Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Open Moko vs iPhone

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja nu kommer konkurrenterna visa upp sina produkter titt som tätt och denna FIC Neo1973 Smartphone verkar då inte iallafall ligga 5 år efter i utvecklingen jämfört med iPhone

Det bästa av allt är väl att den har en öppen källkod som körs med linux, så det kan komma oändliga finesser till den.
http://www.prylkoll.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1554&Itemid=57

Sen håller ju LG på tillsammans med Prada också utveckla en iPhone liknande enhet
http://www.idg.se/2.1085/1.92505

Mycket som händer.... Då kanske det blir en nyttig priskrig

edit:

LGs mobil tillsammans med Prada är tydligen redan färdig och kommer lansera i de flesta länderna i Europa redan i slutet av februari.
Fast priset kommer vara saftigt på 600€.... ehe
http://www.nyteknik.se/art/48684

Senast redigerat 2007-01-22 09:34
  • Medlem
  • International user
  • 2007-01-23 20:15

OpenMoko verkar otroligt intressant. Jag tror att det kan bli ett bra alternativ. Kanske inte den första versionen som släpps, men när plattformen mognat. Från början är det mest en telefon för utvecklare.

Tycker inte att OpenMoko verkar speciellt inressant för mig som inte är Linux-utvecklare. Ni som tycker att den är intressant, och inte är utvecklare, vad är det för sak ni tycker är bra med den?

Ursprungligen av martinot:

Ni som tycker att den är intressant, och inte är utvecklare, vad är det för sak ni tycker är bra med den?

Om du ens är någon utvecklare i överhuvudtaget så måste du verkligen ha en begränsad fantasi.

Om du nu inte råkar vara en utvecklare alls av någon slag så kan jag berätta för dig att de program eller produkter som har en öppen källkod, kan man i stort sett skapa vilka program som helst och till en början kan troligen 95% av dom alla vara gratis att ladda ner. Man måste inte vara en utvecklare för att kunna skapa egna applikationer till sin egna mobil, när det ändå finns en hel drös runt om i världen som gärna gör det på sin fritid.

Men visst. Du kanske kommer nöja dig med en iPhone som bara har 3 widgets och betala 100-200kr för nya småprogram som Apple har en total övervakning på... om det ens kommer inom det närmsta året

Ursprungligen av Siddan:

Men visst. Du kanske kommer nöja dig med en iPhone som bara har 3 widgets och betala 100-200kr för nya småprogram som Apple har en total övervakning på... om det ens kommer inom det närmsta året

Gå och drick lite samarin, snälla.

Är väl bara bra att det finns lite koll på vad som hamnar i min lur.
Jag vill inte ha fula, halvfunktionella, buggiga skitprogram gjorda av hobbyister i min lur.
Det har med säkerhet och att grejerna skall fungera i alla lägen.

Vill du ha ngt annat får du väl "nöja dig med" nån annan lur.

EDIT: ändrat första raden 5 ggr nu, hela tiden till mindre surmagade kommentarer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-01 22:52
Ursprungligen av Goflorp:

Gå och drick lite samarin, snälla.

Är väl bara bra att det finns lite koll på vad som hamnar i min lur.
Jag vill inte ha fula, halvfunktionella, buggiga skitprogram gjorda av hobbyister i min lur.
Det har med säkerhet och att grejerna skall fungera i alla lägen.

Vill du ha ngt annat får du väl "nöja dig med" nån annan lur.

EDIT: ändrat första raden 5 ggr nu, hela tiden till mindre surmagade kommentarer.

MEn om du fick välja mellan att själv kunna utveckla program till iphone eller porta os x apps gratis så skulle väl det vara f*n så mycket bättre. Om man inte vill installera halvbuggiga program så slipper man ju det. Som man slipper installera dem på sin dator.

korv korv!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-05 16:57
Ursprungligen av Goflorp:

Gå och drick lite samarin, snälla.

