Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användbara småprogram

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-03-19 22:46

I den här tråden tänkte jag att vi kunde tipsa varandra om trevliga, gärna mindre kända, program som på något sätt förenklar ditt liv och förskönar din vardag.

Jag vill tipsa om svenskutvecklade SiteCrawler, som nyligen nådde version 1.1.1.
Dess användningsområde är ungefär lika gammalt som WWW, nämligen att ladda ner en hel webbsida till hårddisken.
Trots att det funnits program för detta i många år, har jag faktiskt aldrig testat något som är så fiffigt, trevligt och användbart som SiteCrawler. Jag har faktiskt inte ens testat något som fungerar ordentligt befintliga (SiteSucker, wget -r, osv) klarar inte av att ladda ner vissa länkar, t.ex. i css-kod och liknande. Dessutom blir det ofta strul med filers content type, så att de inte går att browsa ordentligt.
SiteCrawler har stöd för både AppleScript och Automator, och har dessutom ett väldigt sofistikerat system för att filtrera ut det man vill ladda ner.

Men finns det fortfarande ett behov av sådana här program, när de allra flesta har tillgång till fast uppkoppling? Ja, jag tycker iaf det. Jag ser två scenario där det är riktigt användbart:
• När man tar med sig datorn någonstans där det inte finns tillgång till internet, typ ut i skogen
• När man behöver en perfekt avbild av en sida, som inte är känslig för serverkraschar, ändringar på sidorna, etc
Dessutom så händer det ibland att uppkopplingen lägger av tillfälligt.

Mer info på:
http://lightheadsw.com/sitecrawler/
Programmet kostar $20, men det tycker jag att det är värt, om man har användning för det.

EDIT: oj, vad mycket text det blev... det ser ju nästan ut som om jag försöker sälja programmet, eller nåt men jag lovar, jag får inte betalt för att skriva det här jag tycker bara att det är ett väldigt bra program som förtjänar uppmärksamhet.

Så, bring on the... öh, tips! Det är ingen mening med att vi ska göra saker svåra, som blir enkla med något finurligt litet program, bara för att programmet råkar vara relativt okänt

(Jag tycker att det är konstigt att det inte redan finns en sådan här tråd, men jag hittade ingen när jag letade, så jag chansar på att jag slipper göra mig skyldig till dubbeltråd...)

Mitt inlägg kanske är rakt åt skogen eftersom det är raka motsatsen till trådens intentioner...

Jag SÖKER ett fiffigt tilläggsprogram som funkade för mig till sista uppdateringen av OS X. Det gav snabbsökfunktion i Adressboken med en förvald funktionsknapp. Mycklet smidigt. Tryckte jag F8 och skrev namnets första bokstäver så fick jag fram Adressbokskortet. Tryckte jag då på telefonnumret så visades det i storstil.

Nu efter OS X uppdateringen funkar det inte längre, och jag har glömt bort vad programmet heter! Kan ngn hjälpa mig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 07:06

quicksilver?

Ursprungligen av Tangen:

quicksilver?

Njae, det verkar vara mer avancerat än programmet jag söker. Detta (har jag för mig) var ett betydligt enklare tillägg, bara att typ dra till program-mappen och klicka igång.

Kan inte klara mig utan PopChar X (teckenpalett som funnits sen hedenhös) och DefaultFolder X (så att man faktiskt kan spara och öppna filerna där man vill på ett snabbt och smidigt sätt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-03-28 15:31

Prova Quicksilver ett tag, klart beroendeframkallande

1
Bevaka tråden