Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grattis - detta är en Apple TV

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Habo
  • 2007-01-16 01:12

Detta är vad ni pröjsat 3000:- för.... grattis...

* Processorn är en underklockad Pentium M (Crofton) på 1,0 GHz.
* Grafikkortet är Nvidia G72M (Geforce Go 7400) på 64 megabyte.
* Minnet är 256 megabyte DDR2.
* Hårddisken är en 2,5-tums PATA (IDE) på 40 gigabyte.

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.91923

Precis som om det var för hårdvaran folk köpte en Apple TV.

Senast redigerat 2007-01-16 09:46

Precis, lägg av nu med ATV bashingen. Folk har fattat att ni är emot den. Skulle inte förvåna mig om det blir just sådana som dig som får krypa till korset då folk inser att man kan köra alla codecs genom boxen enkelt o smidigt inom bara någon vecka.

Den är lite i överkant dyr för vad det är för prylar, men det är inte prylarna du betalar för. Det är produkten.

Visst är den inte processor eller grafikkort man betalar för men det man kan beklaga sig över är hur de har strypt möjligheten till att kunna köra andra format.

Kommer man tex att kunna köra video_ts filmer - kommer det fungera med subtitles - hur kommer denna produkt att fungera i Sverige?

Annars är detta helt klart den produkt jag letat efter men man kanske ska vänta till nästa version.

Låter som en helt ok Linuxburk för min del. Klarar mythTV/Freevo utan problem, lirar säkert Q3 fint och man kan till och med få igång XGL. När man kan få igång Linux på den utan problem så är den ett givet köp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 10:53
Ursprungligen av soft:

* Processorn är en underklockad Pentium M (Crofton) på 1,0 GHz.

Perfekt!
Då slipper man alla fläktar och kan ha en TYST maskin som jämt är igång.

Då jag tidigare byggde en TYST hemma-server för några år sedan fastnade jag för en 533MHz mini-ATX. Fläktlös. Brandvägg/filserver/cronjobb/näthämtningar/etc. kostade lite mer än en apple-TV att bygga inklusive minne, disk och låda.

Men en 1GHz Pentium M skulle ju vara perfekt för en hemma-server. Och denna klarar ju dessutom att visa video.

Har ni några tips på andra fläktlösa system inkl låda för under 3000:- om man skulle vilja bygga något själv?

Ursprungligen av pesc:

Perfekt!
Då slipper man alla fläktar och kan ha en TYST maskin som jämt är igång.

Har ni några tips på andra fläktlösa system inkl låda för under 3000:- om man skulle vilja bygga något själv?

Enligt AppleInsider - som publicerat specifikationerna - har den fläkt.
http://www.appleinsider.com/article.php?id=2395

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-16 14:01

Usch då. För mig är det ett större problem att ställa en fläkt i vardagsrummet (kommer nog inte att ske för mig) än frågan om hur många GHz maskinen har.

Hoppas Appleinsider har fel...

Ursprungligen av pesc:

Usch då. För mig är det ett större problem att ställa en fläkt i vardagsrummet (kommer nog inte att ske för mig) än frågan om hur många GHz maskinen har.

Hoppas Appleinsider har fel...

Jag håller med dig. Dock kan man nog tänka sig att den är ganska tyst. Jag har en Mac mini i vardagsrummet idag, och man hör aldrig den fläkten.

jaha... så den har processor, gpu och ramkrets... är inte detta farligt ämnat för en linuxdist någon?

Känner mig inte det minsta besviken, jag vill bara ha ett enkelt sätt att spela upp mitt iTunes bibliotek på TVn. Det kommer absolut att komma tillbehör/uppdateringar till denna, oroa er inte.

Ursprungligen av wunderbaren:

Känner mig inte det minsta besviken, jag vill bara ha ett enkelt sätt att spela upp mitt iTunes bibliotek på TVn. Det kommer absolut att komma tillbehör/uppdateringar till denna, oroa er inte.

ju mer jag dissar denna ju mer vill jag ha den... O:-)
fan...... måååååste hålla mig ifrån köpknappen....... får inte......... nej........
puh, klarade mig nu. om feta tillbehör släpps så ja... då kanske.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-17 14:55

Vad tror ni det kommer for tillbehor till ATV?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-01-17 15:16

En digitalTVmottagare för USB...

Fläkten tror jag går på väldigt låga varm, en sådan hårdvara skapar inte så hemskt mycket värme.

Nu när vi ser ett nVidia-kort i denna datorn, så kanske det indikerar på att Minin också snart kommer att få ett nytt graffekort kanske, eller?

Det hade inte skadat dock om de hade haft 2 USB2-portar och en FireWire till Apple TV.

Ursprungligen av apple4ever:

Det hade inte skadat dock om de hade haft 2 USB2-portar och en FireWire till Apple TV.

Självklart inte, men det hade ökat på komplexiteten. I nuläget så är det skit samma vilket filsystem ATV'n har, för man kommer inte åt det ändå. Skulle man lagt till möjligheten att koppla in externa diskar så ökar risken för att folk kopplar in t ex NTFS-formaterade diskar. Skulle ATV'n sakna stöd för NTFS så blir folk sura, åtminstone om man ser det hela på ett fördomsfyllt amerikanskt jagstämmerskitenurdigom duspillerkaffe-perspektiv.

Det är det som är så bra med ATV. Kan du spela upp det i iTunes så kan du spela upp det på ATV. (om man inte har installerat codecar & mekk) Komplexiteten minskar så det dammar om det. "Min film funkar inte!", "Kan du spela den i iTunes?", "Nej", "ATV kan bara spela filmer som går att spela i iTunes". Om inte annat så blir det en mindre komplex maskin att hålla buggfri för Apple.

Vi datornördar kommer alltid att gnälla, och vi kommer aldrig att bli nöjda heller. En rätt konfigurerad Linuxdator med mythTV/Freevo är överlägsen valfri HTPC-burk som går att köpa i butik, men kräver sin nörd för att få ordning på. Apple vet att dom inte kan tävla mot det, för då hade dom inte haft film/musikbolagen i ryggen.

Mao, dissar du den så tillhör du inte målgruppen.

Kanske är läge att byta ut sitt XBMC mot en ATV, fortfarande imponerade hur pass bra en PIII@733Mhz och 64mb ram kan hantera video

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Kanske är läge att byta ut sitt XBMC mot en ATV, fortfarande imponerade hur pass bra en PIII@733Mhz och 64mb ram kan hantera video

Har en P3 500MHz som sköter alla DivX, Xvid-filer som vi har matat in i den, så det krävs inte mycket för video i SD.

Bra inlägg Irrelogical.

1
Bevaka tråden