Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoredigering utan iLife?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 08:52

Jag har provat att filma lite med min digitalkamera, och nu undrar jag hur jag ska kunna redigera filmsnuttarna lite, dvs klippa och klistra ihop dem, kanske lägga effekter och ljudspår. Jag har Mac os X.

Det verkar som att iMovie skulle vara det självklara valet, men det ingår inte. Då måste man ju betala extra för iLife.

Men macen skulle ju komma med precis allt man behöver? Har jag redan möjligheten? Eller?

Finns det åtminstone något gratisprogram till denna maskin?

Om du köper till Pro kan du klippa och klistra direkt i Quicktime Player.

Men varför har du inte iLife? Skickas väl med nya iMacar etc?

iMovie (med iDVD( är trots allt smidigast på alla sätt och vis om du har digital videokamera. Eller är det bara en digital stillbildskamera med filmfunktion du har? I så fall räcker det med QT Pro flör att bara klipp-och-klistra. Kvaliteten brukar ju inte inbjuda till någon större ansträngning än så...

iMovie skickas med alla nya Macar sedan ett par år tillbaka. Det ska i så fall finnas i programmappen samt på datorns återställningsskivor från vilka man kan installera de program som bundlats med datorn.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-05-01 10:04
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 17:26

Tyvärr verkar inte iLife vara med min dator. Jag köpte en minimac då de först kom ut.

Ska kolla in Avid och iVideo och se om de kan vara något och vilket som kan tänkas vara smidigast... Tack för tips..

iLife måste väl ha följt med Mac Mini G4 också? Följde med min iBook G4 (men sen har man ju fått köpa upp sig till nyare version).

Kolla på skivorna som följde med - detbör ha varit åtminstone 2 st. En för systemet och en för "annat". Leta efter diksret ljusgrå skivor med vit text.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-01 17:43

Om inte iMovie (och hela iLife) låg i programmappen när du köpte Macen så är det någon som aktivt besvärat sig med att ta bort mjukvaran - någon annan förklaring finns inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 17:52

Guuud, jag måste kommentera Avid. Det verkar som att Avid har köpt upp domänen iVideo.com och de har ett fruktansvärt jobbigt formulär som man måste fylla i och överallt finns det "köp nu" knappar.

Macen är inte så jäkla smidig.

Nu har jag inte testat detta Avid Free, men bara namnet sägger ju en hel del. Avid Free? Ska testa det snart.

iVideo hade lagt ner verksamheten typ -97 lr nåt och var på portugisiska och stödjer inte de senaste codec.

Ja, jag har en vanlig digitalkamera med filmfunktion. Tänkte att det kanske skulle kunna gå att klippa ihop två eller tre clips till en film och lägga musik på den, men jag måste säga att jag är grymt irriterad på att det faktiskt inte går.

Däremot är Macen snabb på att säga "om du betelar för iLife kommer du få massa fina funktioner". Till och med mitt iPhoto börjar berätta för mig att det finns nyare versioner som jag måste betala för. Efter två år med Macen.

Ok, jag är säkert bara irriterad nu, men just verkar det som att Apple är ett elakare företag än Microsoft. Grrr.

Får helt enkelt köpa ny dator om jag ska kunna klippa ihop film, och det är väl ändå en rätt normal och basic syssla nuförtiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 17:56

Det fanns två cd-skivor med. Den ena innehåller endast Airport Extreme Software installation och den andra innehåller bara Mc os X Tiger installation.

Bara att konstatera att jag var "för tidig" med att köpa macen då? Får väl punga upp lite mer slantar till Apples pengainsamlingshög och köpa iLife...

Apple vill visst också att jag ska bli medlem i .Mac och lockar med 60 days trial. Hmmm. Är det också något som jag missat genom att köpa Macen "för tidigt". har alla gratis medlemsskap där nuförtiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 18:03

Förlåt om jag lät sur, nu har jag lugnat ner mig lite

/en lugn och hungrig älva

Apple har skickat iMovie med varenda dator de sålt sedan omkring 2001, även din dator.

Titta igen på skivorna som följde med datorn. Den som du säger att Mac OS X finns på är troligen grå, vilket i så fall är jättebra. Mata in den i datorn. Den innehåller minst två installationspaket. Den ena är för Mac OS X, och den andra är för bundlad programvara. Öppna den som är för bundlad programvara. Då ska du få upp en installerare som ger dig en lista på olika program som du kan installera. Där ska iMovie och/eller iLife finnas.

Däremot är det nog fullt riktigt att det bara står "Mac OS X" på skivan, även om den innehåller mer än bara det.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-01 18:55

Nu är jag riktigt glad, för visst hade du rätt. Jag hade ju inte behövt hetsa upp mig, iMovie fanns ju där.

Mycket mystiskt att det inte fanns på min dator.

Nu ska här provas. Tack för hjälpen!!!

1
Bevaka tråden