Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flash i Final Cut Pro

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-02 11:58

Jag undrar om det är någon som vet hur man importerar Flash (.swf) till FCP 4.5. Enligt manualen ska detta vara möjligt men jag lyckas inte..! "Unknown file format", eller nåt sånt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-02 12:22

Testa att exportera från flash till Mov först och sedan importera osm vanligt i FCP.

Skumt, då jag testade (tror det var FCP 3, kan ha varit 4:an) så funkade genom att bara importera den...
Går filmen öppna i Quicktime? Isåfall ska FCP klara av det. FCP använder QT:s library.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-02 15:00
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Skumt, då jag testade (tror det var FCP 3, kan ha varit 4:an) så funkade genom att bara importera den...
Går filmen öppna i Quicktime? Isåfall ska FCP klara av det. FCP använder QT:s library.

Nej, QT kan inte heller läsa filen, så det är väl här problemet ligger. Fast om det ibland (och enligt manual) går att öppna Flash-filer så undrar man ju vad som avgör om det funkar eller ej..?

Sitter just nu med precis samma problem. Får felmeddelande när quicktime ska öppna filen. Har det löst sig för någon?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-20 13:47

Vilken version av Flash är det?

Vilken version av flash det är vet jag ej, har fått en färdig flashfil. Tydligen ska man kunna exportera den som QT om man har projektfilen och ett flashprogram, men då detta ej finnes så blir det nog genast svårare.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-22 10:59

Se till att uppdatera din QT så du har det senaste och prova igen.

Lägg ut filen på webben och skicka mig länken som PM eller mail så kollar jag om jag kan öppna den och se vad problemet är.

Vilka versioner? Jag har importerat flash utan problem i så gamla program som FinalCUt 3. --- alltså direktimporterat .swf filerna. Dom dyker upp som vanliga videofiler, det är bara att klippa och klistra.

Två hakar finns:
1) Man kan vara tvungen att publicera i Flash5
2) I QT 7.1.3 har Apple av nån outgrundlig anledning stängt av Flash, du måste gå in i System Prefs, välja Quicktime och under Advanced klicka "Enable Flash"

Mer från Apple här --- mina problem började just _efter_ en uppgradering. För i tidigare QT var Flash enablad i default. (sorry Swenglishen)

1
Bevaka tråden