Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Därför blir iPhone aldrig en succé som iPod

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av bollman:

iPhone i volymen 10-tals miljoner, nä, skulle inte tro det. Efter 5,5 år (april i år) har Apple sålt 100 miljoner iPods, totalt, sen introduktionen i november 2001. Det är först på senaste 2 åren som försäljningen har stuckit iväg. I november 2005 rapporterades att de sålt 30 miljoner.

Apple har tydligen har enligt vissa källor http://www.forbes.com/home/feeds/afx/2006/11/14/afx3175021.html redan lagt en beställning på 12 miljoner iPhone...

Marknaden för telefoner är mycket större än den för Mp3-spelare och omsätter mycet mer pengar så att jämföra ipod och iphone är lite vanskligt.

  • Oregistrerad
  • 2007-05-26 01:26

Jag är en av dem som garanterat kommer att skaffa en. Byter till och med till vilken leverantör de må bli för att få den. Äntligen slipper man både iPod och mobil i fickan. Succé enligt mej!

Skaffar också en. Visst, många mobiler synkar mot Exchange, men ingen gör det bra. Många mobiler spelar mp3, men ingen gör det bra. Och framförallt, ingen mobil jag testat har ett genomtänkt gränssnitt som iPhone verkar ha.

Sen känns det faktiskt bra att den kommer hit ett halvår efter USA, då kanske buggarna är uträtade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-26 09:51

Det går inte att förtsäga ännu om iPhone blir en succé, men tänk så här:

Apple har enorma resurser att sätta in på en sådan här sak. Tekniskt och marknadsmässigt sett finns få begränsningar. Palm hade över 60 procent av marknaden för några år sedan. Det är den marknaden Apple vill ha, inte den för vanliga telefoner.

Det är en iPod med video, telefon, surfmaskin, kamera, och liten datorliknande sak i en enda liten apparat. Den har ett komplett system och riktiga program. Den hanterar bilder, video, kartor osv. iPhone är redan ett begrepp, långt innan den har släppts.

Det finns många som har pengar över och vill ha de senaste och tuffaste prylarna, så visst har iPhone potential.

Om folk kan lägga 30 tusen på ett hemmabiosystem och massor av pengar på annan elektronik så visst kommer det att finnas pengar över för iPhone. Många andra smarta telefoner från Nokia och Sony Ericsson, Motorola osv ligger också högt i pris, men de säljer ju.

Det som jag tycker känns sämst är batteritiden alltså.
Det är ett likadant batteri i som i iPoden, vilket inte innebär att det är dåligt, men prestandan sjunker med tiden (och ja, ganska fort också), så det där med att man kan kolla på x-antal timmar film och lyssna på musik och ringa osv tror jag inte riktigt på.
Jag skulle vilja ha ett annat batteri i.

Men de kan åas ha blivit bättre också. Men det är där mn skeptism ligger.
Och jag vill slippa ladda min telefon varannan var tredje dag.
Jobbigt att kolla på en film på tåget och sen få ladda den när man kommer fram menar jag...

Ursprungligen av Apple/iPhone:

Battery
* Up to 5 hours Talk / Video / Browsing
* Up to 16 hours Audio playback

Ursprungligen av RockyMontana:

Det som jag tycker känns sämst är batteritiden alltså.
Det är ett likadant batteri i som i iPoden, vilket inte innebär att det är dåligt, men prestandan sjunker med tiden (och ja, ganska fort också), så det där med att man kan kolla på x-antal timmar film och lyssna på musik och ringa osv tror jag inte riktigt på.
Jag skulle vilja ha ett annat batteri i.

Men de kan åas ha blivit bättre också. Men det är där mn skeptism ligger.
Och jag vill slippa ladda min telefon varannan var tredje dag.
Jobbigt att kolla på en film på tåget och sen få ladda den när man kommer fram menar jag...

N95: 4 timmar GSM, musik okänt.
W880: 6.5 timmar GSM, 18 timmar musik.

Jättekasst känns det inte jämfört med konkurrenterna, standbytiden (som vi inte vet) blir mest intressant.

jag tycker knappt det finns någon telefon idag med bra batteritid dock.
Så att jämföra med konkurrenterna spelar egentligen ingen roll...

Kom på en annan sak som oroar mig lite också.
Om man kollar på hur jävla ömtålig iPod-displayen är för att bli repig så känns det som att telefonen kommer se helt sabbad ut efter en vecka om de inte fixar det.

Jag har min iPod i medföljande syntet-etui, och den är repig som fan ändå.
Hur illa däran blir iPhonen om man bara har den löst i fickan då?
Det är frågan.
Repfritt glas vore cool!

Ursprungligen av RockyMontana:

jag tycker knappt det finns någon telefon idag med bra batteritid dock.
Så att jämföra med konkurrenterna spelar egentligen ingen roll...

Kom på en annan sak som oroar mig lite också.
Om man kollar på hur jävla ömtålig iPod-displayen är för att bli repig så känns det som att telefonen kommer se helt sabbad ut efter en vecka om de inte fixar det.

Jag har min iPod i medföljande syntet-etui, och den är repig som fan ändå.
Hur illa däran blir iPhonen om man bara har den löst i fickan då?
Det är frågan.
Repfritt glas vore cool!