Hahaha, dagens skönaste diss! Den ska jag komma ihåg

Ursprungligen av Goflorp:

Gå och drick lite samarin, snälla.

Ja då kan jag ju säga att du borde tugga på lite päron istället för äpplet måste ha hjärntvättat dig.
Du har kanske inte har någon fri vilja och egna begär utan du sväljer allt vad Jobbs säger och säljer.

Så fort man anser att Apples prylar är lite för instängda med begränsningar så kommer en massa påhopp på engång. Som många också säger så MÅSTE du inte installera allting bara för att det finns tillgängligt, eller hur?

Det fungerar utmärkt med Firefox t.ex där det finns ... jag vet inte hur många tillägg, men bra många än vad jag någonsin kommer ens hinna att läsa varenda en.

Om ni har svårt att kontrollera er själva och behöver en pappa Apple som säger åt dig vad du kan ladda ner och installera så är det ju ett klockrent val.

Jisses, Allt jag säger är bara att iPhone är skön produkt och visst var man häpen i början, men när konkurrenterna börja komma med sina produkter så inser man vad iPhone har missat, eller rent av varit bättre på.

Tiden kommer att avgöra

Ursprungligen av Siddan:

Om du ens är någon utvecklare i överhuvudtaget så måste du verkligen ha en begränsad fantasi.

Om du nu inte råkar vara en utvecklare alls av någon slag så kan jag berätta för dig att de program eller produkter som har en öppen källkod, kan man i stort sett skapa vilka program som helst och till en början kan troligen 95% av dom alla vara gratis att ladda ner. Man måste inte vara en utvecklare för att kunna skapa egna applikationer till sin egna mobil, när det ändå finns en hel drös runt om i världen som gärna gör det på sin fritid.

Men visst. Du kanske kommer nöja dig med en iPhone som bara har 3 widgets och betala 100-200kr för nya småprogram som Apple har en total övervakning på... om det ens kommer inom det närmsta året

Jag ställde en enkel välmenande fråga, men fick svar på något helt annat (och dessutom lite näpsigt och aggresivt). Noterar frånvaro av kommentarer om vad som är positivt med den i övrigt.

Ja, ja, det blir nog bra.

Poängen med iPhone är ju att man skall kunna lita på att den INTE skickar ens bankdata till Nigeria när man kör ngt nerladdat.
Det kommer säkert att dyka upp widgets och annat smått som man kan ladda ner från Apple (om man vill) där Apple godkänt det hela. Jag ser det som en garant för att man inte får skit i luren.

Jag tycker personligen att en låst smartphone är ganska dum. Jobs argument var att en mobil är så viktig att man måste kunna lita på att den fungerar bra. Isf skulle en iPhone vara dumt, eftersom iPod-delen kan dra slut batteriet, och så fungerar den inte när man behöver den...

Nej, det som är Apple's egentliga skäl är att de vill ha kontroll över sin plattform, en trend som de flesta stora hemelektronikföretag hakat på. Se bara på TCPA som vissa stora företag föreslog för några år sedan. De fick till slut strunta i många 'funktioner', när folk visade att de inte var intresserade av en dator de inte fick använda som de ville. Ett annat skräckexempel är Vista, ifall Microsoft skulle vilja använda sig av några 'funktioner' som finns inyggda, men inte aktiverade för tillfället.

Kort sagt: En plattform där all mjukvara måste godkännas av ett företag som Apple, är inte något jag skulle betala 6000+ SEK för... Så mycket är inte en telefon plus iPod värd, när man inte ens kan lita på stöd för öppna format.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-04 20:16

Jag har svårt att förstå varför folk inte kan nöja sig med att säga att det inte passar dom och istället börjar förolämpa konceptet eller folket som inte har samma syn på vad som är en bra produkt.

Jag kommer säkerligen skaffa iPhone för enkelheten och för att jag älskar nya prylar. OpenMoko är intressant på ett helt annat sätt. Där kan jag lägga in dom program som jag tycker är en bra ide att ha på en mobil oavsett vad vanliga användare tycker. Jag behöver nog inte nämna att jag inte riktigt ser mig själv som en vanlig användare.

