Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritid 4G

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har just testat min 4Gs batteritid.

Jag klockade in den på 8 timmar och 20 minuter. Plus/minus 10 minuter.

Jag körde med shuffle på, EQ och sound check av.

Jag använde dessutom _show_voltages-hacket, och iPoden dog på 1.70 volt.

Vad får ni för tider? Blir testet annorlunda utan shuffle? Vem vet...

Va? 8 timmar? Hur många ggr har du laddat den? Läst att det tar ngra laddningscykler innan den når upp till 12 timmar.

Bonus: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.6898e733

Någon som ids prova?

2-3 hela cykler har jag kört.

Men jag körde med shuffle, det kan ju har gjort något.

Ska prova utan också

  • Oregistrerad
  • 2004-08-14 20:09

Jag kom faktiskt upp i 12h och 20min när jag hade haft min 4g iPod 20gb i ca 2 veckor, jag testade den eftersom det kändes som den bara räckte ca 6h sen laddade jag den en natt typ och provade sen och den höll tiden med glädje

Jag körde utan EQ och utan Shuffle.

Ursprungligen av DrRotmos:

Jag har just testat min 4Gs batteritid.

Jag klockade in den på 8 timmar och 20 minuter. Plus/minus 10 minuter.

Jag körde med shuffle på, EQ och sound check av.

Jag använde dessutom _show_voltages-hacket, och iPoden dog på 1.70 volt.

Vad får ni för tider? Blir testet annorlunda utan shuffle? Vem vet...

Rätta mig om jag har fel men läser inte iPoden in 32 MB (?) i nån form av flashminne, dvs några låtar framåt. Kör man shuffle måste ipoden läsa in nytt för varje låt vilket drar mkt batteri.

Just läsningen från hårdisken är väl batteri-slukarn??

Ursprungligen av Cochese:

Rätta mig om jag har fel men läser inte iPoden in 32 MB (?) i nån form av flashminne, dvs några låtar framåt. Kör man shuffle måste ipoden läsa in nytt för varje låt vilket drar mkt batteri.

Just läsningen från hårdisken är väl batteri-slukarn??

Det är precis det här som är så trist med Ipod, verkligen dess akhilleshäl. Det går säkert att kräma ut utlovad batteritid om man inte gör nåt med spelaren när den är igång, det vill säga aldrig byter låt, aldrig kör shuffle, aldrig använder EQ eller liknande. Men de flesta av oss använder väl ändå en sån här grej under normala omständigheter? Man vill ju kunna använda Ipodens funktioner utan att batteriets kapacitet försämras kraftigt. Det är en stor paradox det där: Själva poängen med Ipod är ju att kunna ha tusentals låtar med sig i fickan (välja musik efter humör, blanda friskt, byta låtar, göra egna spellistor, slumpfunktion etc), men om man verkligen utnyttjar den fördelen packar batteriet ihop efter bara några timmar.

Jag tycker Apple borde göra ungefär som bilindustrin gör när man anger två mått för bensinförbrukning: Dels berättar man vilken som är den lägsta möjliga förbrukningen, dels berättar man förbrukningen vid blandad körning (som de flesta i praktiken kör). Apple borde göra likadant med Ipod och batteritiden; inte bara säga upp till 12 eller 8 timmars batteritid, utan även skriva ut en cirkatid för batteriet vid nån slags genomsnittlig användning.

Ursprungligen av Cochese:

Rätta mig om jag har fel men läser inte iPoden in 32 MB (?) i nån form av flashminne, dvs några låtar framåt. Kör man shuffle måste ipoden läsa in nytt för varje låt vilket drar mkt batteri.

Just läsningen från hårdisken är väl batteri-slukarn??

min iPod verkar i alla fall läsa in ett antal låtar på förhand när jag kör med shuffle, den läggar ju upp några när den shufflar, så jag tror inte det spelar någon roll...

Alltså, om du gör en spellista så blir det inte samma sak som med shuffle. Då cachar den låtarna på listan.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 16:35

Som nån nån sa så måste man ladda batteriet ett antal gånger och ladda ur det helt innan man laddar igen för att få bra prestada ur battariet

Den nya programvaran verkar preliminärt ha ökat på batteritiden

Rekommenderar STARKT att ni uppgraderar programvaran.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-15 23:55

Rotmos, är det 3.0.1 du menar? Min iPod updater tycker att jag har den senaste trots att jag bara har 3.0

Körde update på podden för nån dag sen ... Disconnectade den (var fulladdad innan update) ... Sen låg batteriindikatorn på en pixelrad och jag blev misstänksam ... Den betedde sig också som om det var lite batteri ... efter bara nån timme med meningslös spelning för att testa så dog den ... Rejält ... Var problem att få igång den etc.

Ska testa igen nu när den blir färdigladdad för femtioelfte gången...

3.0.1 är den jag menar. Jag har iaf inte haft några problem whatsoever med den.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-16 12:19

Nu har jag uppdaterat

1
Bevaka tråden