Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man enklast en backup?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag sitter och köper mängder av musik från Itunes så kommer plötsligt en liten skylt upp där de tackar mig för att jag köper musik från Itunes och samtidigt tipsar de mig om att jag bör göra en backup för det fall min dator går sönder. När jag, under Itunes hjälpmeny, söker backup så får jag inget som helst napp.

Hur gör jag enklast en backup på den musik som jag köpt? Vilka filer ska jag kopiera?
Hälsningar

Stig

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-12-01 19:46

Jag skulle tro att det räcker att kopiera de filer i ditt iTunes-bibliotek som har filändelsen .m4p. Skulle din dator behöva installeras om så är det bara att auktorisera den i iTunes så ska du kunna använda låtarna igen.

Du har väl fått en spellista som heter "Purchased" sen du började köpa? Ligger under Music Store. Bara att bränna ut den till data-cd/dvd lite då och då.

Annars kan du ju skapa en smart spellista med regeln "Kind" "Contains" "Protected". Då får du alla köpta låtar i spellista som du sen kan bränna ut.

Hur funkar fjärrkontrollen

Hej!

Jag har en Ipod Video med universal dock. Till den köpte jag en fjärrkontroll MA 128 G/A.

Denna fjärrkontroll fungerar utmärkt, sånär som att det inte händer något när jag trycker på "Menu"-knappen. Jag trodde att det var fel på min fjärrkontroll och köpte därför en ny i dag.

Även på denna andra fjärrkontroll är Menu-knappen helt död och förmodligen är det alltså inget fel på fjärrkontrollerna.

Är det möjligen någon som vet vad som ska hända när man trycker på Menu-knappen?????

Stig

Ursprungligen av Stig af Bussen:

Hej!

Jag har en Ipod Video med universal dock. Till den köpte jag en fjärrkontroll MA 128 G/A.

Denna fjärrkontroll fungerar utmärkt, sånär som att det inte händer något när jag trycker på "Menu"-knappen. Jag trodde att det var fel på min fjärrkontroll och köpte därför en ny i dag.

Även på denna andra fjärrkontroll är Menu-knappen helt död och förmodligen är det alltså inget fel på fjärrkontrollerna.

Är det möjligen någon som vet vad som ska hända när man trycker på Menu-knappen?????

Stig

Känns som det bästa vore att starta en ny tråd för denna fråga.

Men jag är inte så säker den ska göra nåt med din iPod. Det är samma fjärr som används ihop med nya iMac och Frontrow och det är nog bara där den fyller nåt syfte.

Följde det verkligen inte med nån dokumentation till fjärren?

Och KÖPTE du verkligen en till fjärr? Menar du inte att du bytte den? Verkar dumt och betala för två fjärrkontroller.

Kände inte till att den nya fjärren även fungerade till de flesta iPod-modeller.
Detta berör inte mig, men kan bidra med en länk till PowerMax där det står mer info.

Inne på amerikanska Applestore finns även kommentarer om just Apple Remote, där flera stycken påstår/hävdar att Menu-knappen inte har någon funktion till någon/några iPod-modeller.
Stig af Bussen, du skall ha fått med en manual, vad står i den?

den fungerar bara med senatste imac G5.

Jag försökte starta en ny tråd, men hittade inte var man gjorde det.

En fullkomligt usel liten manual som följde med. En bild av fjärrkontrollen med pilar som pekar på de olika knappatna på fjärren. Även till Menu-knappen finns det en liten pil och i andra änden av pilen står det "Menu" precis som på fjärrkontrollen. Precis som om man inte fattade det!!!
Däremot står det inte ett smack om vad som ska hända när man trycker in knappen. Jag trodde, i min enfald, att man skulle komma till meny-läget, men det gör man alltså inte. I menyerna måste man navigera med Ipodens knappar. Däremot kan man snabbspola, hoppa framåt och bakåt samt höja och sänka volymen.

Helt ok så långt!

Jo jag köpte en till eftersom de ju ändå inte är så dyra. Orkade inte ens fundera på hur man skulle reklamera den som jag trodde var trasig.

Stig

Intresserad av att sälja en av dina fjärrisar till ett reducerat pris?

Njae, den var ju så billig (275:-, dvs mindre än vad jag betalar för biltullarna i Stockholm under en vecka) så det är ju inget att sälja vidare. Dessutom kan det vara bra att ha en extra om den ena försvinner.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 17:34

Meny knappen anvands(tillsammans med annan knapp) nar du ska para kontrollen(tex om du vill att bara en kontroll ska fungera med en dock).

Den har ingen annan funktion

  • Oregistrerad
  • 2006-01-04 17:36

Och här är länken till artikeln som förklarar detta

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=302897

1
Bevaka tråden