Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ballmer kommenterar iPhone

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

YouTube: Microsoft CEO Ballmer laughs at Apple iPhone

Titeln är något missvisande då Ballmer för en gångs skull uttrycker sig relativt nyanserat.

En del personer kan börja skratta som reaktion är de egentligen är riktigt rädda...

Nog tror jag Apple behöver fler, mindre, enklare modeller av iPhone för att göra ett stort intryck på mobilmarknaden, men det där med priset som Ballmer tar upp flera gånger är lite fånigt, priset ligger i klass med andra "smartphones" så vitt jag vet.

  • Medlem
  • Ale
  • 2007-01-18 15:08

Priset ligget i klass med andra smartphones, med en stor skillnad. Iphone säljs med ett abonnemang som är bundet i två år. Konkurrerande telefoner säljs utan abonnemang till samma pris.

Ursprungligen av Lundh:

Priset ligget i klass med andra smartphones, med en stor skillnad. Iphone säljs med ett abonnemang som är bundet i två år. Konkurrerande telefoner säljs utan abonnemang till samma pris.

Säljs inte alla telefoner bundna till leverantörer i USA? Om en telefon är bunden till ett visst nät i Sverige brukar man väl kunna få ner priset några hundringar.

Annars är det väl så att vi i Sverige nästan alltid betalar en månatlig slant, typ 150:- i två år, istället för att hosta upp slantarna direkt.

Det är väl inte så att iPhone i USA kostar $500 + abonnemang + $20/mån?

Eller tänker jag fel nu?

Mer i InformationWeek: Microsoft CEO Takes On Apple's iPhone

"I don't think this would be a very interesting announcement if anybody else had announced exactly the same product," Ballmer says. "If you didn't put the Apple name in that equation, I'm not sure how people would assess it."

via: Ars Technica

Ursprungligen av Hagelin:

Mer i InformationWeek: Microsoft CEO Takes On Apple's iPhone

"I don't think this would be a very interesting announcement if anybody else had announced exactly the same product," Ballmer says. "If you didn't put the Apple name in that equation, I'm not sure how people would assess it."

via: Ars Technica

Ballmer kanske inte är så dum ändå? Han börjar kanske fatta att om MS skulle släppa en så här grej så skulle den ha windows mobile och den vet han ju hur den funkar. inga innovationer där inte.. Kanske blir nu när man har något att kopiera till slut? Kunden vill ha originalet ingen wannabie. Åtminstone de kunder som indirekt sätter spelregler för mobil branschen. Vad massan säger om iphone konceptet kopierad till MS mobile lär vi nog aldrig få veta om de initiala marknads reaktionerna är något att gå efter.
Apple är inte bara ett namn - Roligt att även Ballmer börjar fatta det..

peppar peppar ta i trä:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 23:08
Ursprungligen av Hagelin:

Mer i InformationWeek: Microsoft CEO Takes On Apple's iPhone

"I don't think this would be a very interesting announcement if anybody else had announced exactly the same product," Ballmer says. "If you didn't put the Apple name in that equation, I'm not sure how people would assess it."

via: Ars Technica

Problemet med den argumentationen är att inget annat företag hade kunnat ta fram en sådan produkt - och framför allt har inget annat företag gjort det. Om eller när MS släpper en sådan produkt kan han snacka. Innan dess ska han hålla tyst och inte prata en massa dynga tycker jag.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-01-18 23:52

Jag trodde inte mina ögon när jag såg Ballmer gapskratta i Apples ansikte så där..

"We sell millions and millions ow Windoz Mobile smartphones every year, and Apple sells... ZERO!"

Som Ballmer kanske vet så tillverkar M$ inte telefoner och kan därmed inte sälja dom (1)
Som Ballmer kanske vet har Apple ännu inte släppt sin telefon (2)
Som Ballmer redan vet har hans "I. Love. This. Company" aldrig fått ut något på marknaden som blivit både populärt OCH omtyckt. Vilket Apple lyckats med. (3)

Titta på alla andra Ballmer videos på YouTube så förstår ni varför MicroMjuk kommer att gå i konkurs om 3 år.

