Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

12" MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 123 svar. Det senaste inlägget skrevs .

har inte läst hela tråden, men jag fattar att suget efter en sån här maskin är jäkligt stort. dock så fattar jag inte riktigt varför det verkar som att alla tror att det verkligen kommer hända inom en överskådlig framtid. det finns väl inga riktiga belägg för det, annat än rykten? och om jag inte missminner mig så fanns det en banner på apple.se när macbooken(eller var det 17"aren? det var i alla fall den sista av de nuvarande modellerna) kom som sa nått i stil med "familjen är komplett" eller nått sådant...
jag tror inte det blir något...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-01-02 21:20
Ursprungligen av Martin Wijk:

har inte läst hela tråden, men jag fattar att suget efter en sån här maskin är jäkligt stort. dock så fattar jag inte riktigt varför det verkar som att alla tror att det verkligen kommer hända inom en överskådlig framtid. det finns väl inga riktiga belägg för det, annat än rykten? och om jag inte missminner mig så fanns det en banner på apple.se när macbooken(eller var det 17"aren? det var i alla fall den sista av de nuvarande modellerna) kom som sa nått i stil med "familjen är komplett" eller nått sådant...
jag tror inte det blir något...

Jag tror heller inte att det kommer någon 12-tums MB eller MBP i alu-utförande. Ja, det stämmer att det finns en banner som säger att familjen är komplett. Men jag kan gissa att det säkerligen kommer en ny familj där en 12-tum i alu-utförande kommer! Det kommer alltid nya familjer eller släktingar! Men tror inte det kommer någon i år. Man kan bara hoppas...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-04 23:04

@draags:
Jo trackpoint är den där lilla grejen i mitten av tagentbordet... jag kan knappat änvända nått annat nu för tiden... tycker det är konstigt att inte apple likt andra datormärken skulle kunna ha både en trackpad och trackpoint så man själv kunde välja.

@Little Elk:
Jag tycker inte att trackpointen är seg att använda... det där är ju bara smak o tycke.
Att den vandrar beror inte på att den hänger sig, utan att den kallibrerar sig. Om man håller väldigt länge åt samma håll så kommer den att kallibrera det såm mitten.. och när man sedan släpper så kommer den att vandra. Men kallibrerar rätt sig igen efter ett par sekunder. Om man är van att använda dem så håller man väldigt sällan tryckt så länge så att den börjar vandra.

@boris91:
mmm... styrkula skulle kunna vara ett alternativ... men då vill jag ha en mightymouse kule i mitten mellan B,G,H tagenterna. Där trackpointen brukar sitta.

@scorp:
Jag tror inte suget efter en 13.3" MBP är större än en 10" eller 12" tums bärbar mac för huvudtaget.
Personligen vill jag ju bara att den ska vara max 12". Om det är en MacBookPro eller en vanlig MacBook eller någon helt ny modell (MacBookMini?) är helt ointressant.

@Loda:
I min FujitsuSiemens P1510 sitter det en 80GB 1,8" disk (samma storlek som sitter i Ipod:arna)... hastigheten på den är fullt godtagbar (Fullkvalitets 1080p HDTV går att spela in i realtid). De största 1.8" diskarna som finns att köpa som jag har sett är 120GB. Enligt mig räcker det mer än väl.
Klart det är roligare om man kan behålla en inbyggd optisk enhet. Men personligen använder jag nästan aldrig CD/DVD:s... det mesta går ju att förflytta med USB minnen eller gå att ladda ner på internet.

@Martin Wijk:
Även om det inte kommer en ultraportabel MBP så kanske de släpper en annan ultraportabel maskin... och chansen att det händer är ju större om man lämnar mkt feedback på deras egen feedback sida.
Jag har lämnat åtskilliga feedback till apple agående flera arbetsytor till macosx ända sedan jag var officiell betetestare. Och nu, 6 år senare, så kommer det i OSX 10.5 .

