Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eftersnack: Live rapport från WWDC

Tråden skapades och har fått 321 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 12:21

Inte ett pip om iLife'07. Min slutsats är att det inte blir integrerat i Leopard. Med tanke på att de inte sades något alls om programmet, kommer det alls? ZFS, kommer det eller inte? Är 64-bitar något som berör mig som kör G4 DA? Förbättringarna i Leopard, kan jag ta del av det 'götta' eller blir 10.4.10 den sista vettiga versionen för min gamla burk?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 13:38
Ursprungligen av bossep:

Inte ett pip om iLife'07. Min slutsats är att det inte blir integrerat i Leopard. Med tanke på att de inte sades något alls om programmet, kommer det alls? ZFS, kommer det eller inte? Är 64-bitar något som berör mig som kör G4 DA? Förbättringarna i Leopard, kan jag ta del av det 'götta' eller blir 10.4.10 den sista vettiga versionen för min gamla burk?

64bitsstöd har du ju ingen som helst användning av, men antagligen kan du ju installera Leopard på din G4a, även om jag tyckte snacket om 64bit lät konstigt, men jag tror det bara var sättet han sade det på som var lite knep, inte det han menade.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-12 12:26

Lite lustigt, kollade just en mer högupplöst version av keynoten (http://stream.qtv.apple.com/events/jun/d7625zs/m_99427722_650_ref.mov) och där ser man adressfältet i Safari: http://dir.nice.try/directorysear...

Var det inte mest av allt en tråkig repris av tidigare grejer?

Okej för att vissa saker väl var fina, exempelvis no-ip-tjänsten för .Mac, men känslan av att något inte riktigt står helt rätt till där borta på torpet finns ändå kvar och är oroväckande stor.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 13:23
Ursprungligen av Merovech:

Var det inte mest av allt en tråkig repris av tidigare grejer?

Okej för att vissa saker väl var fina, exempelvis no-ip-tjänsten för .Mac, men känslan av att något inte riktigt står helt rätt till där borta på torpet finns ändå kvar och är oroväckande stor.

Du är inte ensam om den känslan "något inte riktigt står helt rätt till där borta på torpet finns ändå kvar". Det var mycket snack vid MacWorld i januari om att mycket nytt skulle komma. Det sa Steve efter att ha presenterat iPhone. AppleTV, mnjae!:tveksam:

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-06-12 12:36

Att ZFS inte presenterades är inte så himla konstigt tycker jag. Det är ju trots allt en sak som rätt få bryr sig om åtminstone i Steves uppfattning, och då han även nämde "300+ new features" är ZFS säkert en av dessa.

Ursprungligen av boris91:

Att ZFS inte presenterades är inte så himla konstigt tycker jag. Det är ju trots allt en sak som rätt få bryr sig om åtminstone i Steves uppfattning, och då han även nämde "300+ new features" är ZFS säkert en av dessa.

Ja, självklart är det inte någon som förväntar sig (möjligen med undantag av anställda på SUN) att Steven ska stå och säga något i stil med

"And also we have ZFS working like and as you all know ZFS uses a copy-on-write, transactional object model. All block pointers within the filesystem contain a 256-bit checksum of the target block which is verified when the block is read. Blocks containing active data are never overwritten in place; instead, a new block is allocated, modified data is written to it, and then any metadata blocks referencing it are similarly read, reallocated, and written. To reduce the overhead of this process, multiple updates are grouped into transaction groups, and an intent log is used when synchronous write semantics are required."

Däremot kunde han kanske ha sagt i avsnittet om TimeMachine

"And we have this great new filesystem, that makes it super-easy to add storage for your back-ups. No more copying to certian diskdrives. You just plug a in a new disk and you automagically have more room everywhere.

Like a pool that you just add more water to…"

Eller dylikt...

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-12 12:56

Kanske inget ZFS heller.

Finns uppenbarligen fler som är besvikna:
http://finance.yahoo.com/q?s=Aapl

Edit: Som svar på kommentaren nedan:
Jag menar naturligtvis inte att den dök pga avsaknaden av ZFS, jag menar att den dök pga trist keynote/dåligt med framtida features i OS X i största allmänhet.

Senast redigerat 2007-06-12 13:41

Beror nog inte direkt på ZFS

Är det så att dagens system med menyer och mus har nått en punkt där det är svårt att skapa en "wow" känsla utan att förlora användarvänligheten.

