Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hansa server på Xserve

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-06-11 12:30

Just nu är det ca 10 pers inloggade. Vi har lite blandade licenser, bara ett par namngivna och sen ett antal samtidiga.

En Xserve G5 2x2.0GHz med 2GB RAM och 74gb 10.000rpm Raptor hårddisk kostar bara 13.796 kronor - klart vettigt om ni behöver goda prestanda i Hansa

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-12 12:26
Ursprungligen av Björnström:

En Xserve G5 2x2.0GHz med 2GB RAM och 74gb 10.000rpm Raptor hårddisk kostar bara 13.796 kronor - klart vettigt om ni behöver goda prestanda i Hansa

Jobbar på att övertyga chefen

Ska testa en iMac G5 som server, för att se om det innebär någon prestandaökning överhuvudtaget. Frågan om en investering av t.ex. en Xserve kommer snabba upp Hansa tillräckligt mycket. Idag tar det upp mot halvminuten från att en faktura godkänns tills att den är sparad och utskriften påbörjad...

Blir Hansa rappare i det vardagliga arbetet med en Xserve (order, faktuering, inbetalningar, rapporter osv.) med tanke på den dåliga programmeringen i Hansa?

Detta kommer att ge mig gråa hår snart!

Ursprungligen av Oscar:

Jobbar på att övertyga chefen

Ska testa en iMac G5 som server, för att se om det innebär någon prestandaökning överhuvudtaget. Frågan om en investering av t.ex. en Xserve kommer snabba upp Hansa tillräckligt mycket. Idag tar det upp mot halvminuten från att en faktura godkänns tills att den är sparad och utskriften påbörjad...

Blir Hansa rappare i det vardagliga arbetet med en Xserve (order, faktuering, inbetalningar, rapporter osv.) med tanke på den dåliga programmeringen i Hansa?

Detta kommer att ge mig gråa hår snart!

Det låter lite galet att du har sådana problem. Har ni rack? Ni skulle kunna få låna en Xserve av oss för att testa en vecka om ni funderar seriöst på att uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-13 01:41

Oscar & Waehlby,

- Kör ni Hansa-servern med eller utan det grafiska gränssnittet…??

Serverprogrammet som startas via terminalen, via startscript, är märkbart snabbare än det som startas med dubbelklick...

- Har ni/betalar Ni för funktionen "Massive Cache", som isåfall lagrar hela/delar av databasen i RAM, vilket snabbar upp en hel del…

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 09:10
Ursprungligen av Torkel:

Oscar & Waehlby,

- Kör ni Hansa-servern med eller utan det grafiska gränssnittet…??

- Har ni/betalar Ni för funktionen "Massive Cache", som isåfall lagrar hela/delar av databasen i RAM, vilket snabbar upp en hel del…

Hej Torkel!

Yepp och yepp. Vi kör från terminalen och fick "låna" massiv cache från Hansa för att testa om det löste våra problem. Men det gjorde faktiskt ingen skillnad! Men om jag minns rätt har vi bara 512mb minne på servern, vilket är i det minsta laget..men samtidigt är den dedikerad till att bara köra Hansa. Jag ska pröva med en snabbare burk...

Har letat efter alternativ till Hansa, men inte hittat något, har ni?

Kolla även upp om ni betalat för funktionen "Fungerande ekonomiprogram"?

jiisus... hansabansa vilket skräp...

512MB RAM är ju ingenting eftersom Mac OS X Server och dess grundtjänster äter upp alltihopa. Lägg på Hansa och "massive cache" så är minnet slut för länge sen.

Minst 2GB RAM - gärna 3GB gissar jag på.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 09:26
Ursprungligen av Björnström:

512MB RAM är ju ingenting eftersom Mac OS X Server och dess grundtjänster äter upp alltihopa. Lägg på Hansa och "massive cache" så är minnet slut för länge sen.

Minst 2GB RAM - gärna 3GB gissar jag på.

Okey, då blir det till att fixa det

Vi har tyvärr inget rackskåp, men jag försöker ordna det på en gång! För ett test av Xserve där prestandan i Hansa säkerligen kommer att öka är precis det som behövs för att övertyga min kära chef om ett inköp.

Ursprungligen av Oscar:

Okey, då blir det till att fixa det

Vi har tyvärr inget rackskåp, men jag försöker ordna det på en gång! För ett test av Xserve där prestandan i Hansa säkerligen kommer att öka är precis det som behövs för att övertyga min kära chef om ett inköp.

Det går ju att ställa den på högkant och gaffa-tejpa fast den också

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 10:32
Ursprungligen av Björnström:

Det går ju att ställa den på högkant och gaffa-tejpa fast den också

Där är en bild jag ännu inte sett (» google » xserve+gaffa).

