Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur bra säljer nano:n?!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra säljer nano:n?!

Nu har prylen funnits några dagar på marknaden. Har någon hittat info om hur det går för Apple?

Den säljer som smör och bröd. Alla är helt kåta på den. Den går dock inte åt så mycket som minin gjorde när den lanserades.

Ursprungligen av homeboy87:

Den säljer som smör och bröd. Alla är helt kåta på den. Den går dock inte åt så mycket som minin gjorde när den lanserades.

de e nog för att alla som har mini la ner alla pengar på minin och trodde att apple inte skulle släppa nån mindre

Ursprungligen av Sahlberg:

de e nog för att alla som har mini la ner alla pengar på minin och trodde att apple inte skulle släppa nån mindre

Eller för att steget mellan iPod och iPod mini var större än steget mellan mini och nano.

  • Medlem
  • 2005-09-14 02:13

En del kommer nog försöka sälja deras minisar och fixa en nano bara för att den ser jevligt cool ut. Typisk pryl för en pryl Böeg. As sugen på en själv nu efter man sett den. Nice liten sak det där.

Ursprungligen av slipZen:

Eller för att steget mellan iPod och iPod mini var större än steget mellan mini och nano.

Steget måste vara större (eller mindre hihi) mellan mini och nano

nya steg: SV till färgskärm, HD till flash, halvsnygg till snygg === VINNARE

de gammla stegen var: Sv till SV, HD till HD, Snygg till halvsnygg

SVAR: det är större steg mellan mini och nano...

(hur orkar jag hålla på och skriva sån här skit mitt i natten??? jo, för att jag sitter och pillar med världens mest najsa mp3-spelare... -nano- )

Ursprungligen av sail-pro:

Steget måste vara större (eller mindre hihi) mellan mini och nano

nya steg: SV till färgskärm, HD till flash, halvsnygg till snygg === VINNARE

de gammla stegen var: Sv till SV, HD till HD, Snygg till halvsnygg

SVAR: det är större steg mellan mini och nano...

(hur orkar jag hålla på och skriva sån här skit mitt i natten??? jo, för att jag sitter och pillar med världens mest najsa mp3-spelare... -nano- )

Du glömmer att utseendet inte är allt.

Den normala medelsvenssonen har inte 20+gb musik. Och den vanliga medelsvenssonungen har inte lust att bära med sig "åbäket" iPod.

iPod - iPod mini = SV till SV, HD till HD, snygg till snyggare (enligt djäkligt många iaf), högre pris till lägre pris ochStor till liten

Att det är svartvitt och att det är hårddisk är ju faktiskt två saker som egentligen inte berör många mp3-användare.

Slutsats: Steget är större mellan iPod och mini.

Ursprungligen av slipZen:

Du glömmer att utseendet inte är allt.

Den normala medelsvenssonen har inte 20+gb musik. Och den vanliga medelsvenssonungen har inte lust att bära med sig "åbäket" iPod.

iPod - iPod mini = SV till SV, HD till HD, snygg till snyggare (enligt djäkligt många iaf), högre pris till lägre pris ochStor till liten

Att det är svartvitt och att det är hårddisk är ju faktiskt två saker som egentligen inte berör många mp3-användare.

Slutsats: Steget är större mellan iPod och mini.

2 människor - 2 åsikter

Steget mellan ipod och mini var definitivt större än steget mellan mini och nano. Mini var så otroligt attraktiv pågrund utav färgerna man kunde välja bland. Dessutom kunde man aldrig innan ha 1000 låtar i en sån liten pryl. Det förklarar den stora hysterin som fanns kring minin. När den lanserades så var det ungefär 6 veckor vänte tid. Visst var jag en av dom jag väntade på att den sluta landa i Sverige;)

Säljer dåligt

Nano säljer inte alls bra som man kaske skulle tro http://www.appleinsider.com/article.php?id=1270

Ursprungligen av mysiskatten:

Nano säljer inte alls bra som man kaske skulle tro http://www.appleinsider.com/article.php?id=1270

Det stämmer. Priset avskräcker vissa eftersom ipod mini 4gb kostade drygt 1750 för ett tag sen. I den meningen så är Nanon väldigt premium.

Ursprungligen av mysiskatten:

Nano säljer inte alls bra som man kaske skulle tro http://www.appleinsider.com/article.php?id=1270

Jag tror inte folk vet att den existerar, först när den kommer i butik och apple gör lite pr kommer det kommaigång, var så säker... Det är typ bara dem som varit inne på apple.se som vet...

snart kommer boomen

Ursprungligen av mysiskatten:

Nano säljer inte alls bra som man kaske skulle tro http://www.appleinsider.com/article.php?id=1270

Jag tror sail-pro har en poäng. Om jag skulle köpa en mp3-spelare för första gången så är ju inte www.apple.se eller www.macfeber.se de första sidorna jag skulle besöka.