Det känns som om man har kommit till en brytpunkt - jag tror att efter 2010* kommer vi få se en stor förändring av hur dagens system kommer att fungera.

*ja självklart, hmm jag menar kanske rätt kort efter 2010.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2007-06-12 13:34

Jag trodde att vi skulle få se lite exempel på vad ett "upplösningsoberoende" operativsystem kunde göra ...

Ursprungligen av Ree_Tab:

Jag trodde att vi skulle få se lite exempel på vad ett "upplösningsoberoende" operativsystem kunde göra ...

Det hade jag också hoppats på. Verkar inte vara en central del i 10.5, tyvärr.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 06:32
Ursprungligen av Adrian B:

Det hade jag också hoppats på. Verkar inte vara en central del i 10.5, tyvärr.

Eftersom det inte nämndes så tror jag att risken är att vi inte kommer få se någonting alls av det, det var ju knappast så att de hade ont om plats för alla feta nyheter. Jag har däremot aldrig förståt hur det skulle lösas snyggt, att skala upp fonter, namnlister, knappar och så går ju bra, även grafik i de fall den är vektorbaserad, men allt kanske inte riktigt lämpar sig att skalas om, saker som är "pixelbaserade" av natur, typ photoshops målningsyta (de hade väl fått fixa någon inställning så man kan blockera omskalningen.)

Möjligheten har ju funnits redan tidigare, det går ju att enabla det i os x 10.4 med, så eftersom de inte nämnde något är det ju antagligen inte färdigt och därför kommer vi kanske inte att få se det i 10.5 heller

Hade ju underlättat för folk som vill ha 1920x1200 på macbook pron med.

Ursprungligen av bossep:

Jag hade förväntat mig att höra om/få bekräftat ZFS, upplösningsoberoende, iLife'07.
För att ha riktig nytta av iChat behövs en web-kamera.
Därför förväntade jag mig nya skärmar.

ZFS hade jag också velat höra om, man har ju sett det i betorna så länge så jag trodde det var självklart att det skulle finnas där, inte för att jag bryr mig jättemycket på en desktop dock och som server skulle jag aldrig köra os x ändå. iLife06 har jag dreglat mycket över på videos så ja, iLife07 hade ju varit något, där är ju en applikation som verkligen är lite nyskapande (tänker mest på Pages då), grym skillnad på Pages gränssnitt mot Offices, speciellt före det nya. Jag såg inte så mycket märkfärdigt, thumbnails i findern och möjlighet att bläddra lite snabbt emellan bilderna utan att ha dem i iPhoto är väl det som verkade mest intressant, och det är ju inte direkt några jättenyheter.

Varför det måste sitta en webkamera i skärmen däremot förstår jag inte riktigt, är det så mycket begärt att man köper en iSight eller annan webkamera om man nu vill ha en? Men visst, kanske hade sett snyggare ut i en cinema display. På tal om det, är bildkvaliten på iSight mycket överlägsen andra webkameror? Den är ju rätt dyr och ändå bara VGA-upplösning men bilden verkar ju vara skaplig, hur är den på andra moderna webkameror? Jag äger ingen och snackar inte med någon som har webkamera så jag har ingen aning om hur kvaliten brukar vara. (Och jämför nu inte med en polares som kostade 150kr för 10 år sedan...)

Vad gäller skärmar så har väl dells skärm för 3500 samma panel som apples för 5900? Eller vad priset nu var, ser inte riktigt vitsen till att köpa Apples då, något snyggare men den har väl inte ens lika många ingångar och så? Är 3års hämtas-på-platsen-garantin på Dellen dessutom, Apples garantier verkar ju vara skit? Polarens flickväns Macbook har varit på lagning i typ 1.5 månad nu...

För 5800 får man ju Necs A-S-IPS-panel, och den lär ju vara bättre än cinema displayen? Men jag har svårt att motivera det priset när man får en S-IPS från dell för drygt 3500 och en MVA från Viewsonic för 2700...

Ursprungligen av Hagge:

Jag har däremot aldrig förståt hur det skulle lösas snyggt, att skala upp fonter, namnlister, knappar och så går ju bra, även grafik i de fall den är vektorbaserad, men allt kanske inte riktigt lämpar sig att skalas om, saker som är "pixelbaserade" av natur, typ photoshops målningsyta (de hade väl fått fixa någon inställning så man kan blockera omskalningen.)

