Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony NW-HD1 vs Ipod

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att köpa antingen en Ipod 4G eller en Sony NW-HD1. Tyvärr har jag inte fått tillfälle att lyssna på Sonyn, men Ipod har jag lyssnat på några gånger. Är det någon som har lyssnat på Sonyn?

Att Ipoden har ett enkelt gränssnitt och prima design är ju bra, men för mig av underordnad betydelse. När jag väljer en bärbar musikspelare gör jag det först och främst med ljudetkvaliteten i åtanke. Efter vad jag har läst på forumet här så verkar det som om många tycker att Ipoden inte återger basen ordentligt. Därför kan jag inte riktigt förstå Ipod-hypen. Att Sonyn inte kan spela mp3 (än) är ju så klart en nackdel, men jag ska mest konvertera cd-skivor så det är inget stort problem. Nog med mina funderingar, är det någon som provlyssnat en NW-HD1 och kan säga lite om ljudet?

All musik på podden mår bra av att vara kodad i AAC istället för mp3. Personligen har jag inga problem md base har t.o.m EQ:n insällt på trebbleboost, och jag lyssnar på många olika genre av musik. Sonyn har inte heller jag fått till fälle att prova men.

Användargränsnittet är viktigare än vad man tror även om ljudkvaliten är viktig också, man ska inte glömma bort att en bärbar spelare inte är en ordentlig steroanläggning det får du inta av någonspelare. Ljudet är mycket beroende av hur dina låtar är kodade, har man en bra kodad låt låter den bättre även i ett par värdelösa hörlurar.

iPodens hörlurar kanske lämnar övrigt att önska, men mycket beror på vilken öronform man har. iPodens orginallurar låter toppen i mina öron även omdet är flera här på forumet som inte håller med mig.

Min erfarenhet av bärbara musikspelare består i en enkel walkman för en härrans massa år sedan, en trogen minidisc som jag tröttnade på att släpa runt diskar till och nu slutligen en iPod 3G, men jag har självklart även testat kompisars flashbaserade mp3-spelare med varierat resultat och jag kan säga att skillnade liger mer i lurarna än något annat (lägg märke till att detta är min högst personliga uppfattning) jag är gladare för min iPod än någon annan pryljag någonsin köpt.

Slutligen, smaken är olika men vill man ha en snygg, gedigen och extremt lättanvänd (t.o.m. min pappa kan använda den) spelare från ett företag som har den trevligaste kundtjänst jag någonsin stött på, då ska man ha en iPod.

Detta kanske var ett självklart svar på ett forum som är vigt för oss som använder våra iPods dagligen.

Välkommen in i gänget om du bestämmer dig för att låta iPoden bli din bästa vän.

Mvh Olof

Tack för svaret! Jag skulle gärna låta ipoden bli min bäste vän, men jag vet inte om vi skulle tycka om varandra. Den musik som jag provlyssnat på med en Ipod var från en cd-skiva som konverterats med iTunes till AAC i 192 kbit/s. Jag använde mina egna Shure E2c, men jag tyckte ändå att basen lät klen. Det är ju sant att man inte kan förvänta sig en stereoanläggnings ljud, men jag blev ganska besviken. Min tre år gamla cd-spelare hade betydligt mer tryck i basen.

Om det bara var design och gränssnitt jag var ute efter skulle jag redan ha en Ipod. Hjärtat säger: köp Ipod, men förnuftet säger att jag nog ska kolla det är forumet ett tag till, innan jag bestämmer mig för att gå med i ert gäng... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2004-10-29 23:39

Sony har ju sagt att de ska kunna spela mp3? Måste väl räcka med någon firmware update eller något i sånna fall. Finns en recension av Sonys spelare på pricerunner men den känns inte särskilt seriös. M3 eller vad tidningen heter hade en recension av Sonyn och det enda de verkade klaga på var att den inte kunde spela mp3.

Det sämsta med iPoden är batteritiden och att den enbart sorterar efter id3-taggen.

Ursprungligen av Midas:

Sony har ju sagt att de ska kunna spela mp3? Måste väl räcka med någon firmware update eller något i sånna fall. Finns en recension av Sonys spelare på pricerunner men den känns inte särskilt seriös. M3 eller vad tidningen heter hade en recension av Sonyn och det enda de verkade klaga på var att den inte kunde spela mp3.

Det sämsta med iPoden är batteritiden och att den enbart sorterar efter id3-taggen.

Sony har inte sagt att den kan spela mp3 (tror jag iaf). Men man kan konvertera mp3 till Sonys format, dock ska det vara väldigt processorkrävande. Efter vad jag hört ska Sonys flashspelare snart ha stöd för mp3. Det sägs också att man planerar för att ge HD1 stöd för mp3, även om man inte gått ut med det officiellt. Det borde ju räcka med att släppa en firmware.

Mmmm, man blir inte så lite sugen....

Ajdå, det verkar som om jag var lite felinformerad. ALLA spelare ska snart klara mp3 säger Sony:
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200409/23/20040923152814_PFA263/20040923152814_PFA263.dbp.asp

Och snart kommer de första uppdaterade varianterna:
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200410/27/20041027141841_PFA769/20041027141841_PFA769.dbp.asp

  • Medlem
  • 2004-10-29 23:48

Jag hittade en recension, från när den bara körde atrac3 då...

http://www.the-gadgeteer.com/20gb-sony-walkman-review.html

Citat:

Incredible battery life - I got 27 hours!

