Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svårt att få bra ljud

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag är helnöjd med min nya IPOD VIDEO 60 G - men en sak stör mig.

Jag kan inte få riktigt bra ljud i den...vissa låtar funkar kanon, tex 80 tals-disco-hits utan någon kraftig bas -men nya eurodiscohits med kraftig bas skorrar och låter inte bra.....jag har provat flera inställningar i EQ men inget låter bra. Jag har stängt av EQ nu men det blir ju platt ljud då...hmmm ILANDSPROBLEM !!!

Saknar riktigt bra ljud - hur gör ni?

OBS! Jag har bra lurar!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 18:31

prova att gör egna eq i iTunes

Ja, kanske ingen dålig idé. Om jag ändrar EQ iTunes, sparar och sedan uppdaterar jag bara min IPOD , så ändras ljudet för alla låtar eller?:)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-02 20:39

nej de gör det inte, men du kan gå in på de artister, album eller låtar du vill ha den eq på och trycka visa info > eq inställningar och där kan du ställa in din egen eq.
jag tror inte att man kan få den in som ett val i iPoden

Hej alla!

Ska vi inte sätta lite press på APPLE och få de att göra någon uppdatering så vi får bättre ljud i våra IPODS??

Jag har testat och fixa o så med EQ men man får ju nästan sitta en hel helg och trixa med det om det ska låta någosånär! Jag är kräsen och vill ha absolut bästa tänkbara ljud. Jag har även en IRIVER mp3 spelare och den är inte större än ett litet batteri, den har bättre ljud - tyvärr. IPODEN med sina 60g har bra ljud men behöver bara en liten extra funktion för att bas inte ska dista och låta som en slägga mot ett berg...

Kan det vara så svårt för APPLE och fixa en uppdatering så ljudet blir bra i en produkt som kostar över 4000 kr? Neee tror inte det ....

Tyck gärna till!

  • Medlem
  • Habo
  • 2006-05-10 06:47

Alltså

De första jag gjorde var köpa nya hörlurar.. och ljudet blev kanon Märkte också att ljudet skorrade med de medfölande.

Det var en kille som hade klistrat in en bild på hans EQ inställning i IPOD och jag testade den nu...jättebra!!!

Ursprungligen av thomasthoern:

Det var en kille som hade klistrat in en bild på hans EQ inställning i IPOD och jag testade den nu...jättebra!!!

Var hittade du den bilden? Min första G5 30G fick jag reklamerad för dålig batteritid och bl.a. för skorrande ljud i alla tänkbara hörlurar. Min nya 30G skorrar mycket mindre men ändå lite och det irriterar mig fruktansvärt att ljudet är sämre än i radion på min SonyEricsson mobil...

Ursprungligen av jay leno:

Var hittade du den bilden? Min första G5 30G fick jag reklamerad för dålig batteritid och bl.a. för skorrande ljud i alla tänkbara hörlurar. Min nya 30G skorrar mycket mindre men ändå lite och det irriterar mig fruktansvärt att ljudet är sämre än i radion på min SonyEricsson mobil...

Tjena, du hittar inställingen i denna tråden:

http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=46651&highlight=d%E5lig+bas

Thomas

Pragmatisk som jag är har jag aldrig rört en EQ-inställning på nån låt. Nånsin.
Bilstereon likadant, loudness är på men TRBL/BAS står på +-0
Det blir mera lyssna och mindre tweaka på det viset

Jag får hela tiden dubbla budskap från olika trådar, kan man spara sin egen inställning o få den att fungera i ipoden? vad ställer man då eqn på i podden? flat eller off?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-16 07:09

du kan inte få in den som ett val i iPoden, men du kan lägga in den på låtarna i iTunes,
visa info > alternativ > EQ inställning

  • Medlem
  • 2006-05-19 13:16
Ursprungligen av troy100:

du kan inte få in den som ett val i iPoden, men du kan lägga in den på låtarna i iTunes,
visa info > alternativ > EQ inställning

Den finns ändå bara i iTunes, om man ställer in en eq i itunes till en låt och sätter eq:n i ipoden till "flat" så får du den eq du ställde in i iTunes. Du kan dock INTE göra såhär med egna eq's utan bara med iTunes presets.

Ursprungligen av The Plague:

Jag tycker "rock"-inställningen på iPodens EQ funkar helt ok för den mesta musiken... INgen som håller med?

Håller med, Rock funkar bra för all sorts musik på iPoden, kör alltid med den. I iTunes har jag fått till en rätt schysst EQ, med Rock-inställningen som grund.

