Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Apple lägger ned Mac mini

Tråden skapades och har fått 162 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som vet hur minin har sålt under årens lopp? Kanske att siffrorna dalat sakta men säkert och macbooken ökar istället? Alla som förespråkar minin hörs ofta och mycket på nätet men är de (ni) tillräckligt många?

En nackdel med minin är att Apple fortfarande inte kan (vill?) erbjuda ett färdigt paket till ett vettigt pris. Det är ju inte alla som vill punga ut för en ACD samtidigt som de inte vill använda sin gamla pc:s 15" CRT.

Mac Mini-kopiorna som dök upp internationellt (bland annat här i Kina) försvann ju ganska fort från marknaden. Kanske säger det en del om den verkliga efterfrågan även på Apples mini?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 07:45

Riktigt trist. (om det stämmer...)
Kommer det dock ut en till Rev så är det ett givet köp.

Jag tror det är svårt för Apple att motivera minin just nu. Prisskillnaden mot en Macbook, med bättre processor och inbyggd skärm, tangentbord och mus är väldigt liten. Steget vidare till iMac, som är ännu vassare, är inte heller så stort, så för den som inte redan har en skärm men vill ha en ny Mac är minin inget bra val ekonomiskt.

Att sänka priset på minin och ändå göra en förtjänst kan nog bli svårt, och då skulle den komma farligt nära Apple TV och parasitera på den försäljningen. Så nog vore det inte förvånande, men tråkigt, om den försvann.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 10:09

Fan, jag som har gått och väntat på att Apple ska uppdatera Mac minin...
Borde inte vara speciellt svårt att uppgradera minins grafikkort till samma
som sitter i MacBook eller aTV för den delen och då hade det varit hockey!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 10:15

Dags för Apple att lansera en "vanlig dator". Prisklass 5000-6000 med specs som en iMac i ett vanligt (Apple-)chassi. En dator utan skärm, helt enkelt, där man själv kan byta ut komponenter, som man kunde göra i PowerMacs.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-25 10:25
Ursprungligen av xerent:

Dags för Apple att lansera en "vanlig dator". Prisklass 5000-6000 med specs som en iMac i ett vanligt (Apple-)chassi. En dator utan skärm, helt enkelt, där man själv kan byta ut komponenter, som man kunde göra i PowerMacs.

Yeah!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 12:36
Ursprungligen av xerent:

Dags för Apple att lansera en "vanlig dator". Prisklass 5000-6000 med specs som en iMac i ett vanligt (Apple-)chassi. En dator utan skärm, helt enkelt, där man själv kan byta ut komponenter, som man kunde göra i PowerMacs.

tveksamt om de vill släppa en billig dator som konkurrerar med powermacen på det viset.. eller, vad vet jag, men det känns som ett aber i vart fall.

  • Medlem
  • Gnesta
  • 2007-05-25 12:56
Ursprungligen av tronman:

tveksamt om de vill släppa en billig dator som konkurrerar med powermacen på det viset.. eller, vad vet jag, men det känns som ett aber i vart fall.

Konkurerar med Powermacen?! Hm, ganska konstigt tankesätt. Apple borde ju vara glada om en bredare grupp mäniskor intresserar sig för att köpa en Mac. Många vill ha möjlighet att välja skärm själv och då finns det helt enkelt inget vettig alternativ från Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-25 15:10
Ursprungligen av Xmel:

Konkurerar med Powermacen?! Hm, ganska konstigt tankesätt. Apple borde ju vara glada om en bredare grupp mäniskor intresserar sig för att köpa en Mac. Många vill ha möjlighet att välja skärm själv och då finns det helt enkelt inget vettig alternativ från Apple.

sidde har besvarat även detta i sitt inlägg ovan. det är ingen självklarhet att det är bra att satsa på alla segment.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 13:23
Ursprungligen av xerent:

Dags för Apple att lansera en "vanlig dator". Prisklass 5000-6000 med specs som en iMac i ett vanligt (Apple-)chassi. En dator utan skärm, helt enkelt, där man själv kan byta ut komponenter, som man kunde göra i PowerMacs.

Har vi inte önskat oss det i flera år? Hur svårt är det för Sir Jonathan och Mr Jobs att begripa det? Det kan förståss vara så att det inte ligger så mycket pengar i det? Vad sägs om en Mac modellsats? Man köper Macen i delar och bygger den. Du köper backbone och sedan är det bara s.a.s. 'plug ''n' play'. Macfolket är väl inte mindre händiga än PCnissarna?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-25 14:09

Macfeber och AppleGazette (jag ser ljuset i tunneln) =)!

