och blir en påtryckare för bättre produktutveckling.
.

Jag håller fullständigt med på den punkten. Det är fånigt att lovprisa iPoden i alla lägen, och blunda för de brister som den trotts allt har.-

Goda konsumenter eller ej. Står det specat att det är 8 timmars batteritid så ska det väl vara 8 timmars batteritid, inte 5. Som jag förstod det så hade dom på Apple support sagt att det kan skilja sig mellan olika batterier. Ganska svag ursäkt, det är som att köpa en PC med en 3Ghz processor och sedan upptäcka att det bara är 2Ghz, Och få svaret att dom kan skilja sig lite.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 17:00
Ursprungligen av DuffBeer:

Goda konsumenter eller ej. Står det specat att det är 8 timmars batteritid så ska det väl vara 8 timmars batteritid, inte 5. Som jag förstod det så hade dom på Apple support sagt att det kan skilja sig mellan olika batterier. Ganska svag ursäkt, det är som att köpa en PC med en 3Ghz processor och sedan upptäcka att det bara är 2Ghz, Och få svaret att dom kan skilja sig lite.

DET STÅR "UPP TILL" inte att det ska vara 8.

Sedan ok. iPod har sina fel. Brister. Men alla saker har brister. Kan vi inte ignorera de så kan du praktiskt taget inte köpa något alls.

Ok köp en JOS mp3-spelare. Den har bra batteritid. Men kan du ha 4 gb låtar på en sådan?

Som sagt har iPoden sina fel. Det har vi alla. Men sedan så lyssnar i alla fall inte jag mer än 8 timmar på en dag.

Men menyn är enkel. Att fixa över låtar är ännu enklare. Det är enkelt. Så varför tjacka något för 1000 kr mindre som bara lägger av och inte har en bra support?

//C

Så trevligt att du trivs som iPodlös flygbussen, jag tror att du missförstår mig...jag menar inte att man inte får kritisera men trådar som denna lätt utvecklas till flamewar...

skitsamma det är bra att alla är glada och nöjda

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 21:08

Om det bara är batteri tiden du är sur på så kan du ju köpa tll en "battery charger".
Den säga öka batteritiden med knappa dubbla urspungliga batteri tiden den finns att köpa lite här o där på internet för inte så pass mycket pengar.

Sen undrar jag om öronpluggarna Koss the plugg ska vara någe bra.

Bevaka tråden