Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Utskrift 90-sidig bok A5 på en Gestetner-skrivare

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag ska skriva ut en ca 90-sidig bok (A5), som är ett skolarbete åt än vän, på en Gestetner-skrivare. Skrivaren klarar att skriva ut dubbelsidiga papper. Arbetet har jag fått i Microsoft Word-format i A5. Har experimenterat lite men lyckas inte få till det rätt (då det skrivs ut på A4-papper, 4 A5-sidor på varje papper, 2 A5-sidor på varje A4-sida. så blir ju sidföljden lite "lustig").

Någon som vet hur jag ska få till detta?
Jag har tillgång till både Mac och Windows med Microsoft Word på förstås.

  • Medlem
  • 2007-03-23 10:08

Du har inte tillgång till InDesign eller QuarkXPress?

Jag har tillgång till Indesign CS2.. Bra idé Finns det något enkelt sätt att importera .doc-filen så att det blir rätt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-03-23 11:50
Ursprungligen av southtown:

Hej!
Jag ska skriva ut en ca 90-sidig bok (A5), som är ett skolarbete åt än vän, på en Gestetner-skrivare. Skrivaren klarar att skriva ut dubbelsidiga papper. Arbetet har jag fått i Microsoft Word-format i A5. Har experimenterat lite men lyckas inte få till det rätt (då det skrivs ut på A4-papper, 4 A5-sidor på varje papper, 2 A5-sidor på varje A4-sida. så blir ju sidföljden lite "lustig").

Men blir det ingen skillnad på sidföljden om du ändrar på urskriftsordningen (det finns ju 4 olika alternativ)? Du kan också få berätta lite mer utförligt vad "lustig" ordning egentligen innebär. Det känns nämligen lite onödigt att behöva gå över till ID eller QX.

Ursprungligen av southtown:

Hej!
Jag ska skriva ut en ca 90-sidig bok (A5), som är ett skolarbete åt än vän, på en Gestetner-skrivare. Skrivaren klarar att skriva ut dubbelsidiga papper. Arbetet har jag fått i Microsoft Word-format i A5. Har experimenterat lite men lyckas inte få till det rätt (då det skrivs ut på A4-papper, 4 A5-sidor på varje papper, 2 A5-sidor på varje A4-sida. så blir ju sidföljden lite "lustig").

Någon som vet hur jag ska få till detta?
Jag har tillgång till både Mac och Windows med Microsoft Word på förstås.

"Utskjutning
Om man avser att trycka sin bok i dubbelsidigt A5-format på sin egen laserskrivare eller kopiator måste man planera hur detta ska gå till. Om man har åstadkommit en datafil i pdf-format i A4 kan man med lämplig programvara omvandla denna fil till en ny pdf-fil där rätt sidor ligger bredvid varandra på ett A4-papper. Man har då gjort en så kallad utskjutning (imposition) av sidorna. Det går att räkna ut vilka sidor som ska vara bredvid varandra manuellt men det är lätt att göra fel. För Mac system 10.4 och senare finns fri programvara för att göra detta. Jag har med gott resultat prövat CheapImpostor."
Utdrag ur min bok "Gör en bok! – råd och övningar för författare eller Hur man enkelt formaterar böcker med Word eller andra ordbehandlingsprogram i A5-format från sina manus och opublicerade romaner"

Ursprungligen av goranlin:

"Utskjutning
Om man avser att trycka sin bok i dubbelsidigt A5-format på sin egen laserskrivare eller kopiator måste man planera hur detta ska gå till. Om man har åstadkommit en datafil i pdf-format i A4 kan man med lämplig programvara omvandla denna fil till en ny pdf-fil där rätt sidor ligger bredvid varandra på ett A4-papper. Man har då gjort en så kallad utskjutning (imposition) av sidorna. Det går att räkna ut vilka sidor som ska vara bredvid varandra manuellt men det är lätt att göra fel. För Mac system 10.4 och senare finns fri programvara för att göra detta. Jag har med gott resultat prövat CheapImpostor."
Utdrag ur min bok "Gör en bok! – råd och övningar för författare eller Hur man enkelt formaterar böcker med Word eller andra ordbehandlingsprogram i A5-format från sina manus och opublicerade romaner"

