Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 247 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 01:16

Vad avses med den rubriken?

Förresten:
Det är inte befogat att hacka på fjortisar som chattar och SMSar, eller folk som skriver lite ledigt sisådära på ett forum på internet, om man säger, dåra. Däremot är det definitivt befogat att kritisera s k journalister och rubriksättare, som ju ska föreställa proffs på området språkhantering.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-05-24 01:19

Mondo: Mer riskfyllt att föda barn efter 40, som om det vore något nytt. Men jag tycker det var enormt kul att höra att man kan råka föda barn hux flux efter 40 års ålder. Gäller det både kvinnor och män? När kan det hända?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 02:47

Riktigt skrämmande, ska begå självmord så fort jag fyller 40.. Harakiri... hai!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 20:07

Jag ÄR "dagens ungdom". När jag skriver om hur dålig svenskundervisningen är och hur dåliga de flesta ungdomer är på svenska, är det ingen obefogad gissning. Jag talar inte om "de där" ungdomarna och "den där" undervisningen på ett trångsynt och okunnigt sätt. Nej, det är en erfarenhet ifrån mitt egna liv och min egna omgivning just nu.
Jag känner bara en enda person i min egen ålder som inte särskriver ofta.

Dessutom vill jag återigen poängtera det som jag sa i mitt förra inlägg:
Man behöver inte sänka sin nivå när man inte orkar. Det är onödigt att behöva växla mellan helt olika skrivsätt beroende på om man chattar eller skriver en uppsats. Om man vänjer sig vid att alltid skriva korrekt, behöver man aldrig någonsin tänka efter eller vara extra noggrann för att kunna göra det. Det blir mycket lättare för en själv i längden och man slipper göra konstiga fel såsom särskrivningar. Vad är det för fel på att kunna skriva korrekt? Man måste inte vara "fascist" för att göra det – det är en allmänt värdefull färdighet, precis som att ha starka muskler, vilket alltid kan komma väl tillhands.

Som sagt: Vi som skriver korrekt korrekturläser inte våra inlägg noggrant - det orkar inte vi heller (inte jag i alla fall).
Man måste inte satsa massa tid och ork på att skriva korrekt. Man måste inte vara språkfascist. Det räcker med att man vänjer sig av med att skriva "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash", bara för att någon högre språknivå inte krävs där man skriver för tillfället. Skriv i stället alltid som man ska (ungefär i alla fall). Då kommer det automatiskt sen och man uppfattas som mer seriös - både där det inte spelar någon roll och där det faktiskt gör det.

Inte bara uppfattas man som mer seriös – man får det lättare att kommunicera med folk också. Javisst, man förstår visserligen oftast vad som skrivs även om det inte är korrekt, men kommunikationen försämras faktiskt. Språket har regler för att alla olika typer av människor ska kunna kommunicera problemfritt och ju mer man bryter mot språkreglerna, desto mer begränsar man sin kommunikation med vissa människor. Folk av andra generationer, andra geografiska platser, andra intressegrupper, etc.
Nu har jag visserligen vandrat långt från det ursprungliga ämnet - särskrivningar på internetforumet - men jag är så trött på att så många tycker att korrekt språk är totalt oväsentligt och att man alltid blir avfärdad som fascist, perfektionist, besserwisser, "polis", etc. när man tar upp detta.

Gör det lätt för er själva - skriv korrekt.

Ursprungligen av Rajje:

(en massa text)

Jag håller helt och hållet med Rajje.

  • Medlem
  • 2007-05-24 22:15

Från och med nu är du min nya kompis Kan inte annat än instämma. Varför krångla till saker och nästan tvingas till ursäkt för att man besitter en förmåga. Jag vet flera personer som blivit rättade av sina föräldrar sen barnsben och det är just dessa personer som idag har det bästa ordförrådet.

Språket är vårt främsta vapen, eller verktyg om man så vill...

