Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var skapas flest repor på en MacBook Pro?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-20 21:57

Hej!
Nu är det så här att jag ska skaffa en MBP snart och jag undar vilka ställen på den bildas det mest repor, finns det andra saker som jag borde vara medvetem om ,tex tagenten blir sämre? För jag avskyr repor.

De repor jag fått sedan i somras är på undersidan - har väl ställt den på något konstigt ställe. Rent allmänt verkar den vara ganska reptålig - men den får alltid åka i tygpåse

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-05-21 22:14
Ursprungligen av iW00t:

Hej!
Nu är det så här att jag ska skaffa en MBP snart och jag undar vilka ställen på den bildas det mest repor, finns det andra saker som jag borde vara medvetem om ,tex tagenten blir sämre? För jag avskyr repor.

Vanligast är att det kan bildas repor på undersidan. Men det kan man undvika enkelt. Bara vara noga med var man ställer den. Om du använder något fodral med kedja, var försiktig med dragkedjan. Den kan repa sidorna. Ja, annars är materialet rätt tåligt. Ett sätt att skona tangentbordet är att koppla ett USB-tangentbord. Och då används det vanliga tangentbordet endast på språng.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-21 22:47

Sätt lite större gummituttar på datorn! Jag kör med sex gummipluttar under datorn: en i varje hörn, en under batteriet och en mitt på bakkanten.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-05-22 13:52

Samma här. Helt klart undersidan som repas, och detta trots att man är mycket försiktig. Det verkar som att gummifötterna är lite i lägsta laget..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 14:36

Ja, och observera att åtminstone när det gäller Powerbook G4 17", Macbook Pro 15,4" och 17" behövs verkligen extra gummituttar i mitten, annars kommer plåtbiten ovanför öppningsmekanismen att bukta ut en aning efter en tids användning, eftersom man gärna tynger med handlederna där. Sätt pluttar mitt på långsidorna också så undviker du det problemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 20:38

Tack för svaren!

Ursprungligen av Mondo:

Ja, och observera att åtminstone när det gäller Powerbook G4 17", Macbook Pro 15,4" och 17" behövs verkligen extra gummituttar i mitten, annars kommer plåtbiten ovanför öppningsmekanismen att bukta ut en aning efter en tids användning, eftersom man gärna tynger med handlederna där. Sätt pluttar mitt på långsidorna också så undviker du det problemet.

Var kan man köpa anpassade "gummituttar" under en MBP?
I en slumpmässig datoraffär?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-22 23:53

Jag använder gummituttarna som följer med Macotekets hemsnickrade hårddiskar Gigasmart, men liknande finns att köpa i järnaffärer och byggvaruhus, t ex Coop Bygg, K-Rauta, Järnia, Bauhaus och Ekesiöö.

En förklaring till mitt tidigare inlägg:
Ovanför den avlånga knappen som låser upp skärmen på MB 17", MBP 15,4 och 17" sitter en plåtbit - en del av chassit. När man jobbar med datorn tynger man emellanåt med handlederna på chassit, och med tiden kan plåtbiten bukta ut.

Min första Macbook Pro 15,4" hade det felet redan från fabriken, men hör och häpna: Apple klassade maskinen som en DOA, dvs defekt, så tydligen var det ett välkänt fel. Jag fick en ny dator på direkten, men valde en Macbook Pro 15,4 med den underbara högblanka skärmen!

Ursprungligen av Mondo:

Jag använder gummituttarna som följer med Macotekets hemsnickrade hårddiskar Gigasmart, men liknande finns att köpa i järnaffärer och byggvaruhus, t ex Coop Bygg, K-Rauta, Järnia, Bauhaus och Ekesiöö.

En förklaring till mitt tidigare inlägg:
Ovanför den avlånga knappen som låser upp skärmen på MB 17", MBP 15,4 och 17" sitter en plåtbit - en del av chassit. När man jobbar med datorn tynger man emellanåt med handlederna på chassit, och med tiden kan plåtbiten bukta ut.

Min första Macbook Pro 15,4" hade det felet redan från fabriken, men hör och häpna: Apple klassade maskinen som en DOA, dvs defekt, så tydligen var det ett välkänt fel. Jag fick en ny dator på direkten, men valde en Macbook Pro 15,4 med den underbara högblanka skärmen!

Jag ringde till Apple idag och klagade bland annat på utbuktningen på plåten ovanför knappen och killen sade att han aldrig hade hört talas om det!

Det finns mycket de "aldrig hört talas om"..

Klocka med stållänkar kan skapa fina repor till vänster eller till höger om styrplattan (beroende på vilken hand uret sitter) om din tangentbordsfattning låter händerna vila på datorn. Så, ta av klockan eller använd dig av klassiska pekfingervalsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-30 20:51

Bredvid DVI kontakten när 2åringar drar ur väskan ur bagageluckan och ...DUNS...
har hänt mig 2 gånger på 2 månader, kul med barn, tja inte alltid

1
Bevaka tråden