Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny kamera, powershot g7?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej nu ska jag göra ett kamera köp innom kort. Jag kan börja med att jag har en Canon Ixus v3 med 512mb minne med två batterier sedan de lanserade kameran och otroligt nog funkar den bättre än förväntat efter så lång tid...

Men nu är jag sugen på en ny eftersom vissa knappar på kameran börjar bli så sliten så de småglappar lite och den är så seg.. DAGS FÖR NY KAMERA!

Så jag tänkte jag måste bara köpa en till Canon då min ixus har hållt så länge.. (imponerad) Dock är det ingen krav att det ska vara en ixus...

Jag har tittat på 400D men kom på att jag är bara en vanlig användare och vill ändå kunna filma småsnuttar med kameran..

Då såg jag powershot g7 och tyckte den verkade som ett bra steg åt rätt riktning men efter har läst lite reviews så klagar dom på batteritiden och "bruset"....

Vad tycker ni?

är powershot g7 bara tok?

Eller kan ni rekommendera en liknande kamera som g7:an fast bättre?

Tack på förhand!

Magnus

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-15 13:05

Jag har precis köpt en G7:a. Tidigare har jag använt Canons digitala systemkameror men vill nu hellre ha en kamera som är lätt att bära med i olika sammanhang.

Såvitt jag förstår har alla digitala kompaktkameror problem med brus. Fuji ska vara bäst på det här området men när jag klämde på en F30 kändes det inte alls bra. Den är för liten för mina händer och har för få reglage vilket gör att man måste in i menyer och fippla hela tiden. Kan man stå ut med det är nog F30 ett bättre val i och med att den också är billigare.

G7:an är väldigt lättanvänd (iso på separat reglage, fotograferingsmetod på separat reglage och ratt för att reglera slutartid/bländare etc).

G7:an har blixtsko vilket gör att du kan fota med riktigt bra blixtar.

G7:an har sökare vilket många uppskattar. Den är ganska liten men funkar ändå tycker jag. Därmed kan man stänga av lcd-displayen och spara batterier. Jag har två stycken och har inga problem med batteritider.

G7:an har en trevlig känsla. Den är robust, har många smarta funktioner men saknar raw, har högt brus och inte tillräcklig vidvinkel (runt 36 mm tror jag det är i småbildsformat). Det går dock att köpa till en vidvinkeladapter.

Kolla också Ricoh Gr Digital. Klämde på den och den är fantastiskt trevlig om än inte lika mångsidig som G7:an.

Lycka till med köpet.

/J

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-15 13:20

Just det ja.. Nikon Coolpix p5000 kanske också kan vara intressant. Det är som jag förstår det Nikons motsvarighet till G7:an.

Tack för svaret dunberg! guld värt!

Men om alla kompakt kameror lider av mycet brus så tror jag inte kommer att lida med g7:an var mest att jag trodde det var något mastodont fel på enbart den kameran

men då är det löst.. och batteritiden går juh lösa med mer batteri.. det är jag van med och det är inget svårt att shifta batteri

något som jag är nyfiken på är filmläget. kan inte du (dunberg) eller någon annan skicka ett sample på 1024x768 läget och en 640x480 läget till mig? eller om någon har hittat sample på webben.. annars är det bara maila filerna till groth (snabel-a) bakfylla.org

tack på förhand.

magnus

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-16 05:14

Jag kan se om jag kan filma lite med den idag. Återkommer ikväll eller imorgon.

dunberg, kanon! ändra inte formatet på filmen ifrån kameran det är det som är det mest viktigaste för mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-04-16 19:50

Har använt en G7:a ett tag. Lite kul att kunna filma, tycker jag. Och bilderna blir helt ok på lägre ASA-tal. Dock är avtrycket på denna kamera, som de flesta andra, en smula segt.
Har du råd så köp en 400D. Har du gott om tid och inte bryr dig så mycket om snapshots samt prioriterar film, så köp en G7:a.

dåså köper en g7:a den borde väl spanka några kompaktkameror iallf i kvalite hoppas jag på...

visst borde en 2gb:are duga eller ska man satsa på en 4gb minne?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-16 20:29

2 gb räcker långt. Köp ett till om du skulle behöva det. Bättre med två mindre än ett större.

dunberg liten fråga på sidan.. jag var tvungen att ändra formatet på filmerna för att kunna spela dom... varken quicktime, vlc eller mplayer klarade av att spela orginal formatet... mycket mystiskt.. (os x 10.4.9) hmm ska exprimentera lite.. men änndå lite mystiskt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-04-16 20:47

Hm.. riktigt konstigt. När jag dubbelklickar på dem går Quicktime igång automatiskt och spelar upp dem.

hehe jao.. äh det gör inget tar typ 2sekunder att encoda dom i ffmpeg.. ska bara firra ett litet script som fixar dom i det format jag vill ha dom i sedan så det går lite fortare

1
Bevaka tråden