Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cisco stämmer Apple för att snott iPhone

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-23 07:51

Är det inte lite fult av Cisco att registrera iPhone när Apples andra program och grejor heter i i början. Det är ju ganska uppenbart att Cisco vill snatta av apples goda anseende!

Ursprungligen av ahmedmo:

Är det inte lite fult av Cisco att registrera iPhone när Apples andra program och grejor heter i i början. Det är ju ganska uppenbart att Cisco vill snatta av apples goda anseende!

Lite fakta:

  • Cisco blev ägare i "iPhone"-namnet genom sitt köp av Infogear, vilket skedde 2000.

  • Infogear ansökte om namnet "I Phone" 1993, och sedan "iPhone" 1996

  • iMac, Apples första produkt med ett inledande "i", lanserades 1998

Så vad var det nu som var ganska uppenbart?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-23 17:41

Men det spelar väl ingen större roll hur länge ett företag har ägt ett varumärke? Det som spelar roll är ju hur känt det varumärket är. Och jag har aldrig hört om något med i i början förrns jag hörde om iMacen ( den flerfärgade med crt-skärm), så för mig är det fortfarande uppenbart att de försöker snylta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-23 17:53

Jag förstår inte vad Cisco vill i detta fallet, att jobba med prefixet "i" är synonym med en Apple produkt, fråga 1000 pers vem som ligger bakom iPhone så svarar 999 Apple.
Så att Cisco lanserar sin iPhone är antingen det dummaste eller det smartaste draget dom gjort, hade dom istället kallat den för ciscofön hade den produkten aldrig fått samma upmärksamhet som den har fått nu, genom att nu kalla den för iPhone så har dom bara genom sitt namnval fått en world wide kampanj värd miljoner och åter miljoner dollars..

I mina ögon så är det samma nivå som Bangkoks lyxbutiker Cucci och Rolf Louren..

Ursprungligen av Fredric:

Jag förstår inte vad Cisco vill i detta fallet, att jobba med prefixet "i" är synonym med en Apple produkt, fråga 1000 pers vem som ligger bakom iPhone så svarar 999 Apple.
Så att Cisco lanserar sin iPhone är antingen det dummaste eller det smartaste draget dom gjort, hade dom istället kallat den för ciscofön hade den produkten aldrig fått samma upmärksamhet som den har fått nu, genom att nu kalla den för iPhone så har dom bara genom sitt namnval fått en world wide kampanj värd miljoner och åter miljoner dollars..

I mina ögon så är det samma nivå som Bangkoks lyxbutiker Cucci och Rolf Louren..

Som sagt... det är faktum att det i det här fallet klart är Apple som går in och plockar andras namn. Apple has självklart marknadsfört iXxxxx-produkter, men de: 1: var inte först med iPhone. 2: de var inte först med att namnge produkter iXxxx. 3: det har funnits innan, och tillkommit iXxxx ifrån andra tillverkare än Apple under hela tiden.

Summa: Apple kan inte hävda rätten till iXxxx som tex Gucci. De kan dock hävda rätten till Apple (iaf så länge de inte inkräktar på skivbolaget Apple som de egentligen snott det ifrån).

/Fradric.fantiker

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-24 09:31

Man säger ju att dåliga konstnärer plagierar medans bra kopierar. Apple kopierar = bra!

Hur som helst så är apples iXxx produkter mycket kändare än de andra iXxx produkterna. Det är iaf min erfarenhet.

Ursprungligen av ahmedmo:

Man säger ju att dåliga konstnärer plagierar medans bra kopierar. Apple kopierar = bra!

Det är just det här jag menar angående fanatism ibland vissa Apple-anhängare... det är inte så viktigt *vad* som göra och hurvida det är rätt eller fel... det viktiga som avgör är *vem* som gör det (dvs Apple eller någon annan).

Kunde inte förmedlat det bättre själv.

Ursprungligen av ahmedmo:

Hur som helst så är apples iXxx produkter mycket kändare än de andra iXxx produkterna. Det är iaf min erfarenhet.

Absolut. Det innebär dock inte att den som är mest känd, störst eller har mest pengar alltid har rätt.