Nej, men det betyder antagligen att batteritekniken idag är för dålig, och telefonchipen för strömtörstande, för att din drömtelefon ska vara möjlig utan en extra låda á la -87. Och det tvivlar jag att Apple lyckats göra något åt, tyvärr.

De har sagt att de lagt ner väldigt mycket energi på att få displayen reptålig, men vad det innebär i verkligheten återstår att se.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-26 17:11

Någon form av härdat glas på displayen kan nog väntas, men "tryckskärm" är nog den svaga länken...och samtidigt ett måste för att iPhone ska vara just en iPhone.

Tryckskärmar slaggar igen och slits snabbt. Kolla in en Sony DV-kamera med tryckskärm som har ett par år på nacken. Det är inte vackert.

Trlogtvis måste man ta hand om sin iPhone med en varsamhet som inte är vanlig när det gäller mobiltelefoner. Kanske kommer mobitelefonhölstret tillbaka :-D. Att ha den löst i fickor och väskor går bort.

Detta - iPhones fragila design (som jag förväntar mig) - är den enda baksidan av detta sköna mynt. Och det är en betydande baksida i min värld. En sann luffare bör kanske inte alls skaffa en iPhone. Man kanske måste vara en stadsyuppie med rena händer och manikyr för att den ska hålla längre tid.

Haha, I hear you! I hear you!
frågan är hur bra den pallar med ett par blå-kläderbyxor med fickorna fyllda med jord och frön, haha...
Det blir nog ett sånt där syntetiskt skinnetui som inte släpper in en uns med skit eller något spray som gör att den inte repas, fanns väl sådant till iPodsen va?
har för mig jag sett något om det dära...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-05-26 17:32

Angående mobiloperatörer och vilka som iPhone kommer att vara låst till. En snubbe från Telenor ringde upp mig och vill att jag skulle förlänga mitt abonnemang hos dem och jag sa "Ok, om du fixar en iPhone åt mig". Sedan kom det en massa dravel om att iPhone inte kommer att ha 3G å det ena med det andra. Men till slut kom han fram till att jag kunde förhandsboka en av Telenor. Innan vi avslutade samtalet tillade han att alla operatörer troligtvis kommer att sälja iPhone.

förhandsbokade du den?
Berätta mer om det där.

Läste någon tråd om förhandsbokningserbjudande från företag, men att det verkar vara bull för det mesta?
Men berätta gärna mer

Kanske har sin plats i en egen tråd?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-05-26 18:17

Tro mig: Snubbar från telebolag som kränger abbonemang vet absolut ingenting :-D. Nada. Zero. Zip.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-05-26 18:20

Det var inte mer än vad jag skrev här ovan. Jo, han frågade en kolega om det gick att förhandsboka fler iPhone och han svarade då tydligen ja. Jag har bokat en för ca en månad sedan men har ännu ej fått något bekräftat.

Fick du inga prisuppgifter?
Bokade du den utan att veta vad den kostar?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-05-26 21:33

Nej inga priser. För så förlängde de alltid abonnemanget med två år och brukade då skicka med telefonen "på köpet" så att säga. Men som sagt, inget bekräftat ännu.

Verkar läskigt att göra ett sånt köp?

Skillnaden mot iPod borde vara att nu finns det ett knippe konkurrenter (rädda konkurrenter?) som säkert tycker det är läge att sprida grus i Apple-maskineriet så gott det går. Ingen av dem lär vara pigga på att fajtas med Apple produkt mot produkt.
Vi vet ju inte säkert hur iPhone kommer se ut eller vilka funktioner/pris/avtal den kommer att erbjuda. Jag förväntar mig ett par överaskningar vid lanseringen, i storleksordningen "en macbook på köpet" eller gratis nät/P2P-samtal likt Joost, utan att använda teleantennerna

Det tror inte jag...
jag tror Jobs o co är ganska säkra på att sälja oavsett.
Apple är ju mer än bara ett företag, det är ju lite av ett koncept, då behöver man ofta in pyssla med sådant där.
Sen är det snarare upp till återförsäljarna att deala med resten eftersom den kommer vara operatörsbunden.

Vi får dock komma ihåg att telefonen ännu inte är släppt. Vi vet heller inte alla specifikationer. Varför tror ni protokollet från certifieringen hålls hemligt? Jag tror att mycket kan hända, framförallt för företagskunder, men jag skule heller inte bli förvånad om de kapade priset lite. Tänk er själva, vid keynoten på MW var han ju bara tvungen att säga ett pris, även om han kanske inte riktigt visste var det skulle hamna. Tänk om han sedan hade varit tvungen att höja det, det hade inte varit bra, nu kanske han istället kan sänka priset och få fler sympatier.

Glenn Lurie på AT&T har blivit intervjuad om iPhone och säger såhär:

I think when people get their hands on it and really experience it — the touch screen is phenomenal, this touch screen is like nothing you've ever used — to experience that, the skepticism, I think, around some of those things will go away.

Han säger också att there are just so many things here that the price will not be an issue (min markering).

Som den enda som får sälja iPhone så talar han förstås i egen sak, men den hindrar inte att han inte tror på vad han säger.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-29 13:13

Hmm, jag sitter ju nu nere i Telenors lokaler, kanske skulle snoka runt lite

Bevaka tråden