Ursprungligen av Rajje:

Jag ÄR "dagens ungdom". När jag skriver om hur dålig svenskundervisningen är och hur dåliga de flesta ungdomer är på svenska, är det ingen obefogad gissning. Jag talar inte om "de där" ungdomarna och "den där" undervisningen på ett trångsynt och okunnigt sätt. Nej, det är en erfarenhet ifrån mitt egna liv och min egna omgivning just nu.
Jag känner bara en enda person i min egen ålder som inte särskriver ofta.

Dessutom vill jag återigen poängtera det som jag sa i mitt förra inlägg:
Man behöver inte sänka sin nivå när man inte orkar. Det är onödigt att behöva växla mellan helt olika skrivsätt beroende på om man chattar eller skriver en uppsats. Om man vänjer sig vid att alltid skriva korrekt, behöver man aldrig någonsin tänka efter eller vara extra noggrann för att kunna göra det. Det blir mycket lättare för en själv i längden och man slipper göra konstiga fel såsom särskrivningar. Vad är det för fel på att kunna skriva korrekt? Man måste inte vara "fascist" för att göra det – det är en allmänt värdefull färdighet, precis som att ha starka muskler, vilket alltid kan komma väl tillhands.

Som sagt: Vi som skriver korrekt korrekturläser inte våra inlägg noggrant - det orkar inte vi heller (inte jag i alla fall).
Man måste inte satsa massa tid och ork på att skriva korrekt. Man måste inte vara språkfascist. Det räcker med att man vänjer sig av med att skriva "d e juh ql å va hemma å kolla tv när mane ledi å har cash", bara för att någon högre språknivå inte krävs där man skriver för tillfället. Skriv i stället alltid som man ska (ungefär i alla fall). Då kommer det automatiskt sen och man uppfattas som mer seriös - både där det inte spelar någon roll och där det faktiskt gör det.

Inte bara uppfattas man som mer seriös – man får det lättare att kommunicera med folk också. Javisst, man förstår visserligen oftast vad som skrivs även om det inte är korrekt, men kommunikationen försämras faktiskt. Språket har regler för att alla olika typer av människor ska kunna kommunicera problemfritt och ju mer man bryter mot språkreglerna, desto mer begränsar man sin kommunikation med vissa människor. Folk av andra generationer, andra geografiska platser, andra intressegrupper, etc.
Nu har jag visserligen vandrat långt från det ursprungliga ämnet - särskrivningar på internetforumet - men jag är så trött på att så många tycker att korrekt språk är totalt oväsentligt och att man alltid blir avfärdad som fascist, perfektionist, besserwisser, "polis", etc. när man tar upp detta.

Gör det lätt för er själva - skriv korrekt.

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-05-24 21:24

Kunde inte sagt det bättre själv.

Det som en del har hakat upp sig på är huruvida det ändå går att förstå vad som menas i inläggen, men som andra redan påpekat så stör det läsflödet. Det tar helt enkelt längre tid att läsa inlägg som inte är "ordentligt" skrivna, och är de riktigt dåliga så orkar jag helt enkelt inte läsa det alls.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-24 22:25

"If the pen is mightier than the sword, then the keyboard is a friggin' lightsaber!" sägs det i våra kretsar... Men jag kan inte annat än att hålla med Rajje, vi är nog många som delar din åsikt.

Men tyvärr inte tillräckligt många.

Jag är en sådan liten parvel som alltid blivit tillrättavisad av min mor. Har kanske inte alltid uppskattat det, men är väldigt glad över det nu. Tack, mamma.

Senast redigerat 2007-05-24 23:01
  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-24 22:47

*Sätter sig ner och väntar på att tråden ska bli en tävling i vem som kan skriva bäst svenska ;-)*

Är väl bara att skriva som man vill. Sen får man acceptera att läsaren kommer att tolka stavning och meningsbyggnad. Jag vet att jag tolkar en text skriven med många stavfel och felaktigheter olika beroende på vem den är skriven av samt vad den handlar om. Skriv en grammatiskt perfekt text som framställer komplett idiotiska idéer, så kommer jag ändå att se dig som en idiot. Framställ dina fantastiska idéer med slarvigt skriven svenska så kommer jag att ha lite svårare att läsa den, men så länge som jag kan förstå vad du menar och inse att det är smarta saker du skriver om så kommer jag uppfatta dig som en intelligent person.