Men sen misstänker jag att marknaden kan vara lite mättad också. Jag förstår faktiskt alla dessa personer som anser att man inte behöver en iPod av varje modell.

Tur att man köpte den via Mecenat och fick ett hyfsat pris.

Tror många missar det här med priset, det är grymt dryt med flashminne idag och det hjälper inte att Apple får en jäkla bra pris från Samsung. Det är fortfarande för dryt att tillverka - konstigt nog.

Dock är priset på Naon jäkligt bra om man jämför med andra flash-spelare. Ta t.ex. en JOS MP-120 1GB x 4 = mycket dyrare om man jämför med iPod Nano 4 GB. Kanske är ett dåligt exempel, men den har ändå en poäng.

Ursprungligen av iJohannes:

Trots alla rapporter om att nanon säljer dåligt är den nästan slutsåld överallt där jag kollat. Fast d klart jag fick ju tag på en i fysisk affär utan att behöva köa från kl 0.00...

Missförstå mig rätt nu, för Nano är en väldigt snygg liten MP3-spelare, men man måste ändå ha i åtanke "vad har apple skapat?"

Det är i stort sett en exakt replika i miniatyr flashformat av standard iPod, som för tankarna till en jens of sweden med ipod-front. Inget direkt nytt egentligen!

Vad de sedan har gjort är att de gjort en efterträdare till minin där viktigaste kärnfunktionerna (musiktiden, och batteritiden) har blivit sämre, samtidigt som spelaren har blivit dyrare. Vill folk ha minimalism kör det på shuffle, vill de vara lagom kör de på mini, vill de vara MrApple full ut kör de den stora ipoden. Jag tror folk ser detta, och därav säljer Nanon ganska dåligt, då den trots sin sleeka design inte tillför något nytt.

Jag personligen hade npg hellre sett en ny Mini med det klassiska utseendet som standard ipod och nano har.. kanske med en ny hårddisk på 8gb i alternativ + givetvis en krispig färgskärm.

Steve: If it's aint broken.. dont fix it

  • Oregistrerad
  • 2005-10-06 15:31
Ursprungligen av governor:

Missförstå mig rätt nu, för Nano är en väldigt snygg liten MP3-spelare, men man måste ändå ha i åtanke "vad har apple skapat?"

Det är i stort sett en exakt replika i miniatyr flashformat av standard iPod, som för tankarna till en jens of sweden med ipod-front. Inget direkt nytt egentligen!

Vad de sedan har gjort är att de gjort en efterträdare till minin där viktigaste kärnfunktionerna (musiktiden, och batteritiden) har blivit sämre, samtidigt som spelaren har blivit dyrare. Vill folk ha minimalism kör det på shuffle, vill de vara lagom kör de på mini, vill de vara MrApple full ut kör de den stora ipoden. Jag tror folk ser detta, och därav säljer Nanon ganska dåligt, då den trots sin sleeka design inte tillför något nytt.

Jag personligen hade npg hellre sett en ny Mini med det klassiska utseendet som standard ipod och nano har.. kanske med en ny hårddisk på 8gb i alternativ + givetvis en krispig färgskärm.

Steve: If it's aint broken.. dont fix it

Du säger att nanon inte tillför något nytt?
Det är den tunnaste flashspelaren som finns på marknaden, samtidigt som den har störst lagringsutrymme och färgskärm?
Jag har inte köpt en ny mp3spelare sedan min gamla iriver dog i våras, för jag har tyckt att allt annat på marknaden har varit skräp, antingen fula flashspelare med för lite minne eller stora klumpiga HD spelare. Samma skräp har funnits i flera år med lite olika plastöverdrag och namn, utveckligen har inte gått nånstans i princip.
När jag fick höra att nanon hade kommit trodde jag inte att det var sant för den har precis allt som jag vill ha av en mp3spelare.

Vad skulle ny mini med 8GB och färgskärm kunna tillföra om du tycker att nanon inte har tillfört nånting??

Jag tror att det är som någon annan skrev, folk vet inte ens att den finns.
Nu vet jag inte hur det är i andra länder men i sverige finns den varken i butiker eller synts i reklam.
Dyr är den inte heller, iaf inte om man tänker på att det är 4GB flashminne man får, då blir den helt plötsligt billigast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-06 18:09
Ursprungligen av governor:

Missförstå mig rätt nu, för Nano är en väldigt snygg liten MP3-spelare, men man måste ändå ha i åtanke "vad har apple skapat?"

Det är i stort sett en exakt replika i miniatyr flashformat av standard iPod, som för tankarna till en jens of sweden med ipod-front. Inget direkt nytt egentligen!