Jag tror det finns långt gågna planer på hur man ska lösa det snyggt och det finns som sagt redan gömt i 10.4 just för att utvecklarna ska kunna anpassa sina program till det.

Dave Hyatt, huvudutvecklaren för Safari, hade en intressant artikel om hur en webbläsare ska hantera högre upplösningar i framtiden och vilka komplikationer som finns så nog jobbar Apple alltid på det: High DPI Web Sites

Jag ser gärna att Apple fortsätter att vidareutveckla Findern och OS X, men måste säga att jag är så otroligt nöjd med hur allting fungerar idag. Jag har liksom lite svårt att komma på saker som man borde göra bättre, eller komma på nya revolutionerade funktioner som skulle underlätta arbetet i någon större grad. Hur känner ni andra?
Jag minns ju själv när man satt med OS9, och tänkte "ooh, varför kan inte det och det fixas, stabilitet etc etc". Men jag har så svårt att hitta något sånt i Tiger.

Ursprungligen av Anders Båth:

Jag ser gärna att Apple fortsätter att vidareutveckla Findern och OS X, men måste säga att jag är så otroligt nöjd med hur allting fungerar idag. Jag har liksom lite svårt att komma på saker som man borde göra bättre, eller komma på nya revolutionerade funktioner som skulle underlätta arbetet i någon större grad. Hur känner ni andra?
Jag minns ju själv när man satt med OS9, och tänkte "ooh, varför kan inte det och det fixas, stabilitet etc etc". Men jag har så svårt att hitta något sånt i Tiger.

Jag kan bara hålla med. Det finns många utrymmet för små förbättringar som gör livet lite lättare, som t.ex. en uppfräschad Finder eller Quick Look som jag tror blir en given del av användarupplevelsen. Men några större revolutioner inom ramen för Mac OS X tror jag inte kommer.

Vi är en i fas där operativsystemet är moget och det som händer framöver är evolution, inte revolution. Och det är jag helt nöjd med, jag gillar det till och med, vi har en bra grund och sedan putsar man på detaljerna (och det finns många detaljer som kan förbättras, förhoppningvis är nya Finder en bra bit på vägen). Att känna sig "hemma" i OS:et gör att man blir mer effektiv när man använder det och det är ju oftast det man är ute efter i slutändan.

Dockan är fortfarande en lite bakvänd lösning som vill mycket, men man är rätt van vid den numera, liksom mycket annat i OS X som man först var ovan vid.

Senast redigerat 2007-06-12 23:46
  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 06:48
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan bara hålla med. Det finns många utrymmet för små förbättringar som gör livet lite lättare, som t.ex. en uppfräschad Finder eller Quick Look som jag tror blir en given del av användarupplevelsen. Men några större revolutioner inom ramen för Mac OS X tror jag inte kommer.

Vi är en i fas där operativsystemet är moget och det som händer framöver är evolution, inte revolution. Och det är jag helt nöjd med, jag gillar det till och med, vi har en bra grund och sedan putsar man på detaljerna (och det finns många detaljer som kan förbättras, förhoppningvis är nya Finder en bra bit på vägen). Att känna sig "hemma" i OS:et gör att man blir mer effektiv när man använder det och det är ju oftast det man är ute efter i slutändan.

Dockan är fortfarande en lite bakvänd lösning som vill mycket, men man är rätt van vid den numera, liksom mycket annat i OS X som man först var ovan vid.

Problemet är ju att saker som KDE 4 och så också kommer vara bra, Apple måste ju erbjuda något som verkligen är utöver det alla andra har sålänge som instegströskeln är så hög. Visst om de bara ville ha 1000kr av mig för deras operativsystem så var det ju en sak, men nu kräver de ju dessutom att jag byter dator..

För er som redan har en mac är det ju inget större problem med det men även ni är ju låsta till deras modeller, får nöja er med det som finns eller låta bli, ingen desktop? synd för dig... dålig grafik? synd för dig, höga priser för att modellen inte har uppdaterats på 6 månader? synd för dig.. Blir nuvarande revision överhettad och kraschar hela tiden? Synd för dig, skall du ha en är det bara att acceptera...