Vissa har dyslexi, det gör dem inte dummare. Vissa är dumma, men döljer det välformulerat. Vissa är helt vanliga personer, och bryr sig inte så mycket.

Vem har fel? Alla.

På tal om språk kan nog det mest humoristiska som finns vara att se engelskspråkiga filmer och i sitt huvud byta ut ordet "peace" mot "peas". "We will bring peas and order to this land". "All I want is some peas and quiet". "I want a world of peas".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-24 23:25

Snarare från http://www.avigsidan.com/
(Jag känner f ö Avigmästaren själv!)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-05-29 11:30

jag måste bara säga att jag tycker språket på 99 håller klart högre klass än om man kollar på exempelvis valfritt mmorpg/WoW/gamerforum som har de mest fruktansvärda språk man kan stöta på.

Jag är själv förtjust i bra svenska (och ett bra språkbruk överhuvudtaget) men tycker också det finns en charm i att kunna "höra hur någon talar" genom det lästa ordet.. eller folk som hittar en skriven stil som bryter mot normerna och gör det hela intressant.

Jag fick en tankeställare efter att ha träffat flera personer som blivit påhoppade av "språkpoliser" i mail eller forum, och detta fick dem att tappa lusten att uttrycka sig.

Jag har stor respekt för arbetet med att moderera forum, och är själv inte säker att jag skulle göra det bra. Men jag skulle som moderator i mitt eget forum faktiskt inte tolerera rättstavningspoliser, då jag inte tycker det är värt risken att det trycker ned folk.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-29 12:22

Ja, det är väl rätt uttömt detta ämne, men jag tycker ändå att man kan påpeka att man kan skilja på olika typer av skrivet språk.
Ju snabbare kommunikationsformen, desto "slarvigare" språk. Det skulle aldrig komma mig för att försöka skriva helt korrekt i ett SMS. Man har 160 tecken att leka med och det gäller ju att få fram så mycket som möjligt och konstiga förkortningar är ju legio.
Man kan ju fortsätta på linjen:
Talspråk->SMS->Chat->e-post, forumspråk->webbsidor->brev->nyheter->skönlitteratur->officella dokument (inkl univ. arbeten)->prosa och lyrik

Ja, det var ju en snabb tanke i vilken ordning, men jag tror ni förstår principen. Ju längre till höger man kommer desto högre krav ställer man på språket.
Att man slarvar i ett SMS eller i en chat har ju ingen som helst betydelse i mina ögon, det gäller ju att snabbt meddela sig, oftast också i väldigt vardagliga ämnen som inte kräver samma eftertanke i sin språkliga dräkt.

Ursprungligen av bollman:

Ja, det är väl rätt uttömt detta ämne, men jag tycker ändå att man kan påpeka att man kan skilja på olika typer av skrivet språk.
Ju snabbare kommunikationsformen, desto "slarvigare" språk. Det skulle aldrig komma mig för att försöka skriva helt korrekt i ett SMS. Man har 160 tecken att leka med och det gäller ju att få fram så mycket som möjligt och konstiga förkortningar är ju legio.
Man kan ju fortsätta på linjen:
Talspråk->SMS->Chat->e-post, forumspråk->webbsidor->brev->nyheter->skönlitteratur->officella dokument (inkl univ. arbeten)->prosa och lyrik

Ja, det var ju en snabb tanke i vilken ordning, men jag tror ni förstår principen. Ju längre till höger man kommer desto högre krav ställer man på språket.
Att man slarvar i ett SMS eller i en chat har ju ingen som helst betydelse i mina ögon, det gäller ju att snabbt meddela sig, oftast också i väldigt vardagliga ämnen som inte kräver samma eftertanke i sin språkliga dräkt.

1) Isåfall tycker jag att du ska lära dig att koppla av. Vem fan har tokbråttom när man skriver ett forumsinlägg? Inte jag iallafall (dock använder jag alltid förkortningar som iaf, isf osv). Och dessutom, hur mycket snabbare går det att skriva det istället för d, är istället för e osv?