  • Medlem
  • 2007-01-19 14:52

Det är lite å ta i att MicroMjuk skulle gå i konkan ... i alla fall inte inom en överskådlig framtid.
(Hoppas jag får äta upp detta.)

Men en sak förstår jag inte. Varför hänger alla upp sig på det virtuella tangentbordet?
Är det så illa?

Ursprungligen av boris91:

Titta på alla andra Ballmer videos på YouTube så förstår ni varför MicroMjuk kommer att gå i konkurs om 3 år.

2007-01-21 idag.

Återkommer till denna tråd 2010-01-21 och ser hur rätt du (och ni andra mer "religöst" lagda) har.

Personligen så tar jag varken Jobs eller Ballmer speciellt allvarligt på orden de för officiellt (precis som många andra på samma poster).

De spelar ett taktiskt spel (sedan kan man ju diskutera hur bra Ballmer gör det tex) med sina uttalanden i media, precis som alla politiker gör.

Han har ju rätt i att denna mobil inte är lämplig för den som mailar mycket eftersom det är betydligt lättare att skriva mail med tangenter än att dutta med fingret på en display.

Ursprungligen av wrongturn:

Han har ju rätt i att denna mobil inte är lämplig för den som mailar mycket eftersom det är betydligt lättare att skriva mail med tangenter än att dutta med fingret på en display.

Säg till när du har hittat en sån telefon med tangenter som är användbara/lämpliga för email..det är ju en kompromiss alltid.

Vad som däremot kan behövas i IPhone är en typ av "T9 on magic" som kan komma hjälpa till inte bara med ordlista utan med hela meningar som skrivits mm. P990 har det. Suveränt! Har du en gång skrivit till exempel. "Kom inte försent till mötet idag är du snäll"

då räcker det med att trycka eller skriva k så kommer hela meningen upp som alternativ för dig precis som ordlistan. Genialt.

Skriver man mycket email/sms skulle jag hellre satsa på ett ihopfällbart bluetooth tangentbord eller det senaste hologram med laser. Dessa borde funka med Iphone vid release.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 23:01

Snacka om surt sa räven om rönnbären. Ballmer är sur därför att Apple har vunnit musikmarknaden totalt, och nu ställer Pocket PC i skamvrån med iPhone. Dålig stil att snacka skit om en tekniskt, kulturellt och estetiskt överlägsen konkurrent i det läget. Microsoft är visserligen ett stort företag, men vilket företags produkter pratar folk om? Vilka pekar ut vägen framåt?

Visst är iPhone dyr, men det är alla andra smarta telefoner också, och iPhone har så oerhört mycket mer än de andra. Men naturligtvis kommer det fler liknande produkter till lägre pris från Apple med tiden. Kanske en iPhone mini eller nano?

Jag installerade Parallels Desktop och Win XP på en Mac dagen. Men sedan, när allt var uppe och snurrade, kom jag på att alla program jag behöver och vill använda, alla coola och användbara program redan finns för OS X. Vad ska jag med Windows till? Det är bara en dum grej.

Ballmer ljuger vitt och brett om Zunes marknadsandel. Han är i mina ögon en bara en vulgär och dryg skitsnackare.

Ursprungligen av Mondo:

Snacka om surt sa räven om rönnbären. Ballmer är sur därför att Apple har vunnit musikmarknaden totalt, och nu ställer Pocket PC i skamvrån med iPhone. Dålig stil att snacka skit om en tekniskt, kulturellt och estetiskt överlägsen konkurrent i det läget. Microsoft är visserligen ett stort företag, men vilket företags produkter pratar folk om? Vilka pekar ut vägen framåt?

Visst är iPhone dyr, men det är alla andra smarta telefoner också, och iPhone har så oerhört mycket mer än de andra. Men naturligtvis kommer det fler liknande produkter till lägre pris från Apple med tiden. Kanske en iPhone mini eller nano?

