Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny dator - samma bibliotek/iTunes?!?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ny dator och har flyttat över det mesta av min musik från gamla där jag sorterade mitt iTunes.
Nu vill jag självklart inte börja om från BÖRJAN att mecka med skiten.
Finns det nåt sätt, nån fil, som jag kan kopiera från gamla datorn som håller koll på min sortering i iTunes?

Sökte om detta och hitta följande tråd som jag inte vet om den ger så mycket svar egentligen:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=28331&highlight=bibliotek

Skulle jag kunna kopiera hela iTunes programmapp från hårddisken och lägga in på nya datorn - utan att göra en installation?
Jag har redan installerat iTunes på nya, men tänkte om det som sagt finns en fil att kopiera från gamla datorn.
Eller som sagt kopiera HELA iTunes mappen och den ersätter det som redan finns, samt lägger till biblioteket?
Och installationen håller ändå?

Vad tror ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 00:03

Antar att du använder Windows. Är inte alls erfaren när det gäller Windowsversionen av iTunes, så jag ger mig ut på djupt vatten...

Jag vågar nog ganska klart säga att du INTE bara ska kopiera programmappen och all musik till din nya dator.
Själv har jag Mac och har just bytt dator, gjorde på följande vis:

1: Göra en ny installation av iTunes på din nya dator, starta upp programmet och klicka dig förbi välkomsthälsningarna och de grundläggande inställningarna.
2: Avsluta iTunes
3: Flytta musikmappen och filerna "iTunes Library" och "iTunes Music Library.xml" (så heter de i OS X i alla fall) till den nya datorn, lägg det på "samma" ställe som det låg i gamla datorn alltså.
4: Starta iTunes så borde det se ut som på din gamla dator med all musik fint sorterat.

OBS!
Kom ihåg att INTE radera något från din gamla dator innan du vet att allt funkar i den nya. Bara så att du inte blir av med ditt bibliotek, det skulle ju suga rätt hårt.
Kom också ihåg att det tillvägagångssätt jag redogjort för fungerade utmärkt på min nya Mac. Kan inte garantera att det funkar på PC.

Ska testa imorgon när jag har möjlighet.
Tack för tipsen.
Meddelar när jag vet hur det gått...

Edit:
Med andra´ska jag ERSÄTTA "samma" filer(de du nämnde) på nya datorn med de från gamla?
Inte döpa om så de ligger dubbelt etc...

Tänkte bara meddela att detta är det rätta sättet att göra det på.
Grymt enkelt.
Nu vet ni...

/robin

Så man måste alltså flytta varenda låt till den nya datorn? Trots att man inte vill lyssna på dem, utan bara slippa att ipoden raderas om man gör den nya datorn till auktoritär?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-27 21:35
Ursprungligen av martenemanuel:

Så man måste alltså flytta varenda låt till den nya datorn? Trots att man inte vill lyssna på dem, utan bara slippa att ipoden raderas om man gör den nya datorn till auktoritär?

Nej, du kan stänga av autosynkningen (sök på forumet om tillvägagångssätt) så slipper du det.

1
Bevaka tråden