Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

QuarkXpress-typsnitt åäö försvinner i ripen

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, Jag har en fråga angående tysnitt som ripas från QuarkXpress. Jag sparar mina dok. som PDF:er det blir i stort sett alltid fel när dom skall ripas ut. Då saknas å, ä och ö. Är det någon som vet hur jag skall gå till väga för att undvika detta problemet. Jag vet att detta problemet sällan dyker upp med InDesign men jag har en förkärlek till Quraken och vill gärna inte slita mig från den...

  • Medlem
  • 2007-04-23 09:44

Det där är (såklart?) inget vanligt problem. Antingen är det något fel på din rip, eller så är det något fel på dina typsnitt. Jag vet att det kan bli problem med TTF-typsnitt ibland. Om du har möjlighet, testa T1 eller OTF istället. Kolla också att typsnitten inte ersätts när du skriver ut till rippen.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-04-24 12:28

Är det alla pdf:er eller bara en viss typ utav jobb?
Funkar typsnittet i InDesign?

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2007-04-24 14:11
Ursprungligen av Linda.B:

Hej, Jag har en fråga angående tysnitt som ripas från QuarkXpress. Jag sparar mina dok. som PDF:er det blir i stort sett alltid fel när dom skall ripas ut. Då saknas å, ä och ö. Är det någon som vet hur jag skall gå till väga för att undvika detta problemet. Jag vet att detta problemet sällan dyker upp med InDesign men jag har en förkärlek till Quraken och vill gärna inte slita mig från den...

Har själv drabbats av problemet. Prova att rensa Quarks typsnittscash. Detta kan göras med Linotypes fria FontExplorer som för övrigt också administrerar dina typsnitt i stil med SuiteCase. Prova också att installera om typsnitten som djäklas.

http://www.linotype.com/fontexplorerX

Hej, lever med samma problem, har du kommit på någon lösning ännu?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-01 09:36

Gäller det alla typsnitt, eller bara vissa?
True-Type typsnitt brukar kunna spöka sådar.

Mitt indesign vill inte skriva ut ÅÄÖ fast fonten (verkar) ha stöd för det, faller det under den här kategorin eller har jag missuppfattat vad Ripa betyder?

Edit: de hamnade visst bara utanför marginalen!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-09-01 20:41

RIP = Raster Image Processor

läs vidare

Raster image processor - Wikipedia, the free encyclopedia

ah tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-03 21:41

Äldre ripar kan ha problem med andra typsnitt än postscript typ 1. Tidningsutgivarna rekommenderar t ex att man bara har typ 1 till annonser för att det ska fungera på alla dagstidningar.

Klarabara, i Indesign kan du i utskriftsrutan klicka i "överför PPD-typsnitt" (i varje fall om du kör mot en postscriptskrivare). Testa det, annars kan det hända att skrivaren har en egen uppsättning av samma typsnitt men annorlunda kodning som den tar istället.

Ahh, såg din edit nu. Men om det finns nåt liknande för Quark eller Acrobat varifrån nu Linda.B skriver ut så kanske det kan hjälpa i det fallet. Jag kan inget om Quark längre, men när du skapar PDF:en borde det finnas ett val att inkludera hela typsnittet i PDF:en. Också värt att testa att klicka i, om du inte redan gjort det.

Skaffa PITSTOP till Acrobat och gör textkontur!

  • Medlem
  • 2010-06-30 22:30

Jag undrar om problemet fortfarande är aktuellt med tanke på att frågan är flera år gammal...

1
Bevaka tråden