Jag installerade Parallels Desktop och Win XP på en Mac dagen. Men sedan, när allt var uppe och snurrade, kom jag på att alla program jag behöver och vill använda, alla coola och användbara program redan finns för OS X. Vad ska jag med Windows till? Det är bara en dum grej.

Ballmer ljuger vitt och brett om Zunes marknadsandel. Han är i mina ögon en bara en vulgär och dryg skitsnackare.

Jag tycker att du kastar lite sten i glashus. Av de postningar pch din "argumentation" som jag läst av så är du precis som Ballmer - fast på andra sidan.

Alltid pro-Jobs/pro-Mac och anti-Microsoft/anti-Windows.

Det är ett spel för gallerierna av Ballmer (precis som mycket av det Jobs säger) och internt tar de högst förmodligen hotet och konkurrensen både ifrån iPod och iPhone mycket allvarligt och seriöst.

Personligen så tror jag att Apple kommer att lyckas bra med iPhone, även om jag själv inte är intresserad av just denna modellen (just pga avsaknad av fysiskt tangentbbord, 3G och att kunna installera nya applikationer). Det finns ett uppdämt behov att inte behöva släpa runt på både en mobil och en iPod.

I dagsläget så är iPod överlägest alla mp3-spelande telefoner (för mig personligen främst pga av 8GB, gapless och lossless), men det kommer inte att dröja så många år innan SE, Nokia och Samsung är tekniskt ikapp iPod, och då hade ju Apple varit utslaget om de själva inte hade börjat att konkurrera på telefonimarknaden.

Ett högst logiskt och förväntat steg som Apple tar, och att de måste komma med något annorlunda (som tex gränssnittet) på deras första telefon ligger ju helt rätt i linje med Apple i övrigt.

Vad tiden lider så kommer de säkert med fler telefonmodeller med lite olika gränssnitt och konfiguration (som tex iPod, nano och Shuffle) för att tillgodose olika behov och användare.

Tycker själv inte att priset är för högt med tanke på att du annars får köpa både en normal mobil (tycker inte att denna iPhone kan ersätta en riktig smartphone) och en iPod. Både med tanke på 8Gb och en såpass fin skärm så tycker jag det är helt rimligt.

Ursprungligen av Mondo:

Dålig stil att snacka skit om en tekniskt, kulturellt och estetiskt överlägsen konkurrent i det läget. Microsoft är visserligen ett stort företag, men vilket företags produkter pratar folk om? Vilka pekar ut vägen framåt?

Det där skrämde upp mig ännu mer faktiskt.
Vadå kulturellt?
rys.

---
Have a nice sect

Har en qtek 9100 och kan ärligt säga att tangentbordet fungerar utmärkt. Tror inte att ett virtuellt tangentbord kan bli lika bra. Både gillar och ogillar Pocket PC-telefoner, precis som Steve Jobs säger så är telefon-appen den verkliga killern. Det har tyvärr inte MS fattat. Telefon-appen i Pocket PC är klumpig.

Edit: Pocket PC är en skitbra plattform för utveckling av anpassade telefonapplikationer. Den har dotnet. Det är en fröjd att utveckla program till den. Där har MS ett övertag som Apple kanske aldrig kommer hinna ikapp.

Eftersom ingen av oss har använt tangetbordet så kan och borde vi inte uttala oss om det.

'nuf said.

  • Oregistrerad
  • 2007-01-19 17:51

Fördelen med iPhones skärmtangentbord är att det kan göras stort vid behov. På dagens smartphones är tangenterna små så att de inte ska ta för mycket yta på telefonen.

Ursprungligen av Marcus K:

Fördelen med iPhones skärmtangentbord är att det kan göras stort vid behov. På dagens smartphones är tangenterna små så att de inte ska ta för mycket yta på telefonen.

Detta sa både Palm och tillverkare av Pocket PC i många år. Använd skärm när du behöver, eller släpa runt på separat blåtandstangentbord.

Sedan kom de alla med ritkiga fysiska tangentbord inbyggt och sålde mycket mera (därav enskilt största orsaken att Palm köpte Treo efter dess framgångar med inbyggda tangentbord).

