Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Keynotifiera Powerpoint?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-21 23:22

Har fått ett litet uppdrag av en organisation att göra en snygg presentation som de kan ha med sig när de åker runt och presenterar sig. Då tänkte jag givetvis Keynote! Med det är det lätt att få gratispoäng i majoritetsPCvärlden. MEN så kom jag på att de vill ju återanvända presentationen sedan och de använder ju såklart PC. Dvs, jag kan inte göra presentationen på OS X och Keynote eftersom överföringen till Powerpoint är ju inte snygg. Och jag kan ju inte göra den i Keynote och spara den som Quicktime-film eftersom då förstörs återanvändbarheten. Tips?!

Hur ska jag göra en SNYGG återanvändbar presentation i OS X körbar på Windows?
Porta Keynote till Vista??

Använd PPT.

Läs PPTs manual/hjälp.

Kör snygga maciga bakgrunder. Office 2004 är ju snyggare än Office 2003 för PC, men en egen bild är kanske ännu bättre. Kolla exempelvis http://interfacelift.com/ där det kanske också finns ikoner och annat som kan användas till knappar etc.

Använd inga övergångseffekter. Inga. Det blir trevligast för tittaren på så sätt. I synnerhet när det gäller lite äldre versioner av PC-Office som inte har mjuka övertpningar etc. Låt aldrig bilder flyga in och ut. "Bullet text" kan med fördel bara klickas fram direkt, inte svischa in från höger och vänster. Undvik bilder med transparens samt animeringar (som kan uppträda olika på olika plattformar och programversioner),

Använd Microsofts standardtypsnitt (Arial, Verdana, Impact, Times etc). Välj väl och jobba lite med storlekar, färger och placeringar (jo, jag vet - PPT är ganska jobbig att layouta i...) så kan man få det att se hyfsat stiligt ut. Typsnitten i sig är ju inte dåliga, bara uttjatade.

Generellt (gäller även Keynote) "ska" man ju inte ha mer än 6 ord per bild för att inte publiken skall tappa koncentrationen och börja läsa "romanen" som presenteras på skärmen. Allt som presentatören säger behöver inte stå på skärmen.

Inspireras av denna keynote: som finns i två versioner: http://www.identity20.com/media/OSCON2005/ och http://www.identity20.com/media/ETECH_2006/

(Finns mer i denna tråd: http://www.99mac.se/apple-programvara/86273-bra-exempel-pa-keynote-anvaendning.html)

Dessutom: Om man nu är tvungen att jobba i PPT får man inte glömma denna elaka buggen som kan radera ditt dokument. Poff! Putz weg! Mei you! Gone! Har inte sett dokumenterat att buggen skall vara borta ens med senaste uppdateringen. Det hjälper inte att spara ofta då hela dokumentfilen blir fullständigt borta från hårddisken om PPT kraschar. Det sker inte varje gång men risken finns.

Läs trådarna du får i denna sökning: http://www.99.se/search.php?searchid=3010145

Lösningen heter alltså Spara som, inte bara spara. Välj nytt namn varje gång och spara (som) ofta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 07:46
Ursprungligen av johan_tanying:

Läs trådarna du får i denna sökning: http://www.99.se/search.php?searchid=3010145

Nej, det fungerar inte att länka till ett unik söknings-ID. Vad var det egentligen som du ville länka till? Berätta!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2007-05-22 07:36

Eftersom det är betydligt lättare att layouta i Keynote så skulle jag använt det, och sedan putsat till den i Powerpoint för att passa kundens plattform.

Några saker till att tänka på vid layoutarbetet:
• Använd mörka, enfärgade bakgrunder. De är lättare för en projektor att visa tydligt.
• Använd ljusa, feta, stora bokstäver till de (som nämnts ovan) få ord på varje bild du visar. Detta ökar kontrasten mot den mörka bakgrunden och gör det enkelt att läsa.
• Big no-no för allt för mycket klickande. Ha så få bilder som möjligt. Undvik i det längsta "builds", alltså bilder som byggs upp av ord/foton/illustrationer vid klick. Presentatören kommer att komma av sig om man måste klicka hela tiden.
• Undvik punktlistor. De är all annat än snygga, och du får en klart bättre effekt med rubrik+underrubriker som är centrerade.
• Lägg inte in foton eller illustrationer som inte tillför presentationen något (alltså bara för att det är kul eller att fylla ut). Det tar fokus från innehållet och budskapet.