Microsoft tex är ju betydligt kändare än Apple (men innebär inte att de alltid automatiskt har rätt till allt de gör anspråk för det).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-24 21:58
Ursprungligen av martinot:

Absolut. Det innebär dock inte att den som är mest känd, störst eller har mest pengar alltid har rätt.

Microsoft tex är ju betydligt kändare än Apple (men innebär inte att de alltid automatiskt har rätt till allt de gör anspråk för det).

Nej men jag menar att det är ju uppenbart att cisco föröker snylta. iXxx betyder apple för de flesta som inte är jätte insatta i Cisco. Hade Cisco velat framhäva att det är en Ip-telefon så skulle den nog ha hetat IPhone med stor I i början.

Jag säger inte att apple har rätt till alla iXxxx namn utan bara att det är uppenbart att Cisco i det här fallet försöker snylta publicitet mm.

Ursprungligen av ahmedmo:

Nej men jag menar att det är ju uppenbart att cisco föröker snylta. iXxx betyder apple för de flesta som inte är jätte insatta i Cisco. Hade Cisco velat framhäva att det är en Ip-telefon så skulle den nog ha hetat IPhone med stor I i början.

Jag säger inte att apple har rätt till alla iXxxx namn utan bara att det är uppenbart att Cisco i det här fallet försöker snylta publicitet mm.

Absolut (även om det de facto är Apple som "snyltat" i detta fallet och som får nu ta eventuella konsekvenser av detta).

CISCO (precis som Apple, Microsoft, Sun, etc) är ett komersiellt företag, och kan de tjäna pengar eller vinna andra fördelar på att bevaka sina rättighet i form av varumärken eller andra tillgångar som de har -- så kommer de självkart att göra det (och hade varit närmast dumma och oansvariga emot deras aktieägare om de inte hade gjort det).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 12:44

Självklart så har det funnits produkter genom tiderna som kallats iXXX långt innan Apple och Cisco, det är egentligen inte det som är det viktiga. INGEN annan har lyckats/ ens försökt att bygga ett koncept kring detta på det sätt Apple har gjort, det har blivit ett sällsynt framgångsik koncept och en viktig del av Apples USP,, något dom självklart försöker försvara. Att nu andra försöker rida på Apples iKoncept är i mina ögon pinsamt men inte så oväntat, och ur ciscos punkt inte en så smart eftersom det gör kunden förvirrad, vilket bara är till ciscos nackdel. Detta eftersom iKonceptet är ett synonym med Apple, och kommer så vara långt tid framöver, just detta kommer att spela en STOR roll nu när dom går upp i rätten eftersom detta spelar en STOR roll i trademark sammanhang. Hade Cisco haft ett förflutet med en serie iProdukter hade Apple förlorat, nu är det inte lika säkert längre, framförallt inte nu när flera fel i hur Cisco behandlat sina iPhone trademarks upptäckts.

http://www.pcpro.co.uk/news/101915/apple-could-see-green-light-for-european-iphone-trademark.html
http://www.engadget.com/2007/01/13/cisco-might-have-lost-iphone-trademark-in-06/

Dock så undrar jag varför inte Cisco har gett sig på den andra 2-3 företagen i USA som också använder sig av namnet iPhone?

Att du är ett PC troll fattar man när man går in på din hemsida, så du är inte mindre fanatiker än vad jag är! Fel forum för dig kanske?!?!

/TROLL

Senast redigerat 2007-01-24 13:16
Ursprungligen av Fredric:

Självklart så har det funnits produkter genom tiderna som kallats iXXX långt innan Apple och Cisco, det är egentligen inte det som är det viktiga.

Om man vill hävda att man har en unikitet kring namnserien så är det ju en fördel om man varit först och kommit på den själv, samt sedan försvarat det så att andra inte kan rida på den ifred.

Ursprungligen av Fredric:

INGEN annan har lyckats/ ens försökt att bygga ett koncept kring detta på det sätt Apple har gjort, det har blivit ett sällsynt framgångsik koncept och en viktig del av Apples USP,, något dom självklart försöker försvara.