Med fler hårdvarutillverkare och ett löst OS hade det ju inte varit ett så stort problem. Och "omg men då hade ju macar kraschar som pc-datorer" osv håller inte, vi/det är ju många som har kört OS X på en PC, och det fungerar ju nästintill perfekt, har men ett Intelmoderkort och en SSE3-cpu så är risken för strul nästintill obefintlig. Och Apple kunde ju fortfarande sätta några små begränsningar, typ att de bara stödjer intelkort med det och det chipsetet och bara dessa serier av grafikkort.

Docken tycker jag är ok, men nu när du säger det så kanske jag inte använder den så mycket, mest för att avsluta applikationer men det brukar ju ändå inte gå när jag väl vill det, utan det blir in till activity monitor och force quitta dem som gäller ändå.. Quicksilver är ju smidigare än docken.

Ursprungligen av Adrian B:

a quicker way to switch between Mac OS X and Windows

Fast det där föll bort och kommer inte.

Ursprungligen av bj8:

Grymt besviken pga att det inte var ngt nytt gränssnitt.

Hur docken ser ut bryr jag mig inte om så mycket, och jag tycker nog den inåtgående vad snyggare faktiskt. Men ja, "omg, fönster speglas i docken" är väl inte riktigt den främsta feature man hade velat sett i operativsystemet..

Vad gäller nytt gränssnitt går det väl att installera teman i form av hack åtminstone? Så lite kan du ju förändra utseendet redan nu.

Ursprungligen av BosseBus:

May so be. Men 100 mille nedladdade iTunjes hade inte varit 100 mille nedladdat om det inte varit för iPod.

Håller fortfarande en slant på att iPhone och Safari på något sätt kommer att integreras.

Och vad spelar det för roll? Jag ser inte mitt värde i 100 miljoner nedladdade iTunes, för Apple ser jag det dock då de får sälja mer musik. Min syster fick köpa en Samsung YP-Z5 istället, själv skulle jag ta en iAudio D2 om jag skulle köpa en mp3-spelare idag, Sony har ju dock bestämt sig för att lägga ner SonicStage nu, äntligen! Och de gör ju grymma mp3-spelare om man bortser ifrån programvaran så de kan säkert vara något att ha i framtiden, men hur mycket har inte Sony förlorat på sitt atractrams och programvaran? HI-MD fetdog ju, ingen vill konvertera till Atrac, och ingen vill köra ett förståndshandikappat program för att föra över sina filer. "Hej, kan inte jag få den där låten av dig?", "jovisst", "ok, kan du bara gå in på Sonys websida och ladda ner det här först så jag kan flytta över den" ...

Bra att man inte kan flytta tillbaka sin musik ifrån iPoden heller (nu talar jag utan diverse hack...)

Skapligt offtopic i just den här tråden dock.

Ursprungligen av Esa:

det är ju en sak som vart kass på safari i alla tider, ännu mer i den nya! såfort flash komemr så använder programmet 60% av processorn och datorn fläktar upp och processorn når en temp på 80 grader, det e lite sjukt :S

Men jag tror inte min opera gör så, vad beror det på? Är felet i flash (antar det) eller i Safari? Varför blir det så mycket långsammare i Safari? För att jag blockar så mycket flashbanners i Opera? För att opera inte kör flash på tabbar i bakgrunden?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hittade detta via google, ifall någon undrar:

Ja, folk som oroade sig över att det inte skulle fungera på Intels integrerade grafik eller med 128MB vram kan ju pusta ut iaf...

Ursprungligen av Wire:

Jag förstår inte hur vissa kan vara nöjda med årets Keynote. Det var ju i princip en upprepning av förra årets. Sanslöst dåligt med nyheter. Måste vara Apples sämsta happening på länge.

Ja, WWDC 06 var ju rätt trist, mest för att det inte kom ett nytt OS redan då antar jag, men det här var ju värre, lite kasst att köra upprepningar med, men visst, hade de fått allt vid ett enda event hade det ju sett lite bättre ut.

Jag tror problemet ligger i att de har haft så stor fokus på att få ut sin jävla telefon och fixa med den dock, men jag bryr mig inte om telefoner, eller ipods, jag är en nörd, ingen som vill ha en telefon eller mp3-spelare för att det står Apple på den ;/

Ursprungligen av bossep:

För att komma någonvart måste man fokusera och det gör inte Apple nu. Det är iPhone, iTunes, Safari för Windows, Leoparden som blev försenad, man flyttar fokus på MS (inledningen av WWDC), Apple-TV. Köper man en MBP nu får man vackert betala extra för Leoparden och iLife'07 eller vad det nu kommer att heta.