Även om de är små så fungerar de mycket bra (och har gjort så sedan min första Psion 3) för just textinmating när man är "mobil" (dvs inte hemma eller i närheten av en dator).

Dock inte alla som har huvudsakligen behov av detta (är trots allt mer nischat emot företagsanvändare, eller privatpersoner som verkligen vill chatta/maila/sms:a mycket), och för dessa "normala" användare så kommer iPhone säkert att fungera hur bra som helst.

För oss andra som är QWERTY-beroende inte lika bra, men Apple kommer som sagt säker med fler modeller efter hand.

Min Pocket PC-telefon har större tangentbord än Iphone... Ballmers telefoner (om man nu får säga så) är klumpigare men har fler features än iPhone. Tex så kan jag se film, läsa böcker, surfa på nätet, läsa mail, skriva excel-dokument, ansluta till servrar med en Terminal Services-klient, spela spel etc. Och med Missing Sync kan jag synka den med iPhoto, iCal etc.

Vafan skall man säga...

Det finns en liten klyscha som låter "If I have to explain why, you would not understand.".
Apple ÄR ingen sekt. Det är ett bolag. Steve Jobs är inte gud på ngt sätt, han bajsar väl som du och jag. PUNKT.
Vad som de fattat är att det finns vinst i att tillverka saker som fungerar, är snygga och genomtänkta i gränssnittet människa/maskin.

MS är ett bolag som leds av en gapig jävel som inte kan inse att det han gör inte är vare sig vackert, smart, genomtänkt eller speciellt avancerat.
Det enda de kan är att ångvälta på iom sin storlek, all konkurrens kan de kväsa genom att köpa uppstickarbolagen. Alla som kör upp näsan får den snyggt avskuren.

Jag vill ha snygga saker, som fungerar, som är vackra, funktionella. Där den som tillverkat och formgett saken har anpassat tekniken till att jag är människa och inte en universitetsutbildad tekniker.

Jag har en del saker jag valt som konsument; BMW-motorcyklar, Apple-datorer, mkt ljust i inredningen på Möbler osv. Jag köper tamejfan inte en sak där det går att göra ett urval utan att ta med dess design/utseende i kalkylen.

Zune; ser ut som ett ingenting, i bajsbrunt? I princip ALLA andra MP3-spelare inklusive dem de har i ICA-affärens kassa är snyggare....

Tangentbord på en Mobil? Vem sitter och skriver romaner på en sån? Om jag svarar på ngt blir det ju kanske max 160 tecken, det kan man ju gnaga fram med tandköttet eller så... Vill man ha full datorfunktionalitet så får man väl skaffa något som en MacBook då.

Ni som håller på och hackar och kallar alla här för sekterister. Ta och gå någon annanstans då. Det finns väl ngt ställe på nätet där ni kan enas om något.

Gör som "alla andra" kör Windows Vista i era fula plåtlådor med virus, trojaner och alltings skit i burkarna. Drivrutiner i drivor, ändlösa jobb med att "pilla lite med datorn".
Minsta motståndets och IQ'ns lag.....

Jag är fanimej inte som alla andra.

Ursprungligen av Goflorp:

Vafan skall man säga...

Det finns en liten klyscha som låter "If I have to explain why, you would not understand.".
Apple ÄR ingen sekt. Det är ett bolag. Steve Jobs är inte gud på ngt sätt, han bajsar väl som du och jag. PUNKT.
Vad som de fattat är att det finns vinst i att tillverka saker som fungerar, är snygga och genomtänkta i gränssnittet människa/maskin.

MS är ett bolag som leds av en gapig jävel som inte kan inse att det han gör inte är vare sig vackert, smart, genomtänkt eller speciellt avancerat.
Det enda de kan är att ångvälta på iom sin storlek, all konkurrens kan de kväsa genom att köpa uppstickarbolagen. Alla som kör upp näsan får den snyggt avskuren.