Inte kring iXxxx håller jag med om, men däremot så finns det många andra företag som byggt upp lika starkt, eller ännu starkare, andra varumärken.

När det gäller iXxxx som använt av andra företag (även innan Apple ens började med sin första iXxxx-produkt) inte marknadsfört det så stort beror till största delen på att det varit professionella produkter och/eller tjänster emot företagsmarknader.

Även om det är mycket viktigt med varumärken även där, så kommer det aldrig i närheten till så stort som om man vänder sig till den vanliga konsumentmarknaden, och absolut inte så brett som till allmänheten och den stora massan (eftersom man ofta vänder sig till en smal målgrupp).

USP = Unique Selling Point.

Eftersom andra än Apple (både innan, dem, tidigare, och nu) använt iXxxx så är det per defintion inte unikt.

Ursprungligen av Fredric:

Att nu andra försöker rida på Apples iKoncept är i mina ögon pinsamt men inte så oväntat, och ur ciscos punkt inte en så smart eftersom det gör kunden förvirrad, vilket

CISCO vill självklart tjäna pengar, och kan de pressa Apple på det eller andra fördelar så kommer de självklart att försöka göra det. Krass kapitalism och tro inte att Apple inte hade försökt med samma sak om det hade haft chansen att dra en stor fördel av det (då är du mer blind än vad jag ens tror om dig).

Eftersom, som du själv och andra påpekar, är Apple som ibland den breda massan gjort iXxxx till en stor del synonymt med deras produkter så är det ju bara *Apple* som förlorar på att kunden blir förvirrad -- inte CISCO.

Självklart kommer CISCO att utnyttja detta, och Apple får (om det blir/är) något problem för dem skylla sig själva till 100% då de valt att bygga upp och satsa på ett varumärke som de själv inte kommit på eller ens varit ensamma om.

Ursprungligen av Fredric:

går upp i rätten eftersom detta spelar en STOR roll i trademark sammanhang. Hade Cisco haft ett förflutet med en serie iProdukter hade Apple förlorat, nu är det inte lika säkert längre, framförallt inte nu när flera fel i hur Cisco behandlat sina iPhone trademarks upptäckts.

Absolut. Här har ju helt klart CISCOs jurister klantat sig när det gäller att bevaka deras rättigheter som Apple inkräkt på, vilket kan leda till att de förlorar.

Men, intressant är, att även om CISCO förlorar att få ha kvar ensamrätt på iPhone, så innebär det ju inte ndvändigtsvis att Appöe får ta över den. Kan ju mycket väl bli så att det blir "allmängods" och då sitter ju Apple lite halvpyrt till (iaf om de har intresse att vara ensamma om det varumärket).

Ursprungligen av Fredric:

Dock så undrar jag varför inte Cisco har gett sig på den andra 2-3 företagen i USA som också använder sig av namnet iPhone?

Taktik. Taktik, min käre Watson.

Om du vill stämma någon på pengar vem väljer du då att sätta åt; 1. Det relativt stora och finansiellt starka Apple som har råd att betala ut mycket i skadestånd (som de tex fick betala kraftigt till Creative i skadestånd efter att de kopierat deras menysystem på musikspelare), eller 2. Det lilla norska företaget med små resurser som inte är lika intressant ur ett benefitperspektiv.

Ursprungligen av Fredric:

Att du är ett PC troll fattar man när man går in på din hemsida, så du är inte mindre fanatiker än vad jag är! Fel forum för dig kanske?!?!

På vilket sätt skulle jag vara ett troll anser du?

Vet du vad som ens menas med begreppet "troll", eller slänger du dig bara med det som okvädesord (när du inte kan bemöta kritiken) utan att egentligen förstå innebörden av det?

På vilket sätt är jag i fel forum?

Mycket intresserad av att få reda på detta.

Ursprungligen av Fredric:

/TROLL

Troll != fanatiker -- och därav så skulle jag inte kalla dig för troll (även du själv gör det här).

Sen så är ju iPhone mer eller mindre synonymt med Apple. Sedan urminnes tider så har det talats om "iPhone" från Apple. Otaliga rykten, osv.
Det är inget som försvinner bara över en natt, bara för att ett annat företag äger namnet.