Shure e2c + ingen eq-alls, fungerar hur bra som helst för mig ^_^

  • Medlem
  • 2006-05-22 16:11
Ursprungligen av Atte:

Shure e2c + ingen eq-alls, fungerar hur bra som helst för mig ^_^

Samma här! Kör E2c utan eq. Låter enligt mig bättre än med någon inställning.

själv kör jag med ett par Koss Porta Pro och Rock inställningarna.. fungerar väl sådär, har varit med om sämre och har varit med om myyycket bättre :/

jag har kollat där på eq men jag får inte fram så jag kan göra en egen?
kan nån hjälpa mig
tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2006-05-18 23:02

kan ju vara dålig kvalite på låten också...

Jag tycker "rock"-inställningen på iPodens EQ funkar helt ok för den mesta musiken... INgen som håller med?

Ursprungligen av The Plague:

Jag tycker "rock"-inställningen på iPodens EQ funkar helt ok för den mesta musiken... INgen som håller med?

inte jag, där spricker basen kraftigt

Ursprungligen av thomasthoern:

inte jag, där spricker basen kraftigt

Köp nya lurar...

Det är faktiskt ofattbart att ingen har postat den ordentliga och mycket enkla lösningen på det här problemet.

använd MP3GAIN!
(funkar endast under Windows)

http://mp3gain.sourceforge.net/
Programmet sänker volymen på alla låtar (det är detta som orsakar distandet). Detta förändrar INTE kvaliteten på ljudet då den inte skriver i MP3-filen utan endast taggarna. Som en extra bonus får samtliga låtar samma ljudnivå. Efter mp3gains behandling är du kvitt problemet med skorrande och distande. Allt låter bra. Även originallurarna och till och med med bass boost i EQn.

Gör så här:
1. Ladda ner och installera mp3gain
2. Starta din iPod i diskläge (hålle inne menu och mittenknappen tills den startar om och direkt när äpplet syns håll inne play och mittenknappen) och koppla in den
3. Stäng av iTunes om det startar
4. Starta mp3gain
5. Klicka på Add folder
6. I listan ser du namnet på din iPod. Klicka på det och klicka på ok. Vänta medan mp3gain letar upp låtarna på iPoden. Det tar några minuter.
7. I rutan Target "Normal" Volume skriv 90. Låt rutan bredvid stå kvar på 0.
8. När programmet har hittat alla låtar, klicka på Track Gain. Det kan ta ett bra tag innan det är klart.
9. Koppla loss iPoden och håll inne menu och mittenknappen för att starta om den.

Om du tycker att ljudet blir för lågt efter detta, använd http://gopod.free-go.net/. Det tar bort volymspärren på europeiska iPodar så att de kan spela lika högt som iPodar sålda utanför EU.

Ursprungligen av Se[BBB]e:

Programmet sänker volymen på alla låtar (det är detta som orsakar distandet). Detta förändrar INTE kvaliteten på ljudet då den inte skriver i MP3-filen utan endast taggarna. Som en extra bonus får samtliga låtar samma ljudnivå. Efter mp3gains behandling är du kvitt problemet med skorrande och distande. Allt låter bra. Även originallurarna och till och med med bass boost i EQn.

Skorrar och distar låtarna från andras iPods om dom inte gör så här?
Inte på min förutom nån enstaka skiva.
Men, hur fungerar programmet? Måste man göra om processen varje gång man lagt in nya låtar?

Citat:

2. Starta din iPod i diskläge (hålle inne menu och mittenknappen tills den startar om och direkt när äpplet syns håll inne play och mittenknappen) och koppla in den

Det du skrev i parentes, är det nån special för när man ska lägga in MP3gain? Min iPod hamnar allid i diskläge när jag kopplar in den, då jag når den från utforskaren.

Iaf min iPod brukar koppla ifrån automatiskt om jag kopplar in den helt vanligt och stänger av iTunes.

På min iPod disar ungefär hälften av alla låtar om jag har equalizern på utan att ha gjort det här. Och, ja, man måste tyvärr göra det varje gång man lagt in nya låtar (men jag tror programmet är tillräckligt smart för att bara behandla de nya låtarna).

Iaf min iPod brukar koppla ifrån automatiskt om jag kopplar in den helt vanligt och stänger av iTunes.

På min iPod disar ungefär hälften av alla låtar om jag har equalizern på utan att ha gjort det här. Och, ja, man måste tyvärr göra det varje gång man lagt in nya låtar (men jag tror programmet är tillräckligt smart för att bara behandla de nya låtarna).

1
Bevaka tråden