Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Photoshop sparar jpeg-format som ej är windows-kompatibelt

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-04 13:25

Jag använder Photoshop 8.0. Filer jag sparat i jpg-format går dock inte att öppna i Windows XP:s vanliga, förinställda bildvisningsprogram vilket är väldigt begränsande när man skickar saker till inte-så-data-kunniga PC-vänner.
(dock kan dom alltid ses om jag lägger upp dom på webben, då är det ju explorer som tolkar bilden)

Jag hittar inget spar-alternativ såsom "spara windows-kompatibelt" eller liknande, är det någon som har nån lösning på detta säkert vanliga problem?

spara som RGB

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-09 16:42

Det finns ingen möjlighet att spara i RGB hos mig...

Dokumentet sparas i det färgläge du ligger. Du anger det under bild-menyn

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-10 12:40

Filerna som Windows Picture- and Fax-viewer inte kunde öppan var redan i RGB-läge.

  • Medlem
  • 2007-01-10 14:45

Windows picture kan slänga upp påståendet att den inte kan visa bilder lite då och då. Det kan hända med tiffar också. Jag har inte kommit på vad det beror på, eftersom det brukar lösa sig om man bara sparar om bilden. Märk väl att det lika gärna kan handla om en bild gjord i Photoshop på PC. Dessutom är det ett problem som jag inte har sett förrän ganska nyligen, och bara på en dator.

Kolla valmöjligheterna när du sparar som jpeg, en del program kanske inte klarar progressiv till exempel.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2007-01-11 12:10

Kan inte detta lösas med att välja "save for web" också?

1
Bevaka tråden