Verkar ju skitbra! Dock så tar inte programmet word-filer utan bara pdf.. Men finns det något smidigt program för att konvertera en 15mb word-fil till PDF? har letat lite på versiontracker men hittar inte något speciellt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-23 15:33
Ursprungligen av southtown:

Verkar ju skitbra! Dock så tar inte programmet word-filer utan bara pdf.. Men finns det något smidigt program för att konvertera en 15mb word-fil till PDF? har letat lite på versiontracker men hittar inte något speciellt.

Det gör du i utskriftsdialogen, spara till pdf

Ursprungligen av goranlin:

"Utskjutning
Om man har åstadkommit en datafil i pdf-format i A4 kan man med lämplig programvara omvandla denna fil till en ny pdf-fil där rätt sidor ligger bredvid varandra på ett A4-papper.

Här experimenterat lite grann.. Jag har nu en PDF-fil i A5-format och inte A4 som det ska vara.
Jag har ju också Word-dokumentet kvar men om jag ändrar till A4 där så förskjuts ju innehållet. Hur gör jag enklast för att få mitt A5-dokument till A4 utan att förändra innehållet?

Ursprungligen av southtown:

Här experimenterat lite grann.. Jag har nu en PDF-fil i A5-format och inte A4 som det ska vara.
Jag har ju också Word-dokumentet kvar men om jag ändrar till A4 där så förskjuts ju innehållet. Hur gör jag enklast för att få mitt A5-dokument till A4 utan att förändra innehållet?

Om du vet hur man använder formatmallar är det snabbaste sättet att ändra dessa genom att öka fontstorlek på mallarna så de genom nedminskning till 71% blir så stora som du vill ha dem.

Om du inte kan använda formatmallar är det rätt tilfälle att lära dig! Det går fortare att lära sig och använda än att ändra allt manuellt. Läs hjälpfilerna till Word eller låna en bok om avancerad ordbehandling i Word eller köp min bok för 160 kr (http://gorandig.blogspot.com/2007/02/gr-en-bok-rd-och-vningar-fr-frfattare.html)

Ursprungligen av goranlin:

Om du vet hur man använder formatmallar är det snabbaste sättet att ändra dessa genom att öka fontstorlek på mallarna så de genom nedminskning till 71% blir så stora som du vill ha dem.

Om du inte kan använda formatmallar är det rätt tilfälle att lära dig! Det går fortare att lära sig och använda än att ändra allt manuellt. Läs hjälpfilerna till Word eller låna en bok om avancerad ordbehandling i Word eller köp min bok för 160 kr (http://gorandig.blogspot.com/2007/02/gr-en-bok-rd-och-vningar-fr-frfattare.html)

Har löst det problemet nu så nu har jag pdf:en med ca 90 sidor i A4 och kört igenom den i CheapImpostor men är inte hundra procent nöjd. Anledningen är att sidorna täcker inte upp "A5-sidan" utan blir något mindre. Projektet är inte så stort så det skulle kunna funka ändå, men om du har något tips på hur jag rättar till problemet så välkomnar jag dig! /Rikard

Haha, jag kom på det sen! Tack för all info! Återkommer med resultat.

Sidorna kanske är något mindre för att man skall kunna skära rent dem?

Ursprungligen av johan_tanying:

Sidorna kanske är något mindre för att man skall kunna skära rent dem?

Det kanske du har rätt i. Men jag vill inte skära rent dom, utan bara vika och nita

Köpte programmet och mixtrade lite med inställningarna (Det kunde man inte innan) Och nu fick jag till det! Riktigt bra!

1
Bevaka tråden