Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur förbättra batteritiden på iPod Video?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Min ipod video har så himmla dålig batteritid, kan bara kolla på en film typ 1 timma sen tar batteriet slut. ´Med musik kan jag lyssna 2-3 timmar kanske. Jag undrar om det finns några inställningar som gör så att det inte går så mycket batteri? eller om det finns något annat sett. mvh

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-30 08:57

du kan ju köra utan eq,

Sök kanske lite i forumet för det finns en sida på apple.se där det står vad man kan göra, man ska ha i rätt bitrate och grejer för att "skakminnet" ska kunna buffra upp många låtar så den batterikrävande hårddisken inte drar batteri så ofta.

Ursprungligen av taikonaut:

Sök kanske lite i forumet för det finns en sida på apple.se där det står vad man kan göra, man ska ha i rätt bitrate och grejer för att "skakminnet" ska kunna buffra upp många låtar så den batterikrävande hårddisken inte drar batteri så ofta.

jag skulle vara jätte tacksam om du utvecklade lite eller typ kunde länka nåt, jag vet typ va du menar men jag vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att hitta..

Batteri

Pm:ade en kille ang batteri tidigare och han gav mig detta tips...

Citat:

jag laddar mitt batteri precis innan det dör. man ska undvika att ladda ur batteriet i sin iPod. o det är bra för batteriet att bara ladda lite ibland. däremot ska man helst ladda batteriet fullt minst en gång i månaden. allt beror ju på hur flitigt man använder sin iPod. jag använder min till ALLT. jag lyssnar aldrig t.ex. på CD's längre. jag kör ALL musik från min iPod. o det är många timmar om dagen. jag har alltid min laddare ikopplad så ofta jag kan, men ibland så låter jag den nästan ladda ur sig. det funkar skitbra o jag har fortfarande grymm batteritid!

har kört på den stieln med mobil ipod osv.... verkar vara stabilt...:D

  • Oregistrerad
  • 2006-07-02 19:17
Ursprungligen av Rasmus_iPod:

Med musik kan jag lyssna 2-3 timmar kanske.

Hej Rasmus.
Det måste nog vara något fel på din iPods batteri om du endast kan spela musik i 3 timmar :S
(jag kanske missuppfattade lite, vet ej riktigt)

Du har ju ett års garanti och sånna där grejer brukar dom byta in iPoden för, så testa det så går det förhoppningsvis bra.
Mvh Jakob

  • Medlem
  • 2006-08-27 23:41

ja upplever också att batteritiden är låg, jag har haft min video 30gb i snart 1 vecka, ja kollade på ett avsnitt av pimp my ride påväg till skolan(ca25min) o då gick de åt halva batteriet på den lilla biten.
läste att de va nån som hade kollat på hela långfilmer på ipoden.

min ipod är likadan ,ca 45 min film och bara 50% kvar på batteriet. Jag har beställt en griffin tunejuice som inte är dyr och ska förbättra tiden med 4-8 timmar, när det är slut så kör den på ipodens batteri, annars är det bara att sätta in ett nytt 9V batteri. Griffin Tunejuice iShop.nu - Din kompletta butik för ipod-tillbehör

  • Medlem
  • 2006-09-02 18:16

Som jämförelse har jag drygt två timmar (7 southpark avsnitt). Har bara sett en långfilm, Kill Bill (men det är väl rätt lång)?
Gör inga planerade laddningar av batteriet (även om det keeeka citerade låter vettigt). Brukar defragga hårdisken på ipoden lite då och då dock.
Har haft min ipod i nästan ett år.

Mina 50 cent .-)

hur mycket extra batteri blir de om man kollar på film då?:confused:

Sen kan det ju ibland se ut som att batteriet i princip är slut när man tittat på film, även om mätaren "återhämtar sig" efter ett tag o klättrar upp en bit igen.

Förkorta eller stäng av displaylampan, det bättrar batteritiden avsevärt.

  • Medlem
  • 2006-09-28 21:18
Ursprungligen av theplague:

Förkorta eller stäng av displaylampan, det bättrar batteritiden avsevärt.

Jobbigt när man tittar på film:D

  • Medlem
  • Storuman
  • 2006-09-25 23:47
Ursprungligen av Rasmus_iPod:

Hej! Min ipod video har så himmla dålig batteritid, kan bara kolla på en film typ 1 timma sen tar batteriet slut. ´Med musik kan jag lyssna 2-3 timmar kanske. Jag undrar om det finns några inställningar som gör så att det inte går så mycket batteri? eller om det finns något annat sett. mvh

Om jag var du skulle jag definitivt kontakta Apple och be om service..

Byter man ofta låtar, bläddrar i spellistor, så drar skärmen otroligt mycket batteri jämfört med tidigare modeller. Jag blev riktigt förvånad över att batteritiden på min G5 var sämre än min G4:a. Dessutom köpte jag den innan uppdateringen, så Apple har riktigt lyckats med att blåsa mig...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-05 16:03

om du inte får den utbytt av apple kan du ju testa detta:

iFixit - iBook & PowerBook Parts - iPod Video 30 GB Replacement Battery

ifixit har också orginalbatteriet om du hellre vill ha det.
Tycker det verkar vara ett bra pris. Men skulle vilja veta om någon har erfarenhet av detta batteri/att öppna ipoden och installera det. Min batteritid är inte heller på topp och funderar på att köpa detta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-05 16:04

skulle också vilja veta vad fraktkostnaden blir till sverige, dom skriver inte ut det på sidan.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-06 21:02
Ursprungligen av Stenelo:

skulle också vilja veta vad fraktkostnaden blir till sverige, dom skriver inte ut det på sidan.

den är som biligast 14,90 dollar till sverige med "airmail letter post"

  • Oregistrerad
  • 2006-10-05 23:48

Jag hade samma problem med min ipod, drog batteri av bara tusan. Jag lämnade in den på lagning och nu funkar den bra. Var nåt fel på mjukvaran.

hade samma problem som trådskaparen.. efter att jag slutade med eq, stängde av bakrundsbelysningen, inte lyssnade på lyssna på allt för hög volym och andvände smååå (men bra) hörlurar så blev det mycket bättre. ju mer man håller på och knappar på den ju mer drar det på batteriet tycker jag det verkar som också.

men batteriets kapacitet är endast 500 mAh, vilket inte är särskilt mycket. Ett vanligt AA batteri har ungefär 2000 mAh. Detta gör mig lite tveksam. Någon som vet vilken kapacitet originalbatteriet har?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-01 14:30

hittade foljande lank pa apples hemsida.

Accurately determine your iPod battery life

har inte haft ork att testa annu men lider av samma problem som alla andra har

1
Bevaka tråden