Tja, Apples mål med att "komma någon vart" är ju antagligen att tjäna pengar, inte att ge deras datoranvändare världens bästa OS, och eftersom iPoden säljer så bra så har väl kanske datordelen fått stryka lite på foten, och om nu iPhonen lyckas åtminstone lite grann så kommer de ju göra rejält med pengar på den med.

Men ja, jag bryr mig ju bara om datorerna och operativsystemet, så jag hade ju föredragit om satsningen låg där och inte på telefoner, mp3-spelare, nätverksutrustning, webkameror, skärmar, set-topboxar, ...

Sålänge de sakerna drar in pengar till utvecklingen av operativsystemet har jag dock inget emot det, förutsatt att de verkligen används till utveckling av det... Men om de fokuserar om och ser operativsystemet som en sidaktivitet så suger det ju balle.

Jag hade ju redan nu valt FreeBSD + KDE över OS X om det inte vore för att man kan spela, köra photoshop o dylikt i OS X utan att reboota till Windows. Orka reboot, men flera som köper Mac nuförtiden verkar ju vänligt inställda till att dualboota eller kanske tom enbart köra Windows på den...

Ursprungligen av Hagge:

Men jag tror inte min opera gör så, vad beror det på? Är felet i flash (antar det) eller i Safari? Varför blir det så mycket långsammare i Safari? För att jag blockar så mycket flashbanners i Opera? För att opera inte kör flash på tabbar i bakgrunden?

Jag tror att flash drar lika mycket oavsett webbläsare på Mac. Problemet är detsamma för mig oavsett om jag kör Safari eller Firefox. Det enda vettiga är att blockera flash. Det fixar inte bara problemet med belastning på processorn. Det får sidor med flash att ladda mycket snabbare också.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag tror att flash drar lika mycket oavsett webbläsare på Mac. Problemet är detsamma för mig oavsett om jag kör Safari eller Firefox. Det enda vettiga är att blockera flash. Det fixar inte bara problemet med belastning på processorn. Det får sidor med flash att ladda mycket snabbare också.

Faktum är att jag var tvungen att blocka Flash tidigare för att överhuvudtaget kunna använda Safari. Men med 3:an laddas alla sidor "boom", till och med Aftonbladet!

(Däremot var den ju helt oanvändbar på XP)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-06-13 11:47

Jag ser på Leoparden som ett positiv steg uppåt/framåt. Dock har jag heller inte gått och hetsat upp mig innan om vad som komma skall. Det är ju på gott och ont (kanske mest ont) som Apple triggat upp folk med en "top secret". Förväntingarna stiger i taket och då slutar det ofta med missnöje.

Jag tycker att Finder idag fungerar på ett mycket bra sätt och har svårt att komma på nått revolutionerande som skulle kunna förändra Finder drastiskt till något som skulle vara mycket bättre än det vi har idag. Jag är därmed också nöjd med de nya "funktioner" som visades och har givietvis förhoppningar om att många av de grejer som inte visades kommer bidra till en fräsh, lätthanterlig och skön Finder/OS10-upplevelse. Varför ändra/ta bort något som fungerar så bra? Det ät på tok för tidigt att begära att dom skall komma med något helt nytt och revolutionerande. Hur skulle det se ut/fungera? Det krävs nog att vi användare hittar stora brister innan något sådant kan ske.

Ibland känns det som vissa inte nöjer sig med att vara nöjda. Dom sucktar efter och nästan kräver att dom skall få något som dom inte ens visste att dom behövde. Sluta klaga innan det finns brister!

Visst blir man lite nervös när det presenteras massa effekter och lull lull, men jag vill inte uttala mig för mycket om det innan jag provat/navigerat dem själv. Håller dock helt med om att transparens i menyraden verkar vara totalt meningslöst. DOCK tror/hoppas jag att de flesta lull lull-grejerna såsom transparens på diverse ställen, spegling i dockan etc etc går att "stänga av" om man inte vill ha dom. Vore konstigt annars. Inte svårt att i förväg gissa sig till att många kommer retar sig på sådant. En sådan grej kan dom inte missa.