6. New Mac Minis and Macbook Pros
"With the recent update of the Macbooks, the Macbook Pros are in desperate need of CPU upgrade, and the Mac Minis are due as well. I expect to see new version of both products at WWDC if not before…"

Mao skulle det inte vara slutet för Mini, endast en uppdatering.

Ursprungligen av bossep:

6. New Mac Minis and Macbook Pros
"With the recent update of the Macbooks, the Macbook Pros are in desperate need of CPU upgrade, and the Mac Minis are due as well. I expect to see new version of both products at WWDC if not before…"

Mao skulle det inte vara slutet för Mini, endast en uppdatering.

Enligt artikeln i AppleInsider skulle det väl komma en uppdatering till till minin, sen skulle det vara slut.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-05-25 14:15
Ursprungligen av bossep:

Har vi inte önskat oss det i flera år? Hur svårt är det för Sir Jonathan och Mr Jobs att begripa det? Det kan förståss vara så att det inte ligger så mycket pengar i det? Vad sägs om en Mac modellsats? Man köper Macen i delar och bygger den. Du köper backbone och sedan är det bara s.a.s. 'plug ''n' play'. Macfolket är väl inte mindre händiga än PCnissarna?

Och på vliket sätt tjänar Apple på det, förutom fler kunder?

De måste supporta fler konfigurationer, de måste få grafikkortstillverkarna att producera grafikkort som har stöd för EFI i firmwaren. De måste även skapa fler drivrutiner osv. Om folk kan köpa hårddisk från dustin, minnen från webhallen osv. och bara köpa ett logikkort samt system från Apple. Vart ska då Apple tjäna pengar?

Hur kan någon tjäna pengar på en sådan grej?

Macen har alltid varit en helheltslösning. Och på vanliga datorer i lågprissegmentet, det tror jag aldrig Apple kommer ge sig in på. Dell, HP osv. går ofta back på det segmentet. Det är en dålig marknad att ge sig in på. Inga pengar och bara massa kostnader i support och annat.

Apple vill göra pengar på hårdvara, och därför säljer de hårdvara de kan tjäna pengar på. Därför finns de i de segmenten man tjänar pengar på.

Vill du ha en billigare maskin, köp begagnat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 00:24
Ursprungligen av bossep:

Har vi inte önskat oss det i flera år? Hur svårt är det för Sir Jonathan och Mr Jobs att begripa det? Det kan förståss vara så att det inte ligger så mycket pengar i det? Vad sägs om en Mac modellsats? Man köper Macen i delar och bygger den. Du köper backbone och sedan är det bara s.a.s. 'plug ''n' play'. Macfolket är väl inte mindre händiga än PCnissarna?

En sådan dator kommer av naturliga skäl Apple aldrig någonsin att släppa. Marginalerna på datorer är rakbladstunna. I lösa delar är marginalerna ännu tunnare. Hur skulle ett sådant upplägg kunna gå ihop affärsmässigt? Och hur ska Apple hantera supporten? Ska man hjälpa folk med HPD-maskiner, hembyggen? Tror inte det va. Det är 180 grader i motsatt riktning... Apple säljer HELA PAKETET med dator, system och många program i en kartong. Det har varit Apples affärsidé sedan Apple II-tiden på 70-talet.

Ursprungligen av bossep:

Har vi inte önskat oss det i flera år? Hur svårt är det för Sir Jonathan och Mr Jobs att begripa det? Det kan förståss vara så att det inte ligger så mycket pengar i det?

Nog är dom fullt medvetna om önskemålen, det tror jag nog. Men det ska också passa in i Apples filosofi och Jobs visioner och hittills verkar det inte ha passat in. Ive skulle säkert gilla ett sådant projekt, det vore ju något helt nytt. Men Jobs har ju rätt bestämda uppfattningar. Det är dock bra att han emellanåt faktiskt kan ändra sig (som AppleTV t.ex.). Det håller hoppet uppe

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-25 10:35

Vi kör massor av mini här på jobbet så det vore himlans trist om den försvann. Alternativet att köra iMac gillar jag inte riktigt, för skärmen överlever oftast datorn - känns vettigare att bara byta ut datorn då och det funkar ju inte med iMacen. Ekonomin att köpa en mac pro för att ersätta våra gamla mini finns inte riktigt. De måste släppa en ny lågprisvariant utan skärm om de dumpar minin.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-05-25 12:41

Jag hoppas ju, som en del andra, på en mediacenter-mac. OS X med TV-funktionalitet och ett TV-kort som add-on hade varit grymt fint. Då hade jag kunnat göra mig av med den sista windows-maskinen i huset. Vista MCE suger fett - klart sämre än gamla MCE.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-25 15:22

Tycker att det är riktigt bra att Apple fasar ut Mac Mini, för någonting annat som ersättning måste ju garanterat komma. Och nya modeller är alltid intressanta!

