Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony slår iPod tyvärr!! :p

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena..... Jag lär väl få varning igen för att jag öppnar en tråd om en konkurrent..... Men detta skall tålas...

Häromveckan köpte min polare Sony's Walkman NWA1000v på 6 GB hårddisk, jag blev minst sagt avundsjuk och helt kär i den lilla silvriga hårddisk walkmanen från Sony!!

Jag fick låna hem honom över natten och jag blev kär, och tittade på min iPod Nano jag fick i julklapp och sa till Nanon, ledsen grabben men du åker ut på blocket.se nu....

Så min lilla vita 4 GB:are Nano åkte ut på blocket och såldes ja direkt...

Och igår köpte jag mig Sonys lilla underbara skönhet, jag kan inte fatta att jag säger detta själv att Sony ÄR bättre, med tanke på att iPod har alltid varit min lilla favorit... Men det är Fakta...

Men NEJ Sony vet verkligen vad de gör....

En helt underbar spelare.... sjukt snygg och grymt liten och 6 GB hd..... NEJ visserligen ingen färgskärm, men å andra sidan har jag 20 timmars batteritid och fick dessutom laddare på köpet vilket inte iPod är schyssta och ger bort....!!!

http://www.sony.se/view/ShowProduct.action?product=NW-A1000&site=odw_sv_SE&pageType=Overview&category=PAW+Network+Walkman

Och

http://www.sony.se/view/ShowArticle.action?section=sv_SE_Products&article=1123689904403&site=odw_sv_SE

Nåja ville bara säga det..... Så till er som funderar på NANO.... ta en titt på Sonys nya Walkman först med 6 GB för 2195:- finns i 4 olika färger plus 20 GB modell!!

Hej Svejs!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-05 20:14

Tja, tur att smaken är olika, annars hade inte Sony fått något sålt. Själv tycker jag att den lilla Sonyn du länkade till såg fruktansvärt tråkig ut. Ingen klass alls. Sedan var det ju hårddisk man ville slippa...

Usch, såg riktigt vidrig ut! Har sett reklamer på den där tidigare och tycker att den ser ut som en leksakstelefon... Men som sagt... smaken är ju olika...

Den är inte dum alls den där Sonyspelaren. Men jag tror faktiskt hellre jag behåller min nano.

Visst är Sonys mp3-spelare snygg i sig, lite udda men skön teknisk design.
En iPod är inte bara en mp3-spelare, den är och ger så mycket mer (för vissa iaf).
Det är skillnad mellan mp3-spelare och mp3-spelare...

Ursprungligen av daniels:

Visst är Sonys mp3-spelare snygg i sig, lite udda men skön teknisk design.
En iPod är inte bara en mp3-spelare, den är och ger så mycket mer (för vissa iaf).
Det är skillnad mellan mp3-spelare och mp3-spelare...

Japp.. ipods är inga mp3-spelare... utan ACC spelare

Ursprungligen av Burkeen:

Japp.. ipods är inga mp3-spelare... utan ACC spelare

AAC heter det.

Ursprungligen av Rickard A:

AAC heter det.

Han syftade nog på klimat anläggningen i sin bil tror jag

Säger som jag sa i en tidigare tråd: AAC i all ära men tester visar att LAME MP3 VBR ~192 har marginellt bättre ljud än AAC vid den bitraten och högre (sen kan man diskutera hur bra ljud man verkligen behöver på en portabel spelare... speciellt när FLAC inte blir mkt större, runt dubbla storleken bara).

ATRAC är om jag minns rätt optimerat för extremt låga bitrates, alltså under 128 och ska därför låta bra eller kanske t o m bäst där, men det där "CD-ljudet" infinner sig inte riktigt och redan vid 128 låter AAC och LAME MP3 VBR bättre än ATRAC (subjektiv uppfattning).

Tar tillbaka min tidigare uppfattning om estetiken tills jag hållt i en i silversony. Har bara sett reklamen och då tänkt att Sony för första gången gjort ett snedsteg( men också tänkt att det är bra att de slåss på ett separat spår istället för att härma iPoden.). Den måste vara bättre än i reklamen helt enkelt.

