Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kasst ljud i Minin

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det fler med samma problem?

Musiken låter kanon i iTunes men när den laddas ned till iPoden sker det något. Det enda som låter bra är eq flat/av. Vid R&B distar ljudetbgrymt, oavsett volym. Det är precis som om förstärkaren blir överbelastad eller som när man har på för mycket bas i WMP. Man kan inte heller minska volymen för inspelningen i iTunes.Vad ska jag göra?

Tack för svar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-25 22:06

Jag gillar inte EQ inställningarna för fem öre, därför kör jag alltid med dem av. Nu vet jag inte om du använder orginalsnäckorna som du följer med. Om så är fallet, byt ut dem omgående. Du får helt enkelt inte bra ljud med dem.

Jag får grymmt bra ljud med mina orginal snäckor, har inte för avsikt att byta dom direkt heller. Riktigt nöjd med ljudet, och då är jag kräsen när det gäller ljud.

Ursprungligen av Tobacca:

Jag får grymmt bra ljud med mina orginal snäckor, har inte för avsikt att byta dom direkt heller. Riktigt nöjd med ljudet, och då är jag kräsen när det gäller ljud.

Om du kopplar in R&B på eq:n. Låter det då som om du har förstärkaren på max, dvs det blir ett grötit ljud. Det spelar ingen roll vilka lurar man använder.

Jag har kommit fram till att det beror på att den volym som iTunes för över musiken med till iPoden är för hör och dörför låster det så illa. Har ni några exempel på enkla rippprog där ljudnivån på den konverterade låten kan ändras. Obs: Jag menar inte volym till högtalarna utan för själva inspelningten.

/Fredrik

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2004-12-30 12:26

Använd orginal hörlurar och ha eq:n av, du sparar då på batteriet också!
Min låter prefekt!

Jag kopplade i mina s.k "Gamin hörlurar" Koss R70B och det var så gryymt mkt bättre ljud än original hörlurarna. Jag ska snart investera i ett par nya snäckor men jag har ingen aning om vilka än.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-12-31 19:51

No offence, men orginal snäckorna som följer med låter allt annat än bra. Visst skiljer smak från person till person, men tycker man att de ger bra ljud kan man inte vara kräsen. Prova på ett par Shure e2c, eller till och med Koss The Plug och jag kan garantera att ni hör en skillnad.

Smirf is right, the original ipod earbuds are a joke, as is the EQ. Leave the EQ off and get some better earbuds and you'll be fine. Go with lossless files, too, if you really want to get into it...;)

  • Medlem
  • 2005-01-01 13:51

Lösning: 1. ladda ner programmet mp3Gain och ställ in bra volym på alla mp3-filer. 2. Använd ALDRIG den totalt värdelösa EQ:n. 3. Köp bra lurar, förslagsvis Sennheiser px-100. De är mycket billiga på pcaction.se och låter extremt bra.

Så där ja! Problem löst!

sundsvall: Köp ett par Koss Porta Pro till din iPod så kommer det att bli gött drag under galocherna!

men jag tycker det låter bajs utan EQ, kör alltid med "hip-hop" på..även fast jag har sony MDR-EX71

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-02 02:21

Bra ljud är ju förstås alltid subjektivt och beror på vad man lyssnar på

Men ditt problem med att det börjar låta illa vid överföringen låter inte rätt. ring apple och fråga, det lät ju råknäppt.

  • Medlem
  • 2005-01-02 15:45

Dåligt ljud !!!

Ursprungligen av sundsvall:

Är det fler med samma problem?

Musiken låter kanon i iTunes men när den laddas ned till iPoden sker det något. Det enda som låter bra är eq flat/av. Vid R&B distar ljudetbgrymt, oavsett volym. Det är precis som om förstärkaren blir överbelastad eller som när man har på för mycket bas i WMP. Man kan inte heller minska volymen för inspelningen i iTunes.Vad ska jag göra?

Tack för svar.

Har samma problem. Till de som svarat tidigare så beror detta fel garanterat inte på lurarna. Kör med Koss porta pro och när jag spelar låtarna direkt från datorn/itunes så låter det kanon. Men när jag spelar låtarna från ipoden så låter det skit. Det är speciellt låtar med tung bas, det klipper i det högsta tonerna (skorrar). Lugna/softa låtar är ok.
Är det någon som har ett svar på detta problem ?

Tack !
P.B

  • Medlem
  • 2005-01-02 15:47

Dåligt ljud !!!

Har samma problem. Till de som svarat tidigare så beror detta fel garanterat inte på lurarna. Kör med Koss porta pro och när jag spelar låtarna direkt från datorn/itunes så låter det kanon. Men när jag spelar låtarna från ipoden så låter det skit. Det är speciellt låtar med tung bas, det klipper i det högsta tonerna (skorrar). Lugna/softa låtar är ok.
Är det någon som har ett svar på detta problem ?

Tack !
P.B

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-01-02 16:33

Om du med högsta menar de starkaste är det troligen (hörlurs)förstärkaren som inte hänger med.

Ursprungligen av sundsvall:

Är det fler med samma problem?

Musiken låter kanon i iTunes men när den laddas ned till iPoden sker det något. Det enda som låter bra är eq flat/av. Vid R&B distar ljudetbgrymt, oavsett volym. Det är precis som om förstärkaren blir överbelastad eller som när man har på för mycket bas i WMP. Man kan inte heller minska volymen för inspelningen i iTunes.Vad ska jag göra?

Tack för svar.

Håller precis med, vilken eqinställning man än använder distar basen... t o m flat. På Jazz funkar det hyffsat bra. Jag är inte heller någon större ljudpedant men den extremt dåliga basåtergivningen skulle gå vem som helst på nerverna. har försökt mixtra med eqinställningar / sänka volym på låtar etc utan verkligt resultat. hiphop är nästan helt uteslutet att lyssna på då basen skorrar i ett.

  • Medlem
  • 2005-02-19 06:51

Alla tror sig veta...

Ursprungligen av sdinosudia:

Håller precis med, vilken eqinställning man än använder distar basen... t o m flat. På Jazz funkar det hyffsat bra. Jag är inte heller någon större ljudpedant men den extremt dåliga basåtergivningen skulle gå vem som helst på nerverna. har försökt mixtra med eqinställningar / sänka volym på låtar etc utan verkligt resultat. hiphop är nästan helt uteslutet att lyssna på då basen skorrar i ett.

Har läst massor av trådar nu och det verkar vara vissa iPods det är fel på. Alla tror sig ha lösningar i egenskap av att vara självutnämnda audiofiler med nya lurar etc. men det hjälper föga. Har själv samma problem så jag ringde Apple och de sa åt mig att uppdatera min iPod och det hjälpte faktisk bra.......i två dagar!! Är grymt missnöjd med min iPod och om de inte löser det snart och ska jag isåfall reklamera då ljudet, i mitt ex, är helt oacceptabelt!

1
Bevaka tråden