Jag vill ha snygga saker, som fungerar, som är vackra, funktionella. Där den som tillverkat och formgett saken har anpassat tekniken till att jag är människa och inte en universitetsutbildad tekniker.

Jag har en del saker jag valt som konsument; BMW-motorcyklar, Apple-datorer, mkt ljust i inredningen på Möbler osv. Jag köper tamejfan inte en sak där det går att göra ett urval utan att ta med dess design/utseende i kalkylen.

Zune; ser ut som ett ingenting, i bajsbrunt? I princip ALLA andra MP3-spelare inklusive dem de har i ICA-affärens kassa är snyggare....

Tangentbord på en Mobil? Vem sitter och skriver romaner på en sån? Om jag svarar på ngt blir det ju kanske max 160 tecken, det kan man ju gnaga fram med tandköttet eller så... Vill man ha full datorfunktionalitet så får man väl skaffa något som en MacBook då.

Ni som håller på och hackar och kallar alla här för sekterister. Ta och gå någon annanstans då. Det finns väl ngt ställe på nätet där ni kan enas om något.

Gör som "alla andra" kör Windows Vista i era fula plåtlådor med virus, trojaner och alltings skit i burkarna. Drivrutiner i drivor, ändlösa jobb med att "pilla lite med datorn".
Minsta motståndets och IQ'ns lag.....

Jag är fanimej inte som alla andra.

Jag håller med dig.

Nej, det här inlägget tillför ingenting, jag ville bara skriva det. Hej.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-02-19 08:14

Ok, lugna ner er några hekto nu. De senaste inläggen har absolut ingenting med trådens ämne att göra.

Om det blir mer Apple vs. Microsoft-tjafs i tråden så låses den.

Tycker annars att "Apple vs. Microsoft-tjafs" är en ganska bra sammanfattning av trådens ämne?

Ursprungligen av Hagelin:

Tycker annars att "Apple vs. Microsoft-tjafs" är en ganska bra sammanfattning av trådens ämne?

Varför blir det alltid så extremt mycket sådant tjafs just på detta forum?

Visst är det ju Apple som tillverkar iPod, men en överlägsen majoritet av alla iPod-användare är ju användare av PC och Windows och som föredrar det.

Förstår inte varför du citerar mitt inlägg då jag inte kan se hur dina små insikter är relaterade till mitt påstående om att det är Ballmers MS-vs-Apple-uttalande som är trådens ämne?

Förstår dessutom inte poängen i att trolla runt i ett gäng trådar och sedan klaga på att det är mycket tjafs i forumet.

Ursprungligen av Hagelin:

Förstår inte varför du citerar mitt inlägg då jag inte kan se hur dina små insikter är relaterade till mitt påstående om att det är Ballmers MS-vs-Apple-uttalande som är trådens ämne?

Jag citerade för att jag höll med och sympatiserade med dig, inte för att jag var/är emot dig på något sätt. Synd att du tog det så fientligt på det sättet.

Ursprungligen av Hagelin:

Förstår dessutom inte poängen i att trolla runt i ett gäng trådar och sedan klaga på att det är mycket tjafs i forumet.

Uppenbarligen så verkar du dock ha något väldigt personligt emot mig.

Vad är problemet? På vilken grund anser du att jag är ett troll?

Det kan jag försäkra dig om att jag verkligen inte är.

Jag tycker att min iPod nano är den absolut bästa spelaren som finns. Detta innebär dock inte att jag är slaviskt okritisk emot vare sig iPod eller Apple i synnerhet.

Det verkar som om du/andra Apple-fan kallar alla som inte 100% ställer upp på Apple/Jobs PR-linje som "troll". Vad är poängen med det, och hur seriöst är det egentligen?

/martin

Ber om ursäkt, min trollanklagelse var orättvis och gjordes på helt felaktiga grunder. Blandade ihop mina åsikter om dina inlägg i en annan tråd med mina åsikter om någon annans prestationer. Som sagt, ber om ursäkt för det.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-23 08:20

Eftersom diskussionen helt bytt fokus låser jag tråden.

1
Bevaka tråden