Någon som för övrigt vet hur Sony lyckas kräma så extremt mkt kraft ur sina Lithiumjonbatterier (samma som iPoden). De ligger alltid typ 30% över konkurrenterna. (I många fall kan det iofs vara för att uteffekten är pinsamt låg, tänker främst på min MD och min CD-walkman.)

Ursprungligen av anjuna_beats:

Han syftade nog på klimat anläggningen i sin bil tror jag

whaha skit kul!

Ursprungligen av daniels:

Visst är Sonys mp3-spelare snygg i sig, lite udda men skön teknisk design.
En iPod är inte bara en mp3-spelare, den är och ger så mycket mer (för vissa iaf).
Det är skillnad mellan mp3-spelare och mp3-spelare...

Svar till Daniels

GER och ÄR så mkt mera??

Kan den ge dig ORGASM eller? Tror inte det...!!

Bägge spelarna är spelare som spelar MUSIK dvs det den är till för, ja du har kalender, klocka, spel och sådant onödigt batteri slukanden tjafs i iPoden.... men thats it....

Men ska du BARA spela musik i din mp3a är bägge 2 LIKA bra, fast kanske är Sonyn bättre ändå , för det är skillnad på ljudet från Sonyn och iPoden dvs mkt bättre ljud från Sonyn... likaså från Hörlurarna... mkt stor skillnad... (anser jag) (plus att hörlurarna från sonyn är snyggare än ipodens för där e det lilla snygga walkman märket på lurarna) Men det är ju osså en smaksak....

Och som sagt som bara MUSIKSPELARE vinner nog Sony.... med 6h mer batteritid och 2 GB mer minne

Ursprungligen av daniels:

Det är skillnad mellan mp3-spelare och mp3-spelare...

Det är en bra skillnad mellan en mp3-spelare och en iPod

Ja smaken är ju som baken.

Väldigt många (90% ??) i sverige använder Westis-jeans. Säkert billiga och bra eftersom alla har dem. Personilgen skulle jag aldrig använda dem

Se den lilla skara som använder Apple till den övriga 10% som inte använder Westis och med en större sannolikhet kör Ferarri.

Svenssons och Apple är inte någon matchning

Med lite längre batteritid så skulle ipoden vara bätre i alla avseende!

  • Medlem
  • 2006-01-06 10:45

I'm sorry, men den såg förjävlig ut... skulle aldrig kunan tänka mig köpa den.. iPod nano är den bästa, jag håller mig till min söta vita 4gb ^^

Later

Hur är knapparna? är de som knappar eller som på iPoden?

Jag var o kände på knapparna på en sådan igår. Fy fan vad dom e dåliga jämfört med apples ursnygga klickhjul!

Ni är fan patetiska :|

Superfanboys fo sho.. Jag tycker Sonyns helt klart är en riktigt fin MP3-spelare, med ny trevlig design, cool display och god batteritid. Det är dock två olika spelar nanon och sonyn, nanon är en liten flashspelare medans sonyns är en lite större hårddiskspelare.

  • Medlem
  • 2006-01-06 13:07

Ja, den där sonyn kommer säkert att sälja jättebra (6GB) som ren musikspelare. Det är ju en bra batteritid också. Själv kan jag bara inte tycka att det finns en snyggare mp3 spelare än iPod nano och därför skulle jag ändå inte vilja ha någon annan. Den är helt enkelt i min bok så stilren, minimalistisk och självklar vinnare när det kommer till design, att jag helt enkelt inte tittar efter nåt alternativ.

Ursprungligen av Mari:

Ja, den där sonyn kommer säkert att sälja jättebra (6GB) som ren musikspelare. Det är ju en bra batteritid också. Själv kan jag bara inte tycka att det finns en snyggare mp3 spelare än iPod nano och därför skulle jag ändå inte vilja ha någon annan. Den är helt enkelt i min bok så stilren, minimalistisk och självklar vinnare när det kommer till design, att jag helt enkelt inte tittar efter nåt alternativ.

Precis! Varför kolla efter andra om man redan har det bästa.:cool:

Antagligen är den väldigt kompetent. Sony brukar göra bra grejjer. Mitt problem är bara att den är så fruktansvärt vulgär. Personligen föredrar jag slimmare basfärgade saker i största allmänhet.

