Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft släpper konkurrent till iTV

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-08 16:44

Det är nog just på grund av designen som ingen kommer att köpa MS och HP:s lösning. Och jag förstår inte hur Bill G. kan säga att "företag som Apple" ligger på efterkälken i bland annat design? Huh?

Hagelin: Länken fungerar för mig..

Ursprungligen av boris91:

Det är nog just på grund av designen som ingen kommer att köpa MS och HP:s lösning. Och jag förstår inte hur Bill G. kan säga att "företag som Apple" ligger på efterkälken i bland annat design? Huh?

Q: You're talking about Microsoft's traditional approach where you guys do the software and other folks do the hardware. Do companies like Apple that do both the hardware and the software--do they have any kind of advantage when it comes to entertainment-type scenarios?
Gates: They have a huge disadvantage in the kind of variety--design points, price points, distribution approaches. They just don't get that. They do get to do this tightly coupled monolithic design. What we have to make sure is that we are working with the partners so we get that creativity of the close coupling while the variety of partners is such that we get something they really don't have.

If you want to point to why the Windows PC has become such a successful, central thing, that enabling of partners, including all those great hardware partners, I'd say that's been very big.

Here you see Toshiba doing SideShow (a Vista feature that enables a secondary display). You see Sony doing this beautiful Media Center, living room-type device. You see HP bringing in this touch-screen capability on a very nice form factor. This show kind of gives you a sense that the world needs variety when there are hundreds of millions of these things that are being sold.

Ursprungligen av Hagelin:

404?

(utfyllnad)

Asch! Simon ändrade rubriken. Testa igen!

design?

hahahaha...

"På frågan om inte företag som Apple har en rejäl fördel som tillverkar såväl hårdvara som mjukvara på egen hand svarar Bill Gates att sådana företag ligger på efterkälken vare sig man ser till design, pris eller distribution. För att åstadkomma riktigt kreativa produkter behöver man samarbeta med partners som HP, Toshiba eller Sony. "

Ursprungligen av Patrik G:

hahahaha...

"På frågan om inte företag som Apple har en rejäl fördel som tillverkar såväl hårdvara som mjukvara på egen hand svarar Bill Gates att sådana företag ligger på efterkälken vare sig man ser till design, pris eller distribution. För att åstadkomma riktigt kreativa produkter behöver man samarbeta med partners som HP, Toshiba eller Sony. "

Vad kan man förvänta sig att B Gates ska säga. MS behöver dessa företag. Däremot är det lite dumt av honom att yttra sig på detta sätt, eftersom det enbart blir löjligt och en aningen ansträngt.

Ursprungligen av Mikamar:

Asch! Simon ändrade rubriken. Testa igen!

Funkar fortfarande inte för mig. 404.

Vilken artikel är det (rubrik)?

Ursprungligen av Mikamar:

Tycker nog att jag var helt rätt ute.

Ja, om du tror att iTV är en hemmaserver så var du förstås rätt ute.

iTV är en sån produkt som Microsoft kallar för digital media receiver (DMR). Det de har lanserat är en server. Om Volvo lanserar en lastbil tycker MacWorld då att den ska konkurrera med de sportbilar som finns ute på marknaden?

Ursprungligen av thevil:

Ja, om du tror att iTV är en hemmaserver så var du förstås rätt ute.

iTV är en sån produkt som Microsoft kallar för digital media receiver (DMR). Det de har lanserat är en server. Om Volvo lanserar en lastbil tycker MacWorld då att den ska konkurrera med de sportbilar som finns ute på marknaden?

Som jag ser det är skillnaden mellan "iTV" och den nya HP-Microsoft-boxen inte alltför stor. Visst kommer det finnas skillnader som gör att de kanske ska hamna under olika kategorier. Men vi får väl helt enkelt vänta några timmar och se om Steve Jobs kan komma med några förtydliganden vad gäller "iTV".

Men jag skulle bli väldigt förvånad om "iTV" inte har inbyggd hårddisk och därmed kan användas som "hemmaserver".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-01-08 17:19

iTV(ihop med TV:n) är väl snarare att betrakta som en client/front end till den server som utgörs av den Macintosh man har.

Ett alternativ till iTV är väl att använda en Xbox med koppling mot någon server/dator.

Detta är väl ändå ingen konkurent till iTV - om iTV är vad Apple sagt det är så skulle antagligen man kunna köpa en HP-MS server (om de nu var kompatibla) som kompliment till iTV.

Däremot kan detta vara en konkurent just pga detta ovanstående problem. Eller om Apple släpper något liknande.

Senast redigerat 2007-01-08 19:37

Apple borde släppa något liknande. Som medlem i en familj med väldigt mycket delad media (musik, bilder, recept; allt) är det ett helvete att låta alla få tillgång till allt gemensamt från olika datorer, eller ens olika konton på samma dator.

