Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laglig musik i podden!

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan kom upp i en annan tråd här på forumet...

Hur många har laglig musik på sin ipod dvs du äger ett ex av skivan. resp olaglig dvs. hemladdad?

handen på hjärtat!

fan va cool.. är du nån sorts admin eller kan alla göra så?

alla kan

hmm den enda lagliga skivan jag har är en gammal mobb deep skiva och en bob amrley skiva, dom andra 194 albumen är inte köpta

puss hej

Ursprungligen av RORO__87:

hmm den enda lagliga skivan jag har är en gammal mobb deep skiva och en bob amrley skiva, dom andra 194 albumen är inte köpta

puss hej

Vilken Mobb deep skiva då? Har också en gammal sådan på min iPod som är köpt. Förmodligen ett av mina bästa skivköp.

  • Medlem
  • 2004-10-21 15:05
Ursprungligen av Fredrikipod:

Vilken Mobb deep skiva då? Har också en gammal sådan på min iPod som är köpt. Förmodligen ett av mina bästa skivköp.

The Infamous kanske?

Men det är ju faktiskt inte olagligt att tanka musik i Sverige. Dem ska dock lägga in ett förslag till regeringen om ett förbud vid nyår. Hitintills har ingen i Sverige dömts. Jag vet du menar med "olaglig musik" men det är ju ganska intressant att veta.

Ursprungligen av Lespionage:

Men det är ju faktiskt inte olagligt att tanka musik i Sverige. Dem ska dock lägga in ett förslag till regeringen om ett förbud vid nyår. Hitintills har ingen i Sverige dömts. Jag vet du menar med "olaglig musik" men det är ju ganska intressant att veta.

Det är redan fastslagit att det ska bli en lagändring. Det var tänkt att den skulle träda i kraft redan efter nyår, men som väntat blev den uppskjuten ännu en gång. Sommaren -05 är målet nu.

Eftersom det är lagligt att ladda hem hur mycket musik som hellst så undrar jag hur man gör för att få den olaglig? jävligt svårt. det är inte lagligt att dela med sig av musik det är det enda

  • Medlem
  • 2004-10-19 07:30

Hehe, rätt sundsvall.
Men om jag utgår från vad du menar som laglig musik så har jag mest laglig. Har runt 1.5GB kopierade skivor, runt 1.2 GB tankad musik. Så är mer laglig än olaglig iaf;)

ANledniongentill att jag syäller fråga är att jag och erreth diskuterade om en skiva blir såld fler gånger än vad den blir ned laddad...

Oavsett om det är lagligt att ladda hem eller inte så är frågan ändå intressant

det är inte olagligt att tanka musik!
Bara att Sprida!

Tajroo...vi har redan kommit fram till det, men du kanske förstod min intentioner med omröstningen??

typ 10 skivor rippade by me, resten ordnar dc++.

  • Medlem
  • 2004-10-19 16:16

Jag laddar ner ALLT. Köper det som är bra när jag har pengar - vilket jag inte har nu. Sen är det rätt så drygt att köra vinyl -> mp3, så enklare att ladda ner...

förstår ju vad du menar med "laglig" och "olaglig" musik och då har jag mest laglig

  • Medlem
  • 2004-10-19 17:07

AHA!! det här är ett sätt för nån elaking att veta vem som köper sin musik, och vilken dom ska sätta fast.

  • Medlem
  • 2004-10-19 17:53
Ursprungligen av garp:

AHA!! det här är ett sätt för nån elaking att veta vem som köper sin musik, och vilken dom ska sätta fast.

Så nu ska du arrestera Midas? Berätta för mig hur det ska gå till...

Skulle tippa på att det är runt 80% av albumen jag har på ipoden som samtidigt står i cd-hyllan. Jag köper dock det mesta jag tycker om. Inte speciellt med 80-100:- per album från Ginza.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-10-22 08:58
Ursprungligen av skummis:

all musik går faktiskt inte att köpa skulle jag vilja inflika...
har en hel del konstiga (men ack så grymma) mixar på min ipod... dessa har på sin höjd släppts på vinyl i ett par hundra ex. försök få tag på dom i din skivbutik liksom

Ursprungligen av mindjiver:

Skulle tippa på att det är runt 80% av albumen jag har på ipoden som samtidigt står i cd-hyllan. Jag köper dock det mesta jag tycker om. Inte speciellt med 80-100:- per album från Ginza.

Samma här. En del av det jag laddar ner skulle vara näst intill omöjligt att hitta i nån butik, iaf de butiker som man har i närheten. Och om jag gillar ett album som jag laddat ner så köper jag det (oftast), det finns ju inget som slår ett riktigt plastigt cd-fodral.

Jag tror inte garp var helt seriös när han skrev det

och om polisen vill veta vem som skriver här har dom nog inte så stora problem att ta reda på det

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-10-21 07:45
Ursprungligen av sundsvall en1:

Jag tror inte garp var helt seriös när han skrev det

och om polisen vill veta vem som skriver här har dom nog inte så stora problem att ta reda på det

Så länge personen INTE har gjort någonting olagligt... tex att säga att man laddar ner all sin musik är INTE olagligt så är det olagligt för polisen att ta reda på vem du är.

det verkar som att erreth har rätt... det laddas mer än det köps

Vet inte vilket radioprogram det var på P3 men där handlade det iallafall om att tanka musik och då hade man med repressentanter från jag tror det var antipiratbyrån eller nått annat shit. Där förklarade dem att det inte fanns någon lag på att varken tanka eller dela ut musik eftersom det alldrig blivit prövat i Svensk domstol. Men om någon blev åtalad så skulle det antagligen vara mer olagligt att dela ut än att tanka. det som dock är fastställt är att det är olagligt att bräna och sälja musik.

jag tänker inte gå i graven på detta men det var iallafall det dem kom fram till i radioprogrammet.

  • Medlem
  • 2004-10-21 12:21

Wow.. d här e en bra fråga. jag har nog 50/50. iofs har jag tankat nästan allt, men jag har 50% av albumen på skiva hemma. men efter som jag anävnder poden till o från jobbet så måste jag juhe ha musiken med mej

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2004-10-21 12:42

Tack!

Tack Biblioteket och tack Kazaa samt DC++ och kompisar som har råd att köpa skivor

Jag har mest "laglig" musik i min ipod, men har många gränsfall också

Ursprungligen av Jezzie:

Jag har mest "laglig" musik i min ipod, men har många gränsfall också

vad innebär "gränsfall" ? :rolleyes:

jag har bara laglig musik, skäms på er alla som inte har det "tjuvar"

Ursprungligen av dempan:

jag har bara laglig musik, skäms på er alla som inte har det "tjuvar"

all musik går faktiskt inte att köpa skulle jag vilja inflika...
har en hel del konstiga (men ack så grymma) mixar på min ipod... dessa har på sin höjd släppts på vinyl i ett par hundra ex. försök få tag på dom i din skivbutik liksom

Bevaka tråden