Jag skulle faktiskt tycka det var ett smart beslut om de kom med en stationär Mac som man kunde byta ut mer grejer i, men som var betydligt billigare än Mac Pro.

Aj aj - Det här känns inte alls bra för mig som gått och väntat på en Mini med C2D att ha som mediacenter (nej, Apple TV fyller inte alls mitt behov).
Då är frågan om man ska skaffa sig en Mini nu innan de är helt borta eller om man ska vänta och hoppas det kommer något bättre... Hmm, man får väl ta och hålla sig ett par veckor och se vad de säger på WWDC..

Det surrar väldigt många olika rykten i luften just nu... xMac, ny Cube, BlueRay TV, ny Mac Mini och nu ingen mini.

Tror nog att det här bara är ett av Apples sätt att hitta den senaste reinkarnationen av Juan Gutierrez.

Det här blir spännande... när det kommer nåt officiellt dvs... tills dess e allt som vanligt:)

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 01:11

Nä, det var bara en lössläppt tanke. Vad jag önskar mig är en Mac Pro Medium Tower. Bra specar från början med utbyggnadsmöjligheter.

vi får väl hoppas att apple presenterar någonslags ersättare.

vad tror ni om en 'moduliserad' imac?

skärm, skivsnurra, högtalare och portar sitter i en 'imac-lik'-skärm, medans själva 'datorn' (inklusive hårddisk, nätagg etc) hamnar i en rimligt liten och tyst cube-historia som man kan ha på bordet eller golvet.
en fiffig 'navelsträng' (dvi/data/ström-kombo) kopplar ihop enheterna med en enda sladd.

fördelarna som jag ser det:

  • imacen kan bli tystare och inte lika 'in-your-face' när den börjar veva med fläktarna.

  • lättare att plocka ihop (lagerhålla?) en passande/säljande kombination av skärm och cpu.

  • med plats för en optisk enhet i 'cuben' (istället för två interna hårddiskar exempelvis) kan man med minimala utvecklingskostnader och logistik få en ny mini/cube/macpro-nano/cheapo-mac.

  • edit: jag glömde den mest självklara, imacens 'haka' blir ett minne blott...

nackdelen är uppenbart att imacen det inte blir någon 'riktig' AIO. (många störs enormt av dessa 'golv-klossar' odyl.)
med ives hjälp skulle nog apple kunna få fram något som alla med glädje låter stå brevid pennstället eller åtminstonde kan tänkas få blåsa runt bland dammråttorna på golvet...

Apple bör inte förändra den nuvarande formen på imacen med någon låda på golv eller skrivbord.

Det är det väl inte någon som har påstått att de ska göra?

Ursprungligen av Merovech:

Det är det väl inte någon som har påstått att de ska göra?

Nej men att den skulle förändras till en skärm och burk, då kan jag inte längre se att den skulle ha kvar namnet imac.

Nej tack till vedbodtrimmarmacen. Köp ett billigt paket från Komplett att montera själv och en KVM-switch istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 14:37

I den här branschen förändras saker blixtsnabbt. Dell levererar datorer med Linux och säljer datorer via Walmart. Början till döden?

Det är klart att det behövs en instegsmodell - det har ju t om dyra biltillverkare insett.

Apple har väl nästan alltid haft en modell som passar utbildningssektorn. Om både mini och iMac 17" försvinner, så kommer de förhoppningsvis att komma med någon ersättare som passar skolor. MacBook passar ju långt ifrån alla inom den sektorn.

Om de mot förmodan skulle överge den marknaden, så hoppas jag personligen på att de ordnar billigare instegsmodell på MacPro, även om det inte alls blir en ersättare i samma prissegment som mini eller minsta iMacen. Jag köpte min nuvarande PowerMac G4 för ca 13.000 kr. Idag kostar billigaste MacPro över 21.000 kr.

Det vore trevligt med en MacPro med (bara en) Core2Duo som instegsmodell, som hamnar på 13-15.000 kr. Problemet är väl att det skulle innebära annat moderkort än nuvarande modellerna, så Core2Duo är kanske inte så sannolikt. Och utan Core2Duo blir det dyrare minne och komponenter i övrigt…

Nä… Om det tar bort både mini och minsta iMacen så kanske det är både roligare och mer troligt att de lanserar någon helt ny linje, som kan passa i skolor och liknande. Men hur en sådan modell kan tänkas bli är det nog ingen idé att spekulera över.

Bevaka tråden