Jag väntar med spänninng på Leoparden.

Ursprungligen av morgan_a:

Faktum är att jag var tvungen att blocka Flash tidigare för att överhuvudtaget kunna använda Safari. Men med 3:an laddas alla sidor "boom", till och med Aftonbladet!

(Däremot var den ju helt oanvändbar på XP)

Jo, det stämmer nog att sidor med Flash laddar fortare nu, men de suger för mycket kraft ur min processor, en skruttig gammal G4 1Ghz.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jo, det stämmer nog att sidor med Flash laddar fortare nu, men de suger för mycket kraft ur min processor, en skruttig gammal G4 1Ghz.

Min skruttiga PowerBook G4 867 MHz ler glatt

Ursprungligen av Hagge:

Problemet är ju att saker som KDE 4 och så också kommer vara bra

Jag tror inte KDE är ett hot mot Mac OS X, inte ens ett litet.

Inte ens ett litet, litet, litet, litet hot (för att parafrera Hassan )

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-14 13:00
Ursprungligen av Adrian B:

Jag tror inte KDE är ett hot mot Mac OS X, inte ens ett litet.

Inte ens ett litet, litet, litet, litet hot (för att parafrera Hassan )

Men nu är vi där igen, jag bryr mig inte om vad andra vill ha, använder osv, jag bryr mig bara om mig själv (och ja, är konsument i största allmänhet, inte välgörare ;D), och för mig så har OS X inga direkta fördelar jämfört med en fri desktop förutom att jag kan köra photoshop och spel utan att dualboota. Om OS X laggar efter för mycket på användargränssnittsfronten och kde o grejer blir alltför läckert kommer jag ju lockas att köra det ändå och då är det ju helt onödigt att ha en mac =P

Så därför MÅSTE macen dominera allt, vad skall jag annars med den till? =P

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-06-13 06:07
Ursprungligen av Anders Båth:

Jag ser gärna att Apple fortsätter att vidareutveckla Findern och OS X, men måste säga att jag är så otroligt nöjd med hur allting fungerar idag. Jag har liksom lite svårt att komma på saker som man borde göra bättre, eller komma på nya revolutionerade funktioner som skulle underlätta arbetet i någon större grad. Hur känner ni andra?
Jag minns ju själv när man satt med OS9, och tänkte "ooh, varför kan inte det och det fixas, stabilitet etc etc". Men jag har så svårt att hitta något sånt i Tiger.

Det är ju lite Apples grej att hitta på helt nya annorlunda och innovativa lösningar som vi inte har sett förut, själv har jag ju svårt att hitta på sådana, till att börja med är jag ju bara en person =P

Däremot finns det ju saker som jag stör mig på redan nu och som jag hade velat se förbättringar på. Jag tycker att safari med flash är så galet segt, och att det är skitstörigt att det avslutas helt plötsligt om jag kommer emot command-q istället för w, men det senare skall de ju fixa nu.

Jag tycker att finder är fruktansvärt osmidig, tvåkolumnsfilhanterare eller path finders dropzone är väl de smartaste lösningarna jag har sett på sådant.

Jag tycker att tre olika kontaktlistor i iChat är rätt galet, jag gillar inte alls temat i deras dialogrutor och jag tycker nog att de borde fixa stöd för MSN.

Inte en enda sip-klient fungerar tillförlitligt här, strul med x-lite, gizmoproject, sjphone, xmeeting ..

iCal är jättesegt här, men det kanske det inte är för er så det är kanske felaktigt kritik.

Jag tycker att quicktime och vlcs grejer för att välja var man är i klippet inte är så steglösa som jag hade velat se, men det kanske beror på hur filerna är encodade?