Hoppas någon förstår vad jag menar..

Ursprungligen av ztaafen:

Sen så är ju iPhone mer eller mindre synonymt med Apple. Sedan urminnes tider så har det talats om "iPhone" från Apple. Otaliga rykten, osv.
Det är inget som försvinner bara över en natt, bara för att ett annat företag äger namnet.

Hoppas någon förstår vad jag menar..

1996 var nog inte iPhone något enormt samtalsämne direkt..

Ursprungligen av Kristofer G:

1996 var nog inte iPhone något enormt samtalsämne direkt..

Nej, verkligen inte. Det jag menar är att jag tror att Apple kommer att vinna rätten till namnet, då det mer eller mindre är kopplat till Apple.

Ursprungligen av ztaafen:

Nej, verkligen inte. Det jag menar är att jag tror att Apple kommer att vinna rätten till namnet, då det mer eller mindre är kopplat till Apple.

Du trodde fel. Apple tvingades till ett avtal med CISCO (som var vad CISCO krävde ifrån början innan advokaterna började att hota varandra) och Apple kommer inte att få ensamrätt på namnet.

Nåja, har mindre betydelse tycker jag (bryr mig inte så mycket åt ena eller andra hållet -- för mig är det produkterna som är mest intressant), men lite småroligt med alla dessa "hobbyjurister" som vet rätt (nåja, fel rättare sagt).

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2007-01-24 22:33

Men då tycker vi ju samma sak då! Nästan apple har inte snyltat. För mig är det solklart deras varumärke även om det inte är registrerat.

Punkt slut.

Ursprungligen av ahmedmo:

Men då tycker vi ju samma sak då!

Jovars, har inte tycket att jag skiljer mig så mycket ifrån vad du sagt egentligen (förutom vem som är att klandra för den uppkommna situationen).

Ursprungligen av ahmedmo:

Nästan apple har inte snyltat.

De har snyltat på någon annas egendom, men bara för att den stora massan inte känner till det så innebär det ju inte att det inte är sant för det.

Många stora firmor kan använda sora resurser till att påverka med lobbying, reklam och annat, men det innebär inte alltid att de varken moraliskt eller juridiskt har automatiskt rätt bara för att de "gapat högst".

Ursprungligen av ahmedmo:

För mig är det solklart deras varumärke även om det inte är registrerat.

Kanske lite långsökt vid en första annblivk, men jag försöker med en liknelse ifrån en helt annan värld:

En mobbare i en klass kanske kan påverka sina klasskamrater att tycka illa om någon annan, men det innebär ju inte att de automatiskt har rätt bara för att de varit bäst på att sprida rykten och åsikter.

Men för att ta det tillbaka till CISCO och Apple väldigt konkret och faktamässigt, utan att lägga in en massa personliga känsklor eller andra subjektiva värderingar:

1. CISCO och en massa andra företag använder sig av iXxxx namn.

2. CISCO äger och registrerar specifikt varumärket iPhone.

3. Apple börjar (utan att vara först eller att hävda äganderätt) med iXxx namn i form av iMac.

4. Apple tycker det var ett bra namn och fortsätter med iPod och en massa andra produkter på samma namnserie (samtidigt som andra icke-Appleföretag fortsätter att anvädna iXxxx på nya produkter).

5. Utan att äga iXxxx-namnen eller att ha exlusivitet på dem, så väljer Apple att försöka göra dem "till sina" i "folkmunn" genom att investera mycket PR och reklam runt dem.

6. CISCO ser att Apple byggt upp ett för dem stort värde kring iXxx med alla dollar som de investerat (vilket man kan ifrågasätta om det var så smart när Apple inte äfer det, men det skall vi lämna utanför detta) och inser att deras iPhone kan säkert vara av värde även för Apple. CISCO försöker (men klantar sig på några punkter) se till att iPhone är deras (och inte Apples eller någon annans) varumärke även i fortsättningen.

7. Apple släpper äntligen nyheten om en mobiltelefon och väljer för att kalla den för exakt samma namn som CISCO redan äger, dvs iPhone. Detta fast Apple är ytterst medvetna om att namnet inte är deras och tar en sk chansning och kör ändå på det.