Senast redigerat 2007-01-04 23:31
Ursprungligen av zmurf:

@draags:
I min FujitsuSiemens P1510 sitter det en 80GB 1,8" disk (samma storlek som sitter i Ipod:arna)... hastigheten på den är fullt godtagbar (Fullkvalitets 1080p HDTV går att spela in i realtid). De största 1.8" diskarna som finns att köpa som jag har sett är 120GB. Enligt mig räcker det mer än väl.
Klart det är roligare om man kan behålla en inbyggd optisk enhet. Men personligen använder jag nästan aldrig CD/DVD:s... det mesta går ju att förflytta med USB minnen eller gå att ladda ner på internet.
feedback

Det var nyheter för mig. Glada sådana! Macworld nämnde också ny teknik för lodrät lagring på minidiskar. Var trött i morse när jag läste artikeln, men om jag inte minns fel så var det väl just Fujitsu som redan hade börjat använda tekniken på sina bärbara. 2,5"–>300gb!

Klart det måste komma en ultraportabel book snart (ja varför inte idag redan!!). Men jag vill båda ha kakan och käka den. Dvs: intresserad om dess specar (även grafik) sopar mattan med iaf macbook! Annars får nog datorköpet vänta...

Kör ju helt bärbart hemma. 12" utan extern skärm. Synrubbningar när det är sängdags efter tolvtimmarspassen med ableton live, men va gör man när lägenheten knappt rymmer säng och kokvrå!

// Loda

Jag ser gärna en 12", men jag vill ha dockningsstation också, annars får det vara...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-01-09 15:16

Hoppas innerligt att Apple släpper en ny 12"are idag, lyckades med att utöva idrotten kast med liten dator veckan innan jul.
Dagens MacBook Pro 15"-17" är för klumpiga och väger för mycket (en lätt 12" är optimalt)

Ps. Måste tacka mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) för utomordentlig hantering av ärendet. De löser in datorn PBG4 1.5GHz- har pengarna på kontot 3 bankdagar efter retur av trasig dator. Sitter och kör på den gamla datorn nu med spräckt display och skev ram.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-01-09 15:20

"Kast med liten dator" är en dyr sport.

Förstår inte varför du vill gå ner till flugvikt.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-10 21:05

Fasen oxå... de släppte en sablans meninglös tv media enhet istället... jag hoppades ju verkligen på en ultraportabel mac....

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-10 22:18

Vill påstå att jag gillar AppleTV. Fixa 250gb HDD och jag är på.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-11 19:49
Ursprungligen av boris91:

Vill påstå att jag gillar AppleTV. Fixa 250gb HDD och jag är på.

Jag har en MacMini kopplad till min tv sedan 2 år tillbaka. På den kan jag göra allt + lite till som AppleTV:n klarar. Och prisskillnaden mellan AppleTV och MacMini är ju försummbar när man jämför hur mycket mer en MacMini klarar. :/

Jag var glad att dom itne kom med någon ny MacBook då jag precis har fått min svarta fara.
Dock vill jag gärna se en 12" MacBook Pro då den skulle vara optimal i storleken för att släpa med sig överallt. Visst. Mb är inte så stor men något mindre är inte helt fel.

OT.
Jag tycker att idén med AppleTV är bra. Dock känner jag att man lika gärna kan kopla in en MacMini till TVn då denna är mer kompetent och itne kostar så mycket. Okej, den kostar omkring det dubbla mot AppleTV men den har så mycket mer att erbjuda. Sen är det inte så särskilt mycket pengar det handlar om.

Little Elk: Gör som mig, köpte en beg Mac mini G4 för 3000, den kommer förpassas till Televisionsapparten när jag hittar en intel Mac som tillfredställer mina behov (det finns visserligen redan men de är lite overkill prestanda som pris-mässigt där det sistnämda sätter stopp för affären då givitvis...)

Skit i en mindre MBP och uppgradera grafikortet i MB en smula bara istället. Det gäller dig oxå intel Mac mini, bara så du vet...

Går det att uppa grafiken i dessa burkar? Anledningen varför jag vill ha en 12" eler mindre är för att den sak vara smidig. Inte ha grafik Spela det gör jag iaf inte så det e skit samma. Kollar som du sa efter en mini men jag tänkte ha den som stationär då jag inte har nån TV som det är lönt att koppla en dator till än (sitter fortfarande med en hyffsat fräch bildrörs TV )

Little Elk: Svaret om en MB med bättre grafik var mer riktad till denna topic inte utifrån vad du ville ha... och nej det går inte uppgradera den i den befintliga MB:n om du menade det.

Det jag svarade på i ditt inlägg var delen om Mac mini till TV:n som du skrev i ditt OT...

