Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad gör man i Aix en Provence?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-03-19 21:30

Vi ska åka på en liten konferensresa till Aix en Provence och kommer att ha två dagar mer eller mindre lediga där för mer eller mindre gemensamma aktiviteter. Vad gör man då? Vi är 18 personeri två grupper om typ nio.

Här ska vi bo.

Åh, Aix. Ett av mina absoluta favoritställen. KAn inte så mycket om stan egentligen, men älskar den. Var där i två månader för tio år sen och det jag uppskattade mest var den välbevarade gamla delen stan som inte känns exploaterad.

Skulle jag vinna på lotto så skulle jag köpa mig en lägenhet i gamla stan som bara stod och väntade på mig. Då kunde jag åka dit ibland några gånger per år, slå upp fönsterluckorna och känna doften från bageriet och de färska croissanterna, ta en sväng förbi ostaffären och charkuteriet och sedan gå förbi marknaden för lite frukt och grönsaker.

Det finns ett stort utbud av cafeterior där man sitter länge och njuter av en stilla kaffe, helst med en bra bok i näven. Har även ett fint utbud av bra restauranger, finns flertalet hyfsat billiga ställen som har underbar mat för en helt ok penning. Gott vin överallt naturligtvis! Staden har ett ganska aktivt studentliv inriktat mot humaniora, jag fick känslan av en intellektuell stad. Cezanne bodde och verkade där, finns ett Cezanne-museum som jag hörde skulle vara riktigt bra, fick tyvärr inte möjlighet att besöka det själv.

Nu blev det här mest allmäna utsagor, kommer tyvärr inte ihåg några specifika namn på restauranger eller så. Min bild av staden är dessutom lite grumlig av att jag hälsade på min halvsyster som läste på universitet där, men kanske ffa av förälskelser och kortare passionerade förhållanden med hennes kompisar, vackra intellektuella fransyskor... Kanske inget matnyttigt för en konferensresa på 18 pers, men jag kan nästan garantera att ni får det riktigt trevligt i alla fall!

1
Bevaka tråden