8. CISCO noterar självkart att Apple gjort intrång (nu använder jag det istället för "snyltar" för att hålla mig korrekt) på deras varumärke iPhone. CISCO stämmer Apple för att de inkräktat på det varumärke som de sedan länge ägt rätten till.

9. Domstol får avgöra om iPhone fortsätter vara CISCOs, om Apple kan ta över det, eller om det blir en generisk term som ingen får äganderätt till.

10. Om Apple sedan (om de inte får exlusivitet på det) väljer att byta till Apple Phone (som tex Apple TV -- notera att de ej kört med iTV) innan lansering återstår att se.

Personligen så har det ingen som helst betydelse för mig hur det utfaller i rätten.

Jag tycker det är kul att Apple gett sig in i mobiltelebranchen, men är inte intresserad av just denna här första modellen (ingen 3G, inga 3-partsprogram kan installeras, inget riktigt QWERTY, etc), men även om jag hade varit det så gör det varken till eller från om den kommer att heta iPhone, Apple Phone, eller något annat.

Men jag gillar inte "historierevisionister" (nu avser jag absolut inte dig, och faktiskt inte heller någon annan enskild person här i forumet) som i efterhand försöker skriva om historien för att passa deras religon (eller vad det nu är).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-24 23:50

Förlåt mig!
Du har rätt och jag har fel!
Det är Apple som har snyltat,, tänk bara på iRak och iRan dom fanns långt för tex iMac och iPoden

Hej då..

Ursprungligen av Fredric:

Förlåt mig!
Du har rätt och jag har fel!
Det är Apple som har snyltat,, tänk bara på iRak och iRan dom fanns långt för tex iMac och iPoden

Du har visserligen helt rätt här, men tror faktiskt att termen iDiot var ännu tidigare.

Ursprungligen av Fredric:

Förlåt mig!
Hej då..

Hej på dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:18

hehe,,
Jag håller faktiskt med dig på mycket av det du säger så du vet, finns 2 sidor av myntet. Men ibland blir det lite väl tydligt att räkmackan ligger där, vem som vinner på detta case vet vi när rätten sagt sitt, just nu är det bara vi konsumenter som förlorar. Det kändes lite som att Max skulle börja sälja Big Macs, bara för att den heter Big Macs och inte Big Mac så är det okej.

/Fred
på jorden

Ursprungligen av Fredric:

hehe,,
Jag håller faktiskt med dig på mycket av det du säger så du vet, finns 2 sidor av myntet. Men ibland blir det lite väl tydligt att räkmackan ligger där, vem som vinner på detta case vet vi när rätten sagt sitt, just nu är det bara vi konsumenter som förlorar.

???

På vilket sätt skulle vi konsumenter förlora på detta?

Ursprungligen av Fredric:

Det kändes lite som att Max skulle börja sälja Big Macs, bara för att den heter Big Macs och inte Big Mac så är det okej.

Que?

Nu var jag inte alls med på din analogi här (varken åt ena eller andra hållet)...

Du får nog allt ta och förklara den lite närmare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 00:38

1// Vi konsumeter blir förvirrade när ett företag leker med ett annats företags koncept, i mina ögon är inte det bra, du kanske tycker annat. Sedan om Cisco äger rätten till iPhone eller inte spelar inte så stor roll, fråga konsumenten så får du svaret. Tittar man sedan på de senaste 3-4 åren så har allt som rört namnet iPhone inte handlat om Cisco, prova googla så kanske tom du förstår vad jag menar..

2/ Som sagt, ovan förklarar ganska bra det jag menar.

Har inte tid med denna jidder tråd,, leder igenstans..

Hepp påre

Ursprungligen av Fredric:

1// Vi konsumeter blir förvirrade när ett företag leker med ett annats företags koncept,

Men problemet är ju att konceptet *inte* är Apples. De kaske har lyckats att "lura i" dig att det är det, men det gör det ju inte mera sant för det. Fakta är fakta.