En iLife Server vore smutt, så man kan ha gemensamma bibliotek och filer på den, som alla kommer åt. Hoppas USB2-porten på iTV är till för hårddiskar. Vad skulle den annars vara till för?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-01-08 21:31
Ursprungligen av Leftrustle:

Hoppas USB2-porten på iTV är till för hårddiskar. Vad skulle den annars vara till för?

USB-porten är nog tänkt att användas för att koppla in iPod.
Kanske man kan koppla in mus och tangentbord m m dessutom.
EyeTV eller liknande vore ju bra också.

Instämmer Leftrustle.

Denna sida listar allt som är känt om Windows Home Server:

http://microsoft.blognewschannel.com/archives/2007/01/07/exclusive-windows-home-server-in-detail/

Det verkar som om backup-funktionen är tänkt att konkurrera med Time Machine i Leopard. Stoppar Apple in en hårddisk i "iTV" och tillåter Time Machine att göra backup till "iTV" så är likheterna mellan Windows Home Server och "iTV" ganska så stora.

Enligt Computer Sweden var presentationen av Windows Home Server en rejäl "överraskning":

http://www.idg.se/2.1085/1.90707

De enda som inte är överraskade är MacWorlds läsare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 20:57
Ursprungligen av Mikamar:

Enligt Computer Sweden var presentationen av Windows Home Server en rejäl "överraskning":

http://www.idg.se/2.1085/1.90707

De enda som inte är överraskade är MacWorlds läsare...

Knappast publiken på CES heller, ingen applåderade!

Ursprungligen av Mikamar:

Det verkar som om backup-funktionen är tänkt att konkurrera med Time Machine i Leopard.

Jag förstår inte på vilket sätt den funktionen försöker konkurera med time machine?

Ursprungligen av mendezzz:

Jag förstår inte på vilket sätt den funktionen försöker konkurera med time machine?

Backupen ska ske automatiskt utan att man behöver tänka på det.

Ursprungligen av Mikamar:

Backupen ska ske automatiskt utan att man behöver tänka på det.

är detta något nytt inom backup? Och jag är fortfarande osäker på hur mycket MS riktar in sig på att backa upp OS X med home server.

Ursprungligen av Mikamar:

Som jag ser det är skillnaden mellan "iTV" och den nya HP-Microsoft-boxen inte alltför stor. Visst kommer det finnas skillnader som gör att de kanske ska hamna under olika kategorier. Men vi får väl helt enkelt vänta några timmar och se om Steve Jobs kan komma med några förtydliganden vad gäller "iTV".

Men jag skulle bli väldigt förvånad om "iTV" inte har inbyggd hårddisk och därmed kan användas som "hemmaserver".

Okej. Du har missat att de ena är programvara till en stor klumpig server i vilken du trycker in 8TB med utrymme så du kan samla all din binära information som du ställer in i garderoben och det andra är en platt liten sak som tar emot strömmande filer utan någon lagringsmöjlighet alls som du ställer ovanpå DVD-spelaren i vardagsrummet?

WHS ingår väl då i kategorin programvara eller om vi sträcker ut armarna lite till kanske i kategorin servers.

iTV hör hemma i samma kategori som Slingbox, Roku SoundBridge och AirPort Express med AirTunes.

Microsoft kallar kategorin för Digital media receivers.

Om du skämtar så får du gärna lägga till en smiley till dina inlägg.

Ursprungligen av Mikamar:

Enligt Computer Sweden var presentationen av Windows Home Server en rejäl "överraskning":

http://www.idg.se/2.1085/1.90707

De enda som inte är överraskade är MacWorlds läsare...

Fast vi är överraskade av att MacWorld tror att den har något med iTV att göra.

Ursprungligen av Mikamar:

En titt på Microsofts och HP:s gemensamma iTV-dödare

Ursprungligen av Merovech:

Om du skämtar så får du gärna lägga till en smiley till dina inlägg.

Det är sådana kommentarer som gör att man tappar lusten att vara medlem på 99mac...

Observera att jag i dagens artikel på MacWorld inte nämner iTV med ett ord. Men nyhetsredaktören har valt att lägga in ordet "iTV-dödare" i rubriken för att locka läsare.

Jag är MYCKET VÄL medveten om skillnaderna mellan Windows Home Server och iTV. Men det är likheterna som antas intressera MacWorlds läsare.

För övrigt är MacWorld en konsument-tídning av samma sort som PC För Alla. Då ingår det att man förenklar en del för att alla ska förstå. Ni "proffs" kan ondgöra er hur mycket som helst att man inte gör skillnad på Digital Media Receivers och andra produkter. För gemene man är skillnaden inte så stor.

Senast redigerat 2007-01-08 23:09
Ursprungligen av mendezzz:

Jag förstår inte på vilket sätt den funktionen försöker konkurera med time machine?

Ursprungligen av Mikamar:

Backupen ska ske automatiskt utan att man behöver tänka på det.

"We're a great back-end store for Time Machine," Headrick told me, alluding to the new backup feature Apple recently announced for Mac OS X Leopard.