Vad de sedan har gjort är att de gjort en efterträdare till minin där viktigaste kärnfunktionerna (musiktiden, och batteritiden) har blivit sämre, samtidigt som spelaren har blivit dyrare. Vill folk ha minimalism kör det på shuffle, vill de vara lagom kör de på mini, vill de vara MrApple full ut kör de den stora ipoden. Jag tror folk ser detta, och därav säljer Nanon ganska dåligt, då den trots sin sleeka design inte tillför något nytt.

Jag personligen hade npg hellre sett en ny Mini med det klassiska utseendet som standard ipod och nano har.. kanske med en ny hårddisk på 8gb i alternativ + givetvis en krispig färgskärm.

Steve: If it's aint broken.. dont fix it

Tycker du är helt fel ute i din analys. För det första tekniken... Du bara pekar på försämringarna som batteritid och lagringsutrymme. Du väljer att med total tystnad förbigå det faktum att nanon är flash-baserad vilket ger en helt annan hållbarhet. Jag skulle vilja påstå att den totala "musiktiden" (för att välja ett av dina uttryck) är väldigt mycket längre med nanon. Länge efter att minins hårddisk har kraschat efter att du har tappat den i golvet så spelara nanon fortfarande.

Sedan klagar du på designen... Det är bara en stor iPod i miniatyrformat och sedan drar du någon konstig liknelse med JOS... Jag tycker inte nanon har minsta likhet med en JOS, iPod front eller inte. Istället för att klaga på att ditt och datt om designen, varför inte komma till kärnfrågan... Är den SNYGG? Det är väl det som är väsentligt, inte om den liknar ditt eller datt. Om du vill kalla det en iPod i miniatyrformat, så varsågod. Varför skulle jag bry mig? Jag tycker ju att nanon är den snyggaste mp3-spelaren jag har sett, varför skulle jag du tycka att det är väsentligt om du tycker det liknar en rutten persika? Ännu mindre eftersom tydligen du själv också tydligen tycker nanon är snygg. Varför då inte erkänna detta oförbehållet istället för att komma med påståenden om att det liknar något annat? Tydligen liknar det inte det där andra sådär totalt, eftersom nanon är så mycket snyggare...

Om du personligen hellre hade sett en mini med 10Gb eller så... det visar ju bara att du själv är missnöjd med din egen iPods utseende. Hårddiskbaserad 10 Gb iPod... det fanns ju för väldigt länge sedan. En 10 Gb Mini hade de flesta mottagit med en gäspning...

Jag tror inte alls nanon kommer att bli någon flopp. Det är helt enkelt så att julförsäljningen inte har startat än och nanon finns inte tillgänglig på ett sådant sätt att den kan sälja stort.

Det lär ju inte bli årets julklapp kanske men nog borde den kunna sälja riktigt bra när folk får upp ögonen!

Ursprungligen av ridax:

Tycker du är helt fel ute i din analys. För det första tekniken... Du bara pekar på försämringarna som batteritid och lagringsutrymme. Du väljer att med total tystnad förbigå det faktum att nanon är flash-baserad vilket ger en helt annan hållbarhet. Jag skulle vilja påstå att den totala "musiktiden" (för att välja ett av dina uttryck) är väldigt mycket längre med nanon. Länge efter att minins hårddisk har kraschat efter att du har tappat den i golvet så spelara nanon fortfarande.

Sedan klagar du på designen... Det är bara en stor iPod i miniatyrformat och sedan drar du någon konstig liknelse med JOS... Jag tycker inte nanon har minsta likhet med en JOS, iPod front eller inte. Istället för att klaga på att ditt och datt om designen, varför inte komma till kärnfrågan... Är den SNYGG? Det är väl det som är väsentligt, inte om den liknar ditt eller datt. Om du vill kalla det en iPod i miniatyrformat, så varsågod. Varför skulle jag bry mig? Jag tycker ju att nanon är den snyggaste mp3-spelaren jag har sett, varför skulle jag du tycka att det är väsentligt om du tycker det liknar en rutten persika? Ännu mindre eftersom tydligen du själv också tydligen tycker nanon är snygg. Varför då inte erkänna detta oförbehållet istället för att komma med påståenden om att det liknar något annat? Tydligen liknar det inte det där andra sådär totalt, eftersom nanon är så mycket snyggare...

Om du personligen hellre hade sett en mini med 10Gb eller så... det visar ju bara att du själv är missnöjd med din egen iPods utseende. Hårddiskbaserad 10 Gb iPod... det fanns ju för väldigt länge sedan. En 10 Gb Mini hade de flesta mottagit med en gäspning...

Jag tror inte alls nanon kommer att bli någon flopp. Det är helt enkelt så att julförsäljningen inte har startat än och nanon finns inte tillgänglig på ett sådant sätt att den kan sälja stort.