Fakta i detta fallet är att Apple försökt att *anamma* en namnserie som de: 1. Inte hittat på själva. 2. Inte var först med. 3. Aldrig någonsin varit unika med. 4. Anammat ett specifikt namn i iXxx-serien, iPhone, som tillhör (åtminstonde tills domstolen avgjot något annat) CISCO.

Det är ju Apple som ertappats med fingrarna i syltburken, och att de genom att vara klantiga så är det ju enbart Apple som skall klandras för att förvilla "konsumenterna" (eller rättare sagt sina kunder, då jag inte tror att CISCOs kunder bryr sig speciellt mycket).

Om Apple hade varit lite smartare innan de rusat iväg och namnget många produkter i en namnserie som de själva vill äga, så skulle de ju sett till att hitta på en egen serie som inte andra förtag använt sig av och tom registrerat rätten till i förekommande varianter.

Ursprungligen av Fredric:

i mina ögon är inte det bra, du kanske tycker annat. Sedan om Cisco äger rätten till iPhone eller inte spelar inte så stor roll, fåga konsumenten så får du svaret. Tittar man

Nej, helt fel.

"Konsumenten" (i detta fallet Apple-konsumenten antar jag) har ju inte alltid per automatik rätt, vilket inte minst bevisas i detta fallet. "Konsumenten" är ju långt ifrån upplyst eller ens insatt i grundläggande fakta (många känner säkert inte ens till att Apple försökt att ta över namnet ifrån ett annat företag som äger rättigheten till det).

På medletiden så brände "konsumenten"... förlåt folket "häxor" och andra oliktänkande på bål, men det gjorde det knappast mer försvarbart eller rätt bara för att de på godtyckliga grunder ansåg att de handlade rätt.

Problemet som många verkar ha här i denn tråden är villfarelsen att:

Rätt == Den som är störst och/eller gapar högst.

eller

Rätt == Det som majoriteten av människor/konsumenter tror är rätt.

Ursprungligen av Fredric:

de senaste 3-4 åren så har allt som rört namnet iPhone inte handlat om Cisco, prova googla så kanske tom du förstår vad jag menar..

Det är jag, Apple, CISCO och alla andra högst medvetna om.

Det är inget som helst nytt, och inget som jag har sett att någon enda här har någonsin ifrågasatt (allra minst jag).

Problemet är "bara" att 1: Det är främst Apples problem (och eventuellt deras kunders problem, även om jag personligen är högst tveksam till det, tror de flesta skiter i det) och 2: Det är enbart Apple själva som bäddat för detta (genom att investera i en varunamnsserie som de inte har äganderätt till).

Ursprungligen av Fredric:

2/ Som sagt, ovan förklarar ganska bra det jag menar.

Jag förstår vad du menar ovan (att du tycker att rätten till saker skall avgöras av någon slags godtycklig majoritet av folk/konsumenter, och inte av ett juridiskt system som försöker skipar rättivisa med hjälp av lagar och regler som bedömmer vem som egentligen äger rätten till vad), men ser ingen som helst, nada, koppling till ditt hamburgerexempel.

Ursprungligen av Fredric:

Har inte tid med denna jidder tråd,, leder igenstans..

Tja, du får väl gå och tryck i dig någon av dina favoritburgare istället (vilken det nu var).

Skämt å sido å så; det är ingen som tvingar dig att gå in och posta i den här tråden hela tiden (allra minst jag).

Kan du inte stå för och argumetera rationellt för det som du tycker, så är det bättre att erkänna det (viket du delvis gjorde innan du redigerade tidigare inlägg) än att skylla på att du inte har tid. Om du inte har tid så skulle du ju inte läst och postat alla inlägg som du faktiskt redan gjort.

Personligen så har jag inget som helst emot om du slutar att posta (jag har nu förstått att din rättsprincip* skiljer sig rätt vesäntligt ifrån både min personliga och även den som vi generellt har här i västvärlden), men å andra sidan så har jag inget heller emot om du även du väljer att fortsätta (tar inte många sekunder för mig att läsa och/eller svara).