När jag skriver SMS så skriver jag rätt först, och när det går över i flera SMS så går jag tillbaks och kortar av. Men återigen, jag har inte bråttom.

Och din kurva skulle jag vilja påstå att den är rätt sliten och något som yngre tonåren använder för att försvara sitt eget felskrivande när de spelar Kaaaauntörstraaaaajk.
Ett vårdat språk GER faktiskt en helt annan bild av personen ifråga.
Sen kan man väl ge fan i en del småfel (som ovan nämda).

Annars håller jag med om att det faktiskt ligger i den som skrivers intresse att skriva så att andra kan läsa och förstå.

Men det jag stör mig mest på är när kidsen tar gamla hederliga förkortningar och ger dem helt nya innebörder (exempelvis så kommer alltid FTW betyda Fuck The World och inget jävla for the win!).

Ursprungligen av RockyMontana:

1) Isåfall tycker jag att du ska lära dig att koppla av. Vem fan har tokbråttom när man skriver ett forumsinlägg? Inte jag iallafall (dock använder jag alltid förkortningar som iaf, isf osv). Och dessutom, hur mycket snabbare går det att skriva det istället för d, är istället för e osv?

När jag skriver SMS så skriver jag rätt först, och när det går över i flera SMS så går jag tillbaks och kortar av. Men återigen, jag har inte bråttom.

Och din kurva skulle jag vilja påstå att den är rätt sliten och något som yngre tonåren använder för att försvara sitt eget felskrivande när de spelar Kaaaauntörstraaaaajk.
Ett vårdat språk GER faktiskt en helt annan bild av personen ifråga.
Sen kan man väl ge fan i en del småfel (som ovan nämda).

Annars håller jag med om att det faktiskt ligger i den som skrivers intresse att skriva så att andra kan läsa och förstå.

Men det jag stör mig mest på är när kidsen tar gamla hederliga förkortningar och ger dem helt nya innebörder (exempelvis så kommer alltid FTW betyda Fuck The World och inget jävla for the win!).

Jag håller med om i princip allt i ditt inlägg, men jag var allt för lat för att skriva det själv. Bra att någon orkade, iallafall.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-05-30 00:38
Ursprungligen av RockyMontana:

Men det jag stör mig mest på är när kidsen tar gamla hederliga förkortningar och ger dem helt nya innebörder (exempelvis så kommer alltid FTW betyda Fuck The World och inget jävla for the win!).

Ähhh... for teh w1n!

Ursprungligen av RockyMontana:

1) Och din kurva skulle jag vilja påstå att den är rätt sliten och något som yngre tonåren använder för att försvara sitt eget felskrivande när de spelar Kaaaauntörstraaaaajk.

"Försvara sitt felskrivande"?

(1) Olika kontexter har olika konventioner, vilket innebär att vad som är fel i ett sammanhang kan vara rätt i ett annat. Att det är så är inget man behöver gilla, men att kalla det "felskrivande" är bara tramsigt.

(2) "Försvara"..? Folk är helt fria att skriva som de vill, det är inget som man behöver försvara, eller ens motivera om man inte vill det.

Kan inte låta bli!
Ett tvättäkta exempel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-05-29 23:12

Folk bedömer en lika mycket efter hur man talar och skriver som i enlighet med vilka skor man har på sig (jo, bland det första folk tittar på är skorna). Det är inte snobberi, det är bara en naturlig, om än antagligen kulturellt betingad, reaktion.

Ursprungligen av Mondo:

Folk bedömer en lika mycket efter hur man talar och skriver som i enlighet med vilka skor man har på sig (jo, bland det första folk tittar på är skorna). Det är inte snobberi, det är bara en naturlig, om än antagligen kulturellt betingad, reaktion.

Det där med skor har jag aldrig tänkt på, men nu när du säger det så kom jag på att jag ofta tittar efter vad folk har för skor. Trodde så sent som häromdagen att jag kanske hade någon hems fetish eller liknande.

Jag hade jättesvårt för gramatiken i skolan, det lider jag av idag när jag vill lära mig andra språk.
Vad vill jag säga med det här då? vet faktiskt inte...

