Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta bort volymspärren på din iPod

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPodar från Europa är spärrade i sin volym p g a franska bestämmelser. Men detta program råder bot på problemet. Du kan lätt öppna din iPod. Programmet fungerar för Mac, Windows och Linux.

Det kan vara bra för dig som använder mer tungdrivna lurar att spärra upp iPoden. Men en varning till alla: akta hörseln!

Ladda ner!

  • Medlem
  • 2004-10-13 08:54
Ursprungligen av svanerik:

iPodar från Europa är spärrade i sin volym p g a franska bestämmelser. Men detta program råder bot på problemet. Du kan lätt öppna din iPod. Programmet fungerar för Mac, Windows och Linux.

Det kan vara bra för dig som använder mer tungdrivna lurar att spärra upp iPoden. Men en varning till alla: akta hörseln!

Ladda ner!

Kan man lägga in volymspärren om man har en iPod från staterna?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-13 09:14
Ursprungligen av Ere:

Kan man lägga in volymspärren om man har en iPod från staterna?

Det e dumt om man har låtar med låg volym så är det irriterande att inte kunna höjja tillräckligt. Man får bara tänka på det när man höjjer volymen på låtar med normal volym.

  • Medlem
  • 2004-10-13 09:17

Funkar hur bra som helst!

Ursprungligen av Ere:

Kan man lägga in volymspärren om man har en iPod från staterna?

Ja, det kan man. Både cappa och uncappa, som dom säger.

testa...heheh

Jag har aldrig tyckt jag haft något behov av att ta bort spärren, jag hör bra ändå och har inte ens på högsta volymen i min iPod... Betyder det att jag har bättre hörsel, eller bara inte lika tungdrivna lurar?

  • Medlem
  • 2004-10-13 09:30
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har aldrig tyckt jag haft något behov av att ta bort spärren, jag hör bra ändå och har inte ens på högsta volymen i min iPod... Betyder det att jag har bättre hörsel, eller bara inte lika tungdrivna lurar?

Vet inte. Har du glasögon? Det skulle ju kunna bero på det också. eller att du har exempelvis gummistövlar på dig?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 10:06
Ursprungligen av Q-man:

Vet inte. Har du glasögon? Det skulle ju kunna bero på det också. eller att du har exempelvis gummistövlar på dig?

Jag brukar ha gummistövlar och en skinnjacka, är det därför jag inte får ur full bas?

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-13 14:10
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag har aldrig tyckt jag haft något behov av att ta bort spärren, jag hör bra ändå och har inte ens på högsta volymen i min iPod... Betyder det att jag har bättre hörsel, eller bara inte lika tungdrivna lurar?

På de flesta låtar har jag mellan 50% och 60% volym på... (utan spärren)... men den finns det vissa låtar... tex gamla hendrix inspelningar som är inspelade på låg volym som man måste höjja till runt 80% på för att höra tillräckligt högt. Innan jag tog bort spärren så körde jag 100% på dom låtarna och det räckte inte riktigt till... irriterande som bara den. Och jag har perfekt hörsel, gjorde ett test senaste för 3mån sen.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-13 15:41
Ursprungligen av kainen:

På de flesta låtar har jag mellan 50% och 60% volym på... (utan spärren)... men den finns det vissa låtar... tex gamla hendrix inspelningar som är inspelade på låg volym som man måste höjja till runt 80% på för att höra tillräckligt högt. Innan jag tog bort spärren så körde jag 100% på dom låtarna och det räckte inte riktigt till... irriterande som bara den. Och jag har perfekt hörsel, gjorde ett test senaste för 3mån sen.

Jag har samma upplevelse som du. Kör man dessutom med iTrip så blir det svårt att få bra mottagning om du inte kan köra upp ljudnivån (eller styrkan i själva radiosändningen) till ca 75%

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-13 11:37

Var det inte bara att plocka bort en liten fil som begränsade det hela om man använde TinkerTool så att man såg alla filerna på iPoden? Eller det kanske bara gällde gen 2 som jag haft tills nu?

Ursprungligen av iggy:

Var det inte bara att plocka bort en liten fil som begränsade det hela om man använde TinkerTool så att man såg alla filerna på iPoden? Eller det kanske bara gällde gen 2 som jag haft tills nu?

Ja, det blev väl lite mer komplicerat iochmed G3 har jag för mig...

ok..hur gör jag som har en 2G ipod och feta lurar för att få mer volym?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-13 15:46
Ursprungligen av jurassic579:

ok..hur gör jag som har en 2G ipod och feta lurar för att få mer volym?

Ladda ner Tinker Tool (leta på Version Tracker) och köra med "Visa dolda och systemfiler". När du öppnar upp iPoden som om den vore en extern hårddisk (vilket den också är) så ser du efter kort letande var filen som begränsar ljudnivån är. Jag har glömt namnet på den nu, men den heter typ "SoundLower" eller nåt liknande. Kanske någon med bättre minne kan fylla i här?

Gäller dessutom bara om du kör Mac. Jag har inte en aning om hur man gör med PC. Kan ju påpeka att det är jättelätt med Mac, tom jag som inte kan så mycket fixade det

  • Medlem
  • 2004-10-13 20:10

Jag upplever att ljudet blev mycket klarare och mer destinkt. Särskilt basen. Yummie!

okej... tack, nu funkade det iaf, men tyvärr så märkte jag ingen skillnad
men kan det vara så att en låt kan bara spelas med en viss volym? för jag jämförde endast med en låt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-13 15:53

men jag har ett problem... använt båda "ta-bort-volymspärrnings-programen", men inget av dom kan hitta min ipod! Jag vet inte vad det e som e fel? Ska man extrahera dom i någon speciell mapp, eller hur funkar det?

Ursprungligen av fieldy:

Jag läste det i den tråden och lyfte upp det för att jag tyckte det kunde vara bra för folk att få veta...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 16:46

Aten: Stefan Holm vann OS-guld!!

Hoppas att ni alla är snabba med att ladda hem en lokal kopia. Sidan kommer troligtvis ryka om en dag eller två med sådan publicitet. Bättre ha sådant på trådarna enligt mig.

Jag är nog dum men hur gör man

jag har tagit hem go_Pod_1.0_src filen och vad gör jag sen
har win

Ursprungligen av per:

jag har tagit hem go_Pod_1.0_src filen och vad gör jag sen
har win

dra hem goPod_1.0_win.zip istållet....
du hittar den genom att klicka på "go" i loggan typ...

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2004-10-14 11:05

Hur gör man om volymen i sin iPod Mini är så hög att den spräcker lurarna? Det har hänt min tjej.
Kan man installera ett tvärtom-hack?

Eller... det verkar som om man kan göra det med samma program?

  • Medlem
  • 2004-10-14 17:52

har någon av er på eran ljudkontroll? eller kör ni med låga och höga spår blandat?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-10-14 18:39
Ursprungligen av phbls:

har någon av er på eran ljudkontroll? eller kör ni med låga och höga spår blandat?

Ljudkontrollen har jag på både i iTunes och i iPoden. Även om den inte är perfekt och alltid klarar för stora ljudskillnader så tycker jag den är bättre än att inte alls använda den.

Wognum: Ja, du kan spärra och spärra up. Cappa och uncappa, som dom säger.

Den hittar inte min ipod... någon som har något tips? Kör Win med USB.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-15 10:46
Ursprungligen av charmless:

Den hittar inte min ipod... någon som har något tips? Kör Win med USB.

Koppla in USB kabeln också
hehe.. skämt å sido... prova byta usb port till en annan?

Det löste sig. Den tyckte inte om att prget låg på skrivbordet.

Bevaka tråden