Med att "den leder igenstans" innebär nog snarare att den inte "leder åt det hållet som du önskat att den skulle gjort" -- och det får stå helt för dig och din uppenbara brist på några riktiga hållbara arguent. Det där är alltid ett klassiskt fegt sätt enligt mall 1A att gå ur en diskussion som man innerst inne vet att man inte kan stå för.

*. Om det nu verkligen är din rätssprincip (???), eller om du nu bara lagt till dig med den för att den passar när Apple står på ena sidan. Misstänker starkt att du lika gärna skulle kunna ha helt andra principer om det var den andra sidan som Apple stod på (läst några av dina tidigare postningar i några andra trådar som även de tenderat att vara mer "religösa" än logiska i sin natur).

Som jag sagt tidigare så spelar det mig ingen som helst roll vem som vinner (har inga aktier i vare sig AAPL eller CSCO). Vad som varit betydligt intressantare har varit att se hur färgade en del åsikter verkar vara av högst subjektiva värderingar på ett närmast religöst extremt enfaldigt sätt.

Jag har inte heller fått svar på ditt påstående att jag inte skulle vara välkommen och inte platsa i dessa forum?

Du slänger gärna ur dig saker vitt och brett, och när man sedan när man ställer sig helt frågande till dem så väljer du bekvämt/fegt att strunta i att förklara dem.

Inte för att jag skulle bry mig om du inte tyckte att jag platsade här (förmodligen platsar ingen som tycker annorlunda än vad du gör), men man blir ju minst sagt nyfiken och funderar på hur du egentligen resonerar när du slänger ur dig liknande saker.

Nåväl, människan och dess natur är ett spännande mysterium och upphör aldrig att förvåna!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-25 01:46

Suck...
ja ja ja Ja du har rätt, vi tycker bara olika, kan du förstå att man kan tycka olika utan att kalla folk för fanatiker. JA!!! Jag tycker att det är konstigt att ett företag tar vid någon annans koncept, även om apple inte har alla rättigheterna i rymden för ixxxx? Du tycker att det är helt okej att göra det, inte jag,, så,, vi tycker olika, kan du fatta va, vi tycker olika? Vi kan hålla på i tusen år och nej jag har inte tid med dalta runt med dig, det ger mig inget, nada, niente..

Vi bryter här!!
Ett tips,, skit i att klanka ner på folk bara för att inte tycker som du! man får inget kul liv med parollen, jag vet alla andra är dumma.

God natt och ha ett bra liv!

Senast redigerat 2007-01-25 02:11
Ursprungligen av Fredric:

Suck...
ja ja ja Ja du har rätt, vi tycker bara olika, kan du förstå att man kan tycka olika utan att kalla folk för fanatiker. JA!!! Jag tycker att det är konstigt att ett företag tar vid någon annans koncept, även om apple inte har alla rättigheterna i rymden för ixxxx? Du tycker att det är helt okej att göra det, inte jag,, så,, vi tycker olika, kan du fatta va, vi tycker olika? Vi kan hålla på i tusen år och nej jag har inte tid med dalta runt med dig, det ger mig inget, nada, niente..

Jag har mycket väl (som jag påpekade in min förra postning) förstått att vi tycker väldigt olika.

Varför upprepa dig hela tiden?

Ursprungligen av Fredric:

Vi bryter här!!

Också något som du kör med i varenda (nåja, i de flesta) inläggen.

Som jag påpekat tidigare så får du abryta hur mycket du vill, eller fortsätta hur mycket du vill.

Men ett litet tips om du inte skall göra bort dig hela tiden och framstå som extremt infantil och omogen i dina diskussioner:

1. Om du vill posta något så sucka inte offentligt över det, beklaga inte att du inte har tid, att du gör det fast du inte vill, etc (som sagt, inget tvång). Blir bara patetiskt och får dig automatiskt att framstå som en förlorare.

2. Om du inte vill posta så behöver du inte hela tiden posta och påpeka att du minsan inte tänker posta något mera i tråden. Framstår bara som lätt schitzat och som om du inte vet vad du själv håller på med.

Ursprungligen av Fredric:

Ett tips,, skit i att klanka ner på folk bara för att inte tycker som du! man får inget kul liv med parollen, jag vet alla andra är dumma.