Men jag hör av mig så fort jag får tag på ett skåp. Eller om du var seriös med gaffatejpen köper jag ett par rullar idag

Jag sitter och konfigurerar en Xserve 2x2GHz nu med 3GB RAM och Raptor 36GB 10.000rpm disk. Klar vid 13.30 tror jag

Nu är datorn klar. Disken är snabb
http://www.99.se/1292468-post32.html

Nu är servern på väg mot Oscar. Ska bli kul att höra om den går snabbare!

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 15:07
Ursprungligen av Björnström:

Nu är servern på väg mot Oscar. Ska bli kul att höra om den går snabbare!

Nu är servern igång! Laddar ner version 5.2 av HansaServer och inväntar att dagens jobb i Hansa-klienterna blir klart för att kunna göra en backup av databasen. Sedan är det dags för installation och import på Xserve!

Spännande!

Uppdaterar löpande så ni får höra hur det går.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 17:22

Nu börjar det bli allvar...

Resten av firman är äntligen pallat sig hem och Hansa är installerat och databasen är importerad. Så nu börjar testerna!

I eftermiddags gjordes en del fakturering, tiden från godkännande tills att utskriftsdialogen kommer fram är cirka 25-45 sekunder. Återkommer!

*håller tummarna*

  • Medlem
  • International user
  • 2007-06-13 21:10

Sådär, nu är jag klar med testningarna för ikväll!

Jag gjorde en lista med lite olika test, postar några av dem. Jag satt helt enkelt framför en klient och gjorde vardagliga uppgifter på en exakt kopia av vår databas och tog tid på hur länge det tog för Hansa att utföra uppgiften.

Testet gjorde jag med en användare ansluten (mig själv) och utan massiv cache. Imorgon tar jag en vända till med fler änvändare och med massiv cache påslagen. Hansa 5.2 var nyinstallerat på båda burkarna.

Order med tio poster
Spara:
Mini (M) 6.8 (sekunder)
Xserve (X): 3.9

Radera:
M: 8.1
X: 1.6

Leverera
M: 10.3
X: 3.9

Godkänna leverans
M: 9
X: 3.9

Fakturera order
M: 8.4
X: 2.8

Godkänna faktura
M: 10.9
X: 4.1

Inleverans (årets inventering av reservdelar, massor med artiklar )
M: 19.7
X: 7.9

Resultaträkning (1/5-07 till 13/6-07)
M: 8.3
X: 2.3

Artikelhistorik (1/1-00 till 13/6-07, cirka 1000 artiklar)
M: 233.9
X: 8.6

Det var skillnad Förslag på andra test eller andra sätt att testa på?

Ursprungligen av Oscar:

Sådär, nu är jag klar med testningarna för ikväll!

Artikelhistorik (1/1-00 till 13/6-07, cirka 1000 artiklar)
M: 233.9
X: 8.6

Det var skillnad Förslag på andra test eller andra sätt att testa på?

Det var ju lite skillnad - tänk att en Xserve kan vara snabbare än en Mac mini!

Slightly OT: Men är det bara jag som bekymras av hur fruktansvärt dåligt Hansa måste vara konstruerat? Det är väl inte att de här urvalen i sig är så komplicerade utan avsaknaden av en riktig databas och dåligt konstruerade frågor som gör det så fruktansvärt segt?

Det borde finnas något slags körkort för programmerare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-06-14 10:39

Oscar,

Kan du prova att köra en backup av databasen, likt den backup som Hansa gör en gång per dygn.

- Hur lång tid tar den på respektive maskin?
- Hur stor blir den på respektive maskin? (Bör iofs ine vara någon skillnad)

Önskar,

- Torkel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-04 10:40

Oscar,

Hur har det gått med din installation/test av Hansa på Xserve!?

- Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-04 15:23

Testet gick bra! Man kan lugnt säga att Martins Xserve presterade, mina kollegor fick testa att köra mot en kopia på vår databas en halvtimme och de mer eller mindre skrek ut hur snabbt det gick att arbeta i Hansa med den nya servern!

Men på grund av en del annat ouppklarat med Hansa blev det inget köp, så nu sitter vi med vår Mini och svettas igen. Jag får drömma och planera för alla nyttiga och sköna grejer man kan göra med en Xserve så länge!

Ska starta en ny tråd om alla de bekymmer vi haft med Hansa och deras support, för det är en helt annan historia!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-07-06 09:04

Vi kör via terminalen, är osäker på massive cache. Tror inte det, men eftersom jag är på semester nu ids jag inte kolla upp.

  • Medlem
  • Stenungsund
  • 2008-01-19 19:56

Jag orkar inte läsa hela tråden... men det finns ett program som heter Platypus som gör .app filer av bla terminal kommandon

Bevaka tråden