Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Längsta tid ni tittat på film på en laddning? (30GB)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av cseknc:

Det viktigaste med batteriet till en ipod och div. andra apparater som använder li-ion batteri är att man kalibrerar det! Vid första laddningen ska man ladda det helt fullt och gärna låta ipoden sitta i några timmar extra. Sen ska du använda poden tills bat. är helt slut. Kan vara lite svårt iom att den stänger av sig själv innan batteriet är helt urladdat. Provade med att låta den stå i "service läge", då är den påslagen tills betteriet är helt tomt. Ladda sedan upp den till fult igen. Nu kan du ladda och använda ipoden hur som helst. Men för maximal kapacitet ska du kalibrera om den igen med någon/några måndaders mellanrum. Så här gör jag med min ipod och ibook, men funkar även bra med mobilen.

/anders

P.s. Man ska undvika att kalibrera batteriet på gamla batterier av någon anledning. Men det gäller som sagt väldigt gamla batterier.

Okaj det visste jag inte. När jag tar ur min ipod efter att ha laddat den fullt står endå batterimätaren två steg från fulladdat. Kan det bero på detta?

Ursprungligen av frangen:

Okaj det visste jag inte. När jag tar ur min ipod efter att ha laddat den fullt står endå batterimätaren två steg från fulladdat. Kan det bero på detta?

Kan kanske bero på att den inte är riktigt kalibrerad.

/

Kollade upp det där med kallibreringen, och det funkar bara på så kallade "intelligenta" batterier, som har typ en krets eller nått som reglerar, har iPoden alltså en sådan?

Testar min iPod för hur längde de kan spela på en laddning i skrivande stund. Nu har den spelat i tre timmar och en kvart och halva mätaren e borta.... de blir nog inga 14 timmar! Ska lämna in den tror ja!

Det leder till en annan fråga, jag har IS på den. Om man skulle lämna in den kan man det även om han har IS på den?

  • Medlem
  • 2006-01-24 21:45
Ursprungligen av frangen:

Kollade upp det där med kallibreringen, och det funkar bara på så kallade "intelligenta" batterier, som har typ en krets eller nått som reglerar, har iPoden alltså en sådan?

Testar min iPod för hur längde de kan spela på en laddning i skrivande stund. Nu har den spelat i tre timmar och en kvart och halva mätaren e borta.... de blir nog inga 14 timmar! Ska lämna in den tror ja!

Det leder till en annan fråga, jag har IS på den. Om man skulle lämna in den kan man det även om han har IS på den?

ja det kan du göra, men förvänta dig fan ingen ersättning 250 kr rök när min iPod pajade efter en vecka, fick lämna in med min invisible shield, provade att sätta på den på min nya video men det såg förjävligt ut...

du ska inte lita på batterimätaren, den är helt värdelös, stämmer aldrig för mig... den visar att batteriet är nästan slut efter 10 minuters tittande på film, men ändå funkar det i nån timme till utan problem och sen lite musiklyssnande..

14 timmar blir det inte för mig heller, förväntar mig inte så mycket heller men 10 timmar hade inte skadat, med tanke på att jag har equalizer igång och brukar byta låt var tredje låt ungefär

Ursprungligen av OveR-:

ja det kan du göra, men förvänta dig fan ingen ersättning 250 kr rök när min iPod pajade efter en vecka, fick lämna in med min invisible shield, provade att sätta på den på min nya video men det såg förjävligt ut...

Men hur kunde du både skicka in IS och ha det kvar? Skickade de tillbaka skyddet eller?

Ursprungligen av Visslaren:

Men hur kunde du både skicka in IS och ha det kvar? Skickade de tillbaka skyddet eller?

Funderade också på de

Ursprungligen av frangen:

Kollade upp det där med kallibreringen, och det funkar bara på så kallade "intelligenta" batterier, som har typ en krets eller nått som reglerar, har iPoden alltså en sådan?

Testar min iPod för hur längde de kan spela på en laddning i skrivande stund. Nu har den spelat i tre timmar och en kvart och halva mätaren e borta.... de blir nog inga 14 timmar! Ska lämna in den tror ja!

Det leder till en annan fråga, jag har IS på den. Om man skulle lämna in den kan man det även om han har IS på den?

Någon slags intelligens borde det finnas. Med tanke på att man kan ladda den genom usb-porten och där finns det inte mycket till laddningsreglering.

Varför drar du inte av ISen, begär en ny på garantin och kletar på när du får tillbaka din ipod från reparationen? Tverkar tom på att du får tillbaka din egen, utan du får nog en helt ny.

/anders

förmodligen... jag har graverat in mitt namn i den så ja dom får ta mig fan gravera in på den nya då

Men e de nån som har ett telefonnummer till applestore?

  • Medlem
  • 2006-01-24 22:39

Det verkar som om de har överskattat iPod G5's batteritid för hör om en massa som klagar över speltiden, med minin (G2) var det tvärt om. De har utlovat 18 h speltid men min kämpar på i 25 h 30 min, har hört om andra som också haft så bra tid med.