Den är ju inte motbjudande rent estetiskt dock. Skulle säkert passa om man hade övriga accessoarer och möbler i liknande tema, men det lär vara väldigt ovanligt i Sverige. Inte så IKEA direkt.

Vad är Westisjeans f.ö.? Tycker snarare att 90% av alla (iaf under 35) bär Acne, Nudie, Replay eller Cheap Monday vilket passar Nanon mkt bra (raka enkla linjer).

  • Medlem
  • 2006-01-06 15:21
Ursprungligen av art is quite useless:

Antagligen är den väldigt kompetent. Sony brukar göra bra grejjer. Mitt problem är bara att den är så fruktansvärt vulgär. Personligen föredrar jag slimmare basfärgade saker i största allmänhet.

Den är ju inte motbjudande rent estetiskt dock. Skulle säkert passa om man hade övriga accessoarer och möbler i liknande tema, men det lär vara väldigt ovanligt i Sverige. Inte så IKEA direkt.

Vad är Westisjeans f.ö.? Tycker snarare att 90% av alla (iaf under 35) bär Acne, Nudie, Replay eller Cheap Monday vilket passar Nanon mkt bra (raka enkla linjer).

Jag skulle också vilja tilldela nanons enkla/stilrena design ett par schyssta seven eller rock & republic jeans . Eller varför inte låta den vila på en köksbänkskiva i cement eller svart polerad granit . Allt minimalistiskt, stilrent, svart/vitt är som gjort för att komplettera en nano.

Man ska självklart bygga sitt liv kring sina accesoarer. Jag bär alltid skjorta efter slipshumör istället för tvärtom. Väljer uppknäppning efter halsband osv.

nää, blää

måste säga att den ser ut som en puderdosa eller tvålkopp men visst, smaken är som baken, delad o ibland full av skit

sen så för de som säger att de inte gillar iTunes, då har de inte ens tittat på sonys program. ryser bara ja tänker på sonicstage iTunes därmot, riktigt trevligt program

För övrigt vore en nano-hållare i svart granit kanske något?

hmm för mkt svar haha!!

Men bra svar...

Men här kommer lite fler grejor o bita på!!!

Visst är det skillnad på Nanon och Walkmanen!!

Men om man nu tar för och nackdelar:

Fördelar med Walkmanen och iPoden (NANO):

1. Sony var ju först ut med sina Walkman grejor dvs portabla Spelare mp3 som discmans...
2. 6 GB dvs 2 GB mer än Nanon för mindre peng
3. Designen är som många sa "smaken är som baken", tycker bägge 2 är lika snygga om man nu tittar på den silvriga Walkmanen (inte de andra färgerna som passar till faggs)
3. Baksidan ser precis ut som en iPod på Sonyn med Walkman märket inpräglat där bak i aluminium
4. Den är verkligen inte stor, 88mm lång, 55mm bred, 18 mm tjock... det är rätt "litet" för att vara en Hårddiskspelare
5. Den är Billigare billigaste 2195:- för 6 GB dyraste 2495:- för 6GB (OBS finns bara i 6GB den lilla, sen finns en rätt mkt större version med 20 GB som kostar från 2895:- men ändå fetare än iPod Video tex, ajaj smaksak som sagt, men ska du ha en Nano får du hosta upp 2495 för "bara" 4 GB
6. Alla vet vi att Sonys grejor ÄGER ja även Apple får jag erkänna... men ändå inte samma sak...
7. Original Hörlurarna som ingår till Sonyn är MKT bättre än de som ingår till iPoden
8. Man får en AC Laddare på köpet VIlket iPod inte ger bort...
9. Den är ovanligare
10. Den tar ATRAC format, dvs du får plats med mycket mera låtar utan att förstöra kvaliten
11. Den repas inte lika lätt som Nanon
12. Batteri tiden är på 20 timmar herregud... Slå det iPod!!
13. Ja Nanon är elegant, slimmad och riktigt GRYMT snygg!! Men Sonyn är annorlunda på nåt sätt, det ÄR en musikspelare, det är ju vad Sony är kända för ... Hmm svår match egentligen....
14. Klickhjulet eller vad det hette, är som vi alla iPods ägare har upplevt som en ORGASM liknande känsla hahahah okej överdrivet, men Scrollen på iPoden är HELT underbar.... INGET slår iPods klickhjul!! INGET!!! Sorry Sony där förlorade de...