Sagt av Todd Headrick, produktchef på Microsoft, saxat från Paul Thurrotts sida där han går igenom WHS.

Ursprungligen av Mikamar:

Observera att jag i dagens artikel på MacWorld inte nämner iTV med ett ord. Men nyhetsredaktören har valt att lägga in ordet "iTV-dödare" i rubriken för att locka läsare.

Ni tror inte att ni i längden kommer att locka fler läsare genom att hålla er till sant, intressant och relevant istället? Att skylla på någon annan på redaktionen är ganska konstigt, för oss som läsare spelare det väl inte någon roll och det är du och inte någon redaktör som har skrivit under artikeln med namn.

Ursprungligen av Mikamar:

Jag är MYCKET VÄL medveten om skillnaderna mellan Windows Home Server och iTV.

Varför håller du då på och håller fast vid att de är samma sorts produkt?

Ursprungligen av Mikamar:

Men det är likheterna som antas intressera MacWorlds läsare.

Om du hade skrivit SONY släpper iTV-dödare på CES hade det kanske stämt mer med verkligheten, men när Microsoft släpper en server för hemmabruk så är det på något vis i din värld något de gör för att förekomma en helt annorlunda produkt som Apple kommer att släppa i framtiden trots att Microsoft redan har flera produkter som gör exakt samma sak som den som Apple ska släppa?

Ursprungligen av Mikamar:

För övrigt är MacWorld en konsument-tídning av samma sort som PC För Alla. Då ingår det att man förenklar en del för att alla ska förstå. Ni "proffs" kan ondgöra er hur mycket som helst att man inte gör skillnad på Digital Media Receivers och andra produkter. För gemene man är skillnaden inte så stor.

Det viktigaste är väl ändå att man respekterar sin läsekrets och inte förändrar verkligheten utan rapporterar det som faktiskt sker? Om det är så att man måste förfina verkligheten med egna känslor, önsketänkande, tankar eller reflektioner så görs det lämpligen i form av en krönika och inte i små nyhetsnotiser. De flesta här är inte "proffs" utan precis lika mycket gemene man som de MW riktar sig till. Oavsett så klarar både vi lekmän och proffsen av att skilja på mottagare, sändare och server.

Något som förstås även MacWorlds redaktion och dess läsekrets klarar av eller vad är det som de inte skulle förstå menar du?

Tycker det är lite småkul att Mikamar i en och samma tråd

  • Konstaterar att samtliga IDG-tidningar bara återpublicerar rykten och nyheter från samma sajter många av oss redan läser. "Emellanåt" lägger de dock till egna slutsatser.

  • Förklarar att de ofta inte kan ange alla sina källor "för läsbarhetens skull".

  • Dissar systertidningen CS lite.

  • Idiotförklarar sina läsare.

Ursprungligen av Hagelin:

Tycker det är lite småkul att Mikamar i en och samma tråd

  • Konstaterar att samtliga IDG-tidningar bara återpublicerar rykten och nyheter från samma sajter många av oss redan läser. "Emellanåt" lägger de dock till egna slutsatser.

  • Förklarar att de ofta inte kan ange alla sina källor "för läsbarhetens skull".

  • Dissar systertidningen CS lite.

  • Idiotförklarar sina läsare.

Det står var och en av er fritt att skriva bättre nyheter själva. Ni har ju uppenbarligen full koll på vad branschen kräver.

Tack och hej!

Ursprungligen av Hagelin:

Tycker det är lite småkul att Mikamar i en och samma tråd

  • Konstaterar att samtliga IDG-tidningar bara återpublicerar rykten och nyheter från samma sajter många av oss redan läser. "Emellanåt" lägger de dock till egna slutsatser.

  • Förklarar att de ofta inte kan ange alla sina källor "för läsbarhetens skull".

  • Dissar systertidningen CS lite.

  • Idiotförklarar sina läsare.

Trist bashing. Skulle det inte vara bättre att vara lite snällare? Mikamar gjorde sitt bästa här i tråden för att hålla en saklig diskussion, men det hade han inte mycket för. Så ska det väl inte behöva vara? Man behöver inte hålla med någon för att vara trevligt mot denne.

Ursprungligen av Sverker Åslund:

Trist bashing. Skulle det inte vara bättre att vara lite snällare? Mikamar gjorde sitt bästa här i tråden för att hålla en saklig diskussion, men det hade han inte mycket för. Så ska det väl inte behöva vara? Man behöver inte hålla med någon för att vara trevligt mot denne.

Jag finner det lustigt hur Mikamar, som jobbar för och i dessa sammanhang representerar IDG, väljer att bemöta kritik. IDG-folket borde väl ha en hel del samlad kunskap om hur man bäst bemöter nitiska nördar i forumsammanhang. Du har helt rätt i att jag kunde varit snällare och uttryckt detta på ett annat sätt, så för detta ber jag om ursäkt.

Bevaka tråden