Nu är det ju intressant att du istället för att besvara min fråga i min förra postning om varför jag inte skulle få lov att yttra mig i dessa forum, väljer att istället insinuera att jag skulle hysa några liknande restrikltioner att folk som tycker annorlunda än jag inte skulle få posta här.

För att klaragöra detta (om det ens kan missuppfattas): det gör jag absolut inte. Jag välkommnar all diskussion så länge som den är rationell och objektiv.

Dock intressant att du ofta väljer att gå till attack emot mig istället för att besvara frågorna och delge dina motargument logiskt och sakligt.

Jag har inte sagt att du ordagrannt är dum eller korkad, men ditt sätt att "argumentera" (om man ens kan kalla det för det) gör ju att dina egna alster talar sitt kalla språk angående din begåvning att uttrycka dig (sedan kan man ju inte dra allt för stora växlar på vad det säger om din intelligens i övrigt, även om det är talande).

Noterar att du fortfarande inte svarat varför jag enligt dig inte skulle få delta i detta forum (som du implicerade i postning #37).

Väntar fortfarande med stor nyfikenhet att få reda på hur du tänker när du delger den typen av åsikter.

Istället för att fokusera på vad någon säger, så är det Ibland otroligt mycket mer intressant att notera vad någon väljer att undvika att svara på, och i ditt fall så lyser det klart igenom i nästan samtliga dina inlägg (åtminstonde om man går tillbaka och läser den här tråden).

Ursprungligen av Fredric:

God natt och ha ett bra liv!

Natti, natti lille fredde och en snäll klapp på ditt lilla huvud -- finns säkert något gott även hos dig!

Senast redigerat 2007-01-26 01:57

Jag kan inte annat än hålla med martinot om att det viktiga i frågan är den juridiska delen. Oavsett vad man/folket/de stora företagen tycker så måste lagen ha sin gilla gång. Vi har regler, lagar och förordningar och de måste vi följa, annars brakar systemet ihop.

Vårt samhälle och system fungerar inte om vi ska "tycka" om vem som ska ha rätt till namnet. Visst är det tillåtet att ha en sådan åsikt, men man måste samtidigt inse, och erkänna för andra att man inser, att det inte hjälper något eftersom LAGEN inte ger något stöd i den frågan. Vi (eller snarare juristerna) har inrättat lagar som ska reglera hur det ska fungera, någon har tänkt efter innan.

En annan sak, världen är större än Apple och deras iXxx-koncept. Bara för att folk i det här forumet känner till iXxx-konceptet innebär det inte att alla gör det. I länder där Apple inte säljer bra antar jag att det är fullkomligt okänt. Innan jag bytte till Mac kände inte jag till att det var ett utbrett koncept och jag har ändå jobbat med datorer de senaste 15 åren. De flesta i PC-världen känner nog inte till något annat än iPod, iTunes och iBook och det är de vana användarna. Frågar du Bert 55 år så vet han nog inte vad någondera är.

/The Sweet Spot

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-26 03:56

Läs tråden en gång till och kolla vem det var som höjde rösten och dömde mig till fanatiker..
Men vi måsta alla förstå att du vet INGET om mig, känner INTE mig det minsta, vi har aldrig träffats, aldrig diskuterat något innan, så snälla, sluta.... Förstår faktiskt inte vad du vill med allt ditt enfaldiga idiotförklarande av mig?? känns bara som att du söker bråk, vilket är jävligt trist. Om du kallar mig för fanatiker så kommer du få det jävligt tufft på detta forum, men som sagt eftersom du vill bråka med folk så kan du säkert få fullt upp och du verkar njuta av det.

Skitstövlar finns det gott om..

Nolla..

Ursprungligen av Fredric:

Skitstövlar finns det gott om..

Absolut.

Ursprungligen av Fredric:

Nolla..

Som sagt.

Hej

är inte telefonen och dess ide uppfunen av bell

mvh hanibal

Det är lite lustigt att ingen utav er har tagit upp "iTV" i diskussionen. Rimligtvis tycker ni att Apple har lika stor rätt till det namnet och att den brittiska TV-kanalen bara snyltar, eller?

Bevaka tråden