Man blir ju lite små sugen vill jag lova.

  • Medlem
  • 2004-10-29 23:59

Jaha, då har jag kanske missuppfattat det hela lite. Bäst att vänta och se då. Bra att det är ett fint andrahandsvärde på iPoden då.

Klarar den 27 timmar med mp3 känns det rätt givet. Även i fall deras program suger (jag hatar iTunes) så överlever man nog.

  • Medlem
  • 2004-10-30 00:09

Hittade en sak jag stör mig på med NW-HD1. Du kan inte använda den som en extern hårddisk lika enkelt som en iPod eftersom du behöver "cradeln" för att använda den.

Så NW-HD1 ska utan problem gå att använda till en mac?

Någon som vet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-10 21:35
Ursprungligen av Nipp0:

Aaa jo, den suger för det står inte Ipod på den. Ville mest få reda på om den går att koppla till en mac? Ja inte kanske just bara den, de flesta mp3-spelarna från Sony. Exempelvis nya lilla NW-E99?

Ursprungligen av oskarrr:

Aaa jo, den suger för det står inte Ipod på den. Ville mest få reda på om den går att koppla till en mac? Ja inte kanske just bara den, de flesta mp3-spelarna från Sony. Exempelvis nya lilla NW-E99?

Vet att det är väldigt offtopic på ett Ipod forum men ändå...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-10 22:20
Ursprungligen av oskarrr:

Vet att det är väldigt offtopic på ett Ipod forum men ändå...

:rolleyes:

Ursprungligen av Nipp0:

:rolleyes:

Nån borde ju veta! Ni expterter *smörar*

Sonys NW-E99 verkar faktiskt lite lockande.... man kanske ska införskaffa en sån???

Ja, fast fungerar den med en mac (frågar 47458648:e gången)

  • Oregistrerad
  • 2004-12-11 11:23

Om Sony fortsätter att använda skit som musicmatch jukebox så kan deras bärbara spelare dra åt *******

Ursprungligen av cruZZade:

Om Sony fortsätter att använda skit som musicmatch jukebox så kan deras bärbara spelare dra åt *******

Ja det verkar faktiskt rätt rejält jäkla värdelöst... men de gör snygga mp3(?)-spelare

hahahaa...

Ja, som sagt, detta är ett iPodforum. Håll er till att väga sonyspelare mot iPod.

Vad jag har förstått är det ingen som klagar på iPodens ljudkvalitet, däremot verkar den vara väldigt uppskattad bland audiofiler.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-12 13:20
Ursprungligen av Erik Svansbo:

Vad jag har förstått är det ingen som klagar på iPodens ljudkvalitet, däremot verkar den vara väldigt uppskattad bland audiofiler.

Har fått samma uppfattning! iPoden har fått mycket beröm för sin ljudkvalitet bland audiofiler. Tycker det verkar som många här klagar på ljudet på iPoden istället för att gå direkt till källan; kvaliteten på mp3-låtarna. Det finns många inlägg hur man kodar sina skivor för bästa ljud

Jag har sett att det är många som klagar på ljudet, även här på iPod-forumet inklusive mig själv...

Men om man klagar så ska man väl ändå ha testat samma mp3:a i en annan spelare och sedan göra en jämförelse. Jag har gjort det och klagar fortfarande.

  • Medlem
  • 2004-12-13 14:10

Man måste ju skilja på kvalite och kvantitet!

Dom klagomål jag har hört om ljudkvaliten hos ipoden verkar det mest handla om att uteffekten inte varit tillräcklig för att driva dom lurar som ipoden testats med... inte att kvaliten på signalen skulle vara dålig.

Även ett par senhiezer hd-600 låter skit om man pluggar dom direkt till ipoden.. Det har ju inte med att kvaliten på signalen är dålig utan att ipoden inte klarar av att leverera den effekt som behövs för att driva ett par tröga lurar ordenligt.

Jag tycker att ljudkvaliten från ipoden är utmärkt men att den är lite effektsvag vilket gör att man måste vara lite mer nogran när man väljer hörlurar alt. skaffar en hörlursförstärkare till den.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 15:11
Ursprungligen av Toody:

Man måste ju skilja på kvalite och kvantitet!

Dom klagomål jag har hört om ljudkvaliten hos ipoden verkar det mest handla om att uteffekten inte varit tillräcklig för att driva dom lurar som ipoden testats med... inte att kvaliten på signalen skulle vara dålig.

Även ett par senhiezer hd-600 låter skit om man pluggar dom direkt till ipoden.. Det har ju inte med att kvaliten på signalen är dålig utan att ipoden inte klarar av att leverera den effekt som behövs för att driva ett par tröga lurar ordenligt.

Jag tycker att ljudkvaliten från ipoden är utmärkt men att den är lite effektsvag vilket gör att man måste vara lite mer nogran när man väljer hörlurar alt. skaffar en hörlursförstärkare till den.

Mmm, men tanken är ju ändå inte att man ska springa runt med ett par HD 600 heller; dessutom med den stilistiska framtoningen som iPod har tror jag inte att Apple har för avsikt att folk ska springa runt med gigantiska blaffor på öronen och se ut som gud vet vad

1
Bevaka tråden