Svårt att komma på en massa saker, men visst finns det grejer som jag stör mig på =P

Avsaknaden av virtuella desktops har ju varit en sådan, men det går ju att lösa på egen hand och det kommer ju nu så det är ju lugnt. Hade väl iofs velat veta om man kan växla desktop genom att dra muspekaren ut mot kanten på skärmen, för om man inte kan det blir det ju svårt att dra o släppa saker emellan applikationer i olika desktops?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 06:36
Citat:

Den fula leksaksdocken kommer tas bort (åtminstone kommer valmöjlighet finnas)

Hoppas verkligen att du har rätt. Dock har man ju inte hört så många som har klagat så tyvärr verkar det ju som att de flesta gillar den. Som det känns nu kan det bli så att jag skippar leopard pga att jag tycker den nya docken ser så löjlig och barnslig ut..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 14:25

Jag hade förväntat mig att höra om/få bekräftat ZFS, upplösningsoberoende, iLife'07. Nu blev det mycket kosmetiskt och Safari för Windows. Steve köper sig tid! Varför inte släppa iPhone nu i stället för den 29 juni? Allting skjuts framåt. Jag är inte vidare tekniskt kunnig men de som är kanske kan upplysa mig om nyheterna i Leopard verkligen är så stora som Jobs försöker få det till? Folket på WWDC skrek av hängivelse men var det verkligen så märkvärdigt?
För att ha riktig nytta av iChat behövs en web-kamera. Någon naturlig sådan från Apple får du endast med bärbart från Apple och iMac. Därför förväntade jag mig nya skärmar.

Ursprungligen av bossep:

Varför inte släppa iPhone nu i stället för den 29 juni? Allting skjuts framåt.

Fast just när det gäller iPhone har inget skjutits framåt alls så vitt jag vet. Apple sade juni och håller det löftet. Och när annonserna kom ut så blev det klart att det skulle vara 29 juni och det gäller fortfarande.

Om ni inte redan läst det (jag vet att det redan länkats nånstans) så har Gruber rätt bra kommentarer till WWDC: WWDC 2007 Keynote News

Om "top secret"-nyheterna:

Apparently, these secret features consist of the new unified window theme and the Cover Flow view in Finder. This is sort of like saying you’re adding a secret new player to your baseball team and then revealing that it’s one of the existing players wearing a new jersey.

Om nya Dockan:

The new look for the Dock doesn’t make much sense for any position other than at the bottom. The lighting and “fake 3D sitting on a tray” visual effect look like crap with the Dock on the side.

Om Cover Flow och användbarhet:

The most unintentionally funny moment, though, had to be Jobs’s claim that Cover Flow view in the Finder was “really really useful”. Really cool? Sure. Really useful? Uh-huh.

Om webbapplikationer i iPhone:

It’s insulting, because it’s not a way to write iPhone apps, and you can’t bullshit developers. It’s a matter of spin. What Apple should have announced is something like this: “We know that you want to write your own apps for iPhone, and we’d like to see that too. We love the apps you write for the Mac, and we’d love to see what you might be able to come up with for iPhone. We’re thinking about it, and working on ways that we might make that happen, but we don’t have anything to announce today. The good news, though, is that because iPhone has a real Safari web browser, you can write web-based apps that work great on iPhone.”

That wasn’t what the developers here at WWDC wanted to hear, but at least it wouldn’t have been insulting.

Man kände faktiskt av den talande tystnaden i salongen och de klena applåderna, utvecklarna var inte imponerade av Jobs försök att sälja in det. Webbapplikationer är helt enkelt underlägsna riktiga program och Gruber fortsätter:

Telling developers that web apps are iPhone apps just doesn’t fly. Think about it this way: If web apps – which are only accessible over a network; which don’t get app icons in the iPhone home screen; which don’t have any local data storage – are such a great way to write software for iPhone, then why isn’t Apple using this technique for any of their own iPhone apps?

Or, take Apple’s argument regarding iPhone development and apply it to the Mac. If web apps running in Safari are a great way to write iPhone apps, why aren’t web apps running in Safari a great way to write Mac apps?

If all you have to offer is a shit sandwich, just say it. Don’t tell us how lucky we are and that it’s going to taste delicious.

  • Medlem
  • Täby
  • 2007-06-12 14:39

Är grymt nöjd med keynoten.... förutom findern... visst dom har fixat till den så att quickview och coverflow är integrerat och det är grymmt... MEN jag skulle vilja ha ett till val på hur jag vill visa mina filer... jag måste faktiskt svära lite o säga att jag tycker att explorer under windows slår finder på fingrarna här... enkel katalogstruktur till vänster och filerna till höger. ge mig. nu.

edit: det jag vill åstakomma är alltså att få in hela katalogstrukturen i en kolumn UTAN filer (och ha dessa till höger) och slippa bläddra en kolumn till höger för varje katalog...

Bevaka tråden