Och slutligen och viktigast:
• Läs på om klassisk retorik innan du börjar. Planera innehållet retoriskt och inte kronologiskt. En enkel modell jag använder är;
- Kort inledning (några meningar bara, för att väcka intresse)
- Sakframställan (ren fakta)
- Bevisning (här försvarar du tesen du driver)
- Motbevisning (här slår du hål på ev. motargument som kan finnas mot din bevisning)
- Manande avslutning (här sätter du ord på den tes du drivit genom föredraget)

Tänk också på att ha etos (framstå engagerande), patos (visa att du tror på dina argument) och logos (ha övertygande, logiska resonemang) i dina argument.

Träna också kunden på framförandet genom att repetera med och utan publik, med och utan mikrofon. Att föra sig framför auditoriet är en stor del i etos.

Lycka till.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-05-22 18:40
Ursprungligen av Kalle W:

Och slutligen och viktigast:
• Läs på om klassisk retorik innan du börjar. Planera innehållet retoriskt och inte kronologiskt. En enkel modell jag använder är;
- Kort inledning (några meningar bara, för att väcka intresse)
- Sakframställan (ren fakta)
- Bevisning (här försvarar du tesen du driver)
- Motbevisning (här slår du hål på ev. motargument som kan finnas mot din bevisning)
- Manande avslutning (här sätter du ord på den tes du drivit genom föredraget)

Tänk också på att ha etos (framstå engagerande), patos (visa att du tror på dina argument) och logos (ha övertygande, logiska resonemang) i dina argument.

Träna också kunden på framförandet genom att repetera med och utan publik, med och utan mikrofon. Att föra sig framför auditoriet är en stor del i etos.

Amen. Till 100%. Och några % till.

Och låt mig citera 99.se:are Merovech. Och googla på "zen of presentation" så hittar du den och en massa andra. Jag avslutar med denna.

Senast redigerat 2007-05-22 18:50

En annan fördel med att aldrig använda "builds" är att presentationen lätt kan skrivas ut till PDF eller på papper om så önskas. Med bilder i lager på lager ovanpå varandra låter detta icke sig göras.

Dick i OSCON-keynoten ovan klickar så in i h-e. Men så är det hans eget material och väl inövat. En mer generell presentation som skall användas av många olika personer kan självklart inte utformas på detta sätt. Men om det är för eget bruk är det mycket effektivt och imponerande att åtminstone tillämpa tekniken för presentationen av sig själv/ämnet i början = rivstart på föredraget som alla sedan kommer ihåg.

Helt rätt med ljus text mot mörk botten. I samma mening kan man också framhålla undvikandet av ljusa bilder med små fina detaljer i olika ljua nyanser. Det är nämligen så att förvånansvärt många har ställt in projektorn så att ljusstyrka och kontrast står på max = alla ljusa detaljer på ljus botten etc försvinner... Och att ändra på projektorns grundinställningar 5 min innan föredraget kan vara lite knivigt. Ofta behövs en fjärrkontroll som ligger inlåst hos någon vaktmästare som gått för dagen. Då är det bara att gill läget.

Lite varning för att göra grundjobbet i Keynote innan överföring till PPT (förutom de ovan nämnda övergångsproblemen) är man bör antingen undvika eller noga kontrollera bilder med transparens.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 09:40

Hur braa/dåligt är det att göra en presentation i Keynote och sedan exportera den som interaktiv QT-film till kund? Och sedan leverera mallarna i vanligt PPT-format?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-05-26 10:03

Jag kör med övergångseffekter och builds i alla mina presentationer. Klart man ska utnyttja alla coola möjligheter i Keynote! Man behöver dock inte överdriva.

Det går mycket bättre att använda effekter i Keynote än i PPT eftersom de är så mycket snyggare. Men man skall självklart inte överdriva. Använd en enstaka kubeffekt e.d. när du vill få lite "ooh"-respons från publiken som är van vid en standard-PPT med snurrande, hackiga och/eller blockiga övergångar en masse.

Problemet för trådskaparen är ju att dessa coolheter inte fäljer med vid export till PPT.

1
Bevaka tråden