Nackdelar med Walkmanen och iPoden (NANO):

1. Tar man upp den ur fickan på bussen tittar alla på den för den är ovanlig och lite mer häftig design än iPoden, dvs mer stödlbegärlig kanske??? haha who am i kidding....
2. Ja det är en jobbigare program vara. (van vid iTunes sedan 1 år ungefär) iTunes ÄR BÄST! säg vad ni vill
3. iPod är ju en iPod Det är en RELIGION!!!! Om jag nu får uttrycka mig på det viset
4. Betydligt mycket mer tillbehör original som icke original grejor finns till Ipoden vilket man inte hittar lika mkt till Walkmanen (ett stort problem) Men å andr asidan vad behöver du till din walkman? bara ett fodral som kostar 129:- på netonnet ORIGINAL walkman fodral till den spelaren, och sen finns det fjärrkontroll till den för 299- original Walkman ja sen behöver du inte mkt mera
5. AAC ÄR mycket bättre (vilket inte Sonyn tar) tror jag..? nej det gör den nog inte).. ATRAC hmm ja jag vetefan men det funkar.. lite jobbigare bara...
6. Ingen färgskärm, men seriöst behövs det verkligen?? (saknar inte det)
7. Inte lika hög status som och äga en iPod precis för alla fattar inte att du håller i en 6GB musikspelare i handen Eller vänta skulle det vara negativt?? haha....
8. INGET klickhjul på Sonyn.... men knapparna på den är skitbra.. men fortfarande inget klickhjul... Det var en speciell känsla liksom att ha klickhjulet på iPoden, nu när man har vanliga knappar på Sonyn är det tråkigt, mkt tråkigt, men de fyller samma funktion... Det var en sjuk härlig känsla när man rullade sig igenom iPoden
9. Jag hittar inte mer för o nackdelar... men där var fler fördelar haha!!

PS .... Till er som uttryckte er om att Sonyn var ful och kass och bla bla bla, ta er en titt i butiken på den i Silver/Grå, ni upplever inte den som plastig eller faggig då.... Den är Speciel minst sagt.... Spegel glad typ där displayen är.... lite annorlunda...

Visst jag saknar min iPod lite... men ändå inte Jag är sten nöjd med min Sony och det ser rätt snyggt ut med den liggandes bredvid min Sony Ericsson W800i (Visst iPoden såg minst lika bra ut bredvid den)
Fast om ett par månader blir det en Sony Ericsson W810i dvs ersättern itll W800i och den är Svart / Orange då kommer det se ÄNNU snyggare ut med 2 st SKIT SNYGGA Walkmans bredvid varandra i liknande stilrena färger

Amen.

Ursprungligen av daniels:

Amen.

HAHAHA

ingenting slår min nano... den där verkar vara klumpig och stor... nej tacka för nano

"ipod changes life"

Kort svar till anjuna_beats.
Varför går du så hårt mot attack. Är då en våldsam person av dig rent allmänt?
I många av dina inlägg upplever jag dig som motgående person som är ute för att provocera andra.
Är du snäll och landar på jorden, du är trots allt 20 år eller?

Nog om de, du lär dig väl så småningom att kommunicera på ett normalt sätt.
Måste bara påpeka de här att min ipod skulle ge mig orgams?
*Gääsp* blir trött på såna uttalanden, inte första gången du är inom de området som verkligen inte tillhör ämnet.
Nog om de innan jag också spårar ur.
*** *** *** *** *** *** ***
Så fort en annan tillverkare släpper något bättre, ja då är Sony så mycket sämre helt plötsligt.
Måste vara jobbigt att hela tiden sträva efter att ha det bästa - ha istället det som uppfyller dina behov.
Det utvecklas hela tiden. Ska man istället vänta in "det bästa" så föredrar jag istället att avstå från någon hypermodern teknisk pryl och istället köra på svart-vit TV, lyssna på bandspelare och använda cykel.
Vissa är aldrig nöjda liksom... (anjuna_beats, ta de inte personligt)

Bevaka tråden