Oj! det var hårda toner.

Det var inte min mening att förnärma dig i ditt produktval (eller någon annan)
Jag tycker (vilket jag också skrev) att Nano är en förbaskat snygg spelare. Den enda designmissen jag påpekar är att den är för liten och för tunn vilket resulterar i att den begränsas, och tar ett steg tillbaka i både batteritid, utrymme och storlek av display. Ipod enligt mig skall inte kännetecknas av någon liten tumspelare/halssmycke. Det är inte så de nischat sig, då halssmyckesmodeller är något som för tankarna till spelare som JoS.
När du säger att "Hårddiskbaserad 10 Gb iPod... det fanns ju för väldigt länge sedan." så kan det väl även tilläggas att du jämför äpplen med päron, då du snackar om G1 standard-ipods. Resonerar man så kan man ju säga att 4GB som är max på Nanon var snikmodellen av Minin, som enligt dig då borde vara en gäspning?
Givetvis vet jag att människor har olika behov. Jag har haft 3 iPods av olika modeller. Jag har även haft JoS och andra smyckesspelare. De är alla bra i olika kontexter!
Men för att vara en efterträdare till iPod Mini så hade jag personligen sett en större modell än nano i samma designspråk. Gärna med andra nydananden för apple. Radio eller kanske diktafonmöjligheter? och som jag innan nämde. Mer utrymme än 2-4 GB.
iPod för mig är inte något Steve Jobs presenterade för några veckor sedan. Inte heller Shuffle. So go ahead..Kalla mig gärna konservativ!

Jag har dock full förståelse för folk som tycker helt olikt mig. Det handlar ju bara om min ytterst personliga åsikt på ett forum, och inget annat, så snälla förlåt mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-07 23:05
Ursprungligen av governor:

Jag tycker (vilket jag också skrev) att Nano är en förbaskat snygg spelare. Den enda designmissen jag påpekar är att den är för liten och för tunn vilket resulterar i att den begränsas, och tar ett steg tillbaka i både batteritid, utrymme och storlek av display. Ipod enligt mig skall inte kännetecknas av någon liten tumspelare/halssmycke. Det är inte så de nischat sig, då halssmyckesmodeller är något som för tankarna till spelare som JoS.
När du säger att "Hårddiskbaserad 10 Gb iPod... det fanns ju för väldigt länge sedan." så kan det väl även tilläggas att du jämför äpplen med päron, då du snackar om G1 standard-ipods. Resonerar man så kan man ju säga att 4GB som är max på Nanon var snikmodellen av Minin, som enligt dig då borde vara en gäspning?

För det första så fanns 10 Gb iPod även i 3:e gen, alltså ingen större skillnad mot de iPods som finns idag och inte heller någon större funktionell eller design skillnad från Minin. Enligt min mening är helt enkelt Minin inte tillräckligt mycket mindre än den vanliga iPoden. Varför skall man köpa en Mini när man lika gärna kan köpa en iPod (fullstorlek)? Är det mer minne man är ute efter, så finns det ju i den stora iPod-serien, så varför skall man kämpa med att klämma in mer minne i ett Mini-format, som ju inte är avsevärt mycket mindre än den vanliga iPoden?

Steget från Mini till nano storleksmässigt är bra mycket större än steget mellan Mini och iPod. Nanon är helt enkelt en helt annan storleksklass än de andra två spelarna och har alltså därför en självklar nisch i iPod-sortimentet.

Slutligen... du tycker ju att nanon är "förbaskat snygg". Så då var det ju inte så fel att sätta ett iPod-face på en JOS-spelare, som du uttryckte det tidigare? Att den är snygg är ju en av huvudargumenten för nanon... Att det sedan är en flash-spelare med mycket minne (för att vara flash i den här veckans mått räknat) är också ett av argumenten.

Jag har helt enkelt svårt att se varför du argumenterar emot nanon. Låter mest som du är förargad över att Minin är död, vilket inte jag är. Jag har länge ansett den för stor för att vara liten och för begränsad för att vara stor.

Hur bra !! För jävla bra, ja önskar att det var ja som sålde dem/kommit på den

Första ggn ja såg en Nano på bild så blev jag som förtrollad, gick direkt å köpte en.
Men sen att hitta en är faanimig jäkligt svårt (om man vill ha en i handen på en gång då vill säga)

Efter 1.5 veckors väntan lacka ja ur på att OnOff aldrig fick in sina, då såg ja LJUSET *haha* Siba i Kungens kurva hade 10 st Vita 4 giggare hemma.

Dagen efter åkte ja dit, då fanns det 2 kvar, så nu sitter ja här med en vit istället för en svart. Men lika glad är ja för de, för de e en jävla fiiin leksak.

Marcus

1
Bevaka tråden