  • Medlem
  • 2006-01-26 00:15

jag hade också gravering, den blev jag av med också, fick en helt clean.

vad jag menade var att jag skulle lämna in med skyddet för dem ville inte ge mig någon ersättning, så tog jag av skyddet för framsidan och baksidan och tänkte testa om det skulle funka, men nej

jag testade nyss min batteritid på 30gb och jag kunde se en 2.5 timmar film och lyssna på musik i ca 1 timme på det :/ bra för mig iaf

  • Medlem
  • 2006-02-01 22:53
Ursprungligen av fluppo:

jag testade nyss min batteritid på 30gb och jag kunde se en 2.5 timmar film och lyssna på musik i ca 1 timme på det :/ bra för mig iaf

okej men berätta nu hur du får så lång tid? volym? equalizer? bläddrat nått i meny? tid på belysning?

idag var mitt batteri helt värdelöst, det räckte bara några timmars musiklyssnande och tittade lite på bilder

När jag klockade min ipod så höll den i cirka 3h och 15min (60gig versionen) och det är verkligen godkänt

på min 30gb med lite bläddring, spolning med mera klarade den ca 2h och 10min film

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 18:23

Anledningen till att man ständigt blir besviken på att iPoden inte kör så lång tid som Apple lovat tror jag är för att den utlovade batteritiden är beräknad på att man kör fabriksinställningar och helt utan bläddring i menyerna. Det verkar i alla fall dra väldigt mycket på batterierna när man bläddrar med belysning. Equalizer drar ytterligare. Så om man bläddrar ca två minuter varje gång man ska lyssna, eller när en skiva tar slut, samt har equalizer, så är det inte så konstigt att utlovad betteritid inte uppnås. Och what the heck... det går ju rätt fort att ladda.

Om man vill "klocka" iPodens batteri, får man göra det under rätt förutsättning: Inget blädder, börja bara spela så den kan gå oavbrutet(t ex under "Spår").

  • Medlem
  • 2006-02-07 00:19
Ursprungligen av Fabbe:

Anledningen till att man ständigt blir besviken på att iPoden inte kör så lång tid som Apple lovat tror jag är för att den utlovade batteritiden är beräknad på att man kör fabriksinställningar och helt utan bläddring i menyerna. Det verkar i alla fall dra väldigt mycket på batterierna när man bläddrar med belysning. Equalizer drar ytterligare. Så om man bläddrar ca två minuter varje gång man ska lyssna, eller när en skiva tar slut, samt har equalizer, så är det inte så konstigt att utlovad betteritid inte uppnås. Och what the heck... det går ju rätt fort att ladda.

Om man vill "klocka" iPodens batteri, får man göra det under rätt förutsättning: Inget blädder, börja bara spela så den kan gå oavbrutet(t ex under "Spår").

jag är medveten om det, men det verkar som att ingen kör på fabriksinställningarna och trots allt lyckas titta på mer än 2 timmar.. jag har alltdi equalizern på, och brukar bläddra efter en låt ungefär 1 gång / 3 låtar... men ja får väl ta tiden nån gång så jag vet exakt hur länge det varar...

sen att det går snabbt att ladda.. jag vill ladda den så få gånger som möjligt, för varje gång den laddas upp så håller batteriet sämre och sämre, och efter 400 laddningar behöver man ett nytt.. mest därför

Ursprungligen av OveR-:

jag är medveten om det, men det verkar som att ingen kör på fabriksinställningarna och trots allt lyckas titta på mer än 2 timmar.. jag har alltdi equalizern på, och brukar bläddra efter en låt ungefär 1 gång / 3 låtar... men ja får väl ta tiden nån gång så jag vet exakt hur länge det varar...

sen att det går snabbt att ladda.. jag vill ladda den så få gånger som möjligt, för varje gång den laddas upp så håller batteriet sämre och sämre, och efter 400 laddningar behöver man ett nytt.. mest därför

om du laddar den flera gånger om dagen så hinner du kanske få ett nytt batteri innan garantin är slut

jag har en 30gb och såg en film 2 och 10min

Batteri symbolen visar röd...

Min fråga blir.
Är det skadligt för batteriet att lyssna när batterisymbolen lyser rött?

//Andreas

Ursprungligen av AndreasAxelsson:

Min fråga blir.
Är det skadligt för batteriet att lyssna när batterisymbolen lyser rött?

//Andreas

Nej...

Jag hörde att man inte ska ha på ipoden tills batteriet helt tog slut det är pga det som gör att batteriet får en kortare livslängd.

Ursprungligen av Rasmus88:

Jag hörde att man inte ska ha på ipoden tills batteriet helt tog slut det är pga det som gör att batteriet får en kortare livslängd.

jag har också hört det men det verkar faktikst lite skumt
liksom sitter man o lyssnar och kollar på film på vägen från skolan... då tar de slut..

  • Medlem
  • 2006-02-08 15:44
Ursprungligen av patrikbrann:

jag har också hört det men det verkar faktikst lite skumt
liksom sitter man o lyssnar och kollar på film på vägen från skolan... då tar de slut..

Jag tror inte ni ska bry er så mycket om det....jag har haft min mini i snart ett år och när jag kollade hur länge min iPoden kunde spela så var det 25 1/2 h. Jag har alltid laddat ur iPoden helt innan jag laddat upp den på nytt, för ett tag sen läste jag att det inte behövdes så jag gör inte så längre men det beror på lathet.

  • Medlem
  • Falkenberg
  • 2006-02-09 14:52

Var visserligen inte film jag tittade på, utan två avsnitt av O.C, vilket är totalt... 85 minuter.

Jag har en 80gb och jag kollade på film i typ 5 och en halv timmae med den =).

Med laddningssladden i datorn såg jag en film 9 timmar en gång

Kollade precis på The Last Kiss, 1h 30min. Har halva batteriet kvar.

Bevaka tråden