Språket berör oss alla och det skrivna ordet är en stor maktfaktor.
Så skriver man slarvigt så kan man betrakts som en pajjas.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-30 01:16

Ja du, pajaser och grammatik..

Ja du ser! kan ju inte!
Pajaser var jag osäker på men två M tror jag att jag lärde mig något om att det bara fick användas mellan två vokaler och aldrig i slutet av ett ord om det inte var damm, lamm och ramm?

Ja ÄR en pajas!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-05-30 08:36

Så kul! Mitt inlägg tolkades precis tväremot min mening!
Min poäng var ju att ju snabbare kommunikationsformen är, desto mindre vikt behöver läggas vid det språkligt korrekta. Därmed inte sagt att man kan strunta i alla konventioner bara för man har bråttom. Du har uppenbarligen gott om tid, men jag undrar hur kul det är att tala med dig. Även om jag är rätt bra på språk så ramlar det en hel del grammatiska grodor ur min mun när jag talar. Likaså går det med största säkerhet att hitta felaktigheter i detta inlägg, skrivet direkt hur huvudet utan någon större grammatisk eftertanke. Detta till trots tror jag inte att människor har så stora problem att förstå vad jag menar när jag talar och skriver på forum (även om det uppenbarligen blev fel i förra inlägget )
Skulle jag däremot överlämna detta alster till en handledare på universitetet för en granskning inför en tentamina så skulle jag nog lägga längre tid på att kontrollera vad jag har skrivit.

  • Medlem
  • 2007-05-30 19:35

Jag reagerade på något du skrev här. -"Mitt inlägg tolkades precis tvärtemot min mening!" Oftast är det inte en tolkningsfråga när något jag skriver missuppfattas, utan snarare så att jag inte varit tillräckligt tydlig i det jag skriver.

Sen kan jag inte låta bli att hugga på det sista du skrev. "...universitetet för en granskning inför en tentamina..." Tentamina är pluralformen av tentamen och kan sålunda inte benämnas "en". Menade inte att vara jävlig, men jag är född språkpolis

Ursprungligen av bollman:

Så kul! Mitt inlägg tolkades precis tväremot min mening!
Min poäng var ju att ju snabbare kommunikationsformen är, desto mindre vikt behöver läggas vid det språkligt korrekta. Därmed inte sagt att man kan strunta i alla konventioner bara för man har bråttom. Du har uppenbarligen gott om tid, men jag undrar hur kul det är att tala med dig. Även om jag är rätt bra på språk så ramlar det en hel del grammatiska grodor ur min mun när jag talar. Likaså går det med största säkerhet att hitta felaktigheter i detta inlägg, skrivet direkt hur huvudet utan någon större grammatisk eftertanke. Detta till trots tror jag inte att människor har så stora problem att förstå vad jag menar när jag talar och skriver på forum (även om det uppenbarligen blev fel i förra inlägget )
Skulle jag däremot överlämna detta alster till en handledare på universitetet för en granskning inför en tentamina så skulle jag nog lägga längre tid på att kontrollera vad jag har skrivit.

Jag tcyker det är vlidgät snpändae hur mkycet man fåtsörr av braa smanmahgenat. Så lnäge bara den fströa och stisa bveokstan är krkoret så fnaukar nstäan vlkein savtnig som hslet!

  • Medlem
  • 2007-05-30 19:16
Ursprungligen av Valfrid:

Jag tcyker det är vlidgät snpändae hur mkycet man fåtsörr av braa smanmahgenat. Så lnäge bara den fströa och stisa bveokstan är krkoret så fnaukar nstäan vlkein savtnig som hslet!

Kul exempel! En text med dålig meningsbyggnad och kommatering, särskrivningar och felaktig användning av små och stora bokstäver stör min läsrytm mycket mer än dina välformulerade meningar trots de våldsamt felstavade orden.

Efter vad du berättat, måste säga att jag är imponerad över hur enormt snabbt du lärt dig svenska Boris.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-05-30 21:37

Det är dom flesta fortfarande.. so you ain't alone.

Man tackar och bockar för uppskattningen i alla fall.

Bevaka tråden