En sak förvirrar mig lite. Jobs stod och skröt om att det är OSX så att Cocoa och Core Animation fanns på telefonen. Båda är APIer som inte användare är speciellt intresserade av så länge som programmen får jobben gjorda. Vad är vitsen med att skryta om att ett API finns där om vi utvecklare inte kan använda det? Kan det vara så att den inte kommer vara så instängd som det tidigare sagts?

Ursprungligen av kent:

En sak förvirrar mig lite. Jobs stod och skröt om att det är OSX så att Cocoa och Core Animation fanns på telefonen. Båda är APIer som inte användare är speciellt intresserade av så länge som programmen får jobben gjorda. Vad är vitsen med att skryta om att ett API finns där om vi utvecklare inte kan använda det? Kan det vara så att den inte kommer vara så instängd som det tidigare sagts?

Sätter man sig in i hur det ser ut på andra plattformar blir det lite mer förståeligt. En av anledningarna till att Symbian-lurar har så evinnerligt lång utvecklingstid och ändå knappt går att använda när de släpps är just API:erna och den vingklippta c++-variant man programmerar dem i. Som jag förstått det gäller liknande begränsningar för de andra "stora" smartphone-OS:en, men i varierande grad. I och med att Apples programmerare i stället har tillgång till intuitiva högnivå-API:er med vettig minneshantering och felhantering kan de på kort tid implementera funktionalitet som får vilken Nokia-programmerare som helst att kallsvettas.

Men även om jag tror att iPhone-plattformen kommer att öppnas upp för tredjepartsutvecklare under mycket kontrollerade former, tror jag ändå mest att det handlar om att Apple vill spänna musklerna och imponera lite.

Ursprungligen av Samuel K:

. Som jag förstått det gäller liknande begränsningar för de andra "stora" smartphone-OS:en, men i varierande grad. I och med att Apples programmerare i stället har tillgång till intuitiva högnivå-API:er med vettig minneshantering och felhantering kan de på kort tid implementera funktionalitet som får vilken Nokia-programmerare som helst att kallsvettas.

På vilket sätt skulle inte MS Smartphone vara "intutiva" att programera med sitt .NET Compact Framework? Är ju extremt populärt att utveckla till det inhouse på många företag just pga det omfattande API:stödet och speciellt som .NET tar hand om just felhantering och minneshantering.

Java är en annan populär platform på många telefoner som även det har genomtänkt API och schysst minneshantering. Däremot så är det kanske inte riktigt lika smidiga ramverk som finns som standard för .NET CF, men går säkert att ordna.

Nackdelen med Java är väl annars att det, precis som Symbian, varier så mycket i standard ifrån telefon till telefon, så att det blir kostsamt att supporta alla/många av telefonerna.

Det OS som annars verkar vara helt på väg ut (eller tom mer eller mindre dött) är ju PalmOS som är mycket gammalmodigt och där det inte hänt något med de senaste fem åren.

Den så kallade kampen står ju annars emellan just Symbian, Windows Mobile och Linux som framtidens mobile operativsytem.

Kanske OS X kan komma in här, men då får nog Apple ändra på sin stängda policy, och bli mer öppna emot både utvecklare (ha bra support och utvecklingsverktyg) och emot andra hårdvarutillverkare (kanske tom licensiera ut sitt system -- om de vill bli stora).

Det är mycket möjligt att Apple kommer att släppa en SDK. Jag hoppas innerligt på det, jag vill ju så gärna ha en iphone...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-02-05 17:37

Hoppas dom inte gör som med iPod. Det vore tråkigt som tusan.

samuel K: vad exakt menar du är dåligt för klienterna med symbianlurar? Är i köpgångarna själv... velar mellan en smartphone och en handdator... kan du räkna upp några fördelar mellan alla olika plattformar som finns?

1
Bevaka tråden