Cocobahia: Då förstår jag dig. Jo men en mac mini är jag inne på att införskaffa i alla fall. Men när man är student och vill massa annat så kommer det ganska långt ner på listan tyvärr då man vill ha både bil och alpenresor...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-10 14:10

Så står jag nu här med en kaputt PB12 och måste skaffa en ny dator... men udda nog finns det inte en enda Apple-dator som är tillräckligt liten och en PC kommer jag aldrig att köpa.

Inte en ny mindre bärbar mac på G inom en närmare tid vad jag förstått. Kasst. Inga nya rykten nyligen?

Vad f*n ska jag göra nu? *suck*

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-10 16:07

Köpa en MacBook 13", en begagnad PowerBook 12" eller ingenting alls verkar det som.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-10 16:13

Yes, tragiskt nog.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-02-10 17:44

Om man har pengarna kanske en modbook vore kul... Dock inte mindre än macbooken...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-16 10:15

Nu tror AppleInsider att en ny liten MacBook är på gång till WWDC-07.

http://appleinsider.com/article.php?id=2500

För det behövs tydligen om man vill sälja i Japan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-02-16 12:42

Vad finns det för skärmupplösningar för 12" widescreen? 11"? 10"?

AppleInsider verkade rätt säkra på sin sak. Hoppas det stämmer. (Kul att de tar upp PowerBook Duo, det är ju en modell jag tjatat om en del att jag vill ha tillbaka.)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-19 22:19

Tror ni inte Apple kommer att köra samma skärm, som i MB, i en ev. liten MBP? För att hålla nere priserna. Det måste ju vara mycket billigare att köpa in en siljon 13.3" skärmar än (en siljon minus x antal små MBP )+ (x antal små MBP). Sedan krämar man på med ett graffakort som åtminstone klarar en splitt ny 23"-isight skärm och lite till.

Jag vill ha en MacBookPro som denna:
http://www.datormagazin.se/news/news.jsp?n=5946

om det ska sälja tror jag att dom måste gå ner iaf till 10tum... jag menar... varför inte lixom? det är ju knappt något hopp från 13 till 12? imo så får apple ett starkare fästa ju mer man sprider sina modeller...

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-03-14 10:44

Jag hoppas verkligen appleinsider har rätt. Jag hoppas dessutom (fortfarande) att de lägger till ett styralternativ till trackpaden.

Om de ska få ner storleken riktigt ordentligt (säg 10" eller liknade) så måste de nästan slopa trackpad för huvudtaget. Så små datorer får väldigt små trackpads. Och små trackpads är otroligt svårarbetade. En kompis till mig har just en http://www.datormagazin.se/news/news.jsp?n=5946 . Och trackpaden på den här helt otroligt jobbig.
Nu är jag iofs väldig partisk då jag är trackpoint förespråkare.

  • Medlem
  • Bjuv
  • 2007-05-09 11:51

Något nytt?

Någon som har hört något om en "ny" 12" Powerbook????

Ursprungligen av XTX:

Någon som har hört något om en "ny" 12" Powerbook????

Ja, AppleInsider har postat det senaste i ämnet vilket går ut på att det blir en 13-tumsmodell som kommer mot slutet av året eller början av 2008:

MacBook ultra-portable

At the same time, Apple continues to pound away on an ultra-thin portable designed to capture a slice of the growing sub-notebook market and boost sales in Japan.

In what's sure to be a warmly received move, people familiar with initiative tell AppleInsider that the Mac maker plans to go easy on our eyesight and is building the model around stunning, ultra-thin, 13-inch LED backlit display.

That's right -- it appears those recent Apple orders for 13-inch LED backlit panels are destined for the firm's ultra-portable initiative and not its impending 13-inch MacBook update.

AppleInsider avslutar med att sammanfatta de fakta som framkommit hittills och vad vi inte fått reda på ännu:

What we know:

  • 13-inch ultra-thin, LED-back lit display

  • No optical disc drive

  • On-board NAND flash for faster application launching and boot times

  • Built-in iSight webcam

  • Thinner and lighter than existing MacBook offerings

  • AirPort Extreme 802.11n enabled

  • MagSafe power adapter

  • Target launch late '07, early '08

What we don't know:

  • Precise Intel architecture (but appears to be Santa Rosa-based)

  • Target price point

  • RAM and HDD storage capacity and expandability

  • I/O port breakdown

  • Operating system software (appears to be Leopard)

  • Expected battery life

  • Enclosure